Gå til innhold
Fiskersiden

Agn+Dupp = Sjøørret ?


Recommended Posts

Gjest RexHunt
Bilde/forklaring på glidende stoppknute lurer jeg på? Anyone?

Fisken kjenner ikke noe motstand når den drar i agnet, skriver noen. Vil ikke tyngda av agnet (hvertfall med fiskebiter/brislingfiske) gjøre at snøre går mot bunn og stopper i stoppknuten? I tilfelle vil det jo bli motstand når fisken tar.

Dette er en enkel stoppknute jeg bruker endel, den er ikke egnet til å kastes gjennom stangringene men må være utenfor stanga hele tiden.

1 Klipp av en bit på 1,5 - 2 cm av en tynn silikonslange.

2 Træ sena gjennom slangebiten to ganger den samme veien. Pass på at du ikke får knute på sena.

3 Fukt godt og dra sakte i sena på hver side av slangebiten. Slangen vil vrenge seg over seg selv og låse seg fast.

4 For å flytte stoppknuten fukter du den og flytter den dit du vil ha den.

Hvis noe er uklart, si fra her så kan jeg legge ut bilder av fremgangsmåten. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Eg synes det er veldig greit å bruka duppstoppar. Plasserar denne over duppen, i staden for stoppknuten. Lett å flytta duppstopparen og den kan greit bli dratt inn på snella. Hvis duppstopparen er liten i forhold til holet i duppen er det greit å ha ei lita perle laust mellom desse to.

Var på fiskebutikken her i Grimstad og spurte etter duppstoppar, men dei to som var på jobb der hadde ikkje hørt om det. Kjøpte i Kristiansand sist, 19 kroner for ein liten haug. Kjekt å vita om, i alle fall, sjølv om mange sikkert er nøgd med stoppknute også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RexHunt
Hvilken type flytende dupp foretrekker dere til statisk agnfiske (en som gir litt kastelengde)?

Jeg bruker ørretbombene til milo, både til statisk og aktivt fiske.

Det eneste negative med dem er at de vises dårlig i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en artikkel med et bilde av montasje av bomber: https://www.fiskersiden.no/index.php?option...d=243&Itemid=39

Les oxo svaret mitt i denne strengen, så har du et par alternativer til montasje.: http://fiskersiden.no/forum/index.php?show...&hl=ørretbomber OBS! Linken til Karl Inge funker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo et utall dupper i handelen, masse forskjellige typer beregnet på forskjellige forhold. Enkelte fungerer bedre på nærdistanse noen bra i strøm, noen til sterk strøm, missildupper til ekstreme kastelengder, et utall forskjellige glidene dupper til varierende forhold hvor man er avhengig av å fiske dypt, dupper med mulighet til å feste cracklights i ved nattfiske osv osv... Bare å sette seg inn i virvaret det... Forøvrig er det jo veldig typisk å se at 95% av alle som fisker i sjøen enten bruker en stor rød og hvit isopordupp eller en eller annen kubbe fra sølvkroken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk endelig min første SØ på dupp og agn denne uka. 0.20 mono fortom, ca 1.5 meter, og ca 1x10 cm strimmel type buk fra makrell. Duppen var fra et Lidl-sett, trefarga under.

Duppfiske er kjempegøy, og skal gjøres mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
hvordan skal man kaste ut hvis fortommen skal være 3m?

Det er en fordel med lang stang dersom du skal fiske med lange fortomer.

ved så lange fortomer benytter i hvertfall jeg "over-hodet-kast". Dersom du skal fiske passivt med makrelldupp kan du feste en gummistopper tre meter oppe på snøret. Da søkket er på undersiden av duppen kan du kaste ut med forholdsvis kort avstand mellom dupp->bly->krok. I det duppen lander på vannet vil søkket sørge for at fortom og agn synker til korrekt avstand fra duppen - gummistopperen sørger for korrekt lengde/dybde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 5 months later...

Etter å ha lest denne tråden ble jeg inspirert til å prøve duppmeite etter SØ. Siden slukfangstene har vært lik null i år var det gøy å prøve noe annet. Jeg fikk tak i brilsling (angnslid) som var 5-6 cm lange. Jeg bruke en treblerkrok i størrelse 8 som jeg satte i brislingen og surra fast med hvit bommulstrås. Jeg prøvde først glidene, og det jeg først la merke til var at pga luftmotstanden og at duppen gled på sena ble brislingen "hengende" litt igjen. Jeg ble ikke veldig imponert over lenden på kasta, men så har jeg "bare" ei 9 fots stang (3-15 gram) så det kan jo ha litt av skylda.

Ble ikke imponert over holdet i brislingen heller.

Etter to til tre rolige kast og sakte innsveivning var det så lite hold i brislingen at den datt av når jeg kasta. Vet ikke om jeg var uheldig med kvaliteten på min brisling, men det var ikke gøy å agne i et sett :) .

Det var gøy å prøve noe nytt, men følte at jeg ikke mestret det helt. Noe som har noen kommentarer?

Og for de som lurte så ble det ikke noe fisk, så to som vaka, men de ville ikke ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm! ang. at agnet detter av, er det en enkel løsning på det, bruk elastisk tråd...kan kjøpes på nettbutikkene og i sybutikker

utenom dette er det viktig å rigge agnet rett. fikk bedre respons på brislingen da jeg fiska den horisontalt under duppen, men dette har kanskej ikke så mye å si....

er andre som har laaaangt mer er faring enn meg på dette, men det ser jo ut til at du fikk til duppfisket bra. er ikke alltid det gir fisk heller

:):P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig å bytte agnsild etter vært kast,synd men sant. Når jeg ikke får tak i god agnsild,bruker jeg små mort og laue. Har fått både SØ og makrell på dette,sitter godt på kroken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke skryte på meg all verdens erfaring,men i 2005 hadde jeg 9fisk over 1,8kg på sild og dupp. Fiska da med 80-100cm 0.25 FK under duppen, Str 1 Varivas saltwater champion og en 3-5cm lang likebeint trekantet sildebit godt surret fast i kroken. Hadde også en tur i 2006 og da ble resultatet en fisk på 2,3kg.

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info. Tror jeg dropper brislingen ja og går for sildestrimler. Hvilken kaste vekt på stanga burde man brukte til slikt fiske? Den jeg har som er på 3-15 gram følte jeg ble litt i det mykeste laget da jeg kasta ut. Mye bra tilbud på stenger nå for tiden så jeg vurderer å kjøpe en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Heisan !

Her var det mange råd. Vil dele litt med meg jeg også. Jeg fisker mye SØ med dupp og sild.

Har prøvd mye forskjellig og har vel kommet fram til at du får SØ på hvilken som helst dupp.

Jeg begynte med en vanlig isopor dupp, rød og hvit og en makrellkrok. Festet silden på samme måte som når jeg fisker makrell. Dvs. gennom øyet og ned i midten på fisken. Funket det også.

Jeg fikk i fjor Sø som vist på bildet mitt på dette utstyret. Den veide 3,2 kg . Brukte forresten 0,40 sene, og ingen fortom.

Resultatet for fjor året var 59 ørreter over en kg.

Var en tur ute i dag også med litt " finere" dupp og krok og resultatet ble en fin Sø på 1,7 kg.

Så mitt råd er : Bruk det du har tro på og som du behersker, for da får du fisk !!!

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje flere har vært inne på dette før, men jeg trenger fortsatt litt tips til hvordan man fester angsild når man fisker med sild + dupp etter sjøørreten.

Var en tur ute i går, og hadde med meg en boks med det som selger som "agnsild" her i Oslo. Jeg festet silda med en liten (str 8) treble ca midt i ryggen, to kroker i agnet, forsøte å få agnet til å stå horisontalt i vannet. Etter et par kast konkluderte jeg med at dette ikke fungerte, agnet falt av hver gang. Forsøkte så å feste bare en krokspiss i agnsilda og så bruke elastisk bomullstråd for å surre den fast. Vet ikke om jeg surret for hardt eller hva det var, men tråden skjærte seg bare inn i agnet og splittet det opp i biter. Etter flere forsøkt konkluderte jeg med at dette får jeg ikke til, og knyttet heller på en børstemarkimitasjon. (Uten at det heller ga noen fangst).

Kan jeg ha fått tak i agnsild av eksta slapp kvalitet?

Bør jeg bruke enkeltkroker?

Må jeg laget et spesielt tackle for å fiske med agnsild?

Er det vanlig å fiske aktivt med dupp og agn etter SØ'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt: Drit i agnsild. Den eneste måten å feste agnsilda på er enten å surre den fast mens den er frosset silk at den henger på i nedslaget, eller legge den oppå to av treblekrokene og surre bomullstråd minst mulig i selve silda. Ga fort opp å fiske med agnsild. En makrell/sildestrimmel henger på i flere timer hvis det var det som var om å gjøre og fisker like bra og ikke minst er du sikker på at den framdeles henger på kroken når du har kasta ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan !

Her var det mange råd. Vil dele litt med meg jeg også. Jeg fisker mye SØ med dupp og sild.

Har prøvd mye forskjellig og har vel kommet fram til at du får SØ på hvilken som helst dupp.

Jeg begynte med en vanlig isopor dupp, rød og hvit og en makrellkrok. Festet silden på samme måte som når jeg fisker makrell. Dvs. gennom øyet og ned i midten på fisken. Funket det også.

Denne tacklingen fører vel til at at silda står vertikalt? Har prøvd å få silda til å stå så horisontalt som mulig uten at det har gitt de store fangstene. Hvis man skal fiske aktivt vil kanskje dette være en fin måte å henge silda på!

Som sagt: Drit i agnsild. Den eneste måten å feste agnsilda på er enten å surre den fast mens den er frosset silk at den henger på i nedslaget, eller legge den oppå to av treblekrokene og surre bomullstråd minst mulig i selve silda. Ga fort opp å fiske med agnsild. En makrell/sildestrimmel henger på i flere timer hvis det var det som var om å gjøre og fisker like bra og ikke minst er du sikker på at den framdeles henger på kroken når du har kasta ut.

Hvordan hanger man på en sildestrimmel? Trer man den igjennom to ganger med en enkelt krok og slipper å surre noe med bommulstråd?

Takker for eventuelle svar.

Har ikke flust av erfaring selv, så kjempefint å høre andres erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.