Gå til innhold
Fiskersiden

Håbrann og tunfisk på stang i Norge i nyare tid..


Runde
 Share

Recommended Posts

Lurer på om der er nokon som har erfaring og prøvd seg på desse to storvilta frå havet i nyare tid?

Er så heldig å ha gode førekomstar av begge artane nokren gode timar utføre mi eiga stovedør, og etter utallige historiar om det eventyrlige håbrann og tunfiske frå 60-70-talet som min bestefar deltok på, har det nå begynnt å kribble i fingrene etter storviltfiske her i Norge.

Eg veit her var opna for prøvefiske etter tunfisk for eit par år sida der yrkesfiskarane fekk ta ut eit visst kvatum, men er meir usikker på om det i det heiletatt er lov å fiske aktivit etter håbrann i Norge den dag i dag?

Tar gjerne imot tips for gode fangstmetodar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende prosjekt, men tror jeg villle anbefalt å satse på håbrann kontra størje... mulighetene for jackpot er nok mye større der, samt at utsturskrava er en del lavere.

CB her på forumet har jo bedrevet fiske etter størje utfor Irland (uten hell desverre (ved minst 2 anledninger), samt håbrannfiske utenfor Skottland (med hell - har vært artikkel i Alt om Fiske), så han kommer nok med noen hint og vink så fort han er pålogget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det arrangeres/chartres turer i Norge for Håbrann fiske b.l.a i nordsjøen! Vet gutta i "Ruggen Havfiske klubb" hadde mere info der!!! Rimelig var det visst også :P

Bestefar min fisket størje i sin tid med hel makkrell og en stor innsydd krok, "blåser", 25-fot snekke og hagle!!!

:)

Endret av Flemms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det arrangeres/chartres turer i Norge for Håbrann fiske b.l.a i nordsjøen! Vet gutta i "Ruggen Havfiske klubb" hadde mere info der!!! Rimelig var det visst også :blush:

Bestefar min fisket størje i sin tid med hel makkrell og en stor innsydd krok, "blåser", 25-fot snekke og hagle!!!

;)

En venn av meg som jobber på supply ut i nordsjøen fekk tideligare i år ein håbrann på stang. Dette var noko av det råaste han hadde opplevd.

Då eg var med ein lokal ringnotbåt foren del år sidan, kom der store mengder med størje og tok av fisken som gjekk til spille under haling av nota. Dette var meget store eksemplar(150-200kg) i fylge mine auge. Dei størjene som er lokalisert her utføre hos meg er av mindre karakter (30-60kg), men her kommer meir og meir, større og større eksemplar av denne fisken for kvar sommar som går. I år var det derimot minde størje å sjå, men dette kommer nok av det ussedvanlige dårlige makkrellfiske som har vært.

Hehe!, bestefaren din viste å kombinere jakt og fiske på samme tid :D

Då min bestefar som yrkesfiskar deltok på håbrannfiske, vart det benytta salongrifle for avlivning.

Kom faktisk over en bok som heter "Størjefiske i Norge" som inneholder historikk fra 20 tallet til nyere tid, bilder, fangstrapporter og fiskeplasser er nøyaktig beskrevet. VEt ikke om boka er i salg fortsatt da det var et begrenset opplag på den

Spennendes!. Skal sjekke dette opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste godt dokumenterte håbrann tatt på stang her i Norge var vel for drøyt 20 år siden. Siste tuna på stang sikkert på 50-60-tallet. Men GODE forekomster rett utenfor stuedøra? Ehhh...

Tuna fikk vi i Adriaterhavet. Når vi var i Irland i 2002 så vi mengder, men de var dessverre ikke så enkle å få til å hogge. Ikke for å slå kaldt vann i blodet, men de tre siste årene i Irland har det blitt landet 1! tuna på stang, og der har de ganske sikkert mye mer av de enn vi har her. Men de beste årene ble det landet drøyt 20 stk av sportsfiskere.

Ellers interessant det du nevner om at tunaen henger etter trålere og notbåter og spiser leftovers. Det er et temmelig sikkert tips når det gjelder tuna. Ofte friliner man bare en flytende fisk.

For å illustrere hvor vrien fisken er kan du jo titte litt på statistikkene her: http://rosguill.com/category/tuna-news

Så det er ikke akkurat noen walkover å fiske tuna...

Sånn sett er håbrann langt enklere. Tok kompisen din forresten noe så enkelt som et bilde av håbrannen han fikk på stang?

Ellers kan du jo kose deg med disse bildene fra Irland:

34786_s.jpg

34787_s.jpg

34788_s.jpg

34789_s.jpg

34790_s.jpg

Og disse:

34793_s.jpg

34794_s.jpg

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper denne, da jeg under en ryddesjau i innboksen fant noen bilder fra linefangst i Nordsjøen:

35226_s.jpg

35227_s.jpg

35228_s.jpg

samt en som ble tatt i garn utenfor Sotra i 1983:

35229_s.jpg

Vekta på denne er ukjent, men lengden var oppgitt til 3 meter.

Fant også bilde av en stangfisket (og rifleskutt!) håbrann fra Skottland på 250 pund:

35230_s.jpg

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lettaste Døsen

Eg veit her var opna for prøvefiske etter tunfisk for eit par år sida der yrkesfiskarane fekk ta ut eit visst kvatum, men er meir usikker på om det i det heiletatt er lov å fiske aktivit etter håbrann i Norge den dag i dag?

Målretta kommersielt fiske etter brugde, pigghå (båtar under 28 fot kan fiske pigghå) og håbrann er forbode i 2007. Veit ikkje kva som gjeld for sportsfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge sportsfisket ikke er kommersielt skulle det ikke være noe i veien for å fiske håbrann med stang etter hva jeg kan skjønne. Men i hvertfall positivt at de freder disse bestandene for en stund. Artig at håbrann ser ut til å sakte med sikkert øke så smått utenfor irskekysten etter mange år med nesten brukket rygg.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lettaste Døsen

Så lenge sportsfisket ikke er kommersielt skulle det ikke være noe i veien for å fiske håbrann med stang etter hva jeg kan skjønne. Men i hvertfall positivt at de freder disse bestandene for en stund. Artig at håbrann ser ut til å sakte med sikkert øke så smått utenfor irskekysten etter mange år med nesten brukket rygg.

Sportsfiske var ikkje nemnt på departementet sine sider eller i innspela frå høyringsinnstansane. Det finst ein del eksemplar av arten på Nordvestlandet og i følgje lokale fiskarar. Garnfiske etter lysing har gjeve bifangst type håbrann dei siste åra, men å ha tid til ei veke i båt med flupose og fiskestong er vel ein aktivitet dei færraste har tid eller tolemod til. Sjølv om det hadde vore morosamt å teste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

972 pund. Lar seg gjøre å lande en sånn på stang og snelle ja, men den ruste nesten en kilometer for beinhard brems i hogget. V-reken er 679 kilo, tatt utenfor østkysten av Canada, og største kjente ex tatt av yrkesfiskere er minst 800 kilo. Men fisk av denne størrelsen er stort sett å finne langs norøstkysten av USA, sørøstkysten av Canada, utenfor Azorene når de tar turen forbi der, samt da utenfor Irland. Adrian som landet denne fisken mente han hadde sett fisk på over 600 kilo der, og de største vi så når vi var der rundet garantert 400 lett. Snittstørrelsen på de som var tatt på stang det året i Irland lå på rundt et kvart tonn. Kanskje svømmer det noen sånne også utenfor vår kyst.

Uansett kan jeg legge til at jeg har hørt ganske mange historier om både tunfisk og håbrann opp gjennom årene, men de aller fleste av nyere dato kan fort avfeies som niser ("tunaobservasjoner") samt folk som roter sammen håbrann og håkjerring, til og med pigghå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett kan jeg legge til at jeg har hørt ganske mange historier om både tunfisk og håbrann opp gjennom årene, men de aller fleste av nyere dato kan fort avfeies som niser ("tunaobservasjoner") samt folk som roter sammen håbrann og håkjerring, til og med pigghå!!

Kan vel også legge til at håbrann også kalles for sildehai i Norge, samme art!

Har nemlig hørt folk snakke om sildehai, ute å vite at håbrann er samme art.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til 1950 trur jeg det var så drev man på med størjefiske i Øresund. Der kunne enn sjå når størja jaktet på makrellen frå kaj. Vannet sto som en sprut i høgan sky, akkurat som på bildene från CB (flotte bilder CB, virkeligen lekkert)

Det fortelles om fisk på opp mot 900kg på stang den tia. En historie går ut på att en liten båt fått en kjempe størje på kroken. Den maktet man ikke å trøtte ut så til slutt, etter 12 timers bogsering av båten, så røk snøret (SS-wire på den tia). Stangen, som var flerlags splitt-cane var ødelagt og for alltid bøjd etter kampen. Man tippet den til 1000-1500 kg. men ingen kunde si noe sikkert.

Den arten som besøkte Øresund på den tiden (nu utryddet) var ein av de største arter av storvokst Tuna på nordre halvkulen :lol:

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrigerer de tallene kjapt. Den siste tunaen tatt på stang i Øresund ble tatt i 1969, og den største veide 372 kilo. "Arten" er fortsatt den samme, men du tenker kanskje heller på stammen? Den er ikke utryddet, men så kraftig desimert at de ikke lenger oppsøker våre trakter i særlig grad. Greia er at fisken foretok en næringsvandring hit, men med både mindre tuna og mindre byttefisk trenger ikke fisken å foreta disse vandringene mer. De tunaene som er igjen finner nok byttefisk nærmere der de kommer fra, og slipper dermed å komme helt hit.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rimelig sikker på at siste fra Øresund ble tatt i 1964, kan ikke du sjekke det Cato :blink:

Størjer på 30-60kg høres merkelig ut, det er vel knappt observert så små størjer siden 30-40 tallet i nord europa. De minste i Irland har vel veid 120-130 kg, mindre fisk ser ut til å holde seg i Middelhavet og Mexico Gulfen.

Tror størja (bluefin tuna) er fredet i Middelhavet fra 1. august og ut året, for første gang i år.

Vi kan jo håpe på et mirakel, å ta størja i norge er det absolutte målet, da kan jeg henge stanga på veggen. ;)

Mye tyder på at stanga blir med ei stund til. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, jeg blingsa, siste tunaen ble tatt i 1964 ja, rett skal være rett. Fant i samme slengen info om at de største tatt der av yrkesfiskere lå på rundt 500 kilo. I tillegg info om yrkesfisket fisk på 680 kilo fra Rhode Island og fisk på 685 fra Sardinia. Ellers ble det faktisk tatt en fisk på stang utenfor østkysten av USA som måtte slippes ut igjen da en bot på 25.000 dollar ikke fristet så enormt mye. Denne ble av skipperen anslått til å være på over 700 kilo:

"Pisano recalls the day in October of 1979, while fishing off Rockport, Massachusetts, when they caught four giants estimated at 800 to 1,000 pounds, but kept none because the season had closed. When they battled a fifth tuna to the boat, estimated at over 1,600 pounds (and thus a new world record), they seriously considered keeping it for the recognition despite the $25,000 fine that would mean, but released it.

In 1976, Pisano had landed what would have been the world record at 1,275 pounds, but a week later, Ken Fraser caught the 1,496-pound giant off Nova Scotia that remains the all-tackle world-record bluefin. In the last four years, Pisano has caught six granders out of Gloucester to 1,140 pounds and six off New Jersey. He holds the current New Jersey record of 1,030 pounds."

Om noen lurer på hvordan en tuna på 1500 pund ser ut kan de jo titte her: http://www.bigmarinefish.com/photos_bluefin_tuna_pg4.html

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.