Gå til innhold
Fiskersiden

Spenolsen har begynt med fluebinding...


Spenolsen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du er jo et talent :)

Går rett fra nybegynner til avansert :)

Nei nå må du gi deg :lol: Hehe, har sett masse filmer på youtube, lett å se hvordan tingene skal gjøres da! Ufattelig bra instruksjoner der :)

Prøve å sette en pappplate bak flua. I en farge som gjør at flue kommer frem bedre :)

Skal se om jeg finner noe til neste flue jeg binder ;) Har tenkt å binde litt nå kanskje, har kjøpt noen kroker til gullhodenymfer, samt noen doble svarte kroker i str 10, som jeg tenkte å lage litt våtfluer til SØ og ørret av...

Endte opp med å bruke mer enn hva jeg betalte for hele fluebindersettet (med et kilo bindemateriale jeg fikk av Don!!!). 336 kroner svidde jeg av på en liten tur for å skaffe sølvtinsel, blå og rød hane, og kroker :o:o:o

horribelt...

MEn trenger noen tips når det gjelder hackel/hals på våtfluer... Skulle fått det til å ligge litt mer bakover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips elPerro. Har bundet en ganske enkel og ålreit gullhodenymfe/streamer, men må finne batterier til kamera8-) Bilder kommer innen 10 min iallefall!

0a005160df9fc96f4304a4f1e622c4c1.jpg?ts=1189790018

Kan se ut som det er noe feil på undersiden helt foran, men det er bare at påfuglen ikke skinner akkurat der på bildet :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott sak! Det der er en fiskefanger :) Bare spør konkurransegutta, den flua der er nok med på de aller fleste konkurransefluefiskeres liste over Må-ha-flue...

Litt kortere hale vil jeg hatt da...

:) Skulle akkurat til å si jeg vurderte å klippe halen ned! Bare så fint ut når den var så lang, ser finest ut når fjærne er naturlige :) Men klipper den ned så snart limet har tørket, blir mindre luftmotstand under kasting også da :lol:

Har laget et par sånne nå, og klippet halen kort, ser relativt giftige ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt ;) Her kan du se en nymfeboks til en konkurransefisker:

http://www.eikre-fly.no/flueboksen/gullhodenymfer.htm

Det er Erik Eikre sin. Han er nok en av Norges mest rutinerte fluefiskere. Ikke dumt å se på fluene han bruker. Ta en titt på Vera og Eikre-puppa også.

Du finner mange mønstre og bindeteknikker her og:

http://www.eikre-fly.no/eikre-fly.htm

elp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg komme med et lite råd til deg Mr. Spenolsen :P

Du er i siget, ingen tvil om det og du har talent for fluebinding. Øvelse gjør mester ;)

Mitt gode lille råd er å avslutte med bindetråden litt lenger fra vekk krokøyet. Prøv å binde sammen vinge etc. ca. 1-2mm lenger vekk fra der du skal ha knuten. Vet ikke hvilke knuter du velger på flua, men følger du dette rådet, får du fin plass til f.eks. en turle-knute (dobbel turle-knute på større fisk) :o

Og prøv å tilstrebe å bruke minst mulig turn når kroppstinsel, ribbing, vinge etc. skal festes med bindetråden slik at fluehodet blir minst mulig.

Men bevares, dine fluer vil nok ørreten ta, det er tydelig :D

Se nøye på denne fluen på bildet, og legg merke til plassering av hodet og størrelse på hodet.

Klarer du dette er du klar for laksefiske :D

http://www.fotoknudsen.no/archive58/191120...bDwbS9u8.jpg?46

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine nymfer absolutt, men siden du presenterer nesten hver flue du binder så er du nok også åpen for kritikk. Telemarkskongen er et klassisk våtflue-mønster og dine versjoner er bra siden du tross alt helt ny i bindinga, men de er ikke DER ennå. Kort ned halen og få inn dynamikk i fluene, dvs ikke hode for langt fremme, tykkere vinge(individuelt selvfølglig) og forsiktigere hackle. Våtfluer er en kunst og selv har jeg vel aldri helt fått til å lage en som jeg ville vist ....Nymfer, tørrfluer og laksefluer er lettere å binde. Sannsynligvis fisker dine TK bedre enn de i butikken så ........................ :P

Endret av CENNETH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våtfluer kjenner jeg ikke mange som er gode på, kanskje du blir en ressurs på den kunsten. Fjærvinger er vanskelig så nesten alle binder hårvinger som er langt enklere. Det finnes ikke bedre allroundfluer enn nettopp de klassiske våtfluene, mye historisk sus er det også over dem. Min favoritt er March brown i forskjellige variasjoner-en kjempegod flue er det! Var moro dette så jeg legger ut oppskriften på den nest beste! sjøørret flua mi....Kroken er en enkel med vidt gap -kort stamme-, ingen kropp, vinge hvit og oliven craft-fur(det beste vingematerialet jeg vet-bruker det til laksefluer også-mykere en kvinnehud) Litt flash i mellom den hvite og olivenfargede vingen. Denn fungerer samme søren. Lettere å lage enn Sølvdokka ihvertfall(og littegrann bedre.) :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å få kontrollen nå :P

hehe takk takk ;) Bandt en ekstremt effektiv en her forleden. Var lik den påfuglnymfen lenger oppe på siden, bare med rødt hackel i tillegg til den rød halen. Tok 17 ørret på nøyaktig samme stedet på denne fluen, før den begynte å gå opp i "limingen" (egentlig bedre holdbarhet enn kjøpefluene :blink: ). Pleier å stå bra med fisk på akkurat dette stedet, men igår var det helt sinnsykt! Fikk 8 fisk på de 8 første kastene med fluen! Kan være de hadde tatt det meste, men liker å tro det var fluen som gjorde utslaget ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanligere og ser bedre ut (synes jeg da) om man binder halen av hacklefibre istedenfor hacklespisser..

Du har tydeligvis gått til innkjøp av noen nakker, men om du skal binde større fluer som streamere og laksefluer, vil jeg anbefale å kjøpe pakker med schlappen-hackle. Disse har mer fylde enn kinesiske hanenakker og koster kun 60-70kr så man kan kjøpe inn flere farger.

Men det viktigste er gleden over fluebindingen og at fluene dine fanger fisk :)

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanligere og ser bedre ut (synes jeg da) om man binder halen av hacklefibre istedenfor hacklespisser..

Du har tydeligvis gått til innkjøp av noen nakker, men om du skal binde større fluer som streamere og laksefluer, vil jeg anbefale å kjøpe pakker med schlappen-hackle. Disse har mer fylde enn kinesiske hanenakker og koster kun 60-70kr så man kan kjøpe inn flere farger.

Men det viktigste er gleden over fluebindingen og at fluene dine fanger fisk :D

Hehe vet dette med hackelfibre, men syntes denne spissen var fin som hale :) Ble også litt stivere, så jeg kan ha litt lengde på halen, uten at den tvinner seg rundt krokbøyen hele tiden.

Har kjøpt både nakke og schlappen. Tror jeg betalte 35 kroner for en liten pose med dette schlappen-greiene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.