Gå til innhold
Fiskersiden

Lysing


gss
 Share

Recommended Posts

Fikk min aller første lysing i pinsen. Var dog neppe større enn 3 hg. [ :) ] tok på en "gummimakk". Hadde også et gigantnapp på en 150-grams jig- selvlysende hode med store øyne og en feit, lang (20cm?) selvlysende jig-kropp. Har litt tro på denne både til stortorsk og kveite...

Dette var sør i Bjørnefjorden i Hordaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nevner lysing. Her forleden dag kjøpte jeg noe reke.Spurte da om og få se små fisken i kassene på dekk.Det var sjokerende og se all den lysingen i kassene.Oppimot 30-40% av innholdet ,ikke rart det minker på bestanden så sakte reproduserende som den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

kolmula og ER absolutt i faresonenen !!!

http://www.villmarksinfo.no/fiske/nyhetsar...fiske300404.htm

http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/article169077.ece

http://www.kyst.no/webarticle/18227

[ :) !][ :D !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !]

Hvem tar ansvar for dette. I løpet av 2 år kan hele kolmulebestanden være kolapset.

2 år? Mye vil ha mer og f**n vil ha fler

[ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !][ :( !]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Mens vi er igang så kan vi jo se litt på hva som skjer når rekefiskere setter igang. De sier jo selv at det beste som kan skje med ett rekefelt er at det fiskes intensivt slik at "Skittfisken" fiskes ut. Da blir det mer reker siden hovedpredatoren til rekene forsvinner. En slik tankegang er desverre veldig utbredd i fiskermiljø. Neste tanke i tankerekken er at det er ikke noe i veien med havet bare se hvor mye reker vi får!! Det blir som om du skulle vurdere hvordan økosystemet var ved å telle kornaks på åkeren!

Jeg er redd for at våre klupske rekevaner tvinger rekefiskerene til å fiske ut mye av bæregrunnlaget for det varierte marine livet som finnes i fjordene våre. Ta en tur ut med en av reketrålerene å se på fangsten før de kommer til kai. I biomasse så er jo brorparten "Skittfisk" som forer det voksende måkebestanden.

Jeg er som vanlig optimist til det motsatte er bevist.[ :) !]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.