Gå til innhold
Fiskersiden

Lysing- og kolmulejakt i Løvøyfjorden


Trond
 Share

Recommended Posts

Som noen sikkert allerede har fått med seg i en annen tråd fikk jeg i går kveld min andre skolest, den forrige fikk jeg for ganske nøyaktig 2 år siden.

Helt siden jeg fikk den første har jeg tenkt for meg selv at det ville være grisefett å være den første som hadde fått to skolester på stang, et forholdsvis uoppnåelig mål vil nok mange si men utifra de opplysningene jeg har fått skal det ikke være helt umulig i Trondheimsfjorden. Derfor ble overraskelsen og gleden ekstra stor igår iogmed at nr. 2 ikke ble tatt her men ute i Namdalen.

Jim Frode (namsenlaksen) har i det siste snakket endel om Løvøyfjorden og at det der skal være meget gode muligheter til å få lysing, kolmule og strømsild, jeg var ikke tung å be med på tur ettersom jeg mangler alle tre på artslista og Jim mangler de to førstnevnte. Det var med skyhøye forventninger vi la fra land kl 14 igår med båten fullastet med stenger, tackler, agn, mat, kaffe og godt humør. Jim bortimot garanterte lysing, for etter tipsene han hadde fått å dømme var det visst bare og kjøre utpå og hente arten.

Første stoppested var i selve havna for å lempe opp noen småsei til agn, sei fikk vi ikke der men vi havna i en sildestim og fikk 40-50 stk før stimen var borte igjen. På neste stopp traff vi småseistimen og tok opp 12-15 fisk før vi ga oss, nå hadde vi ihverfall nok agn for resten av turen.

Vi hadde ikke anker med oss så planen var å driftmeite på litt forskjellige plasser rundt om i fjorden, det skulle vise seg å være lettere sagt enn gjort for strømmen og vinden flytta oss så fort at det var kul umulig å holde bunnen med 500 grams søkke. Bortsett fra at jeg fikk en 3 kilos sei og Jim 2 sypiker var det rimelig dødt. Prøvde flere plasser men periodevis kraftig vind gjorde ting vanskelig for oss, vi kjørte langs land en stund for å prøve å finne en plass der vi kom i le, uten hell. Til slutt fant vi to digre blåser som er rester etter et nedlagt oppdrettsanlegg og gjorde fast båten i den ene, der lå vi i et par timer og fisket på 70-80 meters dyp, fisk fikk vi ikke men vi hadde flott underholdning av to havørn og en flokk med skarv.

Etterhvert ble det ganske vindstilt så vi kasta loss igjen for å prøve nye plasser, fant tilslutt en plass der det var nada strøm, når vinden også ga seg helt ble vi liggende dønn i ro i mange timer. Etter noen tacklebytter og mange agnsjekker kjente jeg endelig fast fisk, det var rimelig livløst i andre enden av snøret og etterhvert som fisken kom oppigjennom sjøen fikk jeg en gryende mistanke. Turte selvsagt ikke si noe til Jim men når jeg så fisken 2 meter under båten satte jeg i et gledesbrøl av internasjonalt format, danset jeg-har-fått-skolest-dansen mens jeg hoia, brølte og lo om hverandre. Den følelsen jeg hadde når jeg så fisken ligge på dørken unner jeg alle mine medfiskere! Jim tok et bilde og sendte mms til halve Norge mens jeg tente en røyk og prøvde å roe meg ned, ikke lett med kroppen full av adrenalin, heldekkende gåsehud og skjelvende knær. I gledesrusen ringte jeg til Trond Esben (tresben) og mora mi for å fortelle hva jeg nettopp hadde gjort. :lol:

Oppstyret jeg skapte i båten skremte sannsynligvis vekk alt levende i sjøen for de fire siste timene vi var utpå kjente vi ikke antydning til fisk. Artene vi egentlig var ute etter så vi ikke snurten av, det plager ikke meg og jeg tror ikke Jim var spesielt skuffa heller.

Takk for turen til Jim Frode og takk til alle som har sendt hyggelige hilsener både i den andre tråden og på telefon.

Her er den, 80 cm og 1.22 kg. På bildet er også tacklet den ble tatt på, nærmere beskrivelse lengre ned.

34795_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/14166/34795.jpg

34796_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/14166/34796.jpg

Glemte å snu bildet men her er nederste del av taclet jeg fikk fisken på, brukte pivot-bommer fra Breakaway, disse skal normalt monteres sånn at de henger nedover i 45 graders vinkel. Jeg monterte dem oppned så de ble stående i tilnærmet 90 graders vinkel på søkkefortommen, krokfortom av 30 lb. Amnesia, selvlysende perler og 1/0 J-krok agnet med hel reke.

34797_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/14166/34797.jpg

34798_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/14166/34798.jpg

34799_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/14166/34799.jpg

Kjeften full av reker.

34800_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/14166/34800.jpg

Og toer'n full av rekeskall, ingen tvil om hva som er favorittføden.

34801_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/14166/34801.jpg

PS. Jeg gliser enda, begynner å gjøre litt vondt etter snart ett døgn. :)

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

EDIT: Gjorde om litt på tackle-beskrivelsen.

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suvv e reeeent!

Gratulerer til skolestkongen. Eller noe.

Vil benytte anledningen til å løfte en advarende pekefinger. For ikke å bli hengende fullstendig etter på andre fiskefronter er det viktig å være litt allsidig. Jeg aner en tendens i fiskingen din Trond, og jeg må si jeg er litt bekymret... På tide å stikke hodet ut av skolestsekken, og se på litt andre fiskeformer også. Ikke bare fiske skolest.

Sportsfisker, bli ikke ved din (sko)lest.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha sykt! Ikke en art en ser mye til! Nytter det å slippe dem uti igjen? Matfisk? hehe

Ikke noen C&R art dette nei, hvis du ser på "reker-i-kjeften-bildet" så ser du at magesekken har vrengt seg.

Har ikke smakt arten men den skal visstnok være god i fiskesuppe, vil tro det smaker skalldyr av den ettersom hovedføden er reker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, skal vi se. Begge er tatt på ca 150 meters dyp, mudderbunn. Den første ble tatt på blå gummiblekksprut som opphenger over en pilk, gårsdagens ble som skrevet tatt på reke. Sjekket bildene av den første jeg fikk og den ble tatt i 8 tiden om kvelden tidlig i september, gårsdagens ble tatt ca halv 9 om kvelden.

EDIT: Glemte å si at vi dreiv når den første ble tatt og lå dønn i ro igår.

EDIT2: Flo- og fjæretider vet jeg ikke noe om men det går jo selvfølgelig an å sjekke.

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det tidvis blir tatt endel av disse i reketrålere og i følge mannskapet ombord der skal det visst vøre en god matfisk. Når jeg var med å lossa den ene båten tidligere i sommer var det 10stk+ som var den dagens fangst. De hadde fiska mellom Norge og Danmark en plass, men helt hvor vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå aner ikke jeg om rekestimene er stasjonære eller om de reker(!) rundt i fjorden, om det første skulle være tilfelle burde det jo gå an å finne ut hvor reketrålerne holder til og prøve ut de plassene.

I en bok Jim har fant vi ut at rekene vandrer oppover i vannet på dagtid og nedover til bunnen igjen når det mørkner, det siste kan jo være verdt å legge seg på minnet iogmed at begge mine har blitt tatt i kveldinga.

Nå har jeg også sjekka flo-/fjæretidspunkt for mine fangster, begge er tatt like etter at det begynt å flø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare gratulere her ja...

Jeg sliter fortsatt med øresus etter hylinga di, og den dansen der hadde ikke fått deg videre i "dansefeber" for å si det slik...

Takker for en flott tur Trond,neste gang tar vi Lysingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.