Gå til innhold
Fiskersiden

2 takt 90 hk optimax


stegg
 Share

Recommended Posts

Elmotor i tillegg? Den vil jo betale seg selv med dagens priser på drivstoff.

Fremdeles ikke det du spurte om? Mindre propell og mindre stigning gjør jo at du får høyere turtall.

Eller så kan du ha kortere økter når du dorger. Mulig du finner plugger som gir deg bedre forbrenning.

Justere blandingsforholdet mellom bensin og luft vil kanskje hjelpe, men det vil kanskje være negativt på høyere turtall.

Eller så kan du kjøpe større båt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig lite peiling på motorer. Men regner med at du har denna motorn, siden du spør, og ikke skal kjøpe den!

Du vil vel klare og dorge med den. men faren for at den blir sur er stor. Du vil vel få en "eksoslukt/eim". Korte dorgeetapper. så går det sikkert bra. Men hvis du glemmer deg, og den surner/stopper i dårlig vær, nær land osv! Og ikke minst bensinforbruket vil vel være meget stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-tech og optimax 2 takt er begge motorer med direkte innsprøytning og begge merke forhandlerene sier at dem tåler å dorges med hele dagen lang uten og surne

Selv endte jeg med en E-tech 60 Hk 2 takt av den enkle grunn at den var enklest å vinterkonservere og krevde færrest besøk på verksted for service.

Forhandlernen sier at på tomgangs kjøring med E-tech motoren justeres olje mengden ned til nesten null og den forbrenner derfor like rent som 4 takterne, optimax forhandlerene sier det samme

Har akurat blitt ferdig med innkjøringen på min E-tech 60 Hk 2 takt og har nu prøvd å dorge med den

og etter 1. 3/4 time på tomgang var det null surning eller soting og den var like rask i responsen på gassen som alltid

Se denne tråden på baatplassen.no og søk på optimax der er dette mye diskutert

http://baatplassen.no/i/lofiversion/index.php/t25442.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært med å dorget litt HA med en slik motor. I 2,5-3 knop gikk motoren rent og fint, den eneste som surnet det var jeg pga av all totaktseksosen som trakk inn under kalesjen.

Du skal nok være undermotorisert eller ha liten propell for å komme ned i 2 knop med en slik motor, men det gjelder både 2 og 4-takt. Bruker du drivanker kommer du ned i 2 knop uten problemer.

Hvordan det går å dorge lange økter med en slik motor kan ikke jeg svare på, da han jeg var med aldri hadde dorget stort mer enn en time på samme plassen før han flyttet seg.

Har aldri sett noen trollingbåt med stor 2-takter uten dorgemotor, det sier vel det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.