Gå til innhold
Fiskersiden

Treng rettleiing - nokon som tek jobben?


Gjest Døsen
 Share

Recommended Posts

Gjest Lettaste Døsen

Etter diverse månader der det berre har vorte med tanken, fekk eg kjøpt meg jerkstong i går. Ei Shimano Beastmaster 90 gram. I tillegg kjøpte eg fire baits type "Aileen Eel" frå Prologic. Ikkje at eg har noko formeining om dei verkar, men dei kan i alle høve nyttast til øving av kast..

Denne veka må det skaffast snelde og line, so er eg klar.

Fyst: kva snelde høver til denne stonga?

Deretter: vil nokon ha selskap på fisketur slik at eg slepp å gjere alle nybyrjarfeila?

På førehand takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lettaste Døsen

Shimano Calcutta er nok eit godt val, men litt i overkant av det eg ser føre meg med tanke på at dette i første rekke er for å teste ut om dette er noko eg vil bruke tid og pengar på. Ser føre meg ei snelle i prisklasse 1000 - 1500 kroner. Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deretter: vil nokon ha selskap på fisketur slik at eg slepp å gjere alle nybyrjarfeila?

På førehand takk!

Tror du klarer deg godt alene.Kast så langt du klarer og rykk baitet inn med varierende frekvens.

Gjeddene kommer styrtende til fra alle kanter ,så vær forberedt på brutale hugg ;)

Enkelt fiske syns jeg,selv om andre sikker mener noe annet. :)

Se bare på meg. 20-25 fisk på første turen og rett inn i metersklubben.

Nå hadde jeg forøvrig en meget god rettleiar :) ,men dette fikser du greit selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lettaste Døsen

Tror du klarer deg godt alene.Kast så langt du klarer og rykk baitet inn med varierende frekvens.

Gjeddene kommer styrtende til fra alle kanter ,så vær forberedt på brutale hugg :D

Enkelt fiske syns jeg,selv om andre sikker mener noe annet. ;)

Se bare på meg. 20-25 fisk på første turen og rett inn i metersklubben.

Nå hadde jeg forøvrig en meget god rettleiar :lol: ,men dette fikser du greit selv.

Takkar for tilliten, men uansett kjekt med ein god start samt treffe andre ihuga fiskarar.

Har selv ei Ambassadeur TGC 5001C og er godt fornøyd, takler fint baits på 90-100 gram.

Googla denne. Fann den ikkje på norske nettbutikkar. Kvar kan ein teste denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skal jeg være litt bastand her.

Lavprofil er å anbefale på det sterkeste. Det er sneller som ligger meget behagli i hånda. Både stanga og snelle vil ligge meget godt og du føler full kontroll over hele ekvipasjen.

Jeg har kjørt Daiwa Cygnus100 3BI nå i 2 år og den har jeg denkt beten opp til 300gr med og ikke hatt problemer i det hele tatt. Kan være jeg har vært ekstremt heldig med min, men er i hverfall ikke redd for å anbefale den.

http://www.128810.webshop.eurovator.se/pro...51⊂=0&page=1

Ladd snella med Power Pro 0,41 og ta deg råd til å kjøpe et par BFT titan fortommer. De koster ca 100,- pr stykk men de ryker ikke.

Det er ikke mulig å gjøre så mye feil, men bruks håndledde når du jerker og ikke hele kroppen/stanga. Og det skal ikke store jerka til før du får ønsket utslag på bete. Klart dette kan variere litt fra bete til bete.

Husk å prøve å ha stram line hel tiden og gjøre mothugg og da mener jeg mothugg, ikke noe meitetilslag eller andre ting skikkelig mothugg.

Husk å sjekke knuten, som oftes er det pga den man mister fortom og beten, lag en rutine på, ny fisketur er lik ny knute.

Jeg har selv Shimano Beastmaster som jeg bruker til alt av jerk på opp til 160gr. Jo stange er vekta til 90gr men det er bærre tull, men men.................jeg skal ikke anbefale å bruke noe tyngre en hva stanga er satt opp med, men det er i utgangspunkte ingen fare med høyere vekt. Har til og med kasta bull dawg på 220 gr men da kaster man på en litt annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lettaste Døsen

Ser poenget med lavprofilsneller, spesielt om ein ikkje har hender over gjennomsnittet. Tek deg på ordet og tingar ei Daiwa Cygnus100 3BI.

Beastmasteren er nok god for atskillig meir enn 90 gram, noko som er gjennomgåande for dei stengene eg har prøvd i den serien.

Kva sene angår, kjem eg ikkje utanom FireLine. Meiner å hugse ein gjennomgang av emnet frå tidlegare - profil på snøret var stikkordet - men har alltid hatt meir trøbbel med PP enn FL.

Forøvrig er innkjøp av baits siste post på programmet. Anbefalingar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg selvsagt noe inhabil, men det er neppe dumt å handle en serie med Big Bandit. Ikke spesielt dyre, kaster suverent, lette å få til å gå riktig, og ikke minst; fisker enormt bra. Med endel forskjellige farger skulle du være godt rustet. Kjøp også noen shallow runner når det skal fiskes grunt og like under overflaten. Ellers er The Pig fin når vannet er kaldt og det skal fiskes saaaakte, men den koster noen kroner mer. Er du netthendt kan du jo forsøke deg på å mekke noen baits sjøl også.

Ellers har jeg faktisk en noe annen teknikk under innfiskingen enn standardfasiten, der jeg faktisk fisker mer sideveis enn nedover der jeg bruker både stang og snelle mer aktivt. Forøvrig er stikkordet variasjon, variasjon og atter variasjon. Opplever man mye følgefisk fisker man ikke optimalt. Ellers er det som Walmann sier viktig å klemme til med et realt mothogg. Pass på inne ved båten om det følger etter fisk. Et misset tilslag som gjør at et kunstagn på over 100 gram kommer flyende opp i båten er livsfarlig! Også av den grunn liker jeg å fiske sidelengs. Mothogget blir da en direkte forlengelse av jerkebevegelsen. Når det gjelder landing av fisk pleier jeg å kontrollere fisken via fortommen før jeg griper de. Og; det er ikke tennene på gjedda jeg er redd under landinga, men de løse krokene! Forøvrig kjører jeg PP på snellene mine, og har knapt noe å utsette på det.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg skrive litt og... :blush: Har jerket i litt over 2 år nå, og har prøvd mye baits... Jeg kan uten tvil anbefale både Power Pro og StrikeWire sene. Jeg har forøvrig ikke brukt tykkere enn 0,36, men kjøper 0,41 neste gang.

Kjøp titan-fortom som sagt tidligere... Lavprofil snelle er nok en stor fordel, men jeg har brukt Ambassadeur Record 2006 og Shimano Calcutta 201 DC som sneller. Record'en gir bra kastelengder og er en god snelle.. Noen ulyder tror jeg er på vei nå, men kan vel takke meg selv der og.. Aldri smurt den skikkelig og kastet mye tunge baits. 201DC har litt for lav utveksling for min smak, men er liten og god å holde i.

Ellers så må bare trene på å kaste og jerke.... Båt er en fordel, da det er surt å miste fortom og bait til 3-400 kr.... :lol:

Ellers så ønsker jeg deg velkommen i "avhengig av jerk"-klubben.. hehe!

-Svein-André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker selv også sidelengs. Føler at man klarer å variere nykka på en mye bedre måte, det å jerke ned blir noe monotont føler jeg, men jeg tror nok alle begynter med å rykke ned. Det er vel gjeddfeber som har skapt denne måten å fiske på. Men skal man ha ekstrem fart på bete så må man jerke ned å det kan være til tider fart som utløser hugget. Men ved normal jerking og sakte så er sidelengs å anbefale, men jeg bruker fort og fremst håndleddet og ikke mye armer å kropp.

Når det gjelder beten så er Cato innhabil ang big bandit, men han er ikke kunnskapsløs :) . Big bandit er og blir et grymt bete og har gitt meg mine to nest største gjedder på jerk 8,5 og 9kg. Pigen er grym på våren i grunne viker, men også et bete som fanger fisk ellers i året.

Når det gjelder sortimentet i Norge som jeg har skrevet 1000 ganger før så er det veldig dårlig, det er nesten bare CWC, men som jeg også har skrevet tidligere så har avkroken et greit sortiment og gero har jo noe inne.

Phantom (ikke cwc sin, men den orginale) Når jeg skriver ikke CWC sin så føler jeg at de har feil vektfordeling. Hvis du lar de synke ned så synker de enten med hode eller halen først, ser du på den orginale fra USA så synger den vannrett ned og er mye riktigere balansert. Noe du også ser ved innjerking, du får en mye bedr følelse med orginalen.

http://www.128810.webshop.eurovator.se/gro...roup=1380⊂=0

Jerko. Er et meget grymt bete. litt lik pigen i gangen men er mye mere biffig og kan fisken på dypere vann. Men den kan også fisken veldig grunt. Fant bare link til babyjerkoen

http://www.128810.webshop.eurovator.se/gro...group=194⊂=0

Kjelle Lundberg Cisco Et meget lett jerket bete som har en glimrene side to side bete, men dykker plutselig ned ved litt hardere rykk, no som er ut til å tenne gjedda reelt.

http://www.128810.webshop.eurovator.se/gro...roup=1336⊂=0

Hvis du vurderer 4 play så ville jeg heller ha kjøpt inn cat walk freddy IIllex bete som Tom Ole har i sitt sortiment.

http://www.avkrokenfiske.com/shop/advanced...keywords=freddy

Kan fiskes helt i overflata og ned til ca 1-1,5 meter så mye lengre ned en det er nok vanskelig, men en flott side til side gange og lett jerklig...... :D

Fireline er fy Power Pro er tingen. Jeg kastet bort en del tusenlapper i oppstart med fireline, men med Power Pro har jeg hatt svært svært få problemer.............

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lettaste Døsen

Tror du uansett tjener på å satse på et fåtall forskjellige agn som dekker de fleste dyp og innfiskingshastigheter, lære å bruke disse, og heller kjøre på med forskjellige farger. Har nemlig opplevd gang på gang at fargen kan være totalt avgjørende.

Ikkje vanskeleg å vere einig i dette. Når ein kjem seg i gong, skal eg legge ut nokre bilete for rettleiing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lettaste Døsen

Då var fyste runde unnagjort på Langen i Enebakk. Ikkje dei store gjeddene, men fem vart landa for min del. Den største mellom 60 og 70 cm lang. Pingvin blanka, men lagde dagens kråkereir samt miste eit par baits i kampens hete.

Dagens bait var ein "Buster" i lyseblått med raudt i buken, alle fiskane vart tekne på denne. Denne fargekombinasjonen har forøvrig vore melodien når eg har fiska med wobbler der tidlegare og.

Kort oppsummert var dette kjekt, lavprofil snelde er eit betydeleg fortrinn for oss utan dei største nevane og det er nyttig med stram kastebrems i oppstarten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingvin blanka, men lagde dagens kråkereir samt miste eit par baits i kampens hete.

Siden jeg ikke hadde baits med blått gikk det treigt. Hadde et par "run" ,pluss en på, som beit av sena. Den klarte å "tverre" baitet slik at det hang seg i fortommen, og i bruduljene som fulgte beit den av sena. Så jeg fikk i allefall bøy på stanga og noen meter innsveiv :-)

Kun kort tid etter klemte jeg til med et kast for full kanon, etter få meter vokste spolen brått og det ble bråstopp, hvorpå bait og fortomm fulgte sin egen rute.

Morsomt fiske, fine luftige svev på et par av fiskene til Lettaste Døsen, samt morsomt å se angrep på baitsen på nært hold.

Skjønner ikke hvordan man kan drive med C&R ved jerking. Fiskene satt som bare f..... Men det ble fileter i frysa, gjeddekaker i slutten av uka :-)

Egner jerking seg ifht å prøve seg på stor abbor? I såfall, hvilke baits?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan man kan drive med C&R ved jerking. Fiskene satt som bare f..... Men det ble fileter i frysa, gjeddekaker i slutten av uka :-)

Lang nebbtang, kraftig.

Avbitertang (en krok koster ingenting) finnes bare en som gjør jobben skikkelig, knipex på Clas Ohlson koster 400.-.

Splitring tang, for å sette på ny krok etter klipping.

Kjeftåpner kan være greit.

Et par hansker.

Er fisken på det forsiktige bettet og nyper bak-kroken, så kan bøyen inn, evt klippe av spissene, på fremkroken, eller vice versa. Sluker de skikkelig er den på görbettet og du kan evt prøve å fiske fortere.

Michael

Endret av Pikopath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang nebbtang, kraftig.

Avbitertang (en krok koster ingenting) finnes bare en som gjør jobben skikkelig, knipex på Clas Ohlson koster 400.-.

Splitring tang, for å sette på ny krok etter klipping.

Kjeftåpner kan være greit.

Et par hansker.

Er fisken på det forsiktige bettet og nyper bak-kroken, så kan bøyen inn, evt klippe av spissene, på fremkroken, eller vice versa. Sluker de skikkelig er den på görbettet og du kan evt prøve å fiske fortere.

Michael

Har alt unntatt knipexen og splittringtang. Må øke sortimentet på treblekroker og splittringer.

Var på proteinjakt i dag så det var i grunnen greit. Den ene, og største, hadde baitet helt nedi, måtte av med hodet for å få det ut :) . Det ville tatt lang tid å få ut på en skånsom måte.

Fikk også intrykk av att baits var mer følsom for krølla/bøyd fortom enn wobblere, men det er vel naturlig all den tid "draget" i snøret varierer fra mye til lite/null. Finnes det fortommer som ikke krølles så lett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lettaste Døsen

Siden jeg ikke hadde baits med blått gikk det treigt. Hadde et par "run" ,pluss en på, som beit av sena. Den klarte å "tverre" baitet slik at det hang seg i fortommen, og i bruduljene som fulgte beit den av sena. Så jeg fikk i allefall bøy på stanga og noen meter innsveiv :-)

Kun kort tid etter klemte jeg til med et kast for full kanon, etter få meter vokste spolen brått og det ble bråstopp, hvorpå bait og fortomm fulgte sin egen rute.

Jaja. Heretter lovar eg å kjøpe to stykk av alle baits, slik at du ikkje kan klage over forfordeling kva reiskap angår. I forbifarten minns eg at denne statestikken ikkje avvik veldig frå tidlegare fisketurar :)

Etter dagens testfisking vurderer eg sterkt å gå for venstresveiv - er høgrehendt. Trur dette vil gje mogelegheit for å kunne få betre gange på baitsa og betre tilslag. Synspunkt?

Forøvrig meiner eg å ha lese at nokon - Walmann? - lufta tanken om eit jerkkurs i haust. Er dette på trappene eller var interessa for lita?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter dagens testfisking vurderer eg sterkt å gå for venstresveiv - er høgrehendt. Trur dette vil gje mogelegheit for å kunne få betre gange på baitsa og betre tilslag. Synspunkt?

Jeg fikk ikke til teknikken før jeg skaffa meg snelle med venstresveiv, mulig at jeg er ekstremhøyrehendt men det funka for meg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du høyrehendt så skal du i teorien HA venstresveiv.. NOEN få bruker høyresveiv fordet, men det aller vanligste er venstre.. Fordi du skal egentlig bruke stang/snelle rundt en sveiv som står tilnærmet rolig.. Dette finner du ut etterhvert at kan bli enda bedre om man "følger på" med litt sveiving.. Men det får du mest sannsynlig ikke til de første turene.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lettaste Døsen

Er du høyrehendt så skal du i teorien HA venstresveiv.. NOEN få bruker høyresveiv fordet, men det aller vanligste er venstre.. Fordi du skal egentlig bruke stang/snelle rundt en sveiv som står tilnærmet rolig.. Dette finner du ut etterhvert at kan bli enda bedre om man "følger på" med litt sveiving.. Men det får du mest sannsynlig ikke til de første turene.. :)

Då er snella på tur over kjølen:

http://www.128810.webshop.eurovator.se/pro...53⊂=0&page=1

Nye baits er i fiskeveska; og det er klart for ny tur saman med Pingvin i morgon. For dei det måtte interessere kjem han til å få tre blå baits til morgondagens fiske; so han har ingen unnskyldningar for manglande fiskelukke.... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.