Gå til innhold
Fiskersiden

Torskeruser.


sea
 Share

Recommended Posts

er nok forskjell på enkle og doble ruser her.

enkle settes fra land og 90 grader på landet (som regel)

de doble settes mer vilkårlig, men gjerne langsmed landet.

det hele kommer an på om torsken trekker langsmed landet der du setter, eller beveger seg fra dypere mot grunnere områder på næringssøk.

håper det var litt oppklarende.

mvh

lars-ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok forskjell på enkle og doble ruser her.

enkle settes fra land og 90 grader på landet (som regel)

de doble settes mer vilkårlig, men gjerne langsmed landet.

det hele kommer an på om torsken trekker langsmed landet der du setter, eller beveger seg fra dypere mot grunnere områder på næringssøk.

håper det var litt oppklarende.

mvh

lars-ivar

Takk for svarene, dersom ein setter rusene langsmed land kva dybde er det da best å sette dei på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dybde er det vanskelig å si noe om.

blir det for dypt vil det bli vanskelig å stramme opp rusa slik at den står riktig. noen avhjelper dette ved å sette flere ruser i en lenke.

men generelt er det lettere å sette grunt enn for dypt.

dybder kan være alt fra en meter el to til kanskje 30-40 meter.

men skal du sette dypt vil jeg anbefale deg å ha endel meter fra steinen i ene enden til rusa (kanskje 10 meter) til rusa, og det samme i andre enden. vil bli lettere å stramme opp rusa da. (slik at ringene står oppe og ikke legger seg flate.

det er en fordel at det er noenlunde flat bunn i alle fall.

ellers er det nok endel prøving og feiling for å finne plasser en liker og som fisker godt.

et tips kan og være å ikke stramme ekstremt hardt opp. fare for å dra rusa langs buinnen (slitasje) og større sjanse for å kile fast steinene.

mvh

lars-ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene har vært og kjøpt meg 5 ruser nå så dette skal prøvast snarest.

Det å sysle med fangstredskap er en hyggelig fritids syssel,men fører også med seg ansvar.

Husk å etterse teinene minst annenhver dag.

Småtorsk er ett lett bytte for grønnkrabbene,og blir spist levende om teinene står ute for lenge.

Småtorsken skal slippes ut levende,ikke som skinnfiller.

Blir det meldt mye vind,slik at du ikke får hatt oppsyn med de på flere dager så vis ansvar.

Opp med dem i tide.

Lykke til med teinene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja rusene må nok tømmes regelmessig, kan tenke meg at krabbe vil bli eit problem om rusene står for lenge.

Dei vil vel ødelegge linet i rusene men tømmes dei regelmessig så er dei berre ein hyggelig bi fangst.

Har fått eit tips om å hå makrell agn i teinene for å få meir fisk men då vil ein vel få masse krabbe???

Noen som har erfaringer med dette???

Endret av sea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal man sette torskeruser?

Har vanskeligheter for å se for meg en annen grunn enn matauk. Tatt i betrakting at mange torskepopulasjoner er truet og at dette er et forum for sportsfiske så synes jeg det er rart at det er rom for slike tråder som denne. Hva gjør vi hvis noen spør om råd for å sette garn etter karpe eller havabbor?

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En årsak kan være utforsking av områder, mye spennende å få i ruser. Fordelen er at fisk som har vært i rusene og slippes ut igjen ikke er plaget av munnsår. :)

Har selv fisket med ruser i sommer, fått kjempgod matkrabbe, og mye spennede fisk/krabber.

Fordi om du setter torskeruser så er det ikke det samme som at de går fulle av torsk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det er mange her som ser ned på alt fiske som ikke skjer med stang, men etter min meining så er alt fiske som går til eget bruk og ikke til salg å betrakte som fritidsfiske.

Regner med at det meste av det som blir tatt på stang også går til matfisk.

Selv så fisker eg både med garn,line,stang og teiner og det som ungene liker best er når vi drar teiner for der er alt levende og dei har STOR glede av å sjå alt som er i teina og få sette ut igjen det som vi ikke skal ha.

Isteden for å rakke ned på måten andre fisker på så synst eg vi heller skal dele gleden med å vere på sjøen og innteressen for fiske med kvarandre men så er vel eg litt spesiell.

Endret av sea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok ikke så veldig spesiell Sea,vi er flere på forumet som bruker "ikke" sportslig redskap.

Dette er ett sportsfisker forum,og noe pepper vil man uansett få.

Så er det det store MEN...

Det er mange her på forumet som har svert gode kunnskaper når det gjelder regler,fredningstider,antall meter teiner og garn skal senkes under vann.

Så du har definitivt spurt på riktig forum.

Det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite.

Det er mye uvitenhet hva angår folk som handler seg hummer/krabbeteiner på fks biltema.

Har vi kunnet bidra til at den rette vedkommende ikke gjør seg uvitende til lovbryter,så har vi oppnådd noe.

Lykke til med rusene,og husk å slippe ut småtorsken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuffet "nybegynner" i forumet....

Jeg synes det er trist å lese slik holdning.

Jeg er en mann med mange interesser ,, deriblant jakt og fiske, ,, så jeg forstår at når jeg bruker stang ,, er jeg sportsfisker , men når jeg bruker ruser og jukse ,, så er det matauke.. :blink: matauke er det for meg samme hvordan.. Men for folk som er litt inne i feller og fangst redskap, så er det en liten vitenskap å få dette optimalisert, både med åte og plassering.. så en kan vel si at det er spennende å fiske på denne måten.

Jeg vil anbefale å kjøpe en vann kikkert, en slik trakt som du ser i ,, den er helt topp for å se om du har satt rusa bra,, den beste erfaringen jeg har er som tidligere nevt,, rett ut fra land på en "bakke" gjerne med litt tangbunn, men det er ikke så vikrtigt,, se at ledegarnet er passe stramt,, på 10 mtr. omtrent.. husker det er noen regler for dybde , du bør sjekke det ... iallefall etter hummer sesongen. om det er satt på 5- 10 meter i litt steinur ,, er det hummer fiske.. men da må du helst ha noe råtten fisk i ,, anbefaler bergjylte ,, som er feit.. makrell er sikkert fint og,, men den er bedre dess mer den lukter.:P

Så en siste liten hilsen til de "sportsfiskere" som ikke har horisont til å diskutere litt perifert .. skitt fiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men da må du helst ha noe råtten fisk i ,, anbefaler bergjylte ,, som er feit.. makrell er sikkert fint og,, men den er bedre dess mer den lukter.:)

Med slike holdninger er det vel best å finne ett annet forum.

Makrellen duger kun til krabbene,men gylter og abbor fungerer bra til hummer eller hva nå du mente.

I bålhaugen ligger det 4 torskeruser og 2 garn som jeg har røsket opp.

Torskerusene luktet så ille at jeg måtte vaske hendene med bensin.

Garnene sto på max 2 meters dybde.

Desverre er det mange av matauk fiskerene som ødelegger for de svert få seriøse,som faktisk ser etter redskapen sin når de bør og skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja.

Det kom ikke overraskende at noen blir "sabla ned" straks andre fiskeformer blir nevnt! Det artige å se er at når faste "inne i varmen medlemer" skriver om slikt er alt ok mens når nye spør er det "feil forum, og dårlige mennesker" umiddelbart! Forumet er veldig godt egnet for ekstremister og de kan man som kjent ikke diskutere med.

Så over til det trådstarter spør om.

Jeg ar prøvd selv med ruser men kun fått krabbe i de. Jeg kjenner imidelertid noen som driver aktivt på med ruser og de sier som følger: Sette de grunt, kun på noen meters dybde. Vider er det en stor fordel om det er tang/tare på bunnen. De vil ikke fiske på ren sandbunn.

En kollega tok torsk i vinter på 15 kg i sin ruse. Det skal også vær stor forskjell fra ruse til ruse om de fisker eller ikke. Dette skal ha noe med tråden i rusa å gjøre. Da farge smat om det er myk/stiv tråd osv osv..

Når du strammer opp rusa så vær ops på dette med fast kiling av steinen. Jeg har funnet ruser når jeg dyker, der første stein er slept inn i spreker ol og sitter dønn fast. Ha uansett ikke for tykt tau til steinen slik at du kan klare å slite den av. En ruse fisker hele tiden selv når den er mistet!

Lykke til!

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute etter å "sable" noen,men slike kommentarer er vel ikke av lovligste sort?

En torskeruse er icke tenkt for hummerfiske! FY!

Klipp&lim:

om det er satt på 5- 10 meter i litt steinur ,, er det hummer fiske.. men da må du helst ha noe råtten fisk i ,

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey. Ny bruker her også, selv om jeg har benyttet siden en del tidligere som gjest.

Men spørsmålet mitt er:

Hvorfor er det ikke lov å fiske hummer med noe annet en teiner? Hva er den store forskjellen på det og ruser?

Jeg vet ikke grunnen til at det ikke er lov,men her finner du regler for hummerfiske

Selv ser jeg ikke den helt store forskjellen, men kan være at en ruse med agn fisker over et større område enn ei teine??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei,

som det sies her er hummerfiske med torskeruser ikke tillatt. Årsaken til forbudet kan være vanskelig å skjønne, siden hummer fanget i ruse eller hummer fanget i teine burde være samme sak, men egentlig er årsaken enkel:

Fisket med teiner er strengt regulert, av hensyn til hummeren. Dette innebærer eksempelvis krav om nedsenking av redskap utenfor hummersesongen. Slike regler finnes i mindre grad for ruser. Fiske med agnede ruser er derfor mye brukt som metode for å snikfange hummer utenfor sesongen. Juks og fanteri!

Hummerbestanden er på et historisk lavmål, og folk flest bør derfor respektere reglene for hummerfisket.

Når det gjelder fiske med torskeruser etter torsk er saken en annen. Skal du få torsk i ruser er det en fordel å unngå agning, da dette stort sett tiltrekker seg alt mulig rask som man egentlig ikke er interessert i å få i rusene. Eksempelvis er en 20-30 taskekrabber med klørne godt spent fast i ringer og not ganske uinteressant.

Min erfaring er at både enkle og doble ruser fisker best satt 90 grader på land. Fisk på dyp fra 5 til 20 meter, på hardbunn, og gjerne steder med tareskog. For øvrig er det beste tipset til valg av sted at du setter ruser på steder hvor du har fått torsk før. Sett rusene i områder med lite strøm, da er det enklere å få de til å sitte godt. Bruk tynn line på endesteinen (den som går først i vannet), slik at denne kan slites ved dregging. Ha også ganske lang line her, gjerne rundt ti meter, slik at du får satt rusa pent. Sett helst rusa fra land og mot dypet, innerste søkket kan godt stå på helt grunt vann. Jeg pleier også å bruker rundt ti meter line mellom motsatte ende av rusa og søkket, slik at dette hjelper til å strekke rusa. Kjør rusa ut sakte og pent, slipp ut lina helt til vøla og stram den forsiktig. Sett motoren i fri, og la båten gli mot rusa til du er sikker på at ytterste søkke er i bånn.

Jeg pleier å syne ruser hver andre eller tredje dag, og har hittil til gode å finne død fisk i rusene mine.

Rusefiske er for øvrig best i den kalde årstida - som det meste annet av torskefiske på grunt vann.

Og forlat alle på dette forumet som synes fritidsfiske er en uting - de vet ikke hva de går glipp av... Dessuten er rusefiske fint ved at all fisk som ikke er ønsket går sprell levende tilbake i sjøen - mye mindre sliten enn en fisk som har blitt dradd etter kjeven...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.