Gå til innhold
Fiskersiden

Torskeruser.


sea
 Share

Recommended Posts

Syns ikke den forklaringen til årsak for forbud mot ruser var enkel jeg.

Hvorfor kan man ikke bruke ruser i hummersesongen ?

Utenom sesongen er det ikke lov å fiske hummer uansett om det er garn eller teiner med rømningsvei på grunnere vann.

Poenget er (og dette gjelder min del av kysten, det vil si Telemark): Utenom hummerfredningstiden er det lov å fiske med ruser på fritt valgt dyp. Samtidig skal teiner senkes til 25 meters dyp eller mer, av hensyn til hummeren. Hvis du setter ruser som er agnet tiltrekker de seg hummer. Ser du poenget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo forsåvidt si at det også kan gå hummer i ruser uten agn. Jeg fikk 9 stk hummer i en stk dobbel torskeruse på sommeren for noen år siden. Vil tippe snittet på de var ca 500g og alle ble kastet levende i sjøen igjen etter fotografering. Dessverre vet jeg ikke om jeg har bildet i dag, men kan lete etter det dersom noen ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo forsåvidt si at det også kan gå hummer i ruser uten agn. Jeg fikk 9 stk hummer i en stk dobbel torskeruse på sommeren for noen år siden. Vil tippe snittet på de var ca 500g og alle ble kastet levende i sjøen igjen etter fotografering. Dessverre vet jeg ikke om jeg har bildet i dag, men kan lete etter det dersom noen ønsker.

Sant nok. Jeg har også fått hummer i rusene ved noen anledninger (returneres til havet). Men 9 var mange! Sto det noe i rusa som de kan ha vært interessert i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det at du fikk så mange taler sitt tydelige språk.ruser er effektiv skyts etter hummer. flott at du setter dem ut igjen,men hvor mange faller for fristelsen.......? min mening er at ruser må få begrensinger.... tenker på senking,akkurat som krabbeteiner.jeg mener i tillegg at hummeren bør total-fredes i de områdene som har veldig liten bestand. De har jo heller ikke klart å få rakkeren til å formere seg i fangensskap.....eller mulig de har klart det men ikke fått larvene til å vokse opp... så et program om dette for noen få år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var noe de hadde interesse av tror jeg ikke det var, men er som sagt noen år siden så husker ikke helt. Jeg har pdd enda ikke tatt en hummer som ikke er lovlig fanget i teine og den statistikken skal jeg fortsette med.

Grunnen til at det var så mange kunne i følge en marinbiolog vi snakket med være at det hender at hummer vandrer i flokk på sommerstid og at det bare var tilfeldigheter.

Angående hvor mange som faller for fristelsen så tror jeg det er mange. Jeg har inntil nylig jobbet på fiskebrygga i kr.sand og har hørt fra ganske mange at de tar hummer de får uansett størrelse og årstid og tror nok at dette har en innvirkning på bestanden.

Av det med fredning så vet jeg ikke helt, på den ene siden er det morro og fiske hummer, mens på den andre siden så bør noe gjøres. Om det er fredning eller andre regler er jeg litt usikker på. Kanskje innført et maks tak på antall hummer en kan fiske pr person (5-10stk?) eller bare gjort det lovlig og fisket hummer en uke eller noe sånt og heller store bøter og inndragning av båt og alle teinene ved overtredelser av reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei er det noen som kan gi meg noen tips om bruk av torskeruser.

Noen sier at ein skal sette fra land og ut medan noen sier at ein må sette langs land.

Er takknemlig for alle råd.

:) hei,du.når det gjelder setting av torskeruser,så er det nok ingen fasit på dette med tanke på langs land eller utfra land.viktigere er det at du passer på strømforholdene og ikke setter på tvers av disse dersom du fisker nær land.sterk strøm vil få rusene til og ligge unormalt og i bevegelse.dersom du er ute etter hummer,sett dem i noe varierte bunnforhold(sand,tare,tang,stein).fra gammelt av er det kjent at gammelt surt agn (saltet fisk,fiskehoder etc.) fungerte godt.tror ikke dette er så mye brukt i dag,men det skader ikke og prøve.ellers er det en fordel og stramme rusene opp etter at de er satt.dette for å få ledegarnet stramt,samtidig at man rette opp ringene og inngangen i rusene.er du ukjent med rusefiske og har flere ruser,sett dem på forskjellig bunn,da ser du hvor de fisker best.skaff deg en sjøkikkert,da kan du følge bedre med i hvordan rusene står.NB!!! merk redskapen godt i henhold til gjeldende regler så slipper du ubehageligheter. lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) hei,du.når det gjelder setting av torskeruser,så er det nok ingen fasit på dette med tanke på langs land eller utfra land.viktigere er det at du passer på strømforholdene og ikke setter på tvers av disse dersom du fisker nær land.sterk strøm vil få rusene til og ligge unormalt og i bevegelse.dersom du er ute etter hummer,sett dem i noe varierte bunnforhold(sand,tare,tang,stein).fra gammelt av er det kjent at gammelt surt agn (saltet fisk,fiskehoder etc.) fungerte godt.tror ikke dette er så mye brukt i dag,men det skader ikke og prøve.ellers er det en fordel og stramme rusene opp etter at de er satt.dette for å få ledegarnet stramt,samtidig at man rette opp ringene og inngangen i rusene.er du ukjent med rusefiske og har flere ruser,sett dem på forskjellig bunn,da ser du hvor de fisker best.skaff deg en sjøkikkert,da kan du følge bedre med i hvordan rusene står.NB!!! merk redskapen godt i henhold til gjeldende regler så slipper du ubehageligheter. lykke til.

Godeste herr eller fru Smøla,

jeg synes personlig det er svært betenkelig at dette forumet brukes til å fremme kriminell virksomhet. Det er altså ikke tillatt å fiske hummer i ruse, uansett tid på året. Personer som synes dette er uviktig må gjerne fortsette og mene det, men bør ikke flagge meningene sine her.

Hummer er ført opp på den norske "rødlista" i kategorien "nær truet". Folk som bor ved sjøen har sannsynligvis fått med seg at situasjonen for hummeren er heller dårlig langs norskekysten.

Jeg må innrømme at jeg synes snikfisket etter hummer er irriterende, men også uforståelig. Hvis du har lyst på hummer kan du som fritidsfisker skaffe deg inntil 20 teiner som du kan fiske med i perioden fra 1. oktober og fram til jul. Kjenner du noen gode plasser, så blir det noen hummere på deg. Og mer trenger vel ikke de fleste av oss? I mitt hjemmeområde har jeg sett hyttebøker hvor det står notert at en enkelt familie kan fange opp til 100 hummere i løpet av sommeren. Hummeren fanges da med all tenkelig redskap, og det er åpenbart at det kun er hummer familien er ute etter. En ting er at slik oppførsel er kriminell - en annen ting er at den viser en griskhet som er helt ufattelig. Hva i alle dager skal en kjernefamilie med 100 hummere i løpet av en sommer?

I Rogaland, Hordaland samt Sogn og Fjordane er det for øvrig forbudt å fiske med torskeruser fra 1. juni til 1. oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godeste herr eller fru Smøla,

jeg synes personlig det er svært betenkelig at dette forumet brukes til å fremme kriminell virksomhet. Det er altså ikke tillatt å fiske hummer i ruse, uansett tid på året. Personer som synes dette er uviktig må gjerne fortsette og mene det, men bør ikke flagge meningene sine her.

Hummer er ført opp på den norske "rødlista" i kategorien "nær truet". Folk som bor ved sjøen har sannsynligvis fått med seg at situasjonen for hummeren er heller dårlig langs norskekysten.

Jeg må innrømme at jeg synes snikfisket etter hummer er irriterende, men også uforståelig. Hvis du har lyst på hummer kan du som fritidsfisker skaffe deg inntil 20 teiner som du kan fiske med i perioden fra 1. oktober og fram til jul. Kjenner du noen gode plasser, så blir det noen hummere på deg. Og mer trenger vel ikke de fleste av oss? I mitt hjemmeområde har jeg sett hyttebøker hvor det står notert at en enkelt familie kan fange opp til 100 hummere i løpet av sommeren. Hummeren fanges da med all tenkelig redskap, og det er åpenbart at det kun er hummer familien er ute etter. En ting er at slik oppførsel er kriminell - en annen ting er at den viser en griskhet som er helt ufattelig. Hva i alle dager skal en kjernefamilie med 100 hummere i løpet av en sommer?

I Rogaland, Hordaland samt Sogn og Fjordane er det for øvrig forbudt å fiske med torskeruser fra 1. juni til 1. oktober.

:) trådstarter ville ha tips om bruk av torskeruser.om det var torsk,hummer eller annet han var ut etter,vet ikke jeg.men var takknemlig for alle råd.og si at jeg bruker dette forum til å fremme kriminalitet,er og gå for langt og noe du skal passe deg for.ser ut til at du har nok og ta fatt i i ditt hjemmeområde med all tyvfiske som foregår der.så spar meg for såkalte irettesettelser,du er visst bare en av mange som misliker alle som ikke er en tro kopi av deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du "Smøla".

Jeg går ut ifra at du leste hele tråden før du skrev innlegget ditt?! Da kan du ikke ha unngått å ha fått med deg hva som blir sagt om fiskeregler, samt linker til regler. At du da kommer med tips om agn, og hvor du skal sette torskeruser for å få hummer, er ganske merkelig spør du meg. Det kan fort virke som oppfordring til "fauna" kriminalitet.

Støtter kritikken jeg!

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

^_^ Det er IKKE forbudt å sette torskeruser, men det finnes visse regler, og de er som følger:

På strekningen svenskegrensen til og med sogn og fjordane er det tillatt å fange hummer i perioden 1.10 kl.08.00 til 31.12. Hummer er KUN tillatt å fiske med hummertegner.

Minstemålet er 25 cm totallengde, eller 9cm ryggskjoldlengde. Det skal være fluktåpninger på minst 60mm på hver side av hummertegne.

Det er forbudt å bruke torskeruser fra kyststrekningen svenskegrensen til og med møre og romsdal fra 1.05 til 31.12, MEN fritidsfiskere KAN benytte torskeruser i hummerfisketiden, men antallet hummer og eller torskeruser skal ikke overstige 10 i antall.

Sitat kystvakten og fiskerioppsynet.

Så om en setter noen torskeruser og er flink til å sette ut småfisk og småtorsk er det jo moro for store og små og se hva en får i rusene.

Som en foregangsfigur for sine barn og andre er det lov å bruke hue. Kan ikke skjønne at det er noe verre enn oss som fisker med stang, og enten vi vil eller ikke kroker en liten torsk i "øyet" i ny og ne.

Som i alle former for fiske er det lov å bruke sunn fornuft, selv om jeg skal strekke meg til å være enig i at det er litt på siden av det vi kanskje definerer som sportsfiske i forumet!

:) hei,du.når det gjelder setting av torskeruser,så er det nok ingen fasit på dette med tanke på langs land eller utfra land.viktigere er det at du passer på strømforholdene og ikke setter på tvers av disse dersom du fisker nær land.sterk strøm vil få rusene til og ligge unormalt og i bevegelse.dersom du er ute etter hummer,sett dem i noe varierte bunnforhold(sand,tare,tang,stein).fra gammelt av er det kjent at gammelt surt agn (saltet fisk,fiskehoder etc.) fungerte godt.tror ikke dette er så mye brukt i dag,men det skader ikke og prøve.ellers er det en fordel og stramme rusene opp etter at de er satt.dette for å få ledegarnet stramt,samtidig at man rette opp ringene og inngangen i rusene.er du ukjent med rusefiske og har flere ruser,sett dem på forskjellig bunn,da ser du hvor de fisker best.skaff deg en sjøkikkert,da kan du følge bedre med i hvordan rusene står.NB!!! merk redskapen godt i henhold til gjeldende regler så slipper du ubehageligheter. lykke til.

:D Det er IKKE lov å sette ruser etter hummer, og bør heller ikke reklameres for. Men det var kanskje en glipp?!?

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.