Gå til innhold
Fiskersiden

Krok til kystmeite


limanda
 Share

Recommended Posts

Er litt av en krokfetisjt og er alltid på jakt etter nye typer å prøve, så nå lurer jeg på hvilke typer krok dere på forumet foretrekker?

Selv bruker jeg i dag disse krokene;

Mustad: 3261 BLN og Viking

Varivas: Bigmouth og Saltwater Champion

Kamasan: B940 og B950U

Owner: Chinu

Skriv gjerne noen ord om hvilke arter dere bruker de forskjellige modellene til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mest Owner Mutu Light fra land og den funker meget bra.

For å gjøre det enkelt, den kan jeg bruke til det meste.

Flatfisk, bunnfisk, torskefisker, leppefisk ++++

Mustad Viking er vel den jeg bruker mest når Owner ikke henger på, men det er Mutu Light som er favoritten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av limanda

Er litt av en krokfetisjt og er alltid på jakt etter nye typer å prøve, så nå lurer jeg på hvilke typer krok dere på forumet foretrekker?

Varivas Big Mouth 3/0 til piggvar / torsk / lysing / lyr / sei / HavAbbor(?) type fisker - fisker som jakter aktivt over bunn og som hugger/angriper agnet aggressivt. Har også noen Varivas Big Mouth XTRA (tykkere tråd) i bestilling av samme sort i størrelse 5/0 da jeg innimellom fisker steinbit, kveite og andre fisker med potensiale for størrelse.

Bruker Big Mouth til Pennel rig; på den øverste kroken varmer jeg opp øyet med lighter og bøyer øyet bakover ca 45 grader. Har ikke opplevd att kroken tar skade av dette. Og riggene funker FINT! [ :) ]

Vaivas Saltwater Champ's 2/0 til hvitting.

Varivas Semi Circle 2 og 1/0 til flatfisker og det meste av annen bunn-fisk av moderat/mindre størrelse.

Varivas Full Circle 4/0 til skate fisket. Har ikke fått noen enda... men dette er iaffal kroken jeg bruker når jeg har forsøkt.

Jeg har ikke noen uttalt favoritt til dupp-meite; noe jeg vil experimentere mer med neste vår. Deler inn duppmeite i flere teknikker/typer fiske: SØ tackle, makrell/horngjell, lyr, sei. Tipper på att Big Mouth's er tingen, da de er tynne, lette, sterke, extremt skarpe og enkle å elegant presentere tynne, smale agn (strimler av fisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at mange holder en knapp på Mutu/ Mutu Light, så jeg testet Mutu Light str.2 til meitet i dag.Fikk vel 40-50 sandflyndre opp til 648 gram,10-12 skrubber opp til 832 gram, pluss diverse småtorsk, ulke og ålekvabbe.Sandflyndrene og ålekvabbene var fint kroket ytterst i munnen,noe som var praktisk da det var C&R, men flere av skrubbene og torskene var dypt kroket.PÅ den negative siden var mange missede napp, pluss at mange fisk slapp i overflaten eller lufta, noe jeg sjelden eller aldri opplever med vanlig j-krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da svært skjelden jeg mister fisk eller bare får napp med Mutu Light.

Selvsakt må fisken få tid til å kroke seg selv før du sveiver rolig inn.

Den fungerer jo aller best med glidetakkel.

Jeg bruker den også under duppmeite, og der er den også meget sikker.

Har et par dager fri i neste uke så da går en dag til meite i Etnefjorden.

Får se om erfaringene forandres etter denne turen, tviler sterkt på det.

Må jo si at jeg mista fisk jeg også når jeg begynte å bruke Mutu'en.

Måtte "lære" meg å fiske med den før den ble min ener innen meitefiske.

Det beste tipset er da; Ta deg god tiiiiid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til "vanlig" meite med j-krok bruker jeg kroker i str.1-1/0-2/0,til skrubbe og sandflyndre.Sirkel har jeg brukt lite til de flate tidligere,men det virket som nr.2 var en grei størrelse.Fisket med lokkesluk med slep, og lot fisken holde på en stund med agnet før jeg sveivet den fast.Det som overasket, var antallet fisk som slapp i landingsfasen, for de jeg fikk opp var godt kroket.Har jo tatt noen tusen flatfisk før med dagsfangster på opptil 70-80 fisk, men aldri mistet i nærheten så mange på en dag.Kan nok være en treningsak, virker jo som om flere har hatt begynnervansker.Fine kroker til C&R var det i alle fall, men jeg vil nok beholde de gamle kroktypene enda en stund.Ser vi på kystmeite i Storbritania og på kontinentet, så er jo sirkelkroken knapt nok i bruk der.Litt pussig det der egentlig,utenom her på forumet kjenner jeg faktisk ingen som bruker sirkel i større grad, det være seg fra kyst eller båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest artikler om sirkelkrokfiske i UK, og som vanlig er britene konservative. Så lenge vanlige krok fanger bra med fisk, er det vel få som gidder å prøve nye kroktyper.

Bruker selv følgende kroker:

Owner SSW, Wide gap, Aki, Iseama, Worm og Chinu til alt mulig

Varivas semi circle og circle til duppmeite og glidetakkel

Mustad Aberdeen og Crab claw til flatfisk

Har også noen Varivas Big-mouth på vei fra UK som jeg gleder meg til å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

Har lest artikler om sirkelkrokfiske i UK, og som vanlig er britene konservative. Så lenge vanlige krok fanger bra med fisk, er det vel få som gidder å prøve nye kroktyper.

Bruker selv følgende kroker:

Owner SSW, Wide gap, Aki, Iseama, Worm og Chinu til alt mulig

Varivas semi circle og circle til duppmeite og glidetakkel

Mustad Aberdeen og Crab claw til flatfisk

Har også noen Varivas Big-mouth på vei fra UK som jeg gleder meg til å teste.

Det er vel i hovedsak båtfiskerne som har tatt i bruk sirkel i UK,bla. til gråhai, og ja de er nok forholdsvis konservative.

Bruker SSW, Aki og Wide gap fra båt, at jeg bruker de i mindre grad fra land er i stort sett et økonomisk spørsmål, en mister mer krok på kystfiske.

Crab Claw har jeg kikket på, må tydeligvis bestille noen sammen med semi-sirkelene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir, har du prøvd Kamasan Wide Gape krokene til flyndrer og kvabber. Har brukt dem en del selv og de har gitt ca 100% perfekt kroking. Men også på disse krokene kan det hende fisken kroks dypt, hvis du ikke er obs.

Er litt som engelskmennene jeg og, så lenge det finnes j-kroker som er optimale ser jeg ikke helt behovet for å bytte.

Skjønner at sirkelkroker kan ha effekt,men ikke ved bryggemeite etter ovennevnte arter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Briter er konservative ja, det skal jeg love. Større skepsis enn det vi fikk når vi introduserte sirkel der borte skal en lete lenge etter. Men etter endt fiske lurte de på hvor vi fikk tak i krokene. Sirkel er nok en noe mer krevende kroktype å bruke, og stiller større krav til at man er kald og husker på hva slags krok man har i enden og gjør "tilslag" deretter. Endelig må det sies at den langt i fra er ideell i alle situasjoner. Dette kommer an på avstand til fisken, vinkelen man kroker fisken i, type munn på det aktuelle byttet og ikke minst hva slags type fiske man bedriver. Til statisk meite etter lake har den ikke vært noen fulltreffer, men under aktivt fiske har den vært genial. Dette som bare et av mange eksempler. Tror den er langt mer genial når man fisker overfra og ned (vertikalt båtfiske og isfiske) enn ved horisontalt fiske (meite fra land og dorging) Greit å ha i bakhodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv litt blanding når jeg meiter fra land. Når jeg fisker på relativt kort avstand med lett utstyr så bruker jeg sirkelkrok, fastlåst spole og stramt snøre på den stanga som står i stativ. Fisken kroker seg selv helt nydelig, også flyndrer sitter perfekt. Har jeg stang som jeg fisker aktivt med, så bruker jeg wide gap, eller ofte owner flyliner kroker. På mer langdistanse og med frikoblet spole bruker jeg kun sirkelkrok, mutu/mutu light.

Ellers så liker jeg også å bruke livebait kroker(veldig kort stamme, og kraftig gods) når jeg fisker fra båt. Kjøpte noen owner gorilla live bait nå i england, som jeg gleder meg til å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg på Sandflyndre og Knurr i dag.

Fikk flere av begge artene og alle var faktisk kroket skikkelig med Mutu Light str 4, i leppa.

Litt mer merkelig var det at en Torsk på 3kg ble kroket like fint(Samme krok).

Fikk også en Knurr på en 5/0 krok, og i leppa hang den.

Stor i kjeften, ja vel, men den var ca 15cm lang(Knurren).

Så sirkelkrok er en vinner når den blir sittende der den skal.

Alt ble fisket med glidende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.