Gå til innhold
Fiskersiden

Amb. 6500syncro eller Shimano Calcutta 400


geiri
 Share

Recommended Posts

Sikkert fordi jeg "rykker" for mye i kastene, som det vises til, men jeg sliter med min calcutta 400... Får backclash og surr i hytt og pine i de øyeblikk jeg går ned på ant. aktiviserte bremser og justerer litt etc for å kaste lenger.... Selvsagt går det unna som bare denn av og til, men i neste øyeblikk står en der med et kjerr uten like. Har opplevd mindre slikt på ambisene mine...

Nå snakker jeg om monosnøre str. 0.30 og sluker ned til 12 gram. Har testa 0.15 braid med tilsvarende slukvekter, men ga dette raskt opp. Så et eller annet sted i forumet at en aldri hadde opplevd slikt, og da lurer jo jeg på hvordan dette kan være mulig:) Noen som kunne tenke seg å bidra med en "teskje" fremgangsmåte for å få dette til?? Har lest flere innlegg om dette med aktiviserte bremser, stilling av mekanisk brems, o.l., men savner dette med perspektiver på også dette med slukvekter/typer, snøre typer, tykkelser, o.l..... Noe fungerer vel garantert bedre enn annet? Er vel sikkert også noe som frarådes:)?

Kunne kanskje forenkle min egen eksperimentering videre, så jeg hadde satt stor pris på noe slikt om noen gadd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,30mono og 12g sluker er ikke det som er mest egnet på ei multiplikatorsnelle i denne størrelsen. Du skal ha rimelig mye erfaring for å kaste sikkert med 12g sluk. Snella er også mye mer nervøs med 0,30mm enn med tykkere sene. Jeg liker ikke å bruke tynnere enn 0,38 på ei 6000/400 størrelse snelle. Spolen på Calcutta er for tung til å kaste lette sluker med multifilament. Bruk ei 5000 størrelse snelle med UT Reel eller Abu fabrikkstrimming for det formålet.

Min erfaring er at Calcutta er mer kastesikker enn en Ambassadeur i samme størrelse, men jeg har begrenset erfaring med lettere sluker enn 15-16g med 6000/400 sneller. Det mulig den lettere Ambassadeurspolen gir fordeler ved veldig lette sluker.

Stnga du bruker har også stor betydning, for sikker kasting med lette sluker trenger du ei forholdsvis myk stang med dyp aksjon (3/4 aksjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unormalt små ringer på multiplikatorversjonen også. Triggeren er laget i sølvfarget plastikk. Multiplikatorversjonen har den sølvfargede triggersaken under hele snellefestet mens haspelversjonen har kork under snellefestet.

Her er et bilde av haspelversjonen, fant ikke noe av multiplikatorversjonen.

64657_s.jpg

Her er bilde av snellefestet:

65035_s.jpg

Etter det du skriver skal dette da være triggerutgaven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst. Identisk.

Takk for oppklaringen.

Men må si ringene er små til haspel å være.

Har ikke brukt stanga enda, men den skal få bryne seg på storlyr utpå vårparten, med shimano spheros 8000 og 0.48mm.

Da var jeg også innom en tur på XXL, og fikk mine mistanker bekreftet, jeg var altfor sen i avtrekket (som vanlig) ift tilbudspriser, det var tilbake til ordinære priser nå :D

Imidlertid : Ser det skrytes endel av LPXe her, og la det være sagt med én gang : Jeg er langtifra noen ekspert men jeg konkluderte med at jeg IKKE hadde kommet til å kjøpe stanga hadde den vært på tilbud heller.....For det første må jo ringstørrelsen være grovt feilkonstruert (?), ringene er jo altfor små til stanga. Haspelutgaven vil jo bremse noe vanvittig ved kast, med korte kast som konsekvens. Jeg har en annen Guideline-stang (Dynamic) til Ambassadeur'en med akkurat samme problem, og jeg ble ikke akkurat imponert når den var med på første tur og jeg oppdaget dette! Deretter har denne stanga et snellefeste som jeg ikke liker, nemlig kombinert skruing med forkork, noe som alltid (når jeg fisker iallefall) har en tendens til å skru seg opp.... Til slutt synes jeg stanga virket noe myk ift gramklassifisering, men det er jo smak og behag. Vel, det var min mening om LPXe iallefall :)

Endret av Noodles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at stangringene er for små på multiplikatorutgavene av LPXe, hvordan de er på haspelstengene vet jeg ikke da jeg ikke kjenner disse stengene.

Har for noen måneder siden vært i kontakt med en jeg kjenner hos Guideline angående størrelsen på stangringene, han som er ansvarlig for stengene skulle kontakte meg for å diskutere dette men jeg har ikke hørt noe. Samme kan det også være for meg siden jeg i mellomtiden har kjøpt to 11 fotere til slik at jeg har 2 av den kraftigste utgaven og en av den mykere, så nå skal jeg forhåpentligvis ikke kjøpe flere.

Snella sitter bedre på denne stanga enn på noen annen stang jeg har, så screw down festet her behøver du ikke bekymre deg for. Jeg har brukt stanga både mye og hardt.

Mulig stanga er litt overklassifisert når det gjelder kastevekt, men det har den til felles med 99% av multiplikatorstengene på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at stangringene er for små på multiplikatorutgavene av LPXe, hvordan de er på haspelstengene vet jeg ikke da jeg ikke kjenner disse stengene.

Det er om mulig enda verre på haspelutgaven, skjønner godt at Rigor M. lenger oppe i tråden ble i tvil om det var haspel etter multiplikator-utgaven han hadde....kan umulig være riktig det der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.