Gå til innhold
Fiskersiden

Istykkelse 07


Bad2
 Share

Recommended Posts

Jeg leste Ole M. Ekebergs inspirerende "startskudd" for denne isfiskesesongen på forsida, og håper at denne tråden etterhvert kan fylles opp med tips om istykkelse etterhvert som isen legger seg nedover mot havets høyde. Det er vel Næra i Hedemark (?) denne artikkelen omhandler?!?!?!

Er det andre rundt i dette vidstrakte landet som kan fylle opp med info om;

Istykkelse på vann, m.o.h. vannet ligger, og navnet på fylket vannet ligger i (hvis vannets navn ikke ønskes avslørt)?

Dette synes iallfall jeg hadde vært interessant å vite utover sesongstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her er må jeg si meg helt enig. Gleder meg som en unge til isen legger seg, så det er absolutt spennende å følge med på diverse vann rundt i landet. Er forhåpentligvis større sjans for is litt tidligere i år da det er kaldere i vannet i utgangspunktet en det var i fjor.

Første natt med frost i Stavanger i natt, så det byner vel å nærme seg is enkelte steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første fiskeminne er en gang på midten av 80-tallet. Da var isen så tjukk at vi kjørte bestefars blå Lada langt ut på Ølensfjorden :)

Så satt vi der, drakk varm sjokolade og kikket på snørene. Fisk ble det ikke, men å kjøre bil på fjorden var sterke saker for en 6-åring!

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frost i stavanger i natt? merkelig, her var det +8 kl 07 i morges....

Håper på skikkelig vinter slik at det blir masse isfiske på sjøen :wub:

Heisann

Ikke inatt, detta var natt til fredag. Har ikke så god tru på sjøisfiske her, men kanskje noen vann i nærheten.

Har kjøpt masse isfiskeutstyr og forventer rikelig med is i Bergen by snart :)

Du skal ikke le av isfiske i Bergen, bodde i Bergen vinteren 2002/2003, og fiska endel på isen på kalandsvannet. Ufattelige mengder å få der enkelte dager. Rekorden var 130 på 6 timer fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke le av isfiske i Bergen, bodde i Bergen vinteren 2002/2003, og fiska endel på isen på kalandsvannet. Ufattelige mengder å få der enkelte dager. Rekorden var 130 på 6 timer fiske.

130 på 6 timer... var det ørret eller røye eller begge deler?

Har hatt 3 turer på kalandsvannet i sommer med båt og fisket ørret. Til vinteren kan jeg godt tenke meg å prøve meg på isfiske etter røye der, men er helt fersk på dette.

Noen som har noen tips for plasser og metoder i kalandvann for å få røye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

130 på 6 timer... var det ørret eller røye eller begge deler?

Har hatt 3 turer på kalandsvannet i sommer med båt og fisket ørret. Til vinteren kan jeg godt tenke meg å prøve meg på isfiske etter røye der, men er helt fersk på dette.

Noen som har noen tips for plasser og metoder i kalandvann for å få røye?

Kremt. Kremt ............ Skaff deg din egen tråd, og kom tilbake når du har opplysninger om istykkelsen, er du snill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest StadJon

Fattern kjørte fra Notodden til Oslo i dag og det er visstnok is på alle vann som ligger litt i "høyden" men absolutt ikke i nærheten av gangbar. Været får jo ikke bestemt seg her på østlandet, seks minus om natta og fire pluss + striregn om dagen. :)

Akkurat nå er det ca fem minus ute men jeg holder ikke akkurat pusten i dagene fremover. Er stygt redd for at det atter en gang blir en "sørpe-vinter" og ingen fiskeis.

Skjønt, innerst inne har jeg et håp om is på fjordene her i Telemark..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krysser fingrene jeg også jon :) forøvrig vil jeg nevne at for tre uker siden observert jeg isfiskere på et vann på veien fra holmestrand mot hof i vestfold,aner ikke hva vannet heter,men det ligger ved veien og ser næringsrikt ut..... masse vak der om sommeren ihvertfall :lol:

Endret av bsalte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

krysser fingrene jeg også jon :lol: forøvrig vil jeg nevne at for tre uker siden observert jeg isfiskere på et vann på veien fra holmestrand mot hof i vestfold,aner ikke hva vannet heter,men det ligger ved veien og ser næringsrikt ut..... masse vak der om sommeren ihvertfall :)

Oi! Sikkert noen karer som tør å driste seg ut på "røøten is". Jeg er for pysete av meg når det gjelder is, jeg vil gjerne ha endel cm før jeg begir meg utpå.

Jeg drøyer kjøp av flytedress, for da kommer det sikkert 15 cm is på fjorden i løpet av et par netter. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kommer det vanlige spørsmålet fra meg når kuldegradene kommer:

Har noen kjørt forbi Voldsfjorden i det siste? :blink: Ser på www.yr.no at det hagler inn med minusgrader i området rundt Herre og da blir man selvsagt forsiktig optimist.

Noen som vet om det har lagt seg en ishinne på Voldsfjorden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.