Gå til innhold
Fiskersiden

23 havabborer på en gang


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Det var nok på Gromplassen..@@$$@€€$$€£$[

Vi får ta oss ein tur å sjå om det er noen som har overlevd.

:) Nja, skeptisk...... Det var nok lenger ut mot Børøyfjorden denne fangsten, men det er samme stamma. At det er fleire HA er det ingen tvil om, men dei går nok ute i fjorden på leit etter brisling ol. Kanskje me skulle ta ein liten testtur i helga :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, der var det nok "mine" HAer som gjekk i nota,gitt. Fiska området gjennom heile fjordåret, fekk nokre HAer og mange fleire, nokre i 3-4kg klassen, men dei aller fleste rundt kiloen. Får berre håpa at fangststaden var langt vekke frå hotspotten.......

:):glare:

Dette var nok dessverre svært nær godplassen, Even. Me får håpe at det var ein liten del av stimen han fekk opp.

I fjor såg eg stimar på denne størrelsen der:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...topic=18270&hl=

Håper bare ikkje Bømlingane går amok med garna sine no...

:(

Endret av Helge S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modig av fyren å stå frem i avisa, men han vet vel ikke bedre. Kanskje noen burde skrive et leserinnlegg om nye fremadstormende (i ikke-bokstavelig forstand) arter og hvordan man bør behandle dem, og sende ut til noen utvalgte aviser langs kyststripa vår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Problemet" er vel at en garnfiskende nordsjø-arbeider ikke har noen anelse hva en havabbor er for noe.

De vet vanligvis bare om torskefiskene, sild, makrell og andre fisker som av og til henger i garnet.

Hobby garnfiskere fisker for å ha det gøy, få noe mat i huset og kanskje litt teinemat.

Hvis han bømlingen hadde fått 200 havabbor, så hadde vel han bare syntes at HA hadde vert en pest og plage, han fisker ikke med garn for å få en fisk som en inn på østlandet, han vil ha matfisk fra vestlandet.

Det er mange av de garnfiskerne langs kysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlendinger har også peiling på fisk, men på en annen måte. Jeg har aldri lært at fisk skal klappes og kysses for så å slippes ut igjen.

Et paradoks da at jeg lærte hvordan stor torsk(tatt grundt) skal settes ut igjen, den skal strykes forsiktig over buken mot gattet, dette av en vaske ekte "feskar" fra nordnorge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk fangst!!!!

Tidlig våren 2007 fikk en tyskhobbyfisker 20 -30 Havabbor i garn ved Grønnes i Flekkefjord.:rekordplassen til Davidsen. Dette var nok enstor del av den lokale stammen.Jeg var på hytta mi rett ved Grønnes i fire uker isommer:hverken så eller fikk en eneste Havabbor. Normalt får jeg 10 - 15 HA på en sommerferie og setter ut ca 12 av dem.

Desverre ser det dårlig ut for Hotspoten til Even! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har vanskelig for å tro att 20-30 fisk er en stor del av stammen. Det er jo påvist att havabboren overvintrer, og sannsynligvis gyter i Flekkefjord. Sannsynligvis har den bare oppholdt seg andre steder i sommer.

Synd att så mange havabborer blir teinemat, men vi får bare håpe att fangstmannen lærte noe av episoden, og att det ikke skjer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Problemet" er vel at en garnfiskende nordsjø-arbeider ikke har noen anelse hva en havabbor er for noe.

De vet vanligvis bare om torskefiskene, sild, makrell og andre fisker som av og til henger i garnet.

Hobby garnfiskere fisker for å ha det gøy, få noe mat i huset og kanskje litt teinemat.

Hvis han bømlingen hadde fått 200 havabbor, så hadde vel han bare syntes at HA hadde vert en pest og plage, han fisker ikke med garn for å få en fisk som en inn på østlandet, han vil ha matfisk fra vestlandet.

Det er mange av de garnfiskerne langs kysten.

Dette er nok fakta tror jeg. Og siden denne personen kun koser seg med hobbyfiske på "gamlemåten" slik han har vært med på fra han var liten, og ikke har peiling på sportsfiske, så burde han blitt fratatt både båt og garn.;)

Selvsagt er det trist at det blir tatt så mange HA i garn og at den blir teinemat, men det gir ingen rett for noen sportsfiskere og fremstille mannen for en idiot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HA stammen rundt bømlo er nok ikke blitt merkbart mindre av den grunn, det blir nok tatt mye HA på garn fra svenskegrensa og opp mot trøndelag.

Han karen her hadde fått fire St.Petersfisk også, ingen som bannlyste han for det.... ;)

Første gang jeg så en havabbor var i 82', naboen fikk den på line på Falkeidfle', han viste heller ikke hva det var for en raring.

Han trodde at det helt sikkert var sjøaure, og her er det snakk om en garvet linefisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.