Gå til innhold
Fiskersiden

Helgetur til Jøa


ChristerGj
 Share

Recommended Posts

Tankene begynte tidlig å lengte oppover til nord-fylket for skatefiske. Planene gikk fra først å gjelde bare skatefiske, til å kombinere skatefiske og fiske fra Jøa, til å ende opp med en kveld etter skata og havfiske resten av helga.

Arve (chironomus) har som kjent et prosjekt der han skal samle vevsprøver fra piggskater til master-oppgaven, som skulle vise seg å få en knallstart.

Torsdag morgen våknet vi til regn, en værtype som har vært dominerende her oppe de siste par månedene. Klokken ble 14 og jeg plukket opp studentene på NTNU og vi satte kursen nordover. Nå hadde regnet gitt seg og vi så for første gang på lenge noen glimt av sola!

På Verdal'n plukker vi opp Trond, og ikke lenge etter sitter vi på den lokale kebab-sjappa til Vilhelm oppe i Namsos. Her ble planene lagt for dagen, det skulle bli fiske fra en av skatekaiene fra 19-20-tiden.

Etter et bedre kebabmåltid ble stengene rigget og vi satt oss til å vente. Det tok ikke lang tid før det ble et greit run på den ene stanga til Trond. Tilslag blir gitt og fisken sitter. Det er vel ikke til å legge skjul på at vi hadde "trua" når vi var på vei hit, men den første fisken som viste seg i vannflata var over all forventning!

36016_s.jpg

Ny art på Trond, havmus på 1380g! Grei fisk å starte kvelden med :)

En liten stund senere run'a det godt på karpestanga mi. Litt vel raskt til å være skate, men jeg gav den litt tid i tilfelle. Fisken skulle vise seg å være ganske vilter, og etter litt kunne jeg skimte en pigghå nede i vannet.

36017_s.jpg

Ny art, pigghå på 4870g.

Litt senere på kvelden skulle det vise seg å bli pipekonsert fra varslerne våre. Den ene skata kom på land før den forrige hadde rukket å blitt sluppet uti. Husker ikke rekkefølgen på de, men her er noen av de totalt ni som kom opp før vi gav oss i 2-tiden.

36020_s.jpg

Kveldens største fisk på 5440g sto Vilhelm for, en av tre på 5+ denne kvelden.

36041_s.jpg

Irvin med fisk på 3550g

36018_s.jpg

Liten forbedring av pers på meg, 3700g.

36019_s.jpg

Trond med solid pers, 5260g.

36021_s.jpg

Irvin med sin minste av to.

Det ble også tatt noen hågjel, hyser, hvitting, sei og så sto jo Arve for to ål! Største på ca 9hg om jeg husker rett. Synes han mumlet noe om at nå var turen en kjempesuksess, han hadde fått sitt livs fisk osv :lol: Uansett en knallstart på skateprosjektet!

Fredag morgen satte vi kursen mot Jøa. Jeg og Irvin kjørte ut dit, mens Vilhelm, Arve og Trond kjørte ut til Otterøya for å hente båten. Foreldrene til en venninde av biologene hadde vært så sjenerøse å la oss låne hytta deres for helga, mens Vilhelm hadde fått ordnet en deal med leie av båt fra en kompis. Litt utpå dagen dro vi ned til ei brygge for å møte resten av gjengen med båten. Vi benyttet anledningen til å prøve micromeite i ventetiden, etter noe vi hadde forhåpninger om at kunne være leirkutling. De skulle desverre vise seg å være sandkutlinger hele gjengen...

Første plass vi skulle prøve fra båten var bare et lite stykke unna. Irvin (med gullhårene) dro selvsagt denne på første nedslipp.

36025_s.jpg

Ny art på han, glassvar på ca 300g.

Og på det andre nedslippet dro han denne....

36026_s.jpg

Ei småkveit på 1.3kg.

På resten av oss ble det noen smålanger og hyser.

Nå skulle vi prøve oss ute på dypet. Vi prøvde å ankre opp like over en skrent der det gikk fra 180-220m på noen få meter, men bomma litt på plassen. Ble liggende å fiske på 250-300m uten noe særlig å skrive hjem om, fikk for det meste sei på 3-4kg. Etter en stund her røyk vi ankeret og flyttet oss, eller, ankeret røyk når vi skulle ta det opp for å flytte oss :blush: Vi la oss til inne i et sund på plassen der jeg, Vilhelm og Jim Frode fisket sist gang jeg var nordafor (og det ble tatt store sandflyndrer, store knurr, pene spetter samt steinbit++). Vi ble liggende å drifte, men på grunn av lite strøm lå vi nokså rolig.

36030_s.jpg

Fint vær!

36029_s.jpg

Arve dro etterhvert denne hysa på 2750g, og var helt i ekstase!

36042_s.jpg

Sandflyndre på 760g.

36031_s.jpg

Vilhelm, som eneste person med lysing på lista, fornekta seg ikke.

Så ble det først tatt en pigghå, str liten, så en til litt senere og etterhvert fikk vi et "bonanza" med fisk på hvert nedslipp! Irvin slet litt med denne arten, men fikk til slutt lurt den med opp i båten.

36035_s.jpg

Her er han med persen på 4500g.

36032_s.jpg

4600g

36034_s.jpg

Dette ble pers på meg og turens største, en hå på 6550g (specimen)!

36040_s.jpg

Etter dette gav vi oss og dro inn før kvelden. Klokka bikket vel 23.30 før vi var inne.

Lørdag og storfiskdag.

Lørdag begynte vi med å drifte fra ca 60m og ned til ca 250m. Vi håpet vel på uer og kanskje også lysing mens vi satt der og nappa opp smålubb på opptil drøyt 3kg. På 120m smeller det på en pen fisk på stanga til Irvin. "E'n over 10?" spør vilhelm, "trokke det". "Over 20 da?" sier jeg. Får ikke svar. Etter en god stund flyter det opp en langing like bortenfor båten, og den er svær!

35964_s.jpg

35965_s.jpg

(tyvlånte et par bilder fra Trond, håper jeg blir tilgitt)

36038_s.jpg

36028_s.jpg

21100g!

Vi flyttet oss så inn til sundet hvor vi hadde fisket pigghå dagen før, for å prøve flatfisken og hva annet spennende som måtte finnes der.

Irvin var kjapp med å dra en flat fisk iallefall.

36027_s.jpg

Kloskate på 800g, en fisk som står høyt på ønskelista mi!

Vinden som tidligere på dagen hadde vært nokså sterk avtok, og vi dro ut for å prøve ur'n (uer) på en "grunne" utaskjærs. På første nedslipp dro jeg barnebarnet til Irvins lange.

36037_s.jpg

6020g og ny pers.

Arve dro kjapt sin nye art for turen

36043_s.jpg

1040g

På neste nedslipp sikra jeg også meg en.

36044_s.jpg

1180g og art nr 65

Men snøret nærmest vannrett ute på 250m dyp bet det på en større fisk til Arve. Noen minutter senere kunne han også konstatere nok en art over 5kg

36036_s.jpg

5900g (?) veide langa.

Mens vi hadde dratt fisk blåste det opp, og vi besluttet å dra inn igjen. En litt ubehagelig tur for oss lite sjøvante senere la vi til på Otterøya for en liten pause på land før vi dro inn for godt denne kvelden.

Typisk nok var det at det like etter vi la til kai stilnet HELT!

Søndag og hjemreisedag.

Vi våknet til en del vind og besluttet å dra like over fjorden for å bunkre opp agn for vinteren. Vi brukte litt tid på å finne storstimen, men vi fant den til slutt!

36045_s.jpg

Vi fylte en slik stamp før vi gav oss. Ble ca 300 sild med snittvekt på knapt 250g :wacko: Vi prøvde drifting etter kveite uten hell, og gav oss forholdsvis tidlig, med fisket iallefall.

På vei til en steinbitlokasjon (som det ikke ble noe fiske på) spotta vi noen hval. Det skulle vise seg at fjorden var full av dem! Flere hundre hval var det helt sikkert, sikkert 1000+ også! Vi fikk etterhvert nærkontakt med grindhvalen, og de nærmeste lå kun en halvmeter under båten. Dette er vel en opplevelese vi neppe kommer til å komme borti igjen! Lar bildene tale for seg selv...

36046_s.jpg

36047_s.jpg

36048_s.jpg

36049_s.jpg

36050_s.jpg

36051_s.jpg

36052_s.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Takk for turen!

Endret av ChristerGj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super rapport Christer, og grattis med specimenfisk!

Takker for turen alle sammen, det meste klaffet bortsett fra ueren for min del.

Noe av det sterkeste jeg har kjent på atlantic explorerstanga var når jeg hadde tre av tre kroker fulle av pigghå over 4, hvorav den øverste kroken hang i ryggfinna til en på godt over 5 kg. Slo lett langa i styrke.

Noen flere hvalbilder:

Bilde%20140.jpg

Bilde%20154.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallrapport Christer! Og helrå fiskehelg dere har hatt. Gratulerer til alle gutta. Suveren lange, og sykt digg pigghå! Fresht med nærkontakt med hval også, alltid like gøy. Man bøyer seg i støvet.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.