Gå til innhold
Fiskersiden

Smørflyndre


Recommended Posts

Smørflyndre, Glyptocephalus cynoglossus finn me frå 40-1500 meters djup, men er vanlegast under 100 meter. Blautbotn.

Under er bilete av munnparti slik at krokstorleiken blir korrekt.

Ut og fisk!

36170_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/14722/36170.jpg

36171_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/14722/36171.jpg

36172_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/14722/36172.jpg

36173_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/14722/36173.jpg

36174_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/14722/36174.jpg

36175_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/14722/36175.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Smørflyndre er ein art som sikkert fleire enn meg har lyst til å koma i kontakt med. Utbreiing og antal er ikkje noko problem, det er verre å få den til å bite! Eg har som regel ein liten krok med reke på, ovanfor storkroken når me er ute i båt. Dette er tydeligvis ikkje godt nok. Eg har sett gjennom artslistene, og åtte mann har den på lista. Mitt spørsmål er: kva fekk de smørflyndra på? Og tok de bilete av den (dvs er de heilt sikre på arten)?

No, laksefiskeren, trulsolsen, permagnar, vm, menig fiskebolle, Joost.L, link og Lettaste Døsen, ballen er spelt over til dykk.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en plass det er mulig og ta den fra land, ikke dypere enn kanskje 25-30 meter.

Det er tatt mye smørflyndre i ruse og garn der.

En som satt garn under isen for noen år siden (februar) fikk tre stk på et garn på 50 meter.

Har aldri prøvd selv, men kanskje det blir i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 7-8 år siden jeg fikk den, og med så mange andre gode fiskere som ikke har fått den, er jeg litt i tvil :glare: Har ingen bilder av den trur jeg, var ikke så opptatt av bilder når jeg var 13-14 år. Kansje jeg bør stryke den fra lista mi?Kom gjerne med tips til hvilke andre(mere sannsynelige) flyndre det kunne ha vært, sandflyndre,skrubbe,rødspette,gapeflyndre og tunge er helt utelukket. Fisken ble tatt på reke i oslofjorden på 40-60m dyp og mudderbunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menig Fiskebolle: For min eigen del, med tanke på min ufatteleg mangefulle kunnskap om flyndrer i 14-års alderen, hadde eg sletta den tvert. Men det er jo du sjølv som vurderar din eigen kunnskap frå den tida. Eg har ikkje ført opp rødspette sjølv om eg nesten er heilt sikker på at eg fekk i Åkrafjorden litt før konfirmasjonen.

Eliminasjonsmetoden bør ikkje nyttast til meir enn veiledning i artsbestemming, etter mi meining. Å konkludere med at det er ein bestemt art fordi det ikkje kan vera nokon annan vert litt feil :glare: .

Kva gjer at det umogleg kan vera gapeflyndre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menig Fiskebolle: For min eigen del, med tanke på min ufatteleg mangefulle kunnskap om flyndrer i 14-års alderen, hadde eg sletta den tvert. Men det er jo du sjølv som vurderar din eigen kunnskap frå den tida. Eg har ikkje ført opp rødspette sjølv om eg nesten er heilt sikker på at eg fekk i Åkrafjorden litt før konfirmasjonen.

Eliminasjonsmetoden bør ikkje nyttast til meir enn veiledning i artsbestemming, etter mi meining. Å konkludere med at det er ein bestemt art fordi det ikkje kan vera nokon annan vert litt feil :glare: .

Kva gjer at det umogleg kan vera gapeflyndre?

Det måtte nok være størrelsen på munnen det gett... :)

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ikke å virke forsvarende,føler ikke at det er noe angrep :glare: Bare lurte på hva det ellers kunne ha vært. Skal revidere hele artslista mi, kansje fjerner jeg alle arter jeg ikke har bilde av. Lagde lista mest som min egen huskeliste, så da var det ikke så nøye med dokumentasjonen.

Flyndra mi kan ha vært en lysebrun lomre,eller noe annet..Men siden jeg ikke kan dokumentere fangsten, kan vi se bort i fra den videre i diskusjonen.

I Pethon står det at smørflyndre spiser børstemark,tanglopper,slangestjerne og muslinger. Så hvorfor ikke bruke noen av disse som agn?

44911_s.jpg

Kansje sjøfisk er mere selektive enn vi tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lettaste Døsen

Godt spørsmål. Har fått dei særare flyndrene mine på svartonglar storleik ukjend - funne i naustet på tur på fjorden - når hensikta har vore å fiske liten kviting. Agnet har vore brislingbitar i storleiken veslefingernagl. Tackelet var eit slep etter loddet med to, tre krokar som subba botnen.

Lenge sidan eg fekk denne, so dokumentasjon type bilete finst ikkje. Men meda veit eg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver igjen.. Jeg fikk bluescreen da jeg forsøkte å poste i sted :S

Den fisken jeg har ført opp som smørflyndre på min liste er tatt på mellom 70 og 90 meters dyp, på bunn av ukjent type. Den ble tatt like sørvest for Kolbeinshavn (Austevoll, Hordaland) der vi holdt havn med båten vår.

Fisken ble tatt på bunnmeitet reke bak et sprisøkke. Den ble nok tatt på krok i str mellom 4-6 da dette stort sett var det eneste jeg brukte til agnfiske (uavhengig om det var i saltvann eller i bekken etter småøørret).

Jeg var 15år og hadde fra tidligere fått skrubbe, sandflyndrer og rødspetter. Jeg hadde også fått glassvar. Imidlertid reagerte jeg på formen og fargene på flyndren jeg nå hadde fått, noe som medførte at jeg ville sjekke den litt nærmere.

Artsbestemmelsen ble derfor gjort av en bekjent i båthavnen som slo opp i "fiskebokji" :glare: - En blå pocket, "Våre saltvannsfisker". Han mente at det var en smørflyndre jeg hadde fått. Jeg hadde ikke snøring på de flate, utover de arter jeg allerede hadde fått og var kjent med.

Etter å ha brukt litt tid her nå på å google smørflyndrebilder, er jeg fremdeles ikke fremmed for at det var det jeg fikk der nede i Strilalandet.

Imidlertid blir det umulig for meg å bekrefte/avkrefte dette da jeg ikke har bilder eller annet som bekrefter/avkrefter arten (med mindre jeg regner med "sjøulken med bokji", som kanskje ikke bør regnes som et sikkert kort).

Jeg har uansett planer om ny satsing etter smøris' i løpet av året da jeg ikke har bildedokumentasjon av fisken jeg har ført opp på listen. Jeg trekker derfor smørflyndre fra min liste i påvente av en ny som kan dokumenteres grundigere, for tvilernes felles glede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imidlertid blir det umulig for meg å bekrefte/avkrefte dette da jeg ikke har bilder eller annet som bekrefter/avkrefter arten (med mindre jeg regner med "sjøulken med bokji", som kanskje ikke bør regnes som et sikkert kort).

Jeg har uansett planer om ny satsing etter smøris' i løpet av året da jeg ikke har bildedokumentasjon av fisken jeg har ført opp på listen. Jeg trekker derfor smørflyndre fra min liste i påvente av en ny som kan dokumenteres grundigere, for tvilernes felles glede

Om du er ganske/veldig sikker på at det ikke er en av de andre flyndrene, og noen har vha en fiskebok identifisert den som en smørflyndre, og du (etter å ha sett bilde i ettertid) er ganske sikker på ID'en så ser jeg ingen grunn til at du skal måtte trekke denne. Det er jo ikke snakk om fisk som er så like som sypike/skjeggtorsk at det gjort i en veldig kjapp håndvending å feile heller !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange interessante flatfisk arter. Er det noen her som har fått alle de som er registrert i norske farvann eller mangler bare et par stk?

Nei, det er det temmelig sikkert ikke...

I alle fall ikke alle. Tviler på at det er noen som har piggvar, slettvar,hårvar, småvar, glassvar, tungevar, sandflyndre, skrubbe, rødspette, lomre, smørflyndre, gapeflyndre, kveite, blåkveite, tunge og glasstunge på artslista si.... :glare:

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja as a matter of fact mr-know-it-all!

Fireflekka var er en av artene havforskningsinstituttet har fått i trål i økende grad de siste åra. Otte Bjelland kan vel bekrefte dette.

Pffff.... Pethon er eldst (og det er fan ikke langt unna sannheten heller :P)

Jæla bedrevitende biologstudenter ass, måtte de brenne! :D

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmhh, nå ble eg usikker gitt da eg såg bildene dine. Må se etter om eg har bilde slik at eg kan dokumentere fangsten min, men er heller tvilende nå. Har eg ikke bilde så blir den fjernet fra listen, iså tilfelle lar eg tvilen komme fisken tilgode! :P

Edit: fjernet fra listen. Fisken ble fanget for mange år siden på reke i Lindåspollen og svigerfar artsbestemte fisken. Sjøl om han jobbet på Havforsknings Instituttet har eg enkelte ganger sett at han har tatt feil av andere arter også. Så inntil videre fjernet, men skal gutse i sommer når vi er på hytta!! :D

Endret av Joost.L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.