Gå til innhold
Fiskersiden

Lakefiske i Nøklevann


Meitas
 Share

Recommended Posts

På fredag var jeg og en kamerat ved Nøklevann for å prøve etter laka. Vi fisket fra ca. 18.00 til om lag 00.00. Vi brukte gammel makrell og glidebom. Nøklevann er formet som en slags støvel og vi forsøkte på odden hvor "skaftet" begynner. En plass hvor det var ca 30 meter dypt. Vi spredde agnet godt rundt (seks stenger), men vi hadde ikke føling med fisk, bortsett fra noe småpriking.

Jeg tror vi fisket sånn nogenlunde riktig, men det hadde vært veldig nyttig om noen hadde tips til plasser, dybder, tider og liknende? Eller andre hjelpsomme tips i dette fisket.

Eller om vi rett og slett må ta tiden til hjelp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fredag var jeg og en kamerat ved Nøklevann for å prøve etter laka. Vi fisket fra ca. 18.00 til om lag 00.00. Vi brukte gammel makrell og glidebom. Nøklevann er formet som en slags støvel og vi forsøkte på odden hvor "skaftet" begynner. En plass hvor det var ca 30 meter dypt. Vi spredde agnet godt rundt (seks stenger), men vi hadde ikke føling med fisk, bortsett fra noe småpriking.

Jeg tror vi fisket sånn nogenlunde riktig, men det hadde vært veldig nyttig om noen hadde tips til plasser, dybder, tider og liknende? Eller andre hjelpsomme tips i dette fisket.

Eller om vi rett og slett må ta tiden til hjelp....

Søker du vil du finne en del raporter osv om lake fiske på forumet . Bruker selv glide tackle og makrell eller sild /reke når jeg fisker etter lake i glomma . Ta tiden til hjelp plutselig løsner det :D Du kan ha mange turer før du får en grom lake. Ps fått mest fisk fra 2200-0200 om kvelden natta

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisket en del i Nøklevann for en del år tilbake..... Vi prøvde meite om kvelden litt nærmere Katisa. På høsten ble det aldri det helt store, men enkelte mindre laker (0,5 kg).

Når isen kom hadde vi noen fine turer omtrent midt på "skaftet" omtrent midt mellom Hareholmen og Katisa.

Vi brukte da gjerne abbor eller halve abbor som agn, og fisket var best på 12-17 meter.

Fikk flest på Sarabråtensiden av vannet. Vi fikk også bra på Ulsrudvannsiden omtrent i en rett linje rett ned fra Ulsrudvann.

Det var da best litt etter isen var trygg (desember), og særlig fra midten av mars ble det mange laker mellom 1,5 og 2,9kg.

Vi hadde den gangen et noe bedre fiske etter lake på høsten i Skraperudtjern, selv om de sjelden blir like store der.

Lykke til ! Hadde vært moro med en fin lakerapport fra barndomsvannet..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket endel i Nøklevann i fjor høst sammen med Chris 77.

Foring med oppkvernet sild,makrell,småmort e.l er effektivt.

Møt opp dagen før og fyr løs :D Glidetakkel og cracklite på stangtoppen fungerte fint. Chris 77 brukte feeder og tok de største.

Vi hadde vel akkurat begynt å fiske på denne tiden tror jeg,Og fikk lake på hver tur.

Lakene Kom uten unntak rett etter skumring og mellom 9 og 11 ca.

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tider og dybder har du allerede fått bra tips på.

En av de mer profilerte forum brukerne hevdet en gang at å finne en god lake plass, var som å finne penetrerings pungete på en overvektig kvinne! Jeg kan vel si at dere er i nærheten…

Men det er mulig dere er litt tidlig ute.

Legg in fangstrapport hvis dere får noe. Også er det god fiskekarma hvis dere setter ut de dere ikke skal spise. Spesielt hvis dere får noen over 2kg.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers funker oppankring av kano/båt og isfisketaktikk med dunking helt suverent det også.

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...ic=1000&hl=lake

(Selv om jeg og Jørgen görblankade med samme taktikk på samme sted i fjor. Velger imidlertid på skylde på at Jørgen brukte ca 3 timer på å finne fra Oslo S til Nøklevann samt allerede var sent ute så det ble en redusert aften ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.