Gå til innhold
Fiskersiden

Posering med fisk


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

Som regel ønsker man at også fisken skal ta seg bra ut på bildet. Det er aller helst fotografen som bør gi tips om at fisken bør rettes opp eller vinkles anderledes eller ikke, men har man med seg en som kanskje ikke er vant med å ta poseringsbilder så er det jo lurt å be han se etter om fisken ser bra ut gjennom søkeren før det knipses.

Tar man selvutløser bilder vil man gjerne over tid lære seg å huske å passe på å vinkle fisken så ikke bare buken kommer med osv.

De fleste fiskeslag gjør seg aller best på bilder med finne spent ut. De fleste fiskeslag gjør dette om man rister lett på de, blåser de på snuten, heller de fremover eller gir de en liten "dytt" fremover rett før bildet knipses. Noe å tenke på om man søker "det perfekte"...

Kom gjerne med oppfølgende tips om hvordan DU gjør det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en flaske med vann (fra fiskevannet) ved siden av avkrokingsmatta som du heller over fisken for å skylle bort rusk og rask, skumdotter osv når du tar bilde av fisken! Da ser den mye penere ut. I tillegg er det bra for fisken ved gjenutsetting!

ICKE hold fisken ut med strak arm! Ser bare teit ut, og gir ikke noe inntrykk av hvor stor fisken virkelig er!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ta med fisken hjem, ta bilde av den før den kakkes. All fisk ser bedre ut levende enn død.

Mvh Oz

Eller velg å ikke pine fiske unødig og ta bilde etter den har fått et diskre kakk i hodet (HVIS den skal tas med hjem da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller velg å ikke pine fiske unødig og ta bilde etter den har fått et diskre kakk i hodet (HVIS den skal tas med hjem da).

Død fisk har en tendens til å bli ganske slapp, slapp fisk ser ikke så bra ut på bildene. Samme hvor diskret kakket i hodet er. Tror det var et godt eksempel på dette i en eller annen tråd om steinbitfiske fra Haugualndet for en tid tilbake. Ser poenget med å ikke pine fisken unødig, men for meg er et ålreit bilde viktig, og jeg har på sett og vis allerede tatt et valg om å pine fisk i det jeg stikker ut for å fiske. Men la nå ikke dette bli en etisk diskusjon om å skåne fisken, for bildet sin del er det bedre om fisken er i live i opptaksøyeblikket.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et rolig dunk i skallen bedøver fisken uten å ødelegge den som motiv- så kan man kakke til og kutte gjellebuer etterpå. All fisk skal uansett behandles raskt dersom den skal uti igjen, så får heller bildet lide litt. Og det er stor forskjell på hva arter tåler- de fleste karpefisk tåler fint en liten stund på fuktig matte, mens det for laksefisk er avgjørende med rask behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et rolig dunk i skallen bedøver fisken uten å ødelegge den som motiv

Uenig i dette.. da dette som Oz nevner også demper muskelspill og finnespill på fisken. Fisken bør helst være direkte fra sjøen/vannet på bildet for å få ett best mulig bilde av fisken.

Her en sprell levende, direkte fra sjøen, og en med ett kakk

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...opic=14659&st=0

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Død fisk har en tendens til å bli ganske slapp, slapp fisk ser ikke så bra ut på bildene. Samme hvor diskret kakket i hodet er. Tror det var et godt eksempel på dette i en eller annen tråd om steinbitfiske fra Haugualndet for en tid tilbake. Ser poenget med å ikke pine fisken unødig, men for meg er et ålreit bilde viktig, og jeg har på sett og vis allerede tatt et valg om å pine fisk i det jeg stikker ut for å fiske. Men la nå ikke dette bli en etisk diskusjon om å skåne fisken, for bildet sin del er det bedre om fisken er i live i opptaksøyeblikket.

Mvh Oz

Svarer deg jeg siden han grinebiteren som kasta seg på kystmeitebølgen for noen måneder siden føler han ikke trenger å argumentere.

Jeg er enig i at alle som fisker har valgt å plage/pine fisk. Dog tar du et nytt selvstendig valg når du velger på denne måten å plage den enda litt til for et fint bilde. Jeg mener ikke å dømme noen, da folk får mene/gjøre hva de vil med dette, men det er viktig å ikke venne seg til tanken "når jeg har først har plaga litt osv...". Det brukes som argumentasjon for mye stygt. Så det selvstendige valget tas hver gang du ved en handling utsetter gjenutsetting/kakking av den aktuelle fisken.

At BILDE blir bedre med levende fisk er det ingen tvil om, så jeg forstår godt argumentet for å ta bilde av levende fisk, selv om jeg minte på et alternativ.

Ellers var det ikke ment som en generell diskusjon om skåning. Kun i forhold til den aktuelle situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer deg jeg siden han grinebiteren som kasta seg på kystmeitebølgen for noen måneder siden føler han ikke trenger å argumentere.

Jeg er enig i at alle som fisker har valgt å plage/pine fisk. Dog tar du et nytt selvstendig valg når du velger på denne måten å plage den enda litt til for et fint bilde. Jeg mener ikke å dømme noen, da folk får mene/gjøre hva de vil med dette, men det er viktig å ikke venne seg til tanken "når jeg har først har plaga litt osv...". Det brukes som argumentasjon for mye stygt. Så det selvstendige valget tas hver gang du ved en handling utsetter gjenutsetting/kakking av den aktuelle fisken.

At BILDE blir bedre med levende fisk er det ingen tvil om, så jeg forstår godt argumentet for å ta bilde av levende fisk, selv om jeg minte på et alternativ.

Ellers var det ikke ment som en generell diskusjon om skåning. Kun i forhold til den aktuelle situasjonen.

Ser poenget, men jeg vurderer det dithen at plagen for fisken ikke blir spesielt mye større av å være levende noen sekunder til for å få tatt et bilde. Det å skulle ta bilder av levende fisk, uavhengig av om jeg skal slippe den ut i sjøen eller på middagsbordet er uansett en del av planen min for hver fisketur, så det valget er allerede tatt. Det at bildet blir adskillig bedre av å ha levende fremfor død fisk som motiv er for meg verdt den ekstra lille plagen det påfører fisken.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget, men jeg vurderer det dithen at plagen for fisken ikke blir spesielt mye større av å være levende noen sekunder til for å få tatt et bilde. Det å skulle ta bilder av levende fisk, uavhengig av om jeg skal slippe den ut i sjøen eller på middagsbordet er uansett en del av planen min for hver fisketur, så det valget er allerede tatt. Det at bildet blir adskillig bedre av å ha levende fremfor død fisk som motiv er for meg verdt den ekstra lille plagen det påfører fisken.

Mvh Oz

Regna med det ja. Du er uansett valg med fotografering sannsynligvis bedre enn 90 % av norges fiskere til å behandle nyfanga fisk, i den rene egenskap at det planlegges, og ikke ventes med fordi kniv, prest, kamera, tang, matte (ikke nødvendigvis i den rekkefølgen) ligger i bånn av sekken når det biter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom situasjonen tillater det bør man selvsagt ha kamera klart mens man fisker, slik at bilder kan tas fort. Ofte vil dette ta veldig liten tid dersom man er 2 som fisker. Det er når man er alene og kamera f.eks pga regn må hentes opp av bag el lign at det kan gå litt tid.

Når det regner: Sett stativet på plass, sett kameraet på stativ, hiv en bærepose over kameraet. Husk å fjerne bæreposen når du skal ta bilder.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er alene og fisken skal uti igjen tar jeg sjelden poseringsbilder, men blir nok mer det fremover ettersom jeg har fått fjernkontroll nå. Dne gamle løsningen med 12sek forsinkelse dugde ikke til å ta flere bilder og da ble det ofte mye styr.

Ferdigrigget stativ er et godt tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdigrigget stativ er et godt tips :D

Ferdigrigget stativ er ikke et godt tips, det er et must for gode poseringsbilder med fisk når man er alene. Uten det kan man drite i å få gode bilder, om bilder i det hele tatt. Bilder av fisk på svaberget blir svært sjelden gode, bilder av fisk i handa blir alltid drit.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig i dette.. da dette som Oz nevner også demper muskelspill og finnespill på fisken. Fisken bør helst være direkte fra sjøen/vannet på bildet for å få ett best mulig bilde av fisken.

Siden utviklingen hos enkelte av forumets brukere er blitt slik at BILDER av fisken er viktigere enn selve fiskingen bør enkelte vurdere å selge fiskestengene og kjøpe dykkerutstyr "for å få et best mulig bilde av fisken".

Mvh

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.