Gå til innhold
Fiskersiden

Det går rykter om svær havål fra land


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

Og når det gjelder C&R var det aldri et diskusjonstema. Det var selvsagt. Den var nok på land i en 5 til 7 minutter, men virket veldig fin når vi lurte den forsiktig nedi vannet.

Stilig å quote seg selv men jeg må oppklare denne: C&R var selvsagt i og med at ingen av oss var interessert i å slakte og spise kubben. Hadde en av oss hatt kulinariske drømmer i retning havål hadde det blitt en annen sak. Eller iallefall et tema.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Min venn grinebiter-Thor opplyste meg i helgen om at jeg i de private rom på internett hadde "fått en hel del tyn" pga veiingen av denne fisken til Arild. Jeg har hverken tenkt tanken eller hørt slike tilbakemeldinger så litt overrasket ble jeg jo. Er det slik at folket mener at 20 sekunder etter tanngarden er ille for en havål?

EDIT: Fjernet kjøtt på flesk-norsk

Endret av StåleG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Hadde vært kjekt med en ny art på meg også, men av en eller annen grunn så frister ikke de der.....

Bare et dumt spørsmål. Er det ikke mulig å veie den liggende i presenningen (hvis man har noen hull i hjørnene?

OBS! Dette er ingen kritikk!!!! bare lurer/tenker!!!

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Mulig att vi som fisker karpefisk er litt vel følsomme :D )

Nei, når man kjenner hver fisk og har navn og familietre synes jeg det borger for litt ekstra oppmerksomhet :D Og fisk som blir gammel og stor skal selvsagt behandles med respekt uansett.

Men behandling må også tilpasses arten- hadde dette vært en 20kgs laks som ble veid slik og sluppet hadde jeg ikke vært nådig-men som Aas også sier- er det en art som tåler dette er det congern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noen "pekefinger" fra meg til noen dette :D

Men skrev det kun for å påpeke att slik fin fisk burde behandles med respekt.

(Mulig att vi som fisker karpefisk er litt vel følsomme :D )

Dere som BARE fisker karpefisk :P , vi fisker karpefisk også, og da er alt av utstyr på plass(matte/veienett osv) ,

men her har vi 20 kg conger som kommer som julekvelden på kjerringa ,da er det sikkert litt lett at ting går litt fort, det var vel også grunnen til at denne veiinga ble gjort som den ble, altså å gjøre oppholdet på land så kort som mulig om jeg har forstått Ståle rett... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men her har vi 20 kg conger som kommer som julekvelden på kjerringa ,da er det sikkert litt lett at ting går litt fort, det var vel også grunnen til at denne veiinga ble gjort som den ble, altså å gjøre oppholdet på land så kort som mulig om jeg har forstått Ståle rett... :D

Å si at den kom som julekvelden på kjerringa blir litt feil i og med at 80% av saltvannnsfisket mitt denne og forrige høst har dreid seg om å fange en slik :D

Men jeg hadde presening å legge den på, utover det hadde jeg egentlig ikke noe veieplan. Hvis vi skulle veid den i preseningen måtte øynene vært tredd med tau. Alternativene da var å veie den i kjeven eller slå den i hjel for så å veie den i kjeven. Jeg veide den uten å slå den ihjel. Om det er optimalt? I prinsippet er vel alt som kan kalles optimalt for ålen forbigått idet tilslaget fra Arild settes. Men som sagt; denne fisken er garantert i full vigør as we speak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje vore på dette private rommet på internett, men må innrømme at eg stussa over vegemetoden. Sidan presenning var med, trudde eg det var lett sak å vege den i denne (lettare òg faktisk).

Eg hadde nok sjølv vore utilregnelig i eit slikt øyeblikk, det er ikkje lett å halde hovudet kaldt.

Men som ein hovudregel bør ein aldri vege stor fisk etter munnen eller sporden. Jo tyngre fisken er, jo verre er det. Ryggvirvlane blir hardt belasta. Om eg ikkje hugsar feil, så var det ei seriøs undersøking rundt problemstillinga med gjedder. Totallengda på fisken blei faktisk litt lenger etter veging (eller var det lipgrip?), med påfølgande lammelsar for fisken.

Om denne havålen har det bra no, kan me vel ikkje vite før det foreligg ein gjenfangst. Når det er sagt, så opplever eg vel ikkje StåleG som ein notorisk mishandlar av fisk. Ein kan vel berre i ettertid seie at vegemetoden kunne ha vore betre. Mykje verre er haleløfting av skater, og posering med pigghå i spenn horisontalt med ei hand på snuten og ei hand rundt sporden. Bruskfisk er veldig skjøre på land (det er skremmande mange eksempel i fangstrapportane her inne).

Uansett, cred for kul fangst og cred for at den gjekk uti att!

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo fisken kan bli lenger og den kan bli kortere.Det er det jo bevist ved gjennfangst av ørret som hadde godt over kanten på en foss.Der den var merket på over siden og gjennfanget på under siden en stund etter. Det som er det viktigste er tross alt at det er mulig for andre og fange denne ålen igjen.. Altså gjennutsatt. Og når en ser hvordan conger blir behandlet ved fangst i og rundt england ,så er dette en bedre behandling her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje vore på dette private rommet på internett, men må innrømme at eg stussa over vegemetoden. Sidan presenning var med, trudde eg det var lett sak å vege den i denne (lettare òg faktisk).

Eg hadde nok sjølv vore utilregnelig i eit slikt øyeblikk, det er ikkje lett å halde hovudet kaldt.

Men som ein hovudregel bør ein aldri vege stor fisk etter munnen eller sporden. Jo tyngre fisken er, jo verre er det. Ryggvirvlane blir hardt belasta. Om eg ikkje hugsar feil, så var det ei seriøs undersøking rundt problemstillinga med gjedder. Totallengda på fisken blei faktisk litt lenger etter veging (eller var det lipgrip?), med påfølgande lammelsar for fisken.

Om denne havålen har det bra no, kan me vel ikkje vite før det foreligg ein gjenfangst. Når det er sagt, så opplever eg vel ikkje StåleG som ein notorisk mishandlar av fisk. Ein kan vel berre i ettertid seie at vegemetoden kunne ha vore betre. Mykje verre er haleløfting av skater, og posering med pigghå i spenn horisontalt med ei hand på snuten og ei hand rundt sporden. Bruskfisk er veldig skjøre på land (det er skremmande mange eksempel i fangstrapportane her inne).

Uansett, cred for kul fangst og cred for at den gjekk uti att!

:lol:

Fint innlegg :) Jeg er ingen notorisk fiskemishandler.

Og jeg ser også poenget med at om jeg hadde hatt presenning med noe tau i eller stort veienett klart, så hadde fisken sluppet de 20 ekstra sekundene med henging etter tenna. Men når man innser at hobbyen i stor grad innbefatter plaging av fisk og at havålen mye sannsynlig er en av de virkelig seiglivete fiskene, så tenker jeg at dette gikk greit.

Jeg kommer nok til å stille med veieklar presenning neste tur B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis andre behandler dyr/fisk verre andre steder enn her så er det greit??

(Igjen ingen kritikk av behandlingen Karmøygutta ga ålen,men denne komentaren ble rett og slett for dum :) ) :lol:

Nei!! Men denne behandliggen som er gjort her er langt over gjennom snittet .Og det er alt for ofte at død congeren henger som slips og tatt bilde av, for så og bli dumpet i havet.Viss en ønsker og spise fisken er det helt ok og ta livet av den !.Men bare for ett bilde er det for dumt.Og hvor mange kan med hånden på hjerte si at de hadde tatt med presening ,så den slipper og ligge på grusen? Og veiing etter hode blir da i denne samenheng flisespikkeri i forhold til død havål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var så mye jeg kunne ha skrevet, men ser ingen grunn til å holde denne diskusjonen i live unødvendig lenge, så jeg nøyer meg med en seriøs og en useriøs uttalelse:

1. Takk igjen Ståle for at fisken ble landet og at vi fikk vekta på den.

2. De personene som har håndtert, (eller for den del sett), Conger på 20 kg landet fra land kan lage en liten diskusjonsgruppe sammen med Ståle for utveksling av erfaringer.

Mvh

Arild

Edit: Håndtert skrives ikke håntert?. Fremdeles i tvil :-)

Endret av ArildH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid med meg en presenning eller Fjellduken i baggen,så jeg hadde hatt med det ja :lol:

Og hadde jeg satset etter havål så hadde jeg kjøpt inn veienett o.l som var tilpasset denne arten.

Så fint for deg! Godt at vi har med en utstyrs frik og gjøre.

Og her skriker folk etter og få fangst raporter og info om div arter .Så er denne tråden til advarsel. Dette er grunnene til at folk begynner og bli litt mer tilbakeholdne. Her kan en ikke fange/håntere stor fisk uten og bli gransket bak fram. Her er det nesten som en angrer på at en har vært så heldig og få en stor fisk på kroken og lagt det ut til glede for andre isteden for får en #¤%&¤#"## på nett. Sjerpings folkens ellers blir det ikke noe trivelig her inne.......

Endret av Richard Kolbeinsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.