Gå til innhold
Fiskersiden

Det går rykter om svær havål fra land


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

  • Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tar med oppblåsbart baseng i morgen jeg Richard, ser ikke det er nevnt tidligere i tråden.

Best å være føre var :) kan jo hende vi får fisk også..... :lol:

Da blir det skikkelig bråk.

Det bassenget kommer faktisk inn under brønnloven på samme måten som andre dammer i norge. Hold av fisk som f.eks. havål er forbudt, så da kommer du til å få pes p.g.a. det.

Uansett hvordan du snur deg er rompa bak B)

Mvh

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tosk :lol:

Kansje noen som kjøper inn komplett utstyr til noen få fiskeformer istedenfor å ha 40 stenger og sneller til alt mellom himmel og jord (og som man sjeldent får brukt).

Men det er vel for mye for langt å skjønne? :)

Kansje noen som kjøper inn komplett utstyr til noen få fiskeformer istedenfor som man sjelden får brukt....

(Og så var det sak og ikke person igjen....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det skikkelig bråk.

Det bassenget kommer faktisk inn under brønnloven på samme måten som andre dammer i norge. Hold av fisk som f.eks. havål er forbudt, så da kommer du til å få pes p.g.a. det.

Uansett hvordan du snur deg er rompa bak :)

Mvh

Arild

Som du vet Arild, så tar jeg det ikke så tungt, jeg gir vel blanke i hva folk mener er rett eller urett når en fisk skal landes/veies/måles/slippes tilbake i sjøen/vannet.

Husker du bildet jeg tok av "fangsten" din på Kvisthaugen for noen år siden..???...kanskje jeg skal legge det ut her, da kan du selge hus og bil og rømme til Bjørnøya :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E.. Det skinner igjenom at du er innlands fisker og jeg har fornemmelse av karpe fiske, så ri din helige hest du og stå på.. Så får vi andre mishandle fisken etter beste evne og sørge for og få flest mulig fiske lik på land før vi dumper dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her skriker folk etter og få fangst raporter og info om div arter .Så er denne trådentil advarsel. Dette er grunnene til at folk begynner og bli litt mer tilbakeholdne. Her kan en ikke fange/håntere stor fisk uten og bli gransket bak fram. Her er det nesten som en angrer på at en har vært så heldig og få en stor fisk på kroken og lagt det ut til glede for andre isteden for får en #¤%&¤#"## på nett. Sjerpings folkens ellers blir det ikke noe trivelig her inne.......

Tviler på at dette er grunnen til at folk begynner å bli mer tilbakeholdne, har du noe som tilsier dette? De alle fleste som fisker etter spesielle arter idag har såpass peil og er (eller i alle fall bør være) såpass oppegående at de skjønner at det handler om respekt for de organsimene vi leker med. Det å fiske en fisk og slippe den ut igjen er en stor påkjenning uansett om man legger den på grus eller presenning, eller om man veier den i veinett eller etter munnen. MEN, vi har et ansvar som innebærer å minske denne påkjenningen mest mulig, dvs å ta forhåndsregler og skaffe til veie nødvendig utstyr. Jeg reagerte på videoen av denne havålen. Det er mye mulig at havål tåler mye, men dersom man har bestemt seg for å drive C&R, så kan denne antagelsen ikke bli brukt som påskudd for å kompromissere med fiskens helse. StåleG, etter det jeg har lest/sett av dine bedrifter så har jeg forstått det som at du ikke er sløv med fiskehelse, så dette innlegget er ikke ment som personlig kritikk. Det er ikke de 20 sekundene ekstra som du påfører fisken ved at du veier den i munnen som er problemet, det er det at 20 kgs vekt i kjeven sannsynligvis er mer enn hva både kjevebein og ryggrad tåler. Man vet faktisk ikke at den fremdeles svømmer, det får man (som chironomus var inne på) ikke vite før en eventuell gjenfangst. Jeg ser ikke forskjellen på å henge en 20s laks etter sporden og en 20 kgs havål, sannsynligvis er laksens beinskjellett både kraftigere og mer rigid enn ålens myke ryggsøyle. Tips til veiing neste gang, lag et hull på presenninga med en kniv, og stikk vekta inn der istede. Men, vil ikke virke belærende på selve prosessen når fisken er på land, har jo ikke opplevd det selv, men innbiller meg at det er en viss stressfaktor, samt at dyret er vanskelig å hanskes med. Likefullt bør det være mulig å foreta veiinga uten at fisken blir noen cm lengre. Etter det jeg har hørt fra Bergensgutta så er det vanlig prosedyre å veie fisken liggende i veienett av noe slag, så skjønner at dette var ett av unntakene.

Jeg er altså kun spørrende til metoden og ikke ute etter å henge ut noen som helst, men ønsker altså, på et generelt plan at man behandler fisk på en måte som er enhver levende organisme verdig (nevner kjapt at jeg ikke er noen motstander av å spise fisk).

Jeg har utrolig lyst å hilse på mr Conger selv, har vurdert tur nedover i høst ved flere anledninger men ikke funnet det fornuftig. Men neste år skal det gutses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere nevnt i tråden plager alle som driver catch and relase fisk unødvendig .

Det som slår meg her er at karpefiskere i mine øyne må være de "værste"!

Dere fisker samme fisken om og om igjen ?!

Dette siste er vel mindre sannsynlig i sjøen .

Ellers er det rart at fisk har ulik verdi !

Er det mye nok av fisken, som feks makrell eller sei tror jeg ikke mangen av oss

tenker på skånsom behandling !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at dette er grunnen til at folk begynner å bli mer tilbakeholdne, har du noe som tilsier dette?

Ja mine egne fangster. Pluss en del andres ,som nå mye formidles i det mindre og mer lukkede rom. Disse hadde nok vært lagt ut ,hvis det hadde vært litt mer tak høyde her inne blant de mest kritiske fiske forstå seg påerne både med og uten korekt utdannelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gidde ikke lenger og legge ut alt lenger nei .Og det er det faktisk flere som gjør. Av div årsaker. Noen for at de skriver nynorsk ,andre pågrunn av rett skriving ,andre igjen gjenerelt tyn av fangster ,dokumentasjon av fangster(her) veiing,Så her bør en tøyle tynet sitt viss en ønsker og vite litt. Har mistet litt av lyste til og legge ut fangst raporter når en får en tråd som denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tør ikke å legge ut fangstene dine her fordi du er redd at noen komme med en kritisk kommentar? ......

Her får du først de faste negativene, og så kommer det en og annen "gratulasjon", men so what..???

Det nytter ikke å tenke på dritten, den må du bare overse, da den kommer akkurat som influensa'en :)

Flere av de ivrigste legger skjelden inn fangstrapporter, kanskje pga de ikke har så mye å skryte av de heller.

Det er lettere og ligge i bakhold og "gape over" en stakkar som har skrevet en fangstrapport.

Endret av Gismervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synst det er veldig trist att sånne diskusjoner kommer opp med jevne mellomrom. Ja, det er sikkert ting som kunne vore gjordt annerledes, men so what? Nå er ålen fanget, veid og sluppet ut igjen. Sannsynligvis svømmer den rundt i beste velgående. Gleden av å få en så rå fangst får en vond bismak hvis du hele tiden skal forsvare metodene dine.

Eg har selv begynt å skrive rapporter som eg har slettet pga. att bildene viser att fisken ikke er behandlet 100 prosent korrekt. Tar selvkritikk på behandlingen, men eg streber alltid etter å bli bedre på det området også. Noen ganger er pulsen litt for høy, og du prioriterer å få fisken kjapt ut i vannet igjen fremfor å finne den nypressa avkrokingsmatta å legge fisken på. Eg vett hvordan en fisk bør behandles for å lide unødvendig. Ståle vett det, og dei aller fleste andre her inne vett hvordan. MEN vi trenger ikke å bli minnet på det når vi en og annen gang slurver litt......

Kan veldig godt forstå Richard`s frustrasjon her, så la oss heller glede oss over andres fangster, istedenfor å lete etter feil. Klarer vi det, så tror eg att vi vil også i fremtiden vil lese om mange råe fangster på dette forumet. Både fra eksisterende medlemmer, og nye medlemmer :)

Kan vi ikke bli enige om att alle reiser ut på fisketur i morra, bare sånn for å få opp humøret litt ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal vi ikke glemme at i denne tråden så var det ikke oppgulp og sure meldinger fra folk... Men en av fangstmennen selv tok det opp pga han hadde hørt "rykter" om at noen ikke var overvettes begeistret over måten havålen ble behandlet på (og det kan man vel være enig i, iom det ikke var helt etter boka)

Men jeg gjentar, ingen har i utgangspunktet vært negative eller slengt kommentarer til denne fangsten i forumet ! Så hva pokker maser dere etter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal vi ikke glemme at i denne tråden så var det ikke oppgulp og sure meldinger fra folk... Men en av fangstmennen selv tok det opp pga han hadde hørt "rykter" om at noen ikke var overvettes begeistret over måten havålen ble behandlet på (og det kan man vel være enig i, iom det ikke var helt etter boka)

Men jeg gjentar, ingen har i utgangspunktet vært negative eller slengt kommentarer til denne fangsten i forumet ! Så hva pokker maser dere etter ?

Hva gjør at du kan bestemme hva andre oppfatter som negative kommentarer ?

"Det gikk greit" i følge Ståle, men i følge ThorEH

Det vet du vel strengt tatt ikke ?

Men kan anta, men vite kan man ikke...

dette er sån småirriterende pjatt du kommer med her ThorEH..........ingen fakta feil i det du skreiver, men veldig greit å få korrigert inn ståle, pjatt og masete vil jeg kalle det..........

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.