Gå til innhold
Fiskersiden

Fang og slipp


Minken
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg har i det siste fulgt med i avisene og ellers media ang fang og slipp. Mye er sagt og skrevet allerede. Men det skal bli spennende å se utfallet av de restriksjonene som vil komme. Vil bestemmelsen gjelde bare hunnfisk eller all laks? Det blir ikke det samme å reise til lakseelva når du vet at du må sette ut fisken igjen, ok for noen turer men tror ikke noen bruker hele sessongen på slikt fiske. Eller hva mener dere ? Skal bli spennende å se hva de som bestemmer kommer frem til. Jeg er nå ihvertfall på plass i Gaula 1. juni neste år :) Mvh Minken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 232
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis det skal innføres strenge reguleringer som fører til all hunnfisken skal tilbake i elva samt redskapsbegrensninger neste år må det bli billigere å fiske laks. Jeg går ikke med på å bla opp flere hundre kroner i døgnet for å fiske. Laksen skal spises og ikke lekes med (C&R prinsippet).

Det finnes relativt rimelig laks i frysediskene i dagligvarebutikker rundtforbi. Sikkert noe for deg, siden du åpenbart ikke er interessert i å fiske, men å spise fisk.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påbudt C&R fungerer da utmerket i karpevann i andre land i Europa, så det er vel kun snakk om litt holdningsendringer så vil dette fungere i Norge også. En gytende villakshunn burde være så verdifull at C&R på hunnlaks godtas. For gjennomføring C&R av stor og sterk fisk på en mest mulig forsvarlig måte så har man jo flere tiårs erfaring fra karpefiske man kan lære av, og forbedre/tilpasse til laksefiske. Personlig hadde jeg gjerne satt ut igjen villakshunner og kjøpt oppdrettslaks i butikken på vei hjem fra elva (om jeg noen gang kommer meg på laksefiske da). Høsting og matauk er selvsagt morsomt det i blant, forutsatt at bestanden tåler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes relativt rimelig laks i frysediskene i dagligvarebutikker rundtforbi. Sikkert noe for deg, siden du åpenbart ikke er interessert i å fiske, men å spise fisk.

Mvh Oz

Tror du virkelig det finnes folk som vil slå ihjel all den tid med laksefiske kun for å få matfisk?? Unnskyld meg, men svaret ditt til Subbi var utrolig latterlig. Enten så er du kun ut etter å provosere, eller så har du ikke en anelse om hvordan laksefiske er som interresse blandt folk flest. Hva tror du driver folk som står dag ut og dag inn i ei lakseelv uten å få napp da?? Og når man endelig lykkes i å berge en storlaks på land, så er det faktisk ganske mange som synes at det å spise selvfisket villaks er en opplevelse i seg selv. Og bare det at du nærmest reklamerer for det du finner i frysediskene og i tillegg kaller det LAKS er en stor fornærmelse!

Mvh Rustne rotte

Endret av Rusty Rat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner lakse fiskere som drar adskillig hundre kilo laks hver sesong.de selger laksen for å finansiere et stadig dyrere fiske.... vi er inne i en ond sirkel og lakse stammen er vel den eneste som lider under det.... Bag limit og eget skjønn burde kunne bidra til bedring. man høster som man sår!prinsippet i å sette ut en hun-laks er jo for å la den få avkom å derved kunne høste av godene.de aller fleste forstår dette i all sin enkelhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp fordi opplevelsen er så mye mer enn å bare spise selvfisket villaks, er det vel et håp om at påbudt gjenutsetting av hunnlaks både godtas og også vil praktiseres? Det vil da fremdeles være mulig å spise hannlaks? Det er da bare positivt at sportsfiskere med ulik hovedinteresse/spesialisering lærer av hverandre, både teknikker såvel som holdninger! Imidlertid kommer man selvsagt ingen vei med å presse egne holdninger nedover hodene på i utgangspunktet annerledes tenkende. Kan ikke tvungen gjenutsetting av hunnlaks være et pragmatisk, men fornuftig trekk, for å bevare laksefiske for allmuen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig det finnes folk som vil slå ihjel all den tid med laksefiske kun for å få matfisk?? Unnskyld meg, men svaret ditt til Subbi var utrolig latterlig. Enten så er du kun ut etter å provosere, eller så har du ikke en anelse om hvordan laksefiske er som interresse blandt folk flest. Hva tror du driver folk som står dag ut og dag inn i ei lakseelv uten å få napp da?? Og når man endelig lykkes i å berge en storlaks på land, så er det faktisk ganske mange som synes at det å spise selvfisket villaks er en opplevelse i seg selv. Og bare det at du nærmest reklamerer for det du finner i frysediskene og i tillegg kaller det LAKS er en stor fornærmelse!

Mvh Rustne rotte

Klart jeg ikke tror det, men om fisket i seg selv er det viktigste, burde et eventuelt påbud om C&R ikke ha noe å si for prisen man er villig til å betale. Svaret mitt var nok litt latterlig ja, jeg ser det, og tar muligens litt kritikk på det. Ja, jeg er litt ute etter å provosere, nei jeg har ikke mye peiling på laksefiske (prøvde det en gang, fikk inget og fant det ganske kjedelig). Dog Ser jeg at laksefiskere flest har et brennende ønske om å bevare villaksen, noen jeg ser på som helt naturlig. Da må alle, også laksefiskerne, ofre noe. Et påbud om C&R står for meg som et ok kompromiss, selv om villaksen etter min mening burde totalfredes i minst 15 - 20 år, samtidig som myndighetene fikk litt baller og tok et kraftig oppgjør med en slepphendt oppdrettsindustri. Men det er en annen diskusjon. Jeg aner ikke hva som driver folk til å stå ved ei elv dag ut og dag inn for å blanke etter laks, men jeg håper og tror at det er noe mer enn å kunne spise en god middag. Selv om du blir fornærmet av at jeg kaller oppdrettsfisk laks forandres ikke det faktum at det faktisk er laks, og ofte mye bedre matfisk enn villaks i tillegg.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....og full fredning for fisken som virkelig sliter: SØ

Er nok stor forskjell på SØ på Østlandet kontra f.eks Vestlandet. I typiske SØ bekker på Østlandet bedrives det ikke fiske i bekken/elva overhodet. Men i en laks/sø elv blir det ett annet scenario! Vet ikke hvordan det står til med SØ bestanden i andre fylker enn Østfold, men her er bestanden bæredyktig! Dette takket være kultivering og mindre garnfiske. Så og si all SØ fiske foregår i sjøen, med unntak av få elver med laks/sø som det bedrives fiske i.

Blir jo et lite paradoks at det i typisker SØ bekker ikke bedrives fiske, mens laksefisket i stor del foregår i elva som den skal gytes i. (Ja, vet det finnes rene SØ elver som det fiskes etter SØ i, men slik er det ikke i Østfold.)

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å skyte inn et lite spørsmål: Kan noen med hånden på hjertet påstå at de har bruk for mer enn 2-3 storlakser i løpet av en sesong? Har selv i de senere år gått over til C&R etter at røykalaksen til jul er berget. Husker med et snev av dårlig samvittighet tilbake på tidligere tiders oppryddinger i fryseren og kasting av harsk laks. For ordens skyld: Jeg fisker like gjerne med mark og wobbler som med flue..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å skyte inn et lite spørsmål: Kan noen med hånden på hjertet påstå at de har bruk for mer enn 2-3 storlakser i løpet av en sesong? Har selv i de senere år gått over til C&R etter at røykalaksen til jul er berget. Husker med et snev av dårlig samvittighet tilbake på tidligere tiders oppryddinger i fryseren og kasting av harsk laks. For ordens skyld: Jeg fisker like gjerne med mark og wobbler som med flue..............

Hei igjen.

Tok litt av denne tråden, tydelig det er mange som har meninger om denne saken. Det er veldig bra, folk må få mene hva de vil :) Det som gleder meg er at enkelte tar initiativ til å bevare den unike laksestammen vi har her til lands. om noen heller vil kjøpe laks fra frysedisken må det være opp til hver enkelt. personlig synes jeg spenningen, hugget, fighten er esensen i laksefisket. At vi kanskje heretter må slippe ut igjen noen lakser i en periode får vi vel bare leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ting å tenke på.

Enkelte laksefiskere stapper alt fra et titalls til et hundretalls laks i fryseren hvert år. I fjor hadde jeg toppår hva uttak av laks angår. På totalt 14 fiskedager tok jeg ut 5 fisk med totalvekt ca 25 kilo. Jeg lager en del gravlaks til jul, i fjor ble det mye og da laget jeg vel av 3 halve fisk. I tillegg ble det laget VELDIG mange laksemiddager i en rekke varianter med alt fra grilling til min favoritt pestomarinert laks med asparges og båndpasta. Veldig, veldig mange middager ble det i tillegg til masse gravfisk, men likevel var det såvidt vi klarte få tømt fryseren for laks før årets sesong. Da lurer jeg på hva man skal med 10, 15, 20.......100 laks i fryseren.

Nå ser man at jeg for lengst har fått en god bunke middager ut av fangsten. For meg en svært hyggelig bivirkning av en trivelig syssel. Det er HELT KLART noe eget å kunne servere selvfisket råvare til familie og venner og jeg tar da også spesielt vare på råvarene og gjør meg nok enda mer flid med sauser og tilbehør og middagene blir en ren forlengelse av opplevelsene ved elven.

Som man ser er jeg glad i en laksemiddag. Likevel er jo turopplevelser, hugget, fighten og en rekke andre elementer med på opplevelsen. Dermed er det heller ikke noe problem å sette ut noen fisk. Vi styrer imidlertid dette helt selv. Det har ingen hensikt å fylle fryseren til randen. De jeg fisker laks med har samme filosofi. Skulle vi ha kalasfiske de første dagene så setter vi heller ut fisk mot slutten av sesongen. Eller så setter man ut i begynnelsen og "gambler" på spisefisk senere. Når man ser at andre ikke har like enkelt for å skjønne nødvendigheten av at det faktisk er nødt til å være noen fisker som får gyte så blir man pålagt regler. Vanskeligere er det ikke. Når noen på død og liv skal kakke 50 laks i året så blir det regler. Og da blir regler passer gjerne alle og rammer skjevt og urettferdig. Det fornuftige hadde vært sesongkvoter pr mann, men er ekstremt vanskelig å overholde for det fordrer ærlighet og ut fra samfunnsmessige forhold ellers så ser man at dette ikke er alt for utbredt. Dermed får man regler som f.eks å sette ut hunnfisk, dagkvoter på 1-3 fisk osv. Og dette oppfattes selvsagt som urettferdig for den stakkaren som får en laks i året og det var jammen en stor hunnlaks. Han må sette den ut, men karen som fisker samme sted har tatt opp 3 hannlaks om dagen omtrent sesongen gjennom. Rettferdig? Neppe, men sånn blir det når noen ikke begrenser eget uttak.

Reglementene som utarbeides er ikke for å skape rettferdighet, men for å legge mulighetene til rette for at laksestammene ikke tar skade. Dette vil føre til forskjellige tiltak i forskjellige vassdrag. Hovedsaklig vitenskaplig ressonert forhåpentligvis.

Har ingen problemer med å forstå frustrasjonen over mulighetene for å havne i den situasjonen at man får en laks og må sette den ut. Samtidig er det gjerne de samme som ikke kunne tenke seg å stå over et år eller to med laksefiske for å verne stammene. På vei til jobb kjører jeg en vei der det er to felt i hver retning. Og hver morgen er det stort sett kø. Men dersom alle de andre idiotene hadde holdt seg i den høyre fila så hadde jeg kommet i tide på jobben hver dag........

Nå har Oz rett i at god oppdrettslaks i butikken ikke er å kimse av. Blindtest utført med et panel bestående av kokker såvel som sportsfiskere endte med at de fleste plukket ut en oppdrettsfisk som førstevalg. Likevel vil en selvfisket fisk for min og manges del komme klart foran som totalopplevelse, men jeg klarer meg med godt under de 5 fiskene fra i fjor. I år ville jeg satt ut fisk før jeg kom dit. Imidlertid haddde jeg ikke så flaks i år og endte med en fisk.

Det var et par småting å tenke over en lørdagskveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakse sesongen kunne godt blitt innsnevret for min del.

15juni til 15august feks.

Døgnkvote satt til 1fisk.

Dette hadde ikke skadet meg, jeg er ivrig laksefisker selv men forstår godt at jeg må infatte meg etter nye regler for å holde intressen og hobbyen i live i flere år og generasjoner fremover.

Selv hadde jeg heller ikke hatt noe imot en kvote på 1Laks i uken pr hue.

Dette hadde gitt en full uttelling om man hadde hatt flax på 12laks noe som bør fø en hel familie med mange fine middager.

Det er vel den eldre garde som kommer til å slite her, de som tar ut 5uker ferie og står dagut dag inn ogg hammrer på land døgnkvota si titt og ofte, disse driver jo regelrett slakt på stammen, hvor gjør de av all fiske? Gir den bort i hutt og pine, selger til koleger på jobb og kjente?

Kort ned sessongen, døgnkvoten og antall fiskekort på døgn vallene.

Å sette opp prisen hjelper ikke ett døyt, eneste som skjer da er at mannen i gata får aldri prøvd seg, mens de som er diehards kommer til å stå der fortsatt og hamre på land like mye laks om ikke mer en før.

Skal bli gøy å stå i elva neste sessong og følge med på hva som blir sagt og gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et saklig inlegg fra en usaklig fyr: vi betaler vel for å fiske etter laks, ikke nødvendighvis for laksen vi får?

men forstår godt de som vil ha laksen med seg hjem, og ikke føler at den blir "rett" å slippe ut igjen matfisk som er grei nok (i mine øyne er ikke laks den beste matfisken).

synes at det er bra at det kommer et vedtak for lakseelvene våre, for det er investering i fremtidig laksefiske. hvis folk ikke forstår det, er det like greit at de nekter å betale kort og holder seg unna.

Endret av kim andre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterk moderering, fjerning av hele og deler av innlegg pga personangrep, trusler og oppfølgende svada. Alle involverte anses som underrettet med dette innlegget.

Ha en fortreffelig og fiskerik aften!

Beklager forøvrig å legge en demper på lørdagsunderholdningen, men chips og dip funker godt sammen med en god film også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.