Gå til innhold
Fiskersiden

Fang og slipp


Minken
 Share

Recommended Posts

  • Svar 232
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Klepper på Fiva Gård ja, hørt den noen ganger nå :)

Hvorfor har man egentlig tittelen "klepper" ? :blush:

Har jo sett at Skiri står oppført i katalogen som "klepper" :lol:

Er ikke klepp en styggdom da, spesielt hvis man skal slippe uti laksen :blush:

kan godt kalle oss guider om det hjelper.

Her gjør du opp regning uten vert. Hvor mange bilder, filmer ser man ikke av daukjørte fisker som med et forsktig grep under buken løftes opp for fotografering, før den settes ut i ei lita elv på 16-19 varmegrader.. Poenget er at alle som tror de er guds gave til sportsfiskersamfunnet ikke opptrer like korrekt som du kanskje gjør.

Snakker man med folk som jobber med settefisk får en svar. Tar man på laksen, ser en avtrykk etter hånden som sopp i løpet av et par uker.

For mange her inne er sportsfiske en videreføring av en gammel tradisjon med høsting av naturen. Tipper at under 10% av sportsfiskere uansett variant tjener på sportsfisket. Det vil si at resten ganske sikkert kan kjøpe seg mere fisk for pengene brukt på sportsfisket enn det de får . Det er ikke poenget. Mange, meg inkludert får en tilleggsverdi ved å spise eller by på noe man har fisket selv. Høstingen er en viktig del av det man holder på med. Og det er en videreføring av en gammel tradisjon med å høste av naturen. For meg er dette fremdeles sportsfiske. Uavhengig av om moderne sportsfiske i sin tid ble oppfunnet av rike fremmedgjorte kakser i England. Det er ikke dette utgangspunktet som avgjør hva som er sportsfiske i dag. Det er heller ikke verken du eller jeg som avgjør hva som er sportsfiske for den enkelte.

mvh

bda

Ja nå har jeg satt ut noen fisk i mitt liv og har tre års utdannelse på aquakultur så det har jo blitt noe lemping av yngel, smolt og gytefisk.

Skulle det være noe du lurte på så er det jo bare å spørre?

Er enig i at temp er et problem, men et sår på en fisk betyr ikke automatisk at den dauer av det.

Og om den dauer etter utsett så er ingen skade skjedd, men om du ikke hadde satt den ut så hadde den i hvert fall dauet.

Angående Vidar Skiri som har kleppet flere laks enn de fleste så kan han fortelle fra de dagene hvor hver enkelt laks betydde noe for å berge det som var igjen i en Gyro innfisert elv.

Hadde man fortsatt myrderiet på den tiden hadde det ikke vært noe Raumalaks igjen.

Det ble fisket laks på fiva, satt i tank, desinfisert, kjørt 4 mil, desinfisert på nytt, satt i kar og de aller fleste levde til de ble strøket på høsten.

Og når det gjelder tittelen klepper så er det vel snart utdødd for om kort tid er laksefiske i norge over om galskapen fortsetter i det tempoet som foregår nå.

Syntes poenget med å ha C&R som et argument ovenfor notfiskerene ikke er så dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå har jeg satt ut noen fisk i mitt liv og har tre års utdannelse på aquakultur så det har jo blitt noe lemping av yngel, smolt og gytefisk.

Skulle det være noe du lurte på så er det jo bare å spørre?

Er enig i at temp er et problem, men et sår på en fisk betyr ikke automatisk at den dauer av det.

Og om den dauer etter utsett så er ingen skade skjedd, men om du ikke hadde satt den ut så hadde den i hvert fall dauet.

Og når det gjelder tittelen klepper så er det vel snart utdødd for om kort tid er laksefiske i norge over om galskapen fortsetter i det tempoet som foregår nå.

Syntes poenget med å ha C&R som et argument ovenfor notfiskerene ikke er så dumt.

Du unngår problematikken uavhengig av utdannelse eller ikke. Du kommer med en påstand om at det ikke er noe problem med overlevelse, jeg skriver at du gjør opp regning uten vert, da du ikke kan forvente fornuftig håndtering av fisk fra gud og hvermann. Særlig når trofebilder skal tas. At en glad hunlaks fra elva di overlevde beviser ingen ting. Ingen påstår at dødligheten ved C&R er 100%.

I fjor var det mer død fisk langs Gaule enn på lenge. Hvorfor? vet ikke. Farlig å antyde det men kan C&R ha noe med saken å gjøre?

Det betyr ikke at jeg er i mot en hver form for C&R. Jeg setter alltid ut rognstinn hunnfisk og håper på det beste.

Når det gjelder om galskapen skal fortsette eller ikke. Den galskapen jeg ser er norsk oppdrettsnærings håndtering av luseplagen og rømming. Hvis dette fortsetter kommer nok den norske villaksen til kort. Men det er ikke sportsfiskerene sin skyld.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo få lov å minne om at ikke alle elver er gyroinfisert :)

At det f.eks. er forskjell på Gaula og Rauma, for å ta to ytterpunkter. Sykdom i elva er det verste som kan skje, mye mere katastrofalt enn at fiskerne dreper laksen oppi elva. Sportsfiskere (og de som ikke slipper den uti :P ) er på langt nær den verste trusselen overfor laksen. Og hvorfor i all verden skal man plage laks unødvendig i ett vassdrag som er gyroinfisert. Eller evt. i ei elv som er mere eller mindre friskmeldt. Kun for at de såkalte sportsfiskerne (C&R-fiskerne) skal få drive leken sin i elva ! Hadde det ikke vært bedre å frede hele greia, også i elver der laksen er svært fraværende ?

Hadde f.eks. Gaula blitt fredet for en periode pga. noen års dårlig oppgang hadde jo det også vært helt greit. Kvoter etc. er jo der nettopp også for å regulere et vassdrag når den er friskmeldt.

Ellers vil jeg oppfordre alle til å heller komme med litt stoff som er mere interessant lesning. Er jo mange laksefiskere her inne, hva med å bidra litt mere med historier, bilder, video, mimring etc. etc. fra alle våre fantastiske elver. Halvparten innenfor grenen laksefiske er jo jaggu C&R. Kan da umulig være noe nytt innenfor dette tema som ikke er diskutert her inne :blush:

Litt kjedelig med repriser, synes nå ihvertfall jeg.

Så istedet for å sitte å "skumme fløten" og myse på andres opplevelser, vis laksen den siste ære og la andre få oppleve det :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da skjønner ikke jeg vitsen med å fiske.

Noen skjønner ikke vitsen med fotball heller; at man på død og liv skal ha tak i ballen, for så og sparke den vekk... :)

Den som ikke er enig i følgende har ikke livets rett; Der en bestand på en eller annen måte er på tilbakegang eller sliter, der lar man den viktige gytefisken gå. Der situasjonen tilsier at man kan høste av et overskudd uten å renne vassdraget i senk, der spiser man fisk - såfremt man vil.

Slutt å prat. Det er enkelt.

Pent... B)

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvem, flyr rundt med en avkrokingsmatte ved en lakseelv? Her er vel løsningen å bruke en håv med mykt nett, og aldri ta laksen ut av vannet (annet enn at den løftes et sekund opp av vannet når den veies i håvnettet)? Og ja, C&R på laksefisk når det er varmt i vannet er en utfordring, og kanskje noe man ikke burde? Eksperter antyder vel at man aldri bør praktisere C&R på ørret og laks når vanntemperaturen kommer over 14-15 grader. Dette burde definitivt tas inn i forvaltningsreglene. Bag limit eller eventuelt totalfredning er kanskje bedre på ekstremt lave elver under hetebølger? Og kanskje erfaringene viser at C&R som allment prinsipp ikke fungerer helt bra til laks når det kommer til stykket? Om dette er nok til å avvikle ordningen, eller om den må revideres er kanskje for tidlig å si noe bastant om?

Kan legge til at når vi fisket i Gaula ALDRI satte tilbake laks vi ikke var HELT sikker på at skulle klare seg. En konsekvens av det var at Knut fikk fisket tilsammen under en time i løpet av 48 timer grunnet to dypt krokete fisker, og jeg fikk omtrent en time ene dagen i år. Ingen sure miner av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at når vi fisket i Gaula ALDRI satte tilbake laks vi ikke var HELT sikker på at skulle klare seg. En konsekvens av det var at Knut fikk fisket tilsammen under en time i løpet av 48 timer grunnet to dypt krokete fisker, og jeg fikk omtrent en time ene dagen i år. Ingen sure miner av den grunn.

:) Når det gjelder fiske i slike store elver tidlig (ihvertfall første 2-3 uker) så lenge elva er ganske kald så er det totalt annereldes ja, enn juli og august. Tror nok at bortimot 90 % av laksene da lett kunne vært satt ut igjen, i og med at laksen/e bare gyver på marken i munnviken hvor angel ofte setter seg fast i munnviken. Og er dermed lett å løsne. Og storlaks tatt på kald elv gir opp ganske raskt (i forhold) og er mye mere fresh og alive når den settes ut på ei kald elv. Så rett skal være rett :)

Kun 1 av laksene jeg fikk de første dagene hadde svelget marken. Men en annen faktor er nok også at mye av laksene i mitt område (pluss de nedenfor Kvålsbrua) blir tatt på sterk strøm. Det brukes tunge søkker, og laksen fester seg i angelen tvert den tar. I munnviken som regel. Typiske laksetak dette, hvor laksen tar rått og brutalt.

Det ble nok ikke mange timers fisketid på meg den første uken heller :blush: Kanskje i snitt 30 min. pr. dag før den satt. Kunne selvsagt sluppet den uti og fortsatt, uten stor fare for at laksen/e hadde særlig problemer med dette akkurat i denne tiden. Ikke noe artig heller synes jeg å gå inn i køen på nytt, når andre håpefulle fiskere gjerne vil fiske også. Men det er nå deilig å sitte ved elvebredden å nyte noe godt også etter at storlaksen glinser i sola. Men meg om det :blush:

Men jeg skal innrømme at det var svært lange dager å gå hjemme å trø og vente på neste fiskedøgn. Men som du sier, helt greit, sånn er det bare. Vi får kalle det et "luksusproblem" :)

Jeg ser at mange andre som tar laks, som fisker på roligere strøm, har laksen svelget marken mye mere enn hos meg. Naturlig, for de fisker på mindre attraktive plasser, der man kan nesten lure marken inn i svelget på laksen. Og skal jeg være ærlig, så er mange av de laksene som har svelget agnet ikke vært satt ut i år. Har nok sett selv at ganske så mange lakser har blødd, eller at markangelen har sittet nede i svelget, hvor lina bare kappes. Fikk selv en storlaks i år med markangel og line på laksen fra en tidligere ulykksalig fisker. Men akkurat denne hadde slitt av lina, der angelen satt fast på utsiden :blush:

Og den lina tror jeg ikke jeg ville ha brukt på smålaksen engang :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.