Gå til innhold
Fiskersiden

Fang og slipp


Minken
 Share

Recommended Posts

Når jeg fisker laks sett på en heil sesong er jeg ikke noen mindre effektiv fisker, tvert emot, det kan være fluen som gjør forskjellen i f.eks et tidlig vårfiske.

Og, det er ingen fisk som biter så villig på store fluer i begynnelsen av juli som den nygåtte juni-julilaksen.

Husker da jeg under 1970-80 tallet fisket laks på våren (starten og ut i juni). Da var det mange som kommenterte mitt svar at laksen var tatt på flue: "på flue nååå??". Selvfølgelig. Kommentaren var heilt riktig når en så på hva folk flest fisket vårlaks med. Fluestengene hengte fortsatt på hytter eller på husvegger. Der kunne enn sjå flytesnøre, med rak fortøm på 0,25-35 heilt ned til flua (som oftest var en type "Coachman").

Men, kommentaren var selvfølgelig logisk, dei hadde aldri hørt om synke-2, 3 eller 4 og ikke heller om tubefluer på 15, 18 eller 20 cm i lengde.

Tviler på at du er så uopplyst sølvreven, eller er det kunn for å skape debatt du sier slikt? :)

mvh Flodstrøm

Ja, jeg er nokså sikker på at du fisker like effektivt med flue, det være seg første uka i juni eller lenger ute i sesongen. Og et svært så lite knippe med fiskere i min elv klarer å ta storlaks de første dagene på flue (nedenfor Gaulfossen, og det er der det foregår i juni)!. Men totalt sett på en elvestrekning (slik det fungerer idag) så blir desidert mest laks tatt på mark i juni, og flua tar over etterhvert. Og jeg vil tro at over 90% av fiskerne nedenfor fossen (Gaula) ikke behersker dette synkesnørefisket som er påkrevd for å ta laks på kald og stor elv. Det er bare å se på fangstene det i juni kontra august. Det er de jeg refererer til, ikke hva enkeltpersoner mestrer gjennom sesongen. De 2 siste årene har jeg kun sett 1 fisker som fisket meget bra på flue på mitt vald de første 14 dager, og han tar som regel 2 storlaks på disse dagene.

Markfiskerne tar bortimot 1 tonn på 14 dager. Hvis alle disse fiskerne hadde fisket med flue, hadde fangstene blitt minst halvert, ut ifra de forhold vi som regel har i nedre deler. Husk, det er fra Lundamo og nedover de store fangstene blir tatt de første ukene. Og i august blir de tatt ovenfor. Og fluefiske ovenfor fossen kontra Kvål, Ler etc. i juni er ikke sammenlignbart, hvis det i utg.punktet var like mye laks på begge steder. Hvis jeg tar bare mitt vald, så er det kun kanskje 10-20% av strekningen som er fiskbar med flue (der man har sjanse for å ta storlaksen) i forhold til der man kan fiske med mark. Og de effektive plassene for markfiske, der er det bare å gi opp flua. De aller fleste laks jeg tar i juni vet jeg garantert at jeg ikke ville klart å tatt med flue. Ingen sjanse ! Men det er stor forskjell på valdene, men uansett på stoooor og iskald junielv vet jeg at fangstene nedenfor fossen hadde blitt redusert kraftig hvis ingen hadde fisket med mark de første 3 uker f.eks. Det er massen som tar laksen, ikke jeg og du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 232
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mye rart i denne diskusjonen. Men artig at det diskuteres så hardt om butikkkvaliteten på fisk. De siste par åra har jeg gått mere og mere over til frossen fisk hvis jeg ikke fisker den selv. Ferskdisken er ofte så ille at jeg blir dårlig, og kjøper kjøtt i steden.

C/R-tvang eller baglimit har seffern ingenting med dette å gjøre. Dette innføres for å redde bestanden og de som da ikke synes fiske har samme verdi, kan vel egentlig bare la vær å fiske i den elva. Å stå på krava for å ikke være deltakende i og redde en bestand "fordi man ønsker å drepe like mange fisk som man alltid har gjort", fordi alle andre er synderne er utrolig lite gjennomtenkt og usympatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig blander vi sammen alt som er i en og samme diskusjon, men det er jo det som er sjarmen med FS forum.

Har gjort meg noen betraktninger.

1. Det vel ingen som synes det er galt at det er kvoter og begrensninger under jakt. Tenk hvis det bare var å kjøpe jaktkort for feks. rein, hjort, rådyr etc. og deretter skyte så mye man ville. Alle skjønner at det er umulig, men med laks (eller fisk generelt) så er vi vant til at vi kan løse et fiskekort og så er det fritt frem. Kanskje vi bør lære begrensningens kunst.

2. Hvorfor fisker vi mer enn vi trenger. Med hånden på hjertet - hvor mange har ikke kastet årgangsfisk ut av fryseren. Jeg har i hvert fall gjort det alt for mange ganger.

3. Hvorfor er det så vanskelig å akseptere fisk som husdyr. Vi er så mange mennesker her på kloden at industriell produksjon av mat er en nødvendighet. Tror ikke det ville vært så mye ville hjortedyr, antiloper, etc. igjen her på jorden om vi ikke hadde hatt storféproduksjon. Villkjøtt er mange steder sannsynligvis det minst miljøvennlige man kan spise, og det samme begynner vi å se med villfisk fra enkelte områder. I Sverige har konsum av torsken fra Skagerrak vært bannlyst de siste årene, mens norsk oppdrettstorsk har fått et miljøstempel. Tror ikke det er så galt jeg.

4. I Norge produseres det 650.000 tonn oppdrettslaks i år. Det er vel ca. tre ganger så mye kjøtt som fra alle andre norske husdyr tilsammen. Mesteparten av dette eksporteres. Hvis oppdrettslaks hadde vært like dårlig mat som enkelte av dere hevder ville dette vært en umulighet.

5. En uavhengig sammenlikning av oppdrettslaks og villaks tror jeg ikke mange gidder å prøve èn gang til. Det har vært gjort mange ganger tidligere. Det går slik: uhildete prøvesmakere kjenner forskjell. Den beste laksen kalles alltid villaks og den nest beste kalles alltid oppdrettslaks. Fasiten er alltid den motsatte. Man kan ihvertfall ikke blande inn fisk man har fisket selv. Under tilberedelsen vil man alltid gjenoppleve fisketuren og fangstøyeblikket og fisken vil selvfølgelig smake deretter. Den blir alltid best -uansett.

6. Forutinntatthet med tanke på smak er artig. Minnes en blindtest av fulg en gang. Folk viste hvilke arter som var med men ikke hva de spiste. Den beste fuglen fikk navnet rype av de fleste og den minst gode fikk merkelappen kråke. Gjett hva som var riktig?

7. Oppdrettslaksen er ingen genmodifisert monsterfisk. Avlsarbeidet er basert på gammelt godt håndtverk der de dyrene som har de egenskapene man ønsker blir krysset. Det er altså ingen kunstig "tukling" med verken gener eller veksthormoner. Det best egnede avkommet lar man igjen bli stamfisk. Dere som fisker laks vet jo at dette ikke skjer over natten, men tar flere år. På de relativt få årene vi har hatt avl av oppdrettslaks i dette landet har man altså ikke rukket å produsere så mange generasjoner. Det vi sitter igjen med er laks så god som noen.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette ser vanskelig ut for laksebestanden jeg...

Etter mitt syn er det mye enklere:

1.Er laksebestandene svært truet - gjør raske og drastiske tiltak.

2. Er laksebestanden truet - bruk LITT tid på å nedfelle bestemmelser.

3. Er laksebestanden ikke truet - drit i å gjøre noe med bestemmelsene, naturlige svingninger har vi jo hatt i all tid!

@Sølvreven: Du sier at hordene av folk er mest plagsomt for deg og samtidig sier du at hordene er de som ikke får fisk - de er vel da ikke særlig til trussel for bestanden i din elv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi må begynne å tenke i samme baner som ved jakt ja. En pris for i det hele tatt få lov til å fiske, samt at man i tillegg må kjøpe "fellingstillatelse" på laks man ønsker å kakke...

Høres ikke dumt ut det..........??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke ta C&R debatten på ny. Og jeg er naturligvis positiv til C&R som et forvaltningsgrep, også i lakseelver. Men selv med bakgrunn i biologi; for meg er det ikke alltid opplagt om en blank nygått laks er hunn eller hann, ihvertfall ikke i farten. Det ser man jo først når gytedrakten begynner å utvikle seg. Vel, man kan relativt enkelt avgjøre kjønnet dersom man i ro og mak kan studere fisken. Men det er jo uaktuelt når man skal vurdere å sette tilbake en laks. Det må man avgjøre der og da, i hui og hast, for å få fisken så raskt tilbake til elven som mulig. Og da er mitt poeng at det lett kan skje feilvurderinger. Derfor mener jeg at det hadde vært bedre å enten hatt C&R på ALL laks uavhengig av kjønn, eller brukt bag limit som forvaltningsgrep istedenfor C&R.

Ellers utrolig å høre den fordomsfulle diskusjonen rundt O-laks og villaks som mat. Som enkelte påpeker; de fleste klarer knapt å avgjøre hva som er hva i en blindtest. Enig med Dr.Fish at det er utrolig at enkelte har så mye i mot å ha fisk som husdyr (rent prinsippielt), når de glatt aksepterer dette med tradisjonelle husdyr som kuer, sauer og høner. Nå er nok en viktig grunn at selve oppdrettsidustrien medfører en rekke miljøutfordringer, som truer den ville laksen. Og ja, dette er jo kanskje kronargumentet mot denne virksomheten. Men det betyr jo ikke automatisk at det produktet de produserer er dårligere mat. Det er en HELT ANNEN diskusjon.

Rent personlig foretrekker jeg faktisk O-laks som mat. Kanskje den beste villaksen smaker bedre enn O-laks, men jeg synes at det er langt mer stabil kvalitet på O-laks. Villaks KAN av og til være relativt dårlig, særlig er jo dette tilfelle når den begynner å bli brun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sølvreven: Du sier at hordene av folk er mest plagsomt for deg og samtidig sier du at hordene er de som ikke får fisk - de er vel da ikke særlig til trussel for bestanden i din elv?

Selvfølgelig er trivselen ved elva det viktigste, og den avtar jo når elva er stinn av fiskere. Fiske er jo sosialt, men til en viss grad. Har du vært i Gaula i juni når trengselen er større enn størst ?

Det er jo nettopp derfor jeg har fått litt mere sans for strengere restriksjoner, og gjerne C&R i perioder !

Tilbakemeldinger fra mange laksefiskere sier at de da ikke vil fiske laks lenger. Og da er det jo de da som fisker kun for maten og fornøyelsens skyld. Og det gjør ikke meg noe at det blir litt mindre antall fiskere pr. 100-meter elvestrekning. Nå er heller ikke hordene som du kaller det verst for akkurat meg, men jeg tror mange andre ikke tåler det. Høres iallefall sånn ut på humøret til endel av de som fisker

:)

Og at "hordene" ikke får fisk, det er jo ikke riktig. Selvsagt får de laks, bortimot 10 tonn nedenfor Gaulfossen i juni. Men at svært få fiskere får laks i forhold til antallet, det er riktig ! Fordi antallet fiskere er meget stort.

Og jeg har nok ikke sagt heller at alle disse har vært noen trussel for det vassdraget jeg fisker i, har aldri vært enig i at selve fiskerne oppe i elva er en stor trussel for laksebestanden vår.

Men når man først skal nevne fredning så kom jeg med eksempel på hvordan man skal klare å oppnå at mindre antall laks skal bli tatt i ei elv. Nettopp ut ifra den måten de forskjellige fisker på. Noen er markfiskere, noen er fluefiskere. Og dette vil de fleste ikke forandre på.

Og det er også en helt annen sak om disse eventuelle fredningsbestemmelsene utgjør så mye som man tror.

Har nevnt tidligere helt andre årsaker til at lakseinnsiget varierer fra år til år.

Hva vil skje f.eks. hvis markfiske blir forbudt. Mye mindre antall tonn vil garantert bli tatt i nedre deler i juni, når storlaksen går på elva. La oss si at 10 tonn mindre laks blir tatt (som ville blitt tatt på mark).

Men en god del av denne laksen vil bli tatt lenger oppe i elva av fluefiskere, etter noen dager og fremover sesongen. Ikke alt, men en stor andel. Laksen er jo litt mere vrien jo lenger ut i sesongen, samtidig som flua er det mest effektive lenge opp i elva. Så en liten nedgang vil vi få totalt sett, men ikke så mye mindre som mange tror. Å frede laksen i august har kun noe effekt i de øvre deler, hvor det meste da blir tatt.

Med endel små variasjoner fra år til år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når enkelte sier at de ikke kan fordra oppdrettsfisk så kan det vel ha noe med hvordan produktet ser ut og oppleves for en laksefisker som er vant med perfekte muskelbunter kledd i sølv. I forhold til villfisk så ser jo oppdrettsfisken i mange tilfeller "syk" ut med nedslitte finner,forkortede gjellelokk og alt for svær kropp i forholdt til resten. Å få rette godfølelsen ovenfor noe som avviker i så stor grad fra orginalproduktet forstår jeg kan være vanskelig.

Tror ikke lammelåret eller biffen hadde smakt like godt om jeg om kjøttet kom fra dyr som så "uvanlige" ut.

Personlig så synes jeg oppdrettslaks smaker fortreffelig,men det har tatt noen år å komme til denne konklusjonen.

Når det gjelder begrensning i forhold til fangstredskap bør mark og slukfisket reduseres da det ofte er vanskelig å gjenutsette fisk som har en svær markkrok i svelget eller halve kjeften revet ut av en svær sluk pga kjøring med "vinsj" utstyr. :D

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når enkelte sier at de ikke kan fordra oppdrettsfisk så kan det vel ha noe med hvordan produktet ser ut og oppleves for en laksefisker som er vant med perfekte muskelbunter kledd i sølv. I forhold til villfisk så ser jo oppdrettsfisken i mange tilfeller "syk" ut med nedslitte finner,forkortede gjellelokk og alt for svær kropp i forholdt til resten. Å få rette godfølelsen ovenfor noe som avviker i så stor grad fra orginalproduktet forstår jeg kan være vanskelig.

Tror ikke lammelåret eller biffen hadde smakt like godt om jeg om kjøttet kom fra dyr som så "uvanlige" ut.

Personlig så synes jeg oppdrettslaks smaker fortreffelig,men det har tatt noen år å komme til denne konklusjonen.

Når det gjelder begrensning i forhold til fangstredskap bør mark og slukfisket reduseres da det ofte er vanskelig å gjenutsette fisk som har en svær markkrok i svelget eller halve kjeften revet ut av en svær sluk pga kjøring med "vinsj" utstyr. :D

Problemet er jo at kjøttkveg ofte ser abnorme ut! Men det ser jo de fleste av oss aldri noe til. For oss er det uansett bare et stykke kjøtt vi finner i butikkdisken. Husk på at alle kultiverte dyr er fremavlet med et bestemt mål, enten å produsere mest mulig melk, kjøtt eller hva det skulle være, og utseendet vil naturligvis reflektere dette, og vil avvike fra "normalen" ute i naturen. Men selv om jeg vet at kjøttkveg avviker fra normalen i utseende svekker ikke det min glede over en god biff! :lol:

Ja, hvis man får en fisk med krok i svelget eller gjellene, er gjenutsetting vanskelig, UANSETT METODE. Men det er en myte at meite og spinnfiske er så mye verre enn fluefiske i så henseende. Dette kommer vel strengt an på hva slags utstyr fiskeren bruker, og hvordan det benyttes. Jeg er ingen ekspert på laksefiske, men innser naturligvis at det er en fare for at laksen svelger marken når jeg meiter. Men ved å fiske aktivt kan faren reduseres kraftig, ja nesten totalt. Grunnen til at mark og spinnfiske blir forbudt er delvis basert på fordommer og delvis på den kjensgjerning at mange av de som tradisjonelt har brukt disse metodene har brukt unødvendig kraftig utstyr, og at mange har fisket stasjonært. Men er dette et argument mot metoden som sådan, eller mer mot hvordan den praktiseres? Den engelske laksefiskeguruen Hugh Falkus, som selv var fluefiskeentusiast tok jo flere ganger et oppgjør med alle misforståelser og myter som omgir laksefisket, og han mente at det ikke var noen større risiko for sluking når man fisket med mark enn med flue, men hans flere tiårs praksis og erfaringer med tusenvis av laks er kanskje ikke nok for å rokke på alle fordommene som fortsatt rir det norske laksefisket, og alle de dårlig funderte restriksjonene som omgir dette fisket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at kjøttkveg ofte ser abnorme ut! Men det ser jo de fleste av oss aldri noe til. For oss er det uansett bare et stykke kjøtt vi finner i butikkdisken. Husk på at alle kultiverte dyr er fremavlet med et bestemt mål, enten å produsere mest mulig melk, kjøtt eller hva det skulle være, og utseendet vil naturligvis reflektere dette, og vil avvike fra "normalen" ute i naturen. Men selv om jeg vet at kjøttkveg avviker fra normalen i utseende svekker ikke det min glede over en god biff! :lol:

Ja, hvis man får en fisk med krok i svelget eller gjellene, er gjenutsetting vanskelig, UANSETT METODE. Men det er en myte at meite og spinnfiske er så mye verre enn fluefiske i så henseende. Dette kommer vel strengt an på hva slags utstyr fiskeren bruker, og hvordan det benyttes. Jeg er ingen ekspert på laksefiske, men innser naturligvis at det er en fare for at laksen svelger marken når jeg meiter. Men ved å fiske aktivt kan faren reduseres kraftig, ja nesten totalt. Grunnen til at mark og spinnfiske blir forbudt er delvis basert på fordommer og delvis på den kjensgjerning at mange av de som tradisjonelt har brukt disse metodene har brukt unødvendig kraftig utstyr, og at mange har fisket stasjonært. Men er dette et argument mot metoden som sådan, eller mer mot hvordan den praktiseres? Den engelske laksefiskeguruen Hugh Falkus, som selv var fluefiskeentusiast tok jo flere ganger et oppgjør med alle misforståelser og myter som omgir laksefisket, og han mente at det ikke var noen større risiko for sluking når man fisket med mark enn med flue, men hans flere tiårs praksis og erfaringer med tusenvis av laks er kanskje ikke nok for å rokke på alle fordommene som fortsatt rir det norske laksefisket, og alle de dårlig funderte restriksjonene som omgir dette fisket?

Ja istedet for å redusere markfisket så kan du jo fortelle markfiskerne at når de kjenner det napper så må de gjøre tilslag UMIDDELBART slik at ikke drømmelaksen får tid til å svelge agnet. Lærer du dem det så er problemet løst . ;)

Så fint at du kan nyte din biff selv om du vet at oksen den kommer fra, avviker utseendemessig fra ville okser :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,he, ja det er nok synet som skremmer mange. Men jeg er nok opptatt av smak, kun smak.

Kanskje har jeg dårlig erfaring med de plasser jeg har smakt laks med anabole steroider :D

Og selvsagt, en bit gravet eller røket o-laks på et hotell og en eller annen fiskebutikk smaker ikke ille, det er etant (etende) og man dauer ikke av det. Men jeg må si at det smaker ikke så veldig mye fisk akkurat. Og den faste konsistensen og ettersmaken jeg får av en 3-stjerners laks fra Gaula, den kan ikke etterlignes med kraftfòr. Uansett så er også laksen langt fra verdens beste fisk, de finner man i havet. Breiflabb, steinbit f.eks. Men samme det, smaken av laks er vel ikke på agendaen til de som skal bestemme reglene i ei elv.

Normalt sett svelger laksen marken, det er akkurat det laksefiskerne prøver å få laksen til å gjøre, for at den skal sitte bra. Derfor gir man tilslag umiddelbart når man skal bruke mark på stamfiske.

Men i praksis så er det i mindretall (ihvertfall for meg) laks som svelger markklysa. Laksene sitter som regel godt i munnvika, og jeg vil tro at bortimot 80 % av laksen jeg har tatt de siste årene kunne med letthet ha vært satt ut igjen. Men dette er individuelt hvordan man fisker, og reglene kan jo ikke lages ut ifra fiskemetoder. Og det aller beste for laksen er at man bruker kraftig utstyr (gjerne vinsjutstyr som nevnt). Bedre det enn at altfor mange laks går med redskap i kjeften. Og skal man drive C&R er det best at laksen kommer raskt inn først. Og en annen ting er at det er svært forskjellig fra år til år hvordan laksen tar marken pussig nok. De siste årene har den vært svært forsiktig, og noen år svelger mange laks marken i en jafs. Og det er litt situasjonsbetinget ut ifra bl.a. hvordan elva er gjennom sommeren.

Jeg tror mange markfiskere i Gaula både i år og ifjor (juni) hadde mang en laksebamse som spiste på marken uten at de var klar over det. Svelgmarkelv, det er feit og nygått små/mellomlaks det, og elva er synkende cognac og passe kald :-)

Og det er ikke uten grunn at fluefiske heller ikke er tillatt når man fisker stamlaks. Fisken er jo halvdau før den kommer inn til bredden.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et fersk nyhet. Så på Midt-Nytt isted og det er store muligheter for at sjøfiskernes dager er talte.

DN og Fylkesmann ble intervjuet og det skulle vurderes total fredning i sjø !!!!!!!!!! (Trondheimsfjorden)

Og det uten noen som helst kompensasjon. Vil bli en politisk greie. Og sjøfiskerne ønsket selvsagt dette ikke velkommen :)

Hva med oppkjøpet, det må evt. stanses, hvis forbudet i sjø starter neste år ???? Men vi får se, blir iallefall spennende å se fremover hva som vil skje.

-"Ja det blir vel kun laksefiskerne oppe i elvene som får boltre seg med fisken da", var en kommentar fra en notfisker. Notfiskere og elvefiskere = IKKE SANT.

Når kommer kroken på døra for oss psykopater ?

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig spennende å se om det blir totalfredning av laks i trondheimsfjorden..... meget fornuftig ville det ihvertfall vært. var rundt i den fjorden for to år siden å så mange fangst-innretninger.... de hadde tillatelse p.g.a gammel hevd på slikt fiske....kikket på at de ble tømt noen ganger,og mye laks fikk de. Tror ganske sikkert at virkningen blir mye laks i elvene i løpet av ganske kort tid..... da er det bag limit må komme inn i bildet...slik at denne laksen ikke blir dynget inn i elvene.... da er vi jo like langt liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis valget står mellom bedervet "ferskfisk", tredjesortering frossenfisk eller selvfisket laks - ja, da velger jeg selvfisket laks hvis jeg får velge.

Det hjelper jo ingenting at oppdrettslaksen vinner smakskonkurranser mot villfisken, når man ikke får tak i den oppdrettslaksen som vinner.

Da jeg heller ikke spiser "skitfisk"(tull å påstå at fjøsfisk er bedre enn villlax.:-) ) tenkte jeg å prøve som agnfisk. Resultatet var oppløftende. Hvittingen gikk bananas. Flere over kiloen.Ellers en kveite. :) . Skal prøves i vinter i sjøen.

Ellers er jeg for baglim. Utstyrskrav en selvfølge hvis C&R. C&R er jeg prinsipielt imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Here we go again!

Makan til hysteri og enfoldighet!!!!!

Tenk at et vekselvarmt dyr kan få voksne fok til å oppføre seg på denne måten og nærmest trua andre mennesker for å få frem meninga si?????

Det er alt for mange som klarer å snike inn hvor mange fisk de får som en del av et innlegg og skvise inn litt skryt.

Det er mer prat om hva fiskeren vil og mindre om hva som er det beste for fisken og bestanden.

Utrolig mange som kommer med påstander og synsing uten at det ligger noe annet bak enn prat rundt leierbålet og en teori tilpasset hver enkeltes mening.

Tror totalt sett laksefiskere sitter med utrolig liten kunnskap om hobbyen sin.

Mange ville nok kunne skore høyt på utstyrs quis med stangmerker, aftm klasser, fluemønster, vadebukser

fluevester om wobbleren skal være rød eller grønn på ræva!!!!!!!!!!

Om en wobbler er rød eller grønn på ræva er egentlig ganske uvesentlig, men at den atlantiske laksen kanskje blir utryddet er forholdshvis viktig mener nå jeg da.

C & R omtales som om det er noe nytt, men det er ikke det.

Hvorfor skal vi alltid ligget bak andre land i kultivering?

Om noen laks dør etter utsetting ,,hva er problemet?

Hvis den ikke hadde vært satt ut så hadde den i hvert fall dødd?

Selvfølgelig skal vi være varsomme med å ta på land fisk som skal settes ut, men skal vi ikke uansett det da?

Er det et poeng å plage laksen lengst mulig??

Er det galt at folk må lære seg å gjøre dette?? beklager kunnskap,,,, det styrer vi unna???????

Et lite håp er jo at mange sikkert kunne lære seg navnet, str, farge på forskjellige avkrokingsmatter og for ikke å snakke om alle det avkrokings redskapene som finnes ,,,så tenk på hvor mye stasj som kan henges på vesten.

Å lese om de som faktisk har et mat perspektiv på denne hobbyen er trist og fortvilt.

Fra den spede begynnelse med engelskmenn på 18 tallet som gjorde dette kun for sportens skyld til denne galskapen med å fylle fryserene er jo rett og slett et tilbakeskritt!!!!!!!!

Jeg tror mange i dette miljøet sliter med selvtiliten og trenger kicket med å røske opp flest mulig laks, strene bort til bjella og få hengt opp en laks til alles beundring og sist men ikke minst få navnet i boka og på børs.

Hørte en bekjent som frekvent er å finne på en av landets børser.

"gutta på børsen har blitt lei navnet mitt så de skriver bare fornavnet nå"

Å gud så beundringsverdig det er!!!!!!!!

"I de blindes rike er den svaksynte konge"

Jeg er sikker på at om det var en laks igjen hadde det blitt stor ståhei om den som tok den siste.

"Den siste laksen tatt av stolt fisker" "smakte ekstra godt sier stolt fisker"

Et lite apropos hvorvidt laksen overlever eller ikke.

I Rauma hvor det settes ut smolt hvert år har det i mange år blitt drevet stamfiske under sesongens fiske på FIVA House.

Det fiskes kun med sluk og flue, vel og merke med nokså tungt utstyr.

Laksen blir fisket og kjørt inn til land av gjestene, tatt iland av klepper , laksen blir målt, skjllprøver blir tatt og laksen satt i tank. (kan stå der i flere timer) før den blir kjørt 4 mil til anlegget.

Fisken blir formalin behandlet ( som er en meget tøff afære for en fisk)

Der etter satt i et kar hvor den går til stryking om høsten.

Dette bør være ekstremt stressende og hardt for laksen.

Det må understrekes at det ikke pirkes med upassende utstyr på Fiva, men utstyr tilpasset elva (noe som burde være en selvfølge over alt)

For de som mener laksen dør etter utsetting!!!!!

HVORDA HAR DET SEG AT VI SVÆRT SJELDENT MISTER EN LAKS I DENNE SITUASJONEN PÅ FIVA???

Lyver jeg???????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mange som kommer med påstander og synsing uten at det ligger noe annet bak enn prat rundt leierbålet....

Ja, og så????

...herregud, hva i huleste er galt med å synse om dette temaet????

Hva har vi et forum til?

Skal enhver påstand til enhver tid dokumenteres med litteraturliste på undersøkelser som støtter uttalelsen?

Vi skriver ikke for NATURE i dette forumet gjør vi?

Tror totalt sett laksefiskere sitter med utrolig liten kunnskap om hobbyen sin.

Jøss, hva har vi her, en leirbålspåstand?

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.