Gå til innhold
Fiskersiden

kultivering


heitmann
 Share

Recommended Posts

jeg har en debatt gående angående tilstanden til endel av de lokale vannene her oppe...

jeg spør:hvis man har en tilstand med en sårbar bestand avfisk på la oss si over kiloet,kombinert med en stor og voksende bestand av fisk på 1-4 hg...

Vil det ikke være lurt å spare all fisk over 40cm og ta ut mest mulig av fisken under[?]

Er det noen som har inngående peiling på denne type ting[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel grunn til å iverksette tiltak. Uten at jeg er i stand til å fortelle deg hva som bør gjøres. Omfattende garnfiske med små masker er kanskje å anbefale. Men dette har jeg ikke noe erfaring med, så jeg tror ikke jeg skal gi deg noen råd. Sikkert andre her inne som har erfaring med tynning av bestander, og som kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av heitmann

jeg har en debatt gående angående tilstanden til endel av de lokale vannene her oppe...

jeg spør:hvis man har en tilstand med en sårbar bestand avfisk på la oss si over kiloet,kombinert med en stor og voksende bestand av fisk på 1-4 hg...

Vil det ikke være lurt å spare all fisk over 40cm og ta ut mest mulig av fisken under[?]

Er det noen som har inngående peiling på denne type ting[?]

Vanskelig spørsmål, trenger litt mer info:

Hvordan er gyteforholdene?

Hvordan er næringstilgangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

sitat:Opprinnelig postet av heitmann

jeg har en debatt gående angående tilstanden til endel av de lokale vannene her oppe...

jeg spør:hvis man har en tilstand med en sårbar bestand avfisk på la oss si over kiloet,kombinert med en stor og voksende bestand av fisk på 1-4 hg...

Vil det ikke være lurt å spare all fisk over 40cm og ta ut mest mulig av fisken under[?]

Er det noen som har inngående peiling på denne type ting[?]

Vanskelig spørsmål, trenger litt mer info:

Hvordan er gyteforholdene?

Hvordan er næringstilgangen?

De vannene jeg snakker om er fjellvann med veldig gode gyteforhold.Det har i alle år vært kjent som såkalte storfiskvann. Næringstilgangen er bra,med mye marflo og snegler som dominerende føde. En annen ting,småfisken ser ut til å gå i stim...hva kommer det av[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk ut stor fisk. Den store fisken er sannsynligvis gammel og svært sentvoksende, som tar opp alt for mye plass og næring. Ved å fjerne den store fisken lar du de på 3-4 hekto få optimale forhold og de kan bli nærmere kiloen til sommeren 06 om du fisker ut gammelfisken i vår!

(Stikk motsatt av hva de andre sier nå, men tror jeg har rett. Skal sjekke opp litt senere om jeg får tid.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Aalerud

Hva slags fisk er det i disse vannene? ørret, røye eller begge deler?

Ørret

Karl-Inge,nå fikk jeg litt bakoversveis[8)]...men jeg har ikke peiling på dette med bestandsregulering..Hvis du kunne sjekka dette opp nærmere så hadde det vært flott...De vannene jeg snakker om er det livet mitt dreier seg om 365dager i året så det betyr ganske mye for meg. Så ved å spare storfisken risikerer man å forverre situasjonen[?]

Småørreten som går i stim er vanskelig å få,men størrelsen er på ca 50gr-300gr..

Det er også en del fisk på mellom 6-9hg, mens det blir stadig lengre mellom fisk på 1,5kg+...Selv om det en sjelden gang blir tatt fisk på rundt 2 kg...

I et av vannene er det enormt med fisk på ca 400-900gr...Slik har det vært i flere år nå uten at gjennomsnittsstørrelsen øker noe særlig...

Karl-Inge jeg trenger råd[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av heitmann

sitat:Opprinnelig postet av Aalerud

Hva slags fisk er det i disse vannene? ørret, røye eller begge deler?

Ørret

Karl-Inge,nå fikk jeg litt bakoversveis[8)]...men jeg har ikke peiling på dette med bestandsregulering..Hvis du kunne sjekka dette opp nærmere så hadde det vært flott...De vannene jeg snakker om er det livet mitt dreier seg om 365dager i året så det betyr ganske mye for meg. Så ved å spare storfisken risikerer man å forverre situasjonen[?]

Småørreten som går i stim er vanskelig å få,men størrelsen er på ca 50gr-300gr..

Det er også en del fisk på mellom 6-9hg, mens det blir stadig lengre mellom fisk på 1,5kg+...Selv om det en sjelden gang blir tatt fisk på rundt 2 kg...

I et av vannene er det enormt med fisk på ca 400-900gr...Slik har det vært i flere år nå uten at gjennomsnittsstørrelsen øker noe særlig...

Karl-Inge jeg trenger råd[ :) ]

Dette er vanskelig. Leste endel igår, og det blir mye sånn "hvilke bergarter, hvilke gyteforhold, ta prøvefiske med jensen serie osv" før man kan konkludere med noe.

Skal prøve å komme med noen tanker, veldig hyggelig om f.eks piscator eller andre kan hjelpe til?

Altså: De faktorene som i hovedsak styrer hvor store fisken blir i et vann er arv, tetthet, næring og vannkvalitet.

jeg går ut ifra etter dine opplysninger at gyteforholdene og vannkvaliteten er god. Da er det tetthet og næringstilgang som antageligvis er e viktigste faktorene for hvor store fisken blir.

Dette kan du ofte avgjøre på k-faktoren. I overbefolekde eller næringsfattige vann er k-faktoren lav, ofte rundt 0.9-1.0. Er k-faktoren over 1.1 regnes fisken som i god form, mellom 11.0 og 1.1 er mer "midt på treet". Når fisken lever i vann med høy tetthet kjønnsmodner den ofte tidlig, dvs som mindre fisk , og da stagnerer fisken i vekst. I et av mine vann er gytemoden fisk på 15cm ikke uvanlig.... når fisken blir gytemoden går mye av energuforbruket til rogn/melke og gyting istedet for til vekst.

Videre kan man ofte se at fisk som har stagnert i vekst får stort hode i forhold til kroppen, mens fisk som vokser raskt ofte har lite hode i forhold til kroppen.

Jeg tror jeg kan si at i dine vann er bestanden noe for tett, det store antallet fisk mellom 50-300gram tyder på dette.

Mitt forslag er at du fisker med to sett garn (husk å ha tillatelse), et garn som fanger den store, saktvoksende fisken, og et finmasket som tar den minste fisken. Da vil fisken som er i vekst få bedre næringsforhold og vokse raskere, og forhåpentligvis gytemodne et år eller to senere på litt sikt. Dette vil etter min mening i løpet av 1-2 år gi en fin bestand av fisk mellom 0.5-1kg. Men uansett kan du nok ikke håpe på for mange fisk over 1kg, da dette også styres av arv.

Ønsker du at vannene skal ha en bestand av store trofefisk kan alternativet være å fiske hardt med garn som tar fisk både i størrelsen 50-200gram og 100-300gram. Dette vil gi de få større fiskene (og de som unnslipper garnene) svært gode næringsforhold og god plass, noe som kan gi endel pen fisk.

Mye synsing fra min side her, hadde vært veldig bra om flere kunne kommet med meninger så vi kunne fått en diskusjon på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig bra kis...håper inderlig flere kan komme med fornuftige svar om dette problemet...

Vannene ligger i et kalkrikt område,hvis det har noe betydning.

Vi får sjelden/aldri store mengder fisk.Ofte kan vi stå MANGE timer uten å få noe.

K-faktoren ligger i ett av vannene på rundt 0,8-1,05.I dette vannet er det MYE fisk fra 4-9hg.Her har jeg fått fisk med k-faktor på 0,58...

Ellers så er k-faktoren rundt 0,90-1,05...altså ikke det helt store

Det jeg er ute etter er som kis nevner,trofevann.At man må fiske lenge og målretta mot fisk på over kiloet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Myklebust

For å få stor fisk kan du jo ta mye av den fisken som er der med garn og sette ut ørret som vokser fort.

Dette er statsgrunn og garnfiske er STRENGT forbudt.Utsetting av hurtigvoksende ørret er vel også det...

Jeg er ute etter noen gode råd som jeg kan bruke som en slags moralsk retningslinje overfor andrefiskere.Slippe ut storfisken,eller ta storfisken og slippe ut mellomfisken,hva med småfisken osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av heitmann

sitat:Opprinnelig postet av Myklebust

For å få stor fisk kan du jo ta mye av den fisken som er der med garn og sette ut ørret som vokser fort.

Dette er statsgrunn og garnfiske er STRENGT forbudt.Utsetting av hurtigvoksende ørret er vel også det...

Jeg er ute etter noen gode råd som jeg kan bruke som en slags moralsk retningslinje overfor andrefiskere.Slippe ut storfisken,eller ta storfisken og slippe ut mellomfisken,hva med småfisken osv...

Tviler på at stangfiske har noen særlig effekt, men om dere ikke kan bruke garn, vil jeg anbefale at dere tar fisk under 500gram som matfisk, og slipper all større fisk ut igjen.

PS:Flytting av fisk er ikke lov. Det har heller ingen hensikt, mange forsøk med Mjøsa ørreten har vist at det i all hovedsak er krøkla i Mjøsa som gir den store fisken, og ikke arvematerialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av heitmann

sitat:Opprinnelig postet av Myklebust

Ok. Lenger oppe på siden her sa jeg at du burde kaste på land småfisken, men nå har jeg endret mening. Ta storfisken og la de mindre få gå. Si det til andre fiskere der også.

Du er altså ikke enig med KIS[?]

Nei, jeg hadde tatt storfisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.