Gå til innhold
Fiskersiden

Bruskfiskaften i DDE-byen


Triturus
 Share

Recommended Posts

Drømmen om havmus og 5kgs-clavataer bragte oss nordover, nærmere bestemt Namsos. Namsoskaiene ligger i Norges beste skatefjord og er sannsynligvis også den beste havmusplassen nord for Bontelabo. Vi trosset regnet, ladet oss med stenger, sild og Arves DNA-kit og råkjørte E6-a nordover.


Vi ankom Namsos i 19-tida, og hadde akkurat vætet alle stengene før en svær lastebåt la til ved kaia. Vi var pent nødt å flytte oss. Kaier er det nok av i DDE-byen, så flytteoperasjonen endte på en kai på andre siden av Namsen. Bortsett fra en innpåsliten oter og den en håndfull rånergjenger fikk vi fiske i fred resten av kvelden.

Jeg kjørte 4 stenger glidende, to med # 5/0 til skate og to med 3/0 myntet på havmus, alle owner mutu light. Mitt, og kveldens første run kom etter anslagsvis 5 minutter og var et typisk hyserun. Runnet var heldigvis ikke samsvarende med arten denne gangen, og fisken som omsider viste seg i overflata kan vel sies å ha noe høyere status enn nevnte hyse.

Det måtte altså et hundretalls fisketimer, 367 svarthå, 250 hågjel og ca 1000 hyser til, før den sårt etterlengtede Chimaera monstrosa endelig kunne titulere på artslista mi.


36661_s.jpg


1370 gram og 75 cm.


Havmus og piggskate er bestevenner i Namsos, og skatknugen Vilhelm bekreftet på tlf at vi sannsynligvis valgte rett kai denne gangen. Kveldens første piggis kom rett fra barnehagen, og pressa fjærvekta til pinglete 500 gram. All time low Rajidae for min del.

36668_s.jpg



Rimelig juvenil. Fisken altså.

36681_s.jpg




Kveldens andre piggis, skulle vise seg å være av typen hå, noe som ble mistenkt allerede under runnet. Meterne fosset av snellen, og den påfølgende fighten var av type "ikke så tung, men sprek og veldig rykkete". Samtidig som jeg landet håen, pumpet Christer sin første skate for kvelden, og avkrokingsmatta fikk det travelt. Noe som minner meg på at jeg bør skaffe meg en større. Det har utviklet seg til en kjensgjerning, at dersom Christer har på fin skate, kan du banne på at den er krøka. Denne gang var intet unntak. Sirkelkroken har klart å trenge inn og ut igjen på oversiden av vingen, forklar det den som kan.

36674_s.jpg




Ble ekstra stress med to fisker på land, men som de kalde fiskene vi er beholdt vi roen og prioriterte pigghåen først. Den veies kjapt til 4100 gram og måles til 95 cm. Disse vitale målene holdt ikke til pers, men dog min første kystmeita pigghå.

36662_s.jpg



Plump uti med pigghåen og tid for skateseanse med ID-foto, vingeklipping og veiing/måling. Vekta viste i alle fall 4500 gram, og nok et individ til piggskateprosjektet, som forøvring bryr seg nøkken om den er kroka i huet eller stumpen.

36663_s.jpg



Nok en pigghå har gått for min halve sei, og fighten er drøy. Bremsen får kjørt seg vet et par anledninger og etter landing ser jeg at det dreier seg om pers. Og jada, herlige 5920 gram og hele 110 cm lang.

36664_s.jpg



Så til kveldens høydepunkt hva fight angår, etter et pigghålignende run strammer jeg bremsen og stopper fisken, men lite bryr den seg om at biomasterbremsen er skrudd helt til, den vil utover. Så i fare for å bli slimålmat så slakker jeg bremsen igjen og lar den ruse. Etter en tre fire meter rusing stoppet den og ble avsindig tung, skjønner derfor at det er skate, og etter seige 10 minutter etterpå når den overflata overflata. I det jeg forventer å se en kjempepiggskate ser jeg at den kommer opp feil vei, og at den ikke på langt nær er noen kjempe. Den er korrekt kroka men kommer altså opp med rattata først, noe som tydeligvis ga den langt større fraspark og større vannmotstand. I tillegg er det en hunnfisk, som etter boka skal være en litt kjip fighter i forhold til hannene. Den måles til 81 cm og veies til skuffende 3800 gram. Men vi er vel ei skuffet, fighten er jo halve opplevelsen, hvis ikke mer.

36665_s.jpg



Tid for nok en bra fight, denne gangen på karpestanga og denne gangen en vilter hannfisk på 3400 gram og 80 cm. Dette var min 14 skate totalt, og min 12 piggskate. Men faktisk min første piggskatehann. Christer har pleid å ta seg av gutta. Heh.

36666_s.jpg



Klokken begynte å nærme seg seint - eller tidlig om du vil, og vi begynte å tenke på den lange kjøreturen hjem og skole om 3 timer. Christer var ikke helt fornøyd enda, og det passet veldig bra med et oppfylt 5+ønsket som punktum for en lang og forholdsvis vellykket fiskeøkt. I det jeg snuter fisken skjønner jeg at det er dagens største, og begge vektene viser småfrekke 5100 gram. Det er ei feit gammal dame på bare 88 cm, like lang (kort) som Christers krøka hannskate på 4500 gram.

36667_s.jpg


En liten snutt fra kjøringa.

hnmAWpczza0





Klokka var blitt 0500 og selv slimålen hadde gått å lagt seg, så vi kalte det en fisketur og tok fatt på 20 mil sørover til Bart. Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, flott rapport :) Tror nesten jeg legger inn en liten søknad om tittel om å tituleres "sjefskrøker" eller "krøkechrister" snart! Skata på 4.5 var min fjerde skate, hvorav den første hadde mistet krokfestet og blitt hekta i bakenden, nr. 2 og 3 hadde kommet opp feil vei tiltross for korrekt kroking og den fjerde hadde også mista krokfestet i munnen.. Glad jeg fikk det jeg kom for, til slutt! :)

Kanskje vi drøyer "dagsturene" på 40mil en liten stund nå...? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en særdeles velykket tur gutter,samt feilkrokere ;)

Tusen takk Irvin for en særdeles flott rapport :)

Herlig humor fra skribenten: Så i fare for å bli slimålmat så slakker jeg bremsen igjen og lar den ruse.

Dette er uten tvil rapport konk matriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.