Gå til innhold
Fiskersiden

Konkuranse og regler


Gjest Team Biri
 Share

Recommended Posts

fordi jeg er lei av å sitte i åpen båt og fryse, synes det er spennende og interesangt med trolling..

er fortsatt folk som bruker skrivemaskin selv om det er oppfunnet pc......

Hehe men jeg vil se den som gjør flere kopier på skrivemaskin..

Ikke bare for å kverrulere, men bare for å sette seg inn i bakgrunnen for at en slik regel kan være, uansett hvilke meninger og kapasiteter den enkelte fisker og utstyr har.

Jeg er temmelig sikker på at når det biter på 12 meters dyp eller mer på sommermnd. så er det forskjell på de forskjellige grenene! Og da er det ikke nattefiske det er snakk om.

Jeg tror også det er noen med ro-træler i henda som har trumfet gjennom denne regelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

nå er da en gang denne konkuransen på høsten og da stiller vi nok forholdsvis likt uansett utstyr tror jeg..

fisket i hele sommer jeg og da tok jeg faktisk di fleste fiskene i overflata..

til syvende og sist så må du være der fisken er for at du skal få den..

Endret av trolle36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er da en gang denne konkuransen på høsten og da stiller vi nok forholdsvis likt uansett utstyr tror jeg..

fisket i hele sommer jeg og da tok jeg faktisk di fleste fiskene i overflata..

til syvende og sist så må du være der fisken er for at du skal få den..

Det er jeg enig i men det kan være avgjørende spesiellt i en konkurranse, og der bør ting være klarlagt og rettferdig.

Uansett er det dyprigg som ikke burde være lov om det skulle gi noen skillnad. Sideparavaner kan alle bruke, og koster ikke skjorta heller. Men derimot dyprigger.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

det hele bunner ut i at det er kommet folk utenfra foreninga di siste åra og kapret di første plassene...

di er jo med på andres konkuranser og hører aldri noe klaging ang regler da, er vel ikke noen forskjell på det tror jeg...

Gjøvik hadde sin i helga som var, der blir det brukt alle lovlige metoder men di har medlemmer som bruker begge metoder, tror ikke Moelv har det.. vil ivertfall ikke innrømme det, hehe

vil di ha en intern konkuranse så gjerne for meg, er utpå med riggene og paravanene mine uansett jeg :-)

ikke noe prob og bruke paravaner/dipsy som drar 10-12 meter dypt!

Endret av trolle36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hele bunner ut i at det er kommet folk utenfra foreninga di siste åra og kapret di første plassene...

di er jo med på andres konkuranser og hører aldri noe klaging ang regler da, er vel ikke noen forskjell på det tror jeg...

Gjøvik hadde sin i helga som var, der blir det brukt alle lovlige metoder men di har medlemmer som bruker begge metoder, tror ikke Moelv har det.. vil ivertfall ikke innrømme det, hehe

vil di ha en intern konkuranse så gjerne for meg, er utpå med riggene og paravanene mine uansett jeg :-)

ikke noe prob og bruke paravaner/dipsy som drar 10-12 meter dypt!

Har ikke brukt dipsy, men 24 meter drar de vel ikke:o)

Hadde det ikke vært morro å slått dem alikevel?? Heheh

Endret av Roger`n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

det gjør di nok ikke men sjelden man fisker så dypt, ivertfall jeg...

er for dypt det oppi her, blir bare pottetfårer i bunnen da ;-)

er såpass fornøyd med sesongen at om jeg ikke får flere i år så gjør det ikke noe :-)

Endret av trolle36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det gjør di nok ikke men sjelden man fisker så dypt, ivertfall jeg...

er for dypt det oppi her, blir bare pottetfårer i bunnen da ;-)

er såpass fornøyd med sesongen at om jeg ikke får flere i år så gjør det ikke noe :-)

Hehe.

Får faktisk mest fisk på 20-24 meter i området mellom sterud og helgøya. Men 6-16 ellers.

Er det å få noen tips om jeg farer til biri en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

er ikke sammenlingbart nedi der og nord for Mjøsbrua, andre dybder og bunnforhold..."litt" mindre plass å fiske på, hehe

bare å spørre det, deler det vesle jeg kan om fiske og plasser oppi her je :-)

Endret av trolle36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en dipsy kan en ved maks dybdejustering på hjulet dra seg ned på ca 20meters dyp ved å slippe ut 40 meter snøre. Og fisket oppe ved Biri kontra Helgøya er forholdsvis likt, eneste forskjellen slik jeg har merket er at marbakken er mer tydelig ovenfor brua, altså at det blir grunt raskere enn sørafor.

Roger'n fisker i allefall dypere enn meg, skjeldent jeg går dypere enn 17-18 meter, og får fisk fra 0 og ned til 18 meter. Det dypeste jeg har fått fisk på i Mjøsa er ca 40 meter, men dette er en dybde jeg aldri fisker på lenger da jeg er av den oppfatning av at det egentlig er bortkastet tid å kjøre så dypt i Mjøsa. Tror rett å slett ikke den virkelig store fisken går særlig mye dypere enn 15. I Andre vann kan det være dypere som er tingen, men i Mjøsa kommer en langt ved å ikke gå dypere enn 15-18. Mulig noen har fått fisk dypere, men ikke hørt om punding fra det dypet der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en dipsy kan en ved maks dybdejustering på hjulet dra seg ned på ca 20meters dyp ved å slippe ut 40 meter snøre. Og fisket oppe ved Biri kontra Helgøya er forholdsvis likt, eneste forskjellen slik jeg har merket er at marbakken er mer tydelig ovenfor brua, altså at det blir grunt raskere enn sørafor.

Roger'n fisker i allefall dypere enn meg, skjeldent jeg går dypere enn 17-18 meter, og får fisk fra 0 og ned til 18 meter. Det dypeste jeg har fått fisk på i Mjøsa er ca 40 meter, men dette er en dybde jeg aldri fisker på lenger da jeg er av den oppfatning av at det egentlig er bortkastet tid å kjøre så dypt i Mjøsa. Tror rett å slett ikke den virkelig store fisken går særlig mye dypere enn 15. I Andre vann kan det være dypere som er tingen, men i Mjøsa kommer en langt ved å ikke gå dypere enn 15-18. Mulig noen har fått fisk dypere, men ikke hørt om punding fra det dypet der

Bruker på å fiske på 8-12-16-18-20-24 meter og begynner vanligvis med 8-12-16-og 20 meter og biter det ikke så prøver jeg dypere og grunnere. På 40 meter er det vel ikke vanlig å fiske?

Til nå har jeg bare hatt rigg og å ha slukene hengende rett etter båten er ikke min greie.

Nå har jeg to kalalegenda som jeg skal prøve.

I høst og sensommers har jeg fått fisk på 6meter en dag og neste på 16meter eller dobbeltbett på 8 og 16 meter. Ikke noe mønster. Men det er ofte den biter på tasmansk eller perlemor apex på 20-24 m på et spesiellt område. Da er det ofte små klaser av byttefisk fra 18- 30 meter og spredte buer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker på å fiske på 8-12-16-18-20-24 meter og begynner vanligvis med 8-12-16-og 20 meter og biter det ikke så prøver jeg dypere og grunnere. På 40 meter er det vel ikke vanlig å fiske?

Til nå har jeg bare hatt rigg og å ha slukene hengende rett etter båten er ikke min greie.

Nå har jeg to kalalegenda som jeg skal prøve.

I høst og sensommers har jeg fått fisk på 6meter en dag og neste på 16meter eller dobbeltbett på 8 og 16 meter. Ikke noe mønster. Men det er ofte den biter på tasmansk eller perlemor apex på 20-24 m på et spesiellt område. Da er det ofte små klaser av byttefisk fra 18- 30 meter og spredte buer.

Du kommer til å revlusjonere fiske ditt når du starter med paravanene SR.

Men du har jo fått pen fisk ganske dypt, så da er det bare å fortsette... Det en har

trua på skal en gjøre... Hint Bomber 210 OilCan :D. Knuter osv snakker vi ikke om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jadda, men så.....

Som du KANSKJE kan se om du ser etter en gang til så var det et SPØRSMÅL! At du oppfatter andres spørsmål som idiotiske er egentlig greit, men når du så går direkte på person i stedet for sak blir det brått på sin plass å minne om at det er ballen og ikke mannen som skal i mål. Tilbake til sak nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du anbefaler bruk av sideparavaner på stenger beregnet opp til maks 40 gram? Dette er nemlig gjennomsnittsutstyret (eller kraftigere) for den jevne nordmann.

Nå vet jeg ikke om dette er en trollingkonkurranse, dorgekonkurranse eller generell fiskekonkurranse, men aner kanskje at arrangøren ønsker noe flere deltagere enn de som har fullrigget båt.

Følgelig var spørsmålet mer en luftig av muligheter for å se ting fra en annen vinkel enn en konstatering...

- Trenger ikke å investere mye penger for trolling, har sjøl en åpen 14" båt som jeg har rigget.. Stengene kostet 200,- per stk.. 4 stangholdere med sideparavaner 2000,- og da er du igang...

Det er ikke utstyret som avgjør om du får fisk, men timene du legger bak hver fisk....

- Store båter med stangorgel og planerboard utstyr er ikke avgjørende for resultatet, men er sikrere og mer behagelige båter.

- Mener det er synd at planerboard ikke er lov under konkurransene for de som har det, men skjønner problemet under nattfiske.. Huking av pulker er ikke så morsomt.... :lol:

- Hvor fant du forresten gjennomsnittsutstyret for en nordmann Espen????? Eller er det også et punkt bassert på din egen synsing !!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Trenger ikke å investere mye penger for trolling, har sjøl en åpen 14" båt som jeg har rigget.. Stengene kostet 200,- per stk.. 4 stangholdere med sideparavaner 2000,- og da er du igang...

Det er ikke utstyret som avgjør om du får fisk, men timene du legger bak hver fisk....

- Store båter med stangorgel og planerboard utstyr er ikke avgjørende for resultatet, men er sikrere og mer behagelige båter.

- Mener det er synd at planerboard ikke er lov under konkurransene for de som har det, men skjønner problemet under nattfiske.. Huking av pulker er ikke så morsomt.... :lol:

- Hvor fant du forresten gjennomsnittsutstyret for en nordmann Espen????? Eller er det også et punkt bassert på din egen synsing !!! :)

Like ille er det å huke eller å kjøre på en gnom i en eller en annen båt fordi den ikke har nødvendig belysning.

Alle planerboard burde etter min mening være merket med flagg om dagen og lys om natta. Det er tross alt fler på denne fjorden enn oss som siver av gårde.

Om du hadde fulgt med i forumet siste 8 år så har det med jevne mellomrom vært tråder som: Hvor mange og hvilke stenger har du. Det er jo bare å ta snittet på dem det....

Et grunnlag for en regel som baserer seg på hvilket utstyr som skal være et gjennomsnitt i bruk på mjøsa er helt latterlig.

Dette står vel heller på enkeltpersoners ønsker?? Og at disse personene sitter i posisjoner slik at de kan bruke sin makt til å trosse dette frem.

Det går da ikke an å se 8 år tilbake i tid når det gjelder utstyr gjennomsnittlig brukt på mjøsa????

Og gjennomsnittet utstyr brukt på mjøsa i dag er så høyt at det ikke er noe som tilsier at paravaner ikke skal kunne brukes. Og heller ikke planerboard.

Liker du ikke å bruke planerboard eller paravaner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fluesnelle.....

I steden for å hisse seg opp over folk som spør om ting i tråden og flisespikke på det i inlegg etter innlegg kunne det jo være en ide at dere gjorde en felles innsats for å få endret reglement dere er uenig i, men det fordrer jo at man klarer samarbeide og trekke i samme retning...

Forøvrig er jeg for et reglement der de som evt fisker fra båt som ikke er i fart får lov til å ta bilde av fangsten og dokumentere vekten og dermed melde inn fisk som er satt ut igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jobber med saken Espen, men desverre er regelendringer på Mjøsa ikke noe en kan få til over natta. Mange foreninger har sitt å si og det er mye tradisjon knyttet til fisket. Vi har for kort tid siden hatt en frisk debatt på forumet til trollingforbundet om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jobber med saken Espen, men desverre er regelendringer på Mjøsa ikke noe en kan få til over natta. Mange foreninger har sitt å si og det er mye tradisjon knyttet til fisket. Vi har for kort tid siden hatt en frisk debatt på forumet til trollingforbundet om dette.

Debatt er sunt. Jeg er for alt fiske, og prøver å forstå ulike synspunkter men, hva vil folk egentlig???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.