Gå til innhold
Fiskersiden

Mats' fluebindertråd


Gjest Mats M
 Share

Recommended Posts

Hehe nei jeg har ikke falt for fristelsen, jeg plukka fra hverandre en av de andre som jeg hadde stussa litt på. Lagde denne mest for og øve på dubbing. Og da gadd jeg ikke bruke en ny fjær...

Har funnet ut av hvordan jeg lager dubbingløkke tror jeg, men er det normalt at tråden ryker når man spinner? Jeg tror ikke jeg strammer for mye. Men det er vel kanskje bare en treningssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det her kommer seg. Skal man pirke, og det gjør jeg ikke fordi denne fluen ikke vil fange fisk, men fordi man gjerne søker "det perfekte" ifm bindingen og ønsker å binde så pene fluer som mulig, så kan du bruke bittelitt lengre tid på ribbingen slik at det er lik avstand mellom alle rundene og at alle har samme vinkel (det er jammen ikke langt unna her!) og passe på at det falske hacklet kommer ut av hodet på linje med der vingen kommer ut (nå kommer det ut lengre frem), dette vil også gjøre at du vil få til kortere hode. Normalt rekker også det falske hacklet til krokspissen og ikke lengre, men dette er selvsagt valgfritt...

Et tips til til vinger av stive materialer som ekornet du har brukt her er å nappe ut hår som stikker seg ut og de korteste hårene før man binder inn bunten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du pirker, poenget mitt med denne tråden er og få kommentarer på det jeg binder slik at jeg vet hva jeg må øve mer på osv.. Jeg så dette med det falske hackle jeg også. Har bindt en til hvor dette er bedre. Dette var den første jeg bandt av denne fluen. Har også nappet ut de korteste hårene på den andre jeg bandt :D Synes jeg begynner og få litt taket på dette nå. Merker at man utvikler seg litt for hver flue. Artig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Veldig bra - sjekk bare at den ikke flyter før du binder mange. Epoxyen er nemlig med på å dra den ned. Om den flyter kan du evt legge en base av blytråd på krokstammen og likevel unngå bruk av epoxy - meget pent det her.

Selvsagt valgfritt, men jeg liker ha et par lange følehorn på mine - enten av Crystal Flash eller av annet halvstivt materiale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkert Matz. Om du fortsatt vil ha pirk så er det fargen på bindetråden ;-)

Et tips til, bruk en tannbørste å grei dubbingen fremmover for hver turn du gjør, dette vil gjøre at dubbingen

kommer ut forran flua, og en kan da bruke dubbingen som følehorn, jeg selv liker å lage små ben på reken, klipper en v i hakkelet og drar resten av fjøren av hakkelstammen og setter bena fremover ca 2-4 cm i fra krokbøyen.

Mvh

Speyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En stund siden jeg har postet her nå.

Her er en wollybugger variant - har bare chenille str. xxl så jeg har brukt påfuglherl som kropp på denne.

minipc190093bd7.jpg

Her er et egenkomponert mønster jeg har valgt å kalle torsken. Har ganske tro på at torsken kan like denne.

minipc190096bq8.jpg

Enda et egenkomponert mønster - her har jeg hatt sei og lyr i tankene.

minipc190100ru2.jpg

Endret av Matz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Fine fluer du binder.

Gøy med egenkomponert også. Jeg liker også best å komponere mine egne mønstre, eller å lage varianter av eksisterende.

Tipper at den nederste flua di kan være en killer på Sjø ørreten utover våren. Litt Mickey Finn aktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et egenkomponert mønster jeg har valgt å kalle torsken. Har ganske tro på at torsken kan like denne.

minipc190096bq8.jpg

Enda et egenkomponert mønster - her har jeg hatt sei og lyr i tankene.

minipc190100ru2.jpg

Enn bør gjerne vurdere å benytte kroker som er ment for sjøfluer. Rett krokøye. Det har ikke en stor betydning, men jeg synes det ser bedre ut hvis enn bruker saltvannskroker/angkroker/linekroker etc til sjøfluer.

På de to fluene ovenfor er det benyttet sølvtinsel på kroppen. Ett tips er at tinsel fort blir ødelagt ved fiske etter lyr og torsk i sjøen. Det samme gjelder floss. Om du ønsker å forlenge levetiden til fluekroppen bør den innkapsles i epoxy. Vanlig fluelakk hjelper lite. Dubbing er holdbart, og det kan skaffes fra de mest utrolige plasser. Selv har jeg ett eget lager i navlen som aldri går tomt :D Tykke ulltråder er også anvendelige til sjøfluer. Rød ulltråd til kropp er kanon!!

Vingen til "torskefluen" bør bygges annerledes. Denne vingen vil snurre seg rundt enkelkroken.

Bygg den først opp med en tykk og kort undervinge. Deretter en litt lengre mellomtykk bunt, og så avslutter man med en slankere seksjon lengre overvinge.

Rev er ett enkelt materiell å binde vinger med. Preperasjon av undervinge: Klipp ut en passe tykk bunt. Twist den nederste delen mellom tommelfinger og pekefinger. Dra ut de lengste hårene, og plasser dem tilbake i bunten på linje med ønsket lengde på undervingen. Gjør dette gjerne flere ganger, og du vil se at revevingen blir lettere å binde inn.

Vingen på Flash fluen vil også slynge seg rundt krokstammen. Begynn også her med en undervinge som skal bære den lengre overvingen.

Jungle Cock fluen. Her vet jeg ikke hvordan du har bundet inn Jungle cock fjæren, men vil anta at stammen er strippet på nederste del, og så bundet inn? Da vil JC fjæren lett falle av.

For innbinding av JC bør man gjøre følgende. Klipp de nederste fibrene på krokstammen med en skarp og spiss saks (fåes kjøpt billig hos sybutikker). Dette skaper ett "ruere" grunnlag, en en glatt stamme. Når du så har festet den vil du se at overskytende stikker ut mot krokøyet. Ikke klipp disse av. Bøy dem mot krokgapet, og fest dem. Nå kan overskytende stamme som peker mot krokgapet klippes. Fjæren er nå låst, og vil vanskeligere falle av.

Rekene: Veldig fine! Men vær obs på at selve krokgapet ikke bygges inne med for mye materiell. Overforbruk av materiell ved krokgapet kan føre til redusert krokings egenskaper.

Tilslutt bør du mase hull i hue på MX sport Sand for å ta inn mer fluebinder materiell :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er litt synd at mx sport ikke har noe særlig fluebindeutstyr. Tror ikke det er så mange i Suldal som driver med fluebinding.

Jobber ikke Kjetil Brekke på Mx-Sport da? tar kanskje feil, ikke helt sikker på det(han kan fluebinding/fiske).

Men kroker får du i bøtter å spann hos Baardsen, Mx på Raglamyr har masse remedier til fluebinding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. dubbinløkker;

Staffan Lindstrøm, og sikkert andre leverandører, har en dodelt bindetråd som er lett å splitte og så legge dubbingen inni. Bruk gjerne Blå extra (Swix) bindevoks.

Funker suverent!

Lykke til videre med bindinga di.

Kan forresten anbefale ei amerikansk billedbok som heter Western Flytying, eller noe slikt, der det er bilder steg for steg med mange flotte mønster. Den er gammel, og bildene er i svart/hvitt, men jeg lærte meg fluebinding av denne boka. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og god jul.

Jeg har fulgt med litt i tråden din(og spenolsens også), og tenkte jeg skulle komme med noen betraktninger og tips til deg jeg også. Streamerfluene har jo RoarV kommentert, og jeg er stort sett enig med ham. Men når det gjelder dette med at vingen slår seg under krokstammen så skyldes dette også litt kasteteknikken og lina. Til slike tunge store fluer er det greit med ei line med forholdsvis kort front-taper(bug-line som de hette før), og ikke for lang fortom. Vær ikke for snar med kontrakastet heller, la fortommen få tid til å rette seg ut. Hvis ikke vil flua bli rykket rundt, med slyng på vingen som resultat. Nok om det. Det første jeg vil nevne er oppbygningen av vingen. Streamere er stort sett imitasjoner av småfisk, så vingene bør bindes med det lyseste nederst og det mørkeste øverst, siste gjerne lengst. Til lyr og sei vil jeg anbefale deg en overvinge i blått eller grønt. En litt kraftig hale i et mykt materiale er også bra, det gjør at man kan bruke en litt kortere undervinge. Jeg foretrekker geit i overvingen, detter er et materiale som har veldig klare farger og er veldig langfibret. Geitehår virker litt stivt når det er tørt, men mykner når det blir vått. Dette er dog litt smak og behag.

Noe som jeg synes er et must på streamere til sjøfiske er øyne i en eller annen form, gjerne kuleøyne. Litt hackle gjør seg også, enten hane eller en liten tust dubbing.

Noen tips til materialer også. Til ribbing og kropp kan du skaffe deg tinsel fra en hobby- eller syforretning. Disse selger noen typer sølv- og gullbånd som er flettet, og mye tykkere og sterkere enn de du får i fluebinderforretningene. Kjeder med plastperler får du også her, de koster en tier eller to for meteren. En annen måte å lage kroppen på er som RoarV sier å dubbe. Litebrite holographic er min klare favoritt til dette, men igjen smak og behag.

Så til rekene. Disse er flotte, jeg mistenker deg for å ha laget noen som du ikke har postet bilder av først. Men litt konstruktiv kritikk, jeg synes dubbingen som illuderer beina er litt "massiv". Jeg ser du nevner at du bruker en slik dubbingspinner, så jeg regner med at det er denne teknikken du kar brukt. Et lite tips her er å ta en stor sikkerhetsnål og rette den ut. Varm så opp spissen på den med en lighter e.l til den er rødglødende, og bank spissen lett mot noe av metall(bindestikka?) eller et kaffekrus e.l. Denne metoden lager en liten krok i enden av nåla som kan brukes til å trekke ut noen få fibre av dubbingen i gangen. Nå kan du dubbe kroppen litt tynnere, og trekke ut tuster som bein etterpå i ønsket tykkelse og lengde (og retning). Dette går også med ei dubbingnål, men dette redskapet er mere presist og lettere å bruke. Blanke kuleøyne er heller ikke dumt på sånne reker, spesielt til fiske i skumring og mørke.

Og som Roar sier, bruk sjøkroker.

Håper ikke dette virker masete, og at du finner noe av det nyttig. Ferdinand Finne skrev engang en bok som het "Veien blir til mens du går". Jeg vil tro at dette visdomsordet også gjelder fluebinding.

Som en viss idoldommer pleier å si, masse lykke til videre.

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.