Gå til innhold
Fiskersiden

Mats' fluebindertråd


Gjest Mats M
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ny bindestikke er i hus, denne måtte jo selvfølgelig testes :)

Har bindt en mickey finn, men jeg får ikke helt roen på den bucktailen, er det noen som har tips til innbinding av bucktail? Sliter med at vingen spriker i alle retninger. Ser forøvrig nå at ribben på denne fluen ble ganske dårlig, men jeg legger nå ut et bilde uansett.

41946_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/16983/41946.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt stramme til, men da helt fremme, ta så et par tre eller fire (eller til du kommer så langt bak du ønsker bakkant av hodet) med LØSE surringer som ikke strammes for mye. Strammer du for hardt på bucktail får du "mudler"effekt av strammingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel pusse støvet av tastaturet og komme med noen velmente tips.

din mickey finn:

kroppen: Det flate tinselet ser ut til å være greit. husk at tinsel og ribbing bør gå motsatt vei for å få en slags låse-effekt. ribbing har du litt å hente på, da denne er endel ujevn. sett deg ned og bind en kropp og ikke gi deg før tinselet er jenvt. fisken gir blanke i dette, men det hele ser mer delikat ut for oss fiskere.

vingen: du har uten tvil valg feil type bucktail. ikke lett med bucktail, er ofte for stive og da spriker de med engang. velg en som er mere krusete neste gang den holder bedre. slik jeg binder mickey finn så balnder jeg gul og rød bucktail i hånden før de bindes inn. velger jeg å legge flash i vingen deler jeg vingen i 2 deler men blander uansett bucktailen. vingen har du også lagt for langt frem slik at hårbunten vises fremfor bindetråden på hodet. for å unngå dette kan du gjøre følgende: bind inn vingen slik at den sitter. ikke bind for bredt ennå. klipp av hvis det ser ut som at fibrene blir for lange. legg gjerne 1/4 dråpe superlim før du binder vingen ferdig. bucktail glipper fort og bør sikres..

lykke til videre. mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du børster støv av tastaturet! Trenger flere fluebindere her inne :)

Jeg pleier og legge ribben motsatt av tinselet.

Jeg tok den pakken som var mest krusete når jeg kjøpe bucktailen, fikk tips av selgeren om dette. Ble ikke fornøyd med den over så jeg bandt en til, den ser litt bedre ut :) Litt langt hode kanskje?

41950_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/16986/41950.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Mickey Finn er en knall sø-flue ja. Er nok den jeg har tatt mest sø på, uten tvil.

Du har taket på sølvkroppen. Men når du skal lage streamere vil ikke jeg anbefale bucktail (aldri på "små" fluer). Nå har bucktail riktignok den egenskapen at de spriker mindre etter at de kommer i vann. Men likevel synes jeg ikke det er et bra alternativ. Prøv med polar-rev f.eks. i vingen, den er også meget livlig i vannet som terger sjøørreten. Men polarreven er meget godt kledd (tettsittende hår) så ikke bruk for mye dressing. De knallrøde og gule hårene synes jeg er topp til sø !

Jeg bruker mye polarrev pga. at de som sagt er meget livlig i vannet, lett å feste inn og ikke minst man kan lage store mengder fluer på en liten hårdott ! Og de er billig.

Prøv å binde inn gult først, kun med 2-3 tørn.Så rødt og gult igjen med noen få tørn. Det går fint, og ikke gå med tørnene over så stort område, da blir hodet bare ett par mm. Polarrev bygger ikke så mye heller under hodet

:)

Hvis det er mye underhår (polarrev) så ta tak i ytterkant på den avklippede vingen og trekk ut underhårene, det blir ikke bra med alle disse underhårene, ligner mere på en ulldott da ! Og klipp et fint snitt igjen der vingen skal gå under knuten. Så slipper du å klippe i front etter at vingen er festet. Det går fint.

Når det gjelder bucktail igjen så kommer den til sin fulle rett på store tuber ! Hvis den bindes f.eks. i krave på en stor tube ser den ikke ut. Men når hårene fylles med vann og tuben er bundet riktig, blir det en knall tube. Ta en titt på når jeg binder en oransje stor tube og en T&L med bucktailhår.

Ikke noe tvinn på disse vingene nei, samtidig som de gir et perfekt liv i tuben !

Men så mye bucktail på tuber er ikke lett å binde inn. De skal blautes der de bindes inn, og de skal spres litt så ikke knuten ligner en tennisball. Faktisk en ganske så stor utfordring.

http://home.online.no/~mylaks/bindeteknikker.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Flotte fluer du lager :P

Likte spesielt godt den reka di.

Legger merke til at på enkelt fluer tar du virkelig godt tak i kroken med bindestikka. Det er godt at den sitter fast, men pass på at du ikke klemmer så langt inn på flua at du begynner å dekke/dekker helt mothaken. Da er det fort gjort at du får en svakhet, eller at den rett og slett knekker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Flotte fluer du lager ;)

Likte spesielt godt den reka di.

Legger merke til at på enkelt fluer tar du virkelig godt tak i kroken med bindestikka. Det er godt at den sitter fast, men pass på at du ikke klemmer så langt inn på flua at du begynner å dekke/dekker helt mothaken. Da er det fort gjort at du får en svakhet, eller at den rett og slett knekker :)

OOOPS!

Jeg som bruker å skjule hele kroken i kjeften på stikka for å unngå at krokspissen kapper bindetråden.

Det har jeg ikke tenkt på, men du har nok et poeng...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OOOPS!

Jeg som bruker å skjule hele kroken i kjeften på stikka for å unngå at krokspissen kapper bindetråden.

Det har jeg ikke tenkt på, men du har nok et poeng...............

jeg bruker også denne metoden. binder ca 2000 lakse og sjøørretfluer i året. har tilnå tilgode at dette ødelegger kroken om noen påstår dette. ønsker ikke å kappe tråden pga krokspissen..

på reker har jeg selv sluttet å bruke ryggskjold. såg ingen praktisk fordel med dette. selv bruker jeg små kulekjede-øyne til disse. hvordan man fisker disse, er langt viktigere enn hvordan de ser ut. du er nødt til å ha slike øyne eller få tyngde på annen måte for å få til den spesielle gangen som rekene ofte har. jeg grer også alle fibrene nedover fra ryggen, slik at de skal virke mer tiltalende for fiskeren- taperer de også slik at de får en såkalt "reke-form".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt tro på at denne kan fange SØ

42312_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/17126/42312.jpg

Ser at alle prater om og tapere vingen, noen som kan gi en god forklaring på hvordan? Bandt en flue for og teste, her har jeg bare klipt vingen skrått oppover, men det ser ikke helt riktig ut.

42313_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/17126/42313.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri klippe vingen etterpå!! Stort fyfy!! ;-)

Bind inn små bunter av gangen. Kortest først og så litt lengre og så litt lengre. Det er måten å tapere vingen på. Eneste unntak er diverse syntetisk materiale (som man gjerne bruker i saltvann) da disse syntetiske materialene stort sett er butte i enden uansett...

Til sjøørretfiske i sjøen kan jeg anbefale imitasjoner av diverse byttedyr fremfor denne typen fluer. Til elv derimot har jeg mer troen på denne typen i forskjellige varianter og farger. (MEN jeg har flere sjøørret i sjøen på denne typen fluer i "gamledager" da det var mer vanlig, spesielt kanskje litt langvingede sorte fluer i mørket, men da er du jo nesten på småfisk eller børstemarksiluett likevel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fasongen og utseendet på vingen din er forsåvidt god, men det gjøres altså ved å binde inn flere bunter i økende lengde....

De kortere buntene nederst støtter da også opp om de lengre over og vingen får mer liv med fibre i forskjellige lengder ettersom vannet tar tak i dem på forskjellig måte. Om alle er like lange blir vingen fort som en tynn strek i vannet. Kan ellers anbefale ed bredt mener jeg at vingen ikke bare bindes som en tynn strek oppe midt oppe på krokstammen, men at den presses litt ut. Enklere å få til på tuber f.eks, men jeg praktisere dette også på krokfluer. Du vil ikke trenge dette til så sparsomt dressede fluer som du har her, men når du lager litt fyldigere vinge er det en klar fordel...

https://www.fiskersiden.no/content/view/22/68/ fra punkt 8 og nedover ser du øking av lengden for hver bunt.

(Vingen på dette eksempelet er bundet forholdsvis smalt riktignok. Jeg taperer helst både i bredde og i høyden. Som forklart i høyden med lengre og lengre bunter, men jeg binder også bredere og bredere for hver bunt slik at den første bunten er smalest. Blir mye å holde styr på etterhvert hehehehe...)

Fant ikke noen god illustrasjon på "bred vinge" på krokflue i farten, men på denne tuben: 37.jpg så ser du at vingen er presset utover til nesten midt nede på tuben. Noe av det samme forsøker jeg få til på vinger som er noe fyldigere enn den du har i de siste eksemplene. Ellers så varierer jeg både med fyldige og tynne vinger. Noen fisker bra på andre forhold enn andre. Test de i vann så blir du fortrolig med hva som funker ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å si om tapering av vingen har vært heldig - ser ut som noen kortere hår øverst. Litt lang hale er nevnt av deg selv. Vingen er bundet litt bredere ser jeg - regner med det var tilsiktet ;-)

Det kan være nyttig å nappe ut underull av buntene, du binder inn. Litt vanskelig forklare. Klem godt midt på lengden av bunten ca og dra ut de korteste hårene med tommel og pekefinger. Det samme kan med hell gjøres om det er enkelte veldig lange hår som skiller seg ut.

Litt vanskelig å se hackelet, men jeg liker dette også bundet litt bredt. Det er flere måter å lage hackle på. Tror du har laget som vist i den orane laksefluen jeg viser til over kanskje. En annen måte for fyldigere hackle er å binde hackelet som en krage, dvs surre en hacklefjær rundt krokstammen et par ganger (so til tørrfluehackle f.eks) og så presse ned alle strå så de peker nedover og så legge et par surringer over.

Øvelse gjør mester og du har god fart i den retningen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taperingen sitter ikke helt enda nei, denne fluen er andre forsøket på tapering. At vingen er bredere var meningen ja, har prøvd og gjøre slik du beskriver lenger opp i tråden :angry2:

Jeg napper ut underull slik som du beskriver, men jeg tror kvalitenen på materialene som fulgte med i det bindesettet jeg kjøpte er så som så. Veldig mye korte hår.

Hackelet er noen strå flash, ikke fjær.

Takker for gode ord :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.