Gå til innhold
Fiskersiden

Mats' fluebindertråd


Gjest Mats M
 Share

Recommended Posts

Marabou, som du hadde i stjerten på flua ovenfor her, er livlige greier ja som trigger sjøørreten.

Prøv deg med kuleøyne f.eks. (tung front) og pulsèr flua inn mot land, det liker sjøørreten :lol:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå har jeg bindt endel fluer med bucktail, har fått teknikken litt bedre inn. Her er en mickey finn inspirert flue.

42729_s.jpg

Har her prøvd meg på strutseherl i butten, men jeg fikk det ikke helt til. Den spriker og er veldig ujevn... Noen som har noe og si om disse fluene? Konstruktiv kritikk :lol:

42730_s.jpg

Endret av Matz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nederste fua er bra. ike noe å ut sette på den bortsett fra en veldig ujevn rib. øv på dette!;)kanskje noe overdresset. synes generellt at fluene dine har litt vel mye hår. fluene svømmer ikke som de bør med for mye hår på og de går veldig høyt i vannet. men som nattflue etter sjøøret i elv, bør den absolutt funke..

Det jeg tror du gjør feil på den øverste og kanskje alle bucktailfluene dine e at kroppen er for tykk. det blir en brekkant her som lettere gjør at hårene spriker. husker jeg selv slet med dette for endel år siden..

tips til binding av strutseherl:

når du holder opp et herl så ser du tydelig at fibrene viker mot en retning mens du kan se stammen vike mot den andre. bind den inn slik at fibrene vender bakover mot krokspissen og stammen vender forover. bind den inn slik at du begynner bakerst og vikler deg fremover. legg en runde, for så å vike fibrene bakvover om du sliter med å få de jevne på annen måte. stram fibrene med ene handa, mens du sikrer med bindetråden slik at den bindes stramt på..men jeg vil presisere at strutseherl er kvalitetsvare. utrolig mye variable varer her. se etter de som har lange eller halvlange fibre. alt etter hvot stor flue du binder. de somhar korte fibre, velger jeg heller å ha som topping på nattfluer...

lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mickey finn, har byttet ut den røde bucktailen med hot orange bucktail. Har gjort slik som ErikR foreslo - blande de to fargene i hånden. Noen som har konstruktiv kritikk på denne?

43140_s.jpg

Og en zulu silver tilslutt, kunne kanskje surret fronthacklet litt tettere, ellers er jeg rimelig fornøyd med denne.

43141_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vingen ser grei ut den. men du binder selve hodet noe langt bak. fint at du avser plass til styrende knuter, men dette er i det meste laget. ingen kroker er like, men bind til der bøyen begynner, slik at du får plenty plass til knute og.

på zuluen er riben grei ,men den øverste har ujevn rib bakerst. jeg gjør det motsatt. flat tinsel dras mot meg mens oval tinsel dras fra meg. føler det blir enklere å få en jevnere rib..

fronthackelet kan også med fordel legges tettere. slikt hackel bindes inn med spissen. dra fibrene bakover da de er langt enklere å legge rett.bind fjæren inn slik at bakerste runde ligger på bakerste binderunde. dra fjæren mot deg med høyre hånd. ta 3 fingre fra venstre hånd (tommel pekefingre og midterste finger vanligvis) og skyv fibrene bakover mens du tar et nytt grep og drar fjæra rundt for en ny runde. mange foretrekker høne til dette formålet da det er lettere å få pent..

lykke til. du kommer deg veldig.

ps. på streamere og slikt så foretrekker jeg xl eller annen bred flat tinsel. denne er lettere å binde med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal litt øving til å finne ut akkurat hvor mye plass du trenger til hodet, men det er jo derfor du øver! Og jeg synes det er bedre å havne bittelitt for langt bak som du har gjort her enn å havne helt fremme i krokøyet med en klump av et hode.

FLuene dine vil fiske som fy, men vi kommer til å fortsette å pirke på (egentlig uvesentlige) småting da jeg tror det du ønsker å få kommentarer på alt for å binde penest mulig. Når man så mestrer det så kan man legge listen selv for hvor pent man "gidder" binde fiskefluene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vingen ser grei ut den. men du binder selve hodet noe langt bak. fint at du avser plass til styrende knuter, men dette er i det meste laget. ingen kroker er like, men bind til der bøyen begynner, slik at du får plenty plass til knute og.

på zuluen er riben grei ,men den øverste har ujevn rib bakerst. jeg gjør det motsatt. flat tinsel dras mot meg mens oval tinsel dras fra meg. føler det blir enklere å få en jevnere rib..

fronthackelet kan også med fordel legges tettere. slikt hackel bindes inn med spissen. dra fibrene bakover da de er langt enklere å legge rett.bind fjæren inn slik at bakerste runde ligger på bakerste binderunde. dra fjæren mot deg med høyre hånd. ta 3 fingre fra venstre hånd (tommel pekefingre og midterste finger vanligvis) og skyv fibrene bakover mens du tar et nytt grep og drar fjæra rundt for en ny runde. mange foretrekker høne til dette formålet da det er lettere å få pent..

lykke til. du kommer deg veldig.

ps. på streamere og slikt så foretrekker jeg xl eller annen bred flat tinsel. denne er lettere å binde med..

Ja jeg begynner og få litt kontroll over bucktailen nå, den lever ikke helt sitt eget liv lenger :lol: Ja hodet kunne med fordel hvert litt lenger frem, men jeg sliter litt med og beregne hvor mye plass jeg trenger til hodet. Sliter litt med og få ribben jevn, tror det har bittelitt med tinselen jeg har også, den er forferdelig klumpete. Skal få handla meg en ny snart.

Fronthacklet ble litt for "bredt". Jeg bruker den teknikken du beskriver, men det ble som sakt litt bredt.

Det skal litt øving til å finne ut akkurat hvor mye plass du trenger til hodet, men det er jo derfor du øver! Og jeg synes det er bedre å havne bittelitt for langt bak som du har gjort her enn å havne helt fremme i krokøyet med en klump av et hode.

FLuene dine vil fiske som fy, men vi kommer til å fortsette å pirke på (egentlig uvesentlige) småting da jeg tror det du ønsker å få kommentarer på alt for å binde penest mulig. Når man så mestrer det så kan man legge listen selv for hvor pent man "gidder" binde fiskefluene sine.

Jeg synes også det er bedre med hode litt langt bak en en klump foran, litt vanskelig og beregne. Ja jeg ønsker at dere skal pirke, jeg vil binde penest mulig fluer - en pent bundet flue er en fryd for øyet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tips til blanding av hår:

bruk en kam eller borrelås og dra igjennom den uferdige hårbunten du holder i hånden. snu fibrene om du klarer. fibrene blander seg bedre og lettere enn om du brukte kun fingrene. har selv brukt dette på alt fra myk tempelhund til bucktail og geit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Sitter og skribler litt, og tenkte jeg skulle gi deg litt feedback. Skulle gjort det tidligere, men det har liksom ikke blitt noe av.

42341_s.jpg

Her har du gjort en typisk nybegynnerfeil, nemlig å binde vingen ned oppå dubbingen. Dette gjør at dubbingen bruser opp rett bak vingefestet, og får vingen til å løfte seg.

Det lønner seg å tapre ned dubbingen mot hodet, binde ned vingen akkurat der dubbingen slutter. Et lite tjuvtricks er å lage en liten klump, enten med noen tørn med bindetråden eller med haclestammen (hvis du bruker fjær) litt foran vingefestet slik at rotenden av hårene blir presset litt opp når du fester vingen. Ikke stram til de første tørnene, bruk "pinch-loop" og trekk forsiktig til.Stram så til litt lenger framme.

Jeg pleier heller ikke å binde over rotenden av vingen når jeg lager hodet. Dette gjør at lakken trekker inn i enden av hårene slik at de sveller litt, og danner et slags "klinkehode". Dette dekker jeg med en litt tykkere sort lakk etterpå.

Pinch-loop ( i tilfelle du ikke vet hva det er) er å legge bindetråden et løst tørn rundt flua, og så trekke til mot deg på undersiden.

Problemet med "klumpete tinsel" kan like gjerne være at du er litt utålmodig og slurver litt når du legger på bindetråden. For å få denne jevn så er det lurt å binde ned løsenden bakover krokstammen. Hold denne i venstre hånd litt skrått oppover, og la surringene skli ned på denne. Da legger de seg jevnt og pent. Det kan også lønne seg å legge på et lag med rayon først når du lager tinselkropper. fest tinsel og ribbing (foran elller bak ettersom du velger å gjøre det, surr deg fram med bindetråden og fest rayonen (kunstsilke) Surr så denne i et jevnt lag bakover, og så frem igjen. Det er lettere å få tinsel jevnt på en tykkere kropp. Foreløpig lykke til, nå må jeg ta maten jeg har i stekeovnen. Skal forsøke å komme tilbake med mer senere.

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.