Jump to content
Fiskersiden

Våg 12.12

Hasp
 Share

Recommended Posts

Jeg og en kompis skulle reise kjerringa fra forrige turen på Våg.

Helt annerledes vær da enn på torsdag. Til tider sol og fint på søndag! Varma godt i dressen!!

Abboren var i knallbettet, sjøl om vi egentlig skulle ha mort. Det viste seg at gjeddene brydde seg mindre om dette. Abboren beit bra, og det beit bra på abbor hele dagen igjennom. Har ikke sett gjedda så hissig på abbor før.. Mista ei alvorlig finfin gjedde på stanga lengst inne på grunna (<1,5mdyp), og dagens to største var på 2,6 og 3,8kg. Dagens fisk var allikevel ei borre på 8,3hg.

Flott fangst.

Kjører forbi dette vannet på vei til Mjær/Lyseren og Øyeren, men egentlig aldri tenkt på å fiske der! hvor er det beste utgangspunktet for fiske på Våg? ser det kan være langt å gå ut til brukbare fiske plasser hvis en parkerer langs riksveien og vil "litt" vekk fra folk.

Har ikke så mye å svare på det, da jeg har vært der 2 ganger..

Fiska i vestre delen, den du ser når du kommer vestfra.

En gang var det dårlig fiske, og andre gangen var det bra fiske.

Må prøve seg fram og finne ut hvordan dagsformen til de under isen er.

Joda, Vågvann er et bra fiskevann med mengder med pen abbor i størrelse fra 300g og oppover. Min pers i Våg er på 1,95 kg. Abboren kan være jæ... lunefull her(også). Noen bra abborplasser i Våg er langs land i nordenden utenfor badeplassen, der er det en grunne som kan være bra. I sundet litt lenger vest (under kraftlinja) er det også noen bra plasser, men vær forsiktig!!! Det er så grunt (steinbunn) noen plasser der at isboret kan bli ødelagt!!! I den bukta (Grasholtvika)som strekker seg sørvest fra dette sundet er det også verdt å forsøke, her er det dypere, men det var her jeg fikk den største abboren. I sørenden av Våg er det en odde som strekker seg fra golfbanen og mot en øy med en del furutrær. Den "ryggen" strekker seg mot denne øya og langs denne er det normalt et bra abborfiske. Ellers er det tatt noen "pene" gjedder i Våg, den største i de senere år som jeg vet om er på 11,7 og ble tatt av min sønn på isen mellom den tidligere omtalte øya og land på motsatt side av byggefeltet.

Geografikunnskapen er i orden! Vågvann ligger i Ytre Enebakk. Ca 15 min. kjøring fra Ryen. Men vær forsiktig i Vestenden av vannet der elva kommer ut. Der kan isen være skummel!!! Hvis denne kulda holder seg litt til så er Høljer`n at vann som dere bør prøve!!! Der har jeg tatt mange kilosabborer! For de ikke lokalkjente så er Høljer`n et lite vann/kulp mellom Langen og Vågvann, men det er mye gjennomstrømming der så isen kan være tvilsom. Jeg har ikke vært der og sjekket i år.