Gå til innhold
Fiskersiden

4-takter spørsmål


palkr
 Share

Recommended Posts

Hei, har et spørsmål til dere som dorger mye. Har en 2000 modell Hansvik 18TF, med en Yamaha 50 firetakter av samme årsklasse. Som kombinert fiske- og turbåt er det en god kombinasjon, og ikke minst økonomisk. Men rett som det er drømmer jeg om å oppgradere litt (kanskje den nye Hansvik modellen som kommer neste år?). Det blir ihvertfall 4 takter igjen, men jeg lurer på hvordan erfaringene er med de nye injection motorene. Det jeg lurer på er:

1) Gir det noen merkbar endring på tomgang ift forgasser motor? (min forgassermotor går ikke alltid perfekt på tomgang, litt avhengig av temperatur og luftfuktighet)

2) Hva med driftsikkerhet og service? Må man inn på verksted mye (tette service intervaller, kan man ta konserveringen selv, etc), eller er det vedlikeholdsfritt a la den elektroniske tenningen?

Venter spent på eventuelle svar.... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og se litt på Evinrude sin Etec motor, nydelig 2 takter, med 2 takts krefter og 4 takts lyd og forbuk

2-takt er 2-takt og 4-takt er 4-takt, samme hvordan du snur og vender på det. Generelt går en 2-takts motor aldri så reint som en 4-takts motor, dvs at 4-takt vil bruke mindre bensin og slippe ut mindre uforbrent drivstoff. 4-taktsmotoren er bygd opp helt annerledes enn 2-taktsmotoren og arbeider helt annerledes enn 2-taktsmotoren. Ved å se på skisser av 2/4-takt er det lett å forstå hvorfor en 2-taktsmotor aldri kan bli like bra som 4-takt mhht forbruk og utslipp. Det er mulig at denne nye moderne Etec 2-taktsmotoren kan måle seg med en sliten utdatert 4-takter, men det blir helt feil sammenligning. 4-taktsmotoren har også en lyd som er annerledes enn 2-taktsmotoren, igjen pga oppbygning/arbeidsmåte. Det er riktig at en 2-taktsmotor kan være litt kjappere enn en 4-taktsmotor med samme antall HK.

2djupu8.jpg

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Gir det noen merkbar endring på tomgang ift forgasser motor? (min forgassermotor går ikke alltid perfekt på tomgang, litt avhengig av temperatur og luftfuktighet)

Vet ikke, men vil anta at begge alternativene vil gå pent på tomgang hvis alt er som det skal.

2) Hva med driftsikkerhet og service? Må man inn på verksted mye (tette service intervaller, kan man ta konserveringen selv, etc), eller er det vedlikeholdsfritt a la den elektroniske tenningen?

Vil tro at det er svært lite vedlikehold på injection systemet og ikke mer enn på forgasseren.

Injection får bensinforbruket ned :wub:

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tidligere Yamaha F50 som jeg var godt fornøyd med og har nå Suzuki DF115 som jeg er enda bedre fornøyd med.

Forskjellen jeg merker mellom forgassermotoren og innsprøytingsmotoren er at den siste er det lettere å justere dorgehastigheten på. Har ikke fenometet justerer litt opp og det skjer ingenting, justerer så litt til og det skjer alt for mye. Innsprøytningsmotoren starter lettere, det er også mulig å gi full gass direkte etter lang tomgangskjøring uten at motoren stopper.

Vil nå påstå et en innsprøytingsmotor er en enklere konstruksjon enn en motor med 4 forgassere som skal synkroniseres.

Du kan selvsagt gjøre vinterkonservering på en innsprøytningsmotor selv. Det eneste som er nødvendig er å has litt fogging olje i sylinderene og drivstoff stabilisator på tanken. Oljeskift på motor og undervannshus gjør jeg i følge serviceindikator og ikke etter kalenderen.

En annen fordel med de nyeste innsprøytingsmotorene er at det kan kobles på et NMEA 2000 motorinterface som gjør at motor informasjon inkludert drivstofforbruk kan vises på kartplotter/ekkolodd.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tilbakemeldinger. Abbor, dette høres lovende ut! Jeg har også problemer med finjusteringen med hastigheten rundt tomgang ved dorging. Har mistanke om at gasserne bør synkroniseres, men så langt har jeg ikke vært heldig med det firmaet som har skrudd på motoren. Kanskje jeg bør prøve Yamaha i Oslo, de burde jo kunne skru på en Yamaha F50.....?

Jeg antar at du bruker båten hele året, siden du følger intervallene og ikke kalenderen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke bruker båten/motoren ila vinteren OG lagrer den et sted det er fare for frost er min anbefaling at du skifter gearoljen FØR vinteren setter inn - så ikke vann som kan ha kommet inn gir frostsprenging.

Det er et godt tips, ja :blink: Ellers så må jeg si at motor-olja på min Yamaha F50 ser veldig ren og fin ut når jeg bytter olje om høsten (blir vel omlag 220t drift pr sesong, mye av det på dorgefart). Men det kan vel kanskje være endringer i kjemien, som gjør at man bør bytte ut olja før motoren skal langtidslagres. Jeg bytter også olje om våren, slik det blir anbefalt, men jeg er litt usikker på hvor strengt nødvendig dette er. Det måtte evt være fordi motoren utsettes for temperatursvingninger, og at det samler seg kondens?

Jeg skal få lest meg opp på dette båt-forumet når jeg får registrert meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På båtforumet er det mange kranglefanter ofte med merkelige meninger, men etter hvert vil du finne ut hvem som har peil.

Suzuki DF115 har 100 timers oljeskiftintervall. Fikk beskjed av verksmesteren der jeg kjøpte motoren at jeg skulle følge dette skiftintervallet både for motor og gearolje, eller minimum 1 gang per sesong. Var ikke nødvendig med noe skift høst eller vår. Følger en dette og får stempel i boka fra et autorisert båtmotorverksted (ikke nødvendigvis Suzuki verksted) er dette godt nok for å oppfylle Suzuki sine garantikrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Yamaha F60 03 modell, som er siste årgang med forgasser. Knall fornøyd generelt, men på laveste fart går den ikke 100 % rent (600 o/m). Jeg blåser den rein ca hver 1/2 time, og da ligger det igjen endel sot i vannflata. Vanskelig å justere gassen på min også, skulle vært mulig å ettermontert en finjusterbar gass"skrue" av et eller annet slag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Yamaha F60 03 modell, som er siste årgang med forgasser. Knall fornøyd generelt, men på laveste fart går den ikke 100 % rent (600 o/m). Jeg blåser den rein ca hver 1/2 time, og da ligger det igjen endel sot i vannflata. Vanskelig å justere gassen på min også, skulle vært mulig å ettermontert en finjusterbar gass"skrue" av et eller annet slag!

En slik "Fine tuning" har jeg savnet også. Blir mye jukking med gasshåndtaket før turtallet sitter, pga den store dødgangen.

Har også merket at tomgangen er mye mer stabil etter en liten utblåsning (f.eks. litt transportkjøring). Jeg har lurt på om dette kan være at motoren blir for kald på tomgangskjøring. Har ikke skiftet termostat siden den var ny (2000), kanskje den har satt seg litt (saltvannskjørt) og ikke struper tilstrekkelig. Har tenkt å ha motoren inn på verksted for storservice nå i vinter, og skal få skiftet termostaten i samme slengen.

Har ikke lagt merke til noe soting, men skal ikke utelukke det heller.

Jeg ser forøvrig at du er fra Oslo, Gjeddebob. Har du brukt noen til service på Yamaha'en din, som du kan anbefale? Jeg vurderer Yamaha på Karihaugen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På båtforumet er det mange kranglefanter ofte med merkelige meninger, men etter hvert vil du finne ut hvem som har peil.

Suzuki DF115 har 100 timers oljeskiftintervall. Fikk beskjed av verksmesteren der jeg kjøpte motoren at jeg skulle følge dette skiftintervallet både for motor og gearolje, eller minimum 1 gang per sesong. Var ikke nødvendig med noe skift høst eller vår. Følger en dette og får stempel i boka fra et autorisert båtmotorverksted (ikke nødvendigvis Suzuki verksted) er dette godt nok for å oppfylle Suzuki sine garantikrav.

Joda, der brukerene tør å si meninga si kan det fort bli diskusjoner - men det er vel derfor diskusjonsfora er opprettet? Lærerikt pleier det å være. :D

Siden jeg har som fast prinsipp å skifte gearolje en gang om året ER det et poeng å heller skifte om høsten enn om våren - nettopp for å få ut eventuell vannblandet gearolje før vinterens minusgrader fryser vannet i olja og sprenger gearhuset. Men frostspreng kan man jo få kun hvis motoren lagres på et sted hvor det er fare for kuldegrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik "Fine tuning" har jeg savnet også. Blir mye jukking med gasshåndtaket før turtallet sitter, pga den store dødgangen.

Har også merket at tomgangen er mye mer stabil etter en liten utblåsning (f.eks. litt transportkjøring). Jeg har lurt på om dette kan være at motoren blir for kald på tomgangskjøring. Har ikke skiftet termostat siden den var ny (2000), kanskje den har satt seg litt (saltvannskjørt) og ikke struper tilstrekkelig. Har tenkt å ha motoren inn på verksted for storservice nå i vinter, og skal få skiftet termostaten i samme slengen.

Har ikke lagt merke til noe soting, men skal ikke utelukke det heller.

Jeg ser forøvrig at du er fra Oslo, Gjeddebob. Har du brukt noen til service på Yamaha'en din, som du kan anbefale? Jeg vurderer Yamaha på Karihaugen......

Kunne tenke meg at det var flere som er oppgitt over gassjusteringen/dødgangen ved trollingbruk ja :D Er dette også et problem på andre merker og typer påhengere? Må da være noen som har funnet en løsning på dette?

Når det gjelder ujevn tomgang, tror jeg at jeg skal ta det opp med de som skal få utføre storservice når denne sesongen er over. Båten min blir svart av sot på akterspeilet, og jeg legger igjen sot"ruker" når jeg setter den i fri og ruser den rein under trolling..Har ikke hatt den på noe verksted jeg kan anbefale, men har fått tips fra importøren om at Båtmotoren AS Ormsundv. 5 B, 0198 Oslo skal være flinke.

23 38 94 60

Endret av Gjeddebob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenke meg at det var flere som er oppgitt over gassjusteringen/dødgangen ved trollingbruk ja :D Er dette også et problem på andre merker og typer påhengere? Må da være noen som har funnet en løsning på dette?

Når det gjelder ujevn tomgang, tror jeg at jeg skal ta det opp med de som skal få utføre storservice når denne sesongen er over. Båten min blir svart av sot på akterspeilet, og jeg legger igjen sot"ruker" når jeg setter den i fri og ruser den rein under trolling..Har ikke hatt den på noe verksted jeg kan anbefale, men har fått tips fra importøren om at Båtmotoren AS Ormsundv. 5 B, 0198 Oslo skal være flinke.

23 38 94 60

Har også blitt tipset om Båtmotoren, men ikke prøvd dem.

Faktisk så har jeg opplevd skikkelig soting en gang, av kaliberet du beskriver. Det var etter vinterlagringen for 3 år siden. Den ene flottøren hadde hengt seg opp, så det rant regelrett bensin inn i sylinderen. Det er ihvertfall teorien min, for jeg husker jeg pumpet veldig lenge på "blæra" på bensinslangen uten at den ble skikkelig hard. I tillegg dryppet det bensin av forgasser(ne). Det gikk seg imidlertid raskt til under varmkjøring (i løpet av ett kvarter). Kanskje pga varmen kombinert med motorvibrasjoner. Muligens dumt å prøve å starte motoren under slike forhold, men med motordekslet av og en vannslange med rennende vann rett ved så tok jeg sjansen. Var veldig keen på å få den på vannet :D

Kan forøvrig nevne at jeg tapper gasserne for bensin før vinterlagring. Kanskje lurere å heller la de være fylt av bensin med stabilisator på, så samler det seg mindre kondens...? Har uansett ikke hatt dette problemet etterpå, så jeg fortsetter å tappe gasserne så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på motorer med forgaser og med injection. I en injection motor sker innsprøytingen etter ordre fra en mikroprosessor og hos en forgassermotor etter posisjonen på gassen (gas-wiren). En forgassermotor er avhengig av en viss gass for å gå reint men det er nesten ikke noen forgassermotorer som går reint på tomgang. Dette kan i visse tilfeller kompenseres ved å slipe kamakselen på en spesiell måte, men gir da dårligere fullfartseigenskaper.

Det er også forskjellige "munnstykker" i en forgasser, bl.a et huvedmunnstykke for fullgass og et for tomgang/halv fart. For å få disse til å fungere trengs en viss "fart" på luften gjennom forgasseren for å suge bensin og luft til en perfekt blandning (sker skjelden). Heile systemet er avhengig av at forgasseren, munnstykkene, kamakselen, eksosrøyr, luftstrømningen heile tiden er optimal for at motoren skal gå reint på alle turtall, hvilket meget skjelden er tilfelle. Vanligst er sotning på høyttrimmede motorer ved tomgang eller ellers lave turtall.

På en injection så er det en dator som styr insprøytningen i forhold til oksygen i eksosen ("Lamdasonde"), gassens posisjon og motorens turtall. Her er systemet utballansert, såvel som elektrisk som mekanisk til maksimum ytelse i heile turtallsområdet og i forhold til forbruk av drivstoffet. Ingen forgassermotor kan komme i nærleiken av en injection- (insprøytings-) motor i den forstand.

Praktisk så er det mye enklere med injection da det er mye mindre antall mekaniske deler som trengs å servas. Hvis vi bortser fra huved-datoren så er det i prinsip kun munnstykkene og pumpen som kan trenges service. Trur ikke det er noe billigere å få en 3 til 4-forgassermotor trimmet och jysstert.

Den store fordelen ved injection, som jeg ser det er den stabile lavfartsgangen (tomgang, 1,5 knop til 4-5 knop) som injection presterer. I tillegg til dette så er brenselsforbruket heile tiden kontrollert i forhold til forbrenning grunnet føler i eksosen (Lamdasonde).

Abbor nemnte også "NMEA2000", for motor/drivstoffdata. Det var Lowrance sine produkter han da meinte. Dette er i prinsipp en "spinn-of" effekt av injectionmotorens datorbestykkning. Alle data frå datoren kan som sagt legges opp i en plotter/ekkolodd for best mulig/minst mulig drivstofforbruk eller hva en måtte ønske seg av informasjon. :P

mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på motorer med forgaser og med injection. I en injection motor ........

Fantastisk! :D Er overbevist, må nok ha meg en injectionmotor etterhvert. Spørsmålet er bare om jeg skal oppgradere båt i samme slengen. Mulig svaret gir seg selv når jeg legger det frem for O.K.....

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.