Gå til innhold
Fiskersiden

Er Pigghå god mat?


rubenmed
 Share

Recommended Posts

Smakte røkt pigghåhale for mange år siden,en kulinarisk opplevelse.

Det er vel slik at urinblæra skal kuttes av,eller er jeg på villspor?

(For at urinen ikke skal gå i kjøttet.)

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettop derfor, fisherman, er den på rødlisten. Pigghåen som tidligere ble ansett som Norges vanligste hai, gikk kraftig tilbake på 70-tallet etter storstilt yrkesfiske, og ble enkelte steder helt utryddet . Som en illustrasjon kan det nevnes at det i 1973 ble det fisket 33 000 tonn pigghå, mot under 5000 tonn i 2003. Det antas at bestanden i Skagerak og Nordsjøen har sunket til under 5 % av det den var siden krigen.

Rødlista, 2006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettop derfor, fisherman, er den på rødlisten. Pigghåen som tidligere ble ansett som Norges vanligste hai, gikk kraftig tilbake på 70-tallet etter storstilt yrkesfiske, og ble enkelte steder helt utryddet . Som en illustrasjon kan det nevnes at det i 1973 ble det fisket 33 000 tonn pigghå, mot under 5000 tonn i 2003. Det antas at bestanden i Skagerak og Nordsjøen har sunket til under 5 % av det den var siden krigen.

Rødlista, 2006

:angry2: hei,der. grunnen til at det ble fisket såpass mye i årene fra 1969 til 1977,var at franskmennene fikk øynene opp for denne fisken som ble en delikatesse der.jeg arbeidet etter skoletid på fiskemottaket hvor min far arbeidet,og jobben var og flå pigghå,ise den i kasser og sende videre til frankrike.en Helv****.... jobb,men den måtte gjøres.det var virkelig mye av den da,og det forekommer at man registerer mye av den i dag også.men tror dette er sporadiske registreringer,og ikke av den mengde som engang var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Pigghå god mat?

Fikk ein Pigghå på sniksnøre i dag, men heiv den fint uti igjen. Men leste i "Dyreliv i Havet" boka mi at det var ettertraktet kjøtt.

Noen som har erfaring med denne type fisk?

Spiste pigghå i gryte på søndag, smakte meget bra. Den bør sløyes umiddelbart om du ikke slipper den ut igjen. Og et tips kan være å beholde hodet til håndtak for å flå den hjemme. Pass deg for piggen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Pigghå er god mat.

Trikset for å unngå urinsmak på pigghåkjøttet er å sløye fisken umiddelbart etter at du har fått den. Det vil si at pigghåen fortsatt er grønn i øynene.

Varmrøyket pigghå er en delikatesse. Uten at jeg vet hvorfor så er det svært liten omsetning av denne delikatessen her i Norge, men i Danmark og Tyskland så omsettes den i de fleste butikker med fiskedisk. I Danmark så mener jeg at den omsettes som "kongeål" og i Tyskland som "schillertrocken". Det er ikke umulig at jeg har stavet det tyske ordet feil, men ikke værre en at det går ann å forstå hva jeg mener. :)

Om du skal forsøke å røyke pigghåen selv så vær svært forsiktig med saltingen da den tar opp mye salt og fort kan bli uspiselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 years later...

røyting av pigghå er ganske enkel.denhukes fast med kjeften på et bord .Så blir den sprettet opp ved at en kniv blir stotukket gjennom buke,sån at innmaten og en eventuell unge faller ut ungen har da plommeseken intaktt.Så blir spjørene kuttet og et snitt  over skinnet bak hodet,og skinnet blir så flådd av håen og halen kappet.Det finnes ikke bedre fisk når den tilberedes på rett måte. Dette  er sånt som jeg holdt på med for ca. 60 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.