Gå til innhold
Fiskersiden

en flue som jeg har laget!


Anders-J
 Share

Recommended Posts

hmmm...mulig at ørreten tar denne. kanskje også en sjøørret om du er heldig! en helt grei flue!

ps: burde bruke mindre hacklefjær. legg også tinselet dobbelt, ved å begynne fremme og surre seg bakover for så å surre seg fremover igjen. blir på den måten en jevn og sterk kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Anders-J

ok.. men hackel fjæren er ikke så stor. det er bare kameraet som har en nær bilde funksjon som jeg satt på [ :) ]

Noen som vet om noen brae fiske plasser nær bodø?.

norge - nord-norge - nordland - bodø

Hei Anders. Jeg bor og jobber i bodø. Og jeg vet om veldig mange bra fiskeplasser i nærheten. Spesielt for sjø ørret med flue. Og trolling etter SØ med sluk/wobler. [ :D ] Valnesfjorden og omegn har mange fine plasser f.eks.

Nice flue. SØ'n liker blått. men jeg må si meg enig i at hackel fjæren er litt i største laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et greit utgangspunkt er at hackelet er ca like langt som krokgapet og halen ikke lenger enn kroppen på flua. Finnes forøvrig hackel-maler å få kjøpt.

http://www.aktiv-fritid.no/fluebinding/ima...acklemol-dd.jpg

47241 HACKELMÅLER (hackel gauge) 25,–

Med denne måler du krokstørrelser og hvilken hackel lengde som passer til den krokstørrelsen du skal benytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:

Hei Anders. Jeg bor og jobber i bodø. Og jeg vet om veldig mange bra fiskeplasser i nærheten. Spesielt for sjø ørret med flue. Og trolling etter SØ med sluk/wobler. [ :D ] Valnesfjorden og omegn har mange fine plasser f.eks.

Nice flue. SØ'n liker blått. men jeg må si meg enig i at hackel fjæren er litt i største laget.

trenger man fiske kort hvis man er 13år? [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Anders-J

sitat:

Hei Anders. Jeg bor og jobber i bodø. Og jeg vet om veldig mange bra fiskeplasser i nærheten. Spesielt for sjø ørret med flue. Og trolling etter SØ med sluk/wobler. [ :D ] Valnesfjorden og omegn har mange fine plasser f.eks.

Nice flue. SØ'n liker blått. men jeg må si meg enig i at hackel fjæren er litt i største laget.

trenger man fiske kort hvis man er 13år? [ :) ]

Nix... det trenger du ikke. Du kan fiske uten fiskekort til du er 18 i vannene rundt valnesfjorden hvertfall. Og i selve valnesvannet er det brakkvann. Så der trenger du aldri fiskekort. Men Statskort på må du ha fra du er 18. I Hopen tror jeg du må ha fiskekort uansett hvor gammel du er. Men der er det da virkelig verdt det. Ble tatt mye stor laks og sjøørret der i august i år. Største laks på 12 kg tror jeg.[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Anders-J

i hopen trenger man "Fri kort" helt til man er 18..

og det får man hos ei dame som bor attmed vannet..

men jeg har vært i hopen og fikk ikke noe.

men jeg skal prøve med den nye fluen, til sommeren.. eller kan man fiske nå også?.

det er jo ikke noe snø her i bodø [ :) ]

Kan nok hende det. Laila heter hun ja.

Du kan ikke fiske i hopen nå... sesongen der sluttet 1 Oktober.

Vet ikke når den åpnes igjen, men jeg kan poste det her. Eller du kan ringe Laila, send meg en PM så får du tlf nr.

Var du over tunnellen eller? Hva fisket du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gå gradvist ned i størrelse etterhvert som du blir flinkere. sats på store streamere til SØ, ørret, gjedde og saltvannsfisk. eller ser det jo ut som om du har teknikken inne.

slet litt istarten jeg også, men fikk god hjelp av å lese fluebinderbøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du heldig kan du få nesten hva som helst på den flua, you name it!

sitat:Krokstørrelse 6 blir litt stort til vanlig ørretfiske.

Ikke helt riktig det da :)og hva er vel vanlig ørretfiske?? Desuten er det veldig lurt at man binde på litt overdimensjonerte fluer i starten slik at man lettere får inn teknikkene!

Denne flua i de fargene er vel ingen imitasjon, men den vil nok heller fungere som en attraktor flue! I andre farger derimot, som brun oliven el.l, kunne dette fungert som en såkaldt "spider", altså ikke en edderkopp men en døgnflue i stadiet like før den klekker. Meget bra flue på feks ørreten når døgnflua driver på! Ofte kan den fiske bedre en tørre duns, rett og slett fordi en klekkende døgnflue er ett enklere bytte for fisken enn en som plutselig kan ta av og fly! Dette vet fisken.

Lengden på hackel fibrene avhenger av hvilken flue du skal binde, og hvis man binder nettopp en spider så hadde dette vert helt grei lengde (heller kortere, men ikke mye).

Det finnes slike generelle mål om hvor lang halen/vingen/haclet osv skal være, dette er fint å ha i starten men du vil erfare med tiden at dette ikke altid betyr noe. Det som betyr noe er hva du skal binde, og hvis du er imitasjons fisker/binder så avhenger slike mål mest av hvilken art du skal imitere. Noen døgnflue arter har lengre halefibre enn andre, opp imot dobbelt lengden av kroppen, osv...

Et godt utgangspungt den flua du har der, og jo flere du binder jo mere vil du lære og erfare!! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Ole M

Er du heldig kan du få nesten hva som helst på den flua, you name it!

sitat:Krokstørrelse 6 blir litt stort til vanlig ørretfiske.

Ikke helt riktig det da :)og hva er vel vanlig ørretfiske?? Desuten er det veldig lurt at man binde på litt overdimensjonerte fluer i starten slik at man lettere får inn teknikkene!

Denne flua i de fargene er vel ingen imitasjon, men den vil nok heller fungere som en attraktor flue! I andre farger derimot, som brun oliven el.l, kunne dette fungert som en såkaldt "spider", altså ikke en edderkopp men en døgnflue i stadiet like før den klekker. Meget bra flue på feks ørreten når døgnflua driver på! Ofte kan den fiske bedre en tørre duns, rett og slett fordi en klekkende døgnflue er ett enklere bytte for fisken enn en som plutselig kan ta av og fly! Dette vet fisken.

Lengden på hackel fibrene avhenger av hvilken flue du skal binde, og hvis man binder nettopp en spider så hadde dette vert helt grei lengde (heller kortere, men ikke mye).

Det finnes slike generelle mål om hvor lang halen/vingen/haclet osv skal være, dette er fint å ha i starten men du vil erfare med tiden at dette ikke altid betyr noe. Det som betyr noe er hva du skal binde, og hvis du er imitasjons fisker/binder så avhenger slike mål mest av hvilken art du skal imitere. Noen døgnflue arter har lengre halefibre enn andre, opp imot dobbelt lengden av kroppen, osv...

Et godt utgangspungt den flua du har der, og jo flere du binder jo mere vil du lære og erfare!! Lykke til :)

Jeg får ihvertfall ikke ørret med en så stor flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.