Gå til innhold
Fiskersiden

Noen synspunkter på dette settet...


geiri
 Share

Recommended Posts

Hei igjen.

Begynner å dra seg mot at kassen tillater ett nytt innkjøp.

Tenkte denne gangen å kjøpe meg en Fluestan og Snelle for lakse sessongen 2008

Noen som har synspunkter på denne pakken:

Vangen Phantom 607 13`/#9-10

Vision Koma 9-11

Vil dette være ett fint kjøp eller finnes det annet jeg burde ta en titt på?

For å si det slik så er jeg nybegynner, har fisket litt med 1hånds etter små ørreten men aldri 2 hånds etter laksen.

Vil nødig gjøre ett bomkjøp når det først er litt penger som skal ut.

Alle tips/synspunkter mottas med takk.

Endret av geiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei igjen.

Begynner å dra seg mot at kassen tillater ett nytt innkjøp.

Tenkte denne gangen å kjøpe meg en Fluestan og Snelle for lakse sessongen 2008

Noen som har synspunkter på denne pakken:

Vangen Phantom 607 13`/#9-10

Vision Koma 9-11

Vil dette være ett fint kjøp eller finnes det annet jeg burde ta en titt på?

For å si det slik så er jeg nybegynner, har fisket litt med 1hånds etter små ørreten men aldri 2 hånds etter laksen.

Vil nødig gjøre ett bomkjøp når det først er litt penger som skal ut.

Alle tips/synspunkter mottas med takk.

Jeg har en Vangen 14' og selv om den er ganske gammel, saa har den alltid med meg naar jeg er ute aa reise. Saa jeg tror nok at den modellen du nevner vil vaere ganske brukbar.

Snellen skal helst ha en vekt som avbalanserer stangen paa en bra maate. Vision Koma er ganske OK. Den har baade den styrken Du trenger og en god og progressiv brems.

Men det er en ting som Du ikke snakker om og som er kansje det vikstigste: fluesnoeret. Om jeg kan gi Deg et raad, ta en titt paa og helst proev Scierra's WMF settet. Den vekten Du trenger er for en 12-13'. Settet innholder 4 snoere typer, fra flyttende til meget raskt synkende og de kan svaert enkelt byttes i noen faa sekunder (loop system). Settet kommer ogsaa med polyleaders i 4 forskjellige tyngder. jeg har proevd mange snoer i mitt fiske liv (og jeg har over 40 aars erfaring), fra USA, England og selfoelgelig "shooting heads". Men dette settet, for meg, er det beste som finnes, spesielt om man er en nybegynner. En liten flipp av stangen og Du faar 25 yards ut, uten noe som helst vanskeligheter.

Lykke til med kjoepet! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke nevnte noe snøre var at jeg vet dette er vanskelig, tenkte å kjøpe dette og levere inn settet på en lokal fiskeforretning for påspoling og råd om snøre.

Men den MWF pakken ser jo ut til å ha det jeg trenger.

Ert det med Backing i den også?

Jeg fant ikke wmf men mwf er det dette du mener?

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdi...aspx?plid=37668

Endret av geiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ikke wmf men mwf er det dette du mener?

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdi...aspx?plid=37668

Ja beklager, jeg skrev for fort! Ja mwf (Mortensen Weight Forward). En ting jeg glemte aa spoerre deg om: hvorfor 13' og ikke litt lengre? Det avhenger selfoelgelig om hvor Du fisker, men, for min del, ville jeg helst ha en litt lengre stang (14 eller 15') vekt differansen er lik null, men en fot eller to kan vaere nyttige om manskal kjoere en fisk og la snoeret gaa over traer og busker :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var redd det ble for langt og knotete å fiske med.

Jeg skal bruke det i de store Trondheims elvene.

Nei da er det bare en vei aa gaa: 15'. Forskjellen er Du kommer til aa kontrollere ditt kast bedre, mindre kast innsats, og naar Du behersker kaste teknikken din ( det vil nok ta litt tid) kan Du faa ut 35-40 yards uten problemer. Du kan "mende" (jeg husker ikke det riktig ord paa Norsk :lol:) din linje mye bedre og kontrollere din flue mye bedre. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du har funnet stangen på tilbud til 999,- og akkurat den prisen er det vanskelig på konkurrere med...

De fleste stenger fungerer stort sett brukbart OM du finner rett snøre til dem. Derfor er det viktig at du sjekker litt rundt erfaringer og anbefalinger ifm snører til stangen om det er denne du velger. Dette er nesten viktigere enn å velge riktig stang. En annen ting som KAN være fornuftig å kikke på er stang vs bruksområde. Fisker du mye på trange plasser og det er aktuelt med mye speying/underhåndskasting/switchkast (kall det hva du vil), så er det jo fornuftig å velge en stang + snører som er brukbar til dette formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har nok funnet den til den prisen ja :lol:

Skulle hatt ett kurs tror jeg, får følge med og se om det blir satt opp noen kurs i trondheimsregionen når det begynner å ta seg opp mot sessong igjen.

Den dag i dag kan jeg kun å piske over hodet, alt det andre ser fancy ut og høres enda fancyere ut men sier meg ingenting.

Men jeg er ivrig på å lære.

Mine fiskeplasser tillater meg ikke noe mye bakoversving, så da er det vel underarm jeg må trene på?

Og plukke en stang/snøre etter det....

(Ikke mobb meg, jeg er nybegynner :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har nok funnet den til den prisen ja :)

(Ikke mobb meg, jeg er nybegynner :lol: )

Det med spey, underhaand eller swift kasting er bare teknikker som man maa laere seg. Det er bra om Du kan finne noen som kan laere deg prinsippene. Etter at Du har faatt den teknikk's basen, er det bare en ting om aa gjoere:oeve og oeve og oeve :lol: Man kunne nesten sammenligne det med golf swingen. Det har mer med rytmen enn med styrken aa gjoere. Men husk paa at man har dager med, hvor alt klaffer og dager uten, hvor ingenting gaar som det skal! Dette gjoer at fluefiske for laks er saa spennende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk ikke så vanskelig med 2 hånds kast som JEG trodde. Har fisket med 1 hånds i noen få år og behersker det slik tålig. Fant ut i vår jeg ville ha meg en 2 hånds også. Har brukt endel tid på øving og synes selv jeg kaster brukbart. Har bare kjørt prøv/feil teknikken. Problemet mitt er når vinden kommer, da sliter jeg godt kan du si ja. Har samme stang selv, funker godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den MWF pakken ser jo ut til å ha det jeg trenger.

Ert det med Backing i den også?

Jeg fant ikke wmf men mwf er det dette du mener?

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdi...aspx?plid=37668

Settet kommer med, etter min mening, den beste skyte linje som finnes paa markedet (absolutt ingen hukommelse), men ikke backingen (for NOK 30-40 kan Du faa deg ganske bra backing, saa er det ikke det som koster mest!) :)

Er faktisk ikke så vanskelig med 2 hånds kast som JEG trodde. Har fisket med 1 hånds i noen få år og behersker det slik tålig. Fant ut i vår jeg ville ha meg en 2 hånds også. Har brukt endel tid på øving og synes selv jeg kaster brukbart. Har bare kjørt prøv/feil teknikken. Problemet mitt er når vinden kommer, da sliter jeg godt kan du si ja. Har samme stang selv, funker godt.

Det med proev/feil er den beste teknikken. Man maa forstaa hva man gjoer feil og det kan ta tid, men naar man har gjoert det, saa blir det vanligvis enkelt aa korrigere seg selv! Hvor Du fisker Oeysteiin, kan det vaere ganske slittsom naar vinden blaaser i feil retning paa Jaeren. Jeg har hatt mange seanser i de nederste deler av Haa elva eller Figgjo, hvor jeg hadde bare lyst aa kaste hele sh.....n i vannet og gaa hjem! Men det er saant man laerer ogsaa! :blink:

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Settet kommer med, etter min mening, den beste skyte linje som finnes paa markedet (absolutt ingen hukommelse), men ikke backingen (for NOK 30-40 kan Du faa deg ganske bra backing, saa er det ikke det som koster mest!) :)

Det med proev/feil er den beste teknikken. Man maa forstaa hva man gjoer feil og det kan ta tid, men naar man har gjoert det, saa blir det vanligvis enkelt aa korrigere seg selv! Hvor Du fisker Oeysteiin, kan det vaere ganske slittsom naar vinden blaaser i feil retning paa Jaeren. Jeg har hatt mange seanser i de nederste deler av Haa elva eller Figgjo, hvor jeg hadde bare lyst aa kaste hele sh.....n i vannet og gaa hjem! Men det er saant man laerer ogsaa! :blink:

Bjerkreim, espedal, frafjord,dirdal, hå, ikke figgen, årdal, mandal for det meste. Fisker i noen mindre elver også, men de legger jeg ikke ut her :)

Vinden blåser ALLTID og ALLTID feil retning på jæren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kjører jo innbruddspris på Slate SPX tohånds'er hos Prima. Før 3600,- nå 999,- ;)

http://www.prima-villmark.no/

Dette var den tidligere toppserien til Slate.. Kanskje hakket hvassere enn Vangen?

Har selv Koma 9-11 snella og den er helt ok. Har kun fått laks under 5kg på den, så hva den tåler av større fisk vet jeg ikke...

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kjører jo innbruddspris på Slate SPX tohånds'er hos Prima. Før 3600,- nå 999,- :)

http://www.prima-villmark.no/

Dette var den tidligere toppserien til Slate.. Kanskje hakket hvassere enn Vangen?

Har selv Koma 9-11 snella og den er helt ok. Har kun fått laks under 5kg på den, så hva den tåler av større fisk vet jeg ikke...

Vet ikke helt jeg.

Ser denne står i produkt annonse, virker ikke mye lovende

Gjelder ut mai. Veil pris: 3799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt jeg.

Ser denne står i produkt annonse, virker ikke mye lovende

Gjelder ut mai. Veil pris: 3799

Du har ikke sett hos Adgar i Trondheim: En GuideLine 14' til NOK 690 paa tilbud :D

se her:

http://www.agdars.no/index.php?showAll=&ca...&kat=NETTBUTIKK

Jeg har selv en ganske god erfaring av denne butikken, kansje ikke alltid den billigste, men servis er topp! :)

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke sett hos Adgar i Trondheim: En GuideLine 14' til NOK 690 paa tilbud :P

se her:

http://www.agdars.no/index.php?showAll=&ca...&kat=NETTBUTIKK

Jeg har selv en ganske god erfaring av denne butikke, kansje ikke alltid de billigste, men servis er topp! :)

Jeg handler mye hos agdars, og han matcher alltid prisene jeg bringer frem som jeg har funnet hos andre, samt som du sier. En virkelig god kundeservice får du hos ham.

Men er den stangen noe serlig da?

Har hørt stygge ting om guideline sine flue stenger.

Hvis Vision 3zone 14' #9/10 til 1000 kr er dyrt, da lurer jeg på hvor du handler :D

Ja så de hadde ett tilbud! :)

Men at de er billig på ett produkt og dyr på 377andre går vel i mitt favør :P

Endret av geiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler mye hos agdars, og han matcher alltid prisene jeg bringer frem som jeg har funnet hos andre, samt som du sier. En virkelig god kundeservice får du hos ham.

Men er den stangen noe serlig da?

Har hørt stygge ting om guideline sine flue stenger.

Ja GuideLine er kansje ikke Rolls Royce, hva angaar fluestanger, men Du skal laere aa kaste, saa er det bedre aa laere med en stang som ikke er toppen!! Husk ogsaa det som Espen og Jeg sa til Deg, det viktigste er flusnoeret. Det er der Du boer sette inn dine penger, fordi Du kan alltid oppgradere din stang naar Du kan kaste. Og for aa hjelpe Deg, saa kan jeg gi Deg en snelle om Du vil :), en Hardy Marquis som har tatt sin andel av laks men som jeg anvender ennaa regelmessig. Om ikke du liker den, kan Du alltid returnere den til meg ved leilighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo for å si det snilt "Skitdyre" på fluefiske. Min lokale forhandler fører det samme som de og ligger lavere priset samt at man får alltid litt ekstra som god kunde.

Den der må du gjerne utdype... Ligger Agdars langt lavere i pris på flueutstyr utenom kampanje\tilbud?

Det er få plasser du får bedre avslag på utgående stenger\sneller\snører enn hos Baardsen. Kanskje ikke i nettbutikken, men om du snakker med Frode der nede skal jeg love deg at du får gode tilbud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er en butikk som kan gi gode priser ved oppmøte kan godt være.

Men sånn for meg som surfet gjennom butikken på nett så må jeg konkludere med at det var en dyr butikk.

Får vel ta en tur nedom Agdars da.

Så bestiller jeg den MWF pakken.

Jeg vil helst ikke låne noe men tusen takk for tilbudet.

Finnes det noesnøre til øvningsbruk? Vi har en gedigen friplass bak huset som kan by på øvningskast.

Er det noe annet vesentlig jeg bør kjøpe?

Skjønner selvfølgelig at jeg bør kjøpe fluer :)

Men er det noe annet?

(Jeg har Vadere,vadejakk,chestpack og det meste i bekledning oppbevaring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel ta en tur nedom Agdars da.

Så bestiller jeg den MWF pakken.

Jeg vil helst ikke låne noe men tusen takk for tilbudet.

Finnes det noesnøre til øvningsbruk? Vi har en gedigen friplass bak huset som kan by på øvningskast.

Er det noe annet vesentlig jeg bør kjøpe?

Skjønner selvfølgelig at jeg bør kjøpe fluer :D

Men er det noe annet?

(Jeg har Vadere,vadejakk,chestpack og det meste i bekledning oppbevaring)

For Spey eller underhaand kasting, kan Du dessverre ikke oeve paa gress paa en skikkelig maate, Du maa ha vann! Du trenger ikke aa vadde mye, stoevler er nok for oevelser, men ditt fortom maa forankres i vannoverflaten paa bak svingen, rett ved siden av deg, slik at Du faar den riktige bak loopen. Det kan Du ikke oppnaa paa en tilfredstillende maate paa gresset. Men om Du vil proeve deg paa gresset foerst, ta en gammel flue, skjaer av krokken, slik at den ikke fastes i gresset "and off you go!"

Av utstyr som Du boer kjoepe, ikke glem lomme flaska og Cognakken, for det oeyeblikk hvor Du faar den foerste laksen paa!! :)

Selfoelgelig kan Du alltid kjoepe deg Tweed dressen og stalker hatten, :) men det er ikke helt noedvendig!

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.