Gå til innhold
Fiskersiden

Noen synspunkter på dette settet...


geiri
 Share

Recommended Posts

Mange morsomme innspill. Jeg var selv i din situasjon i begynnelsen av mars i år.

Skulle bli med noen kompiser på laksefiske i sommer og bestemte meg for en billig inngangsbillett til 2-hånds. Kjøpte et sett som i utgangspunktet sikkert var bra. Startet umiddelbart med trening, først i rennende vann og når isen gikk ble det trening på stille vann. Hadde mye hjelp til å komme i gang av en av gutta jeg skulle på tur med og hadde rimelig god fremgang. Sendte påmelding til kurs med Henrik Mortensen (Scierra) og trente godt i tiden frem til kurset. Fikk også tak i en instruksjonsvideo med Mortensen først og prøvde å lære hans teknikk som forberedelse før kurset.

Kursdagen kom, og det tok ikke lang tid før jeg stod med en demostang i hånden rigget med riktig klump, tilpasset lengde på fortom og en HMS v2 stang. Det var ikke mange kastene jeg tok før jeg forstod at dette var et samspill mellom fisker og utstyr for å lykkes. Jeg kunne bare ikke reise på fisketur med deg "gamle" utstyret, når jeg hadde så stor kasteglede med det utstyret jeg fikk låne. Jeg kjøpte umiddelbart en HMS v2, rigget med Scierra mwf line og boken til Mortensen som forteller en del om fysikken i et fluekast, samt riktig tilpasning av utstyret.

Med på "kjøpet" fikk jeg også bedre forståelse for en-håndskasitng, og med det enda større glede av fluefisket. Jeg har ved flere anledninger i år gått hjem fra elv og vann uten napp, men har hatt utrolig stor glede og tilfredshet over trange bukter og liner som skyter godt ut av stangringene. Fisk har det selvfølgelig også blitt, og flere skal det bli!

Får du anledning til å bli med på kurs der arrangøren stiller med utstyr, ville jeg absolutt ventet og prøvd forskjellig stenger og klumper, for meg ble det dyrt å kjøpe billig... Så får du heller spare frem til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da ville jeg unngått kastedemo\kurs med Loomis, Rajeff & co..

Det kan fort bli dyrt :)

Men ja, det er helt klart forskjell på introsett vs stenger i mellomklassen! Vil påstå at det er her man finner den største forskjellen mellom stenger, dvs fra 1000-1500 til 3000kr. Fra 3-7000 er ikke forskjellen så stor.

Selv gikk jeg fra ei dyr Greyline som jeg ikke likte, til ei billig Redington som jeg digger.

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått lånt meg en video her som jeg kan anbefale til alle nybegynnere.

Moderne fluekasting heter den og tar for seg 2hånds spey kasting.

Selv om du ikke blir proff av denne filmen så vil det nok gå opp en del lys for de fleste, og å se disse gutta legge fluen 50-60meter ut er en fryd.

Jeg er igjen fryktelig usikker nå, hadde tenkt å kjøpe alpha stanga på agdars til å begynne med, men nå har jeg ikke lyst på den lenger....

Jeg vil gjøre det rett første gang.

Hvordan er LPX fluestengene?

Har funnet Loomis toppen til 6990,- også men dette blir litt i overkant for meg, selv med sparing frem mot sommeren .....

jeg hadde sett for meg å komme ut på rundt 5-6000,- for snøre/snelle/stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg unngått kastedemo\kurs med Loomis, Rajeff & co..

Det kan fort bli dyrt :)

Men ja, det er helt klart forskjell på introsett vs stenger i mellomklassen! Vil påstå at det er her man finner den største forskjellen mellom stenger, dvs fra 1000-1500 til 3000kr. Fra 3-7000 er ikke forskjellen så stor.

Selv gikk jeg fra ei dyr Greyline som jeg ikke likte, til ei billig Redington som jeg digger.

er så enig med deg

hvorfor betale i dyre dommer da man kan få saker som er like bra får litt mindre,

men det er opptil vær enkelt person

:hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har over 100 kjøp på ebay så det er ikke noe problem, men er dog veldig skeptisk til kjøp av stang fra den siden med tanke på postgange, en annen ting er at det er ikke mange som sender "Over seas" av de som selger stenger...

Ser det ligger kun noen redington 10' og 9,6' ute der nå.

Men no skal jo ikke stangen brukes før til neste sessong, men må jo ha tid til å trene også ;)

Jaggu meg vanskelig å plukke seg ut en stang gitt :)

Endret av geiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med treninga. Jeg vil anbefale rett nedenfor Øvre Leirfoss, en tumleplass for de som vil varme opp før sesongen ;) Perfekt strøm der til å trene på spey. Også utenfor kraftstasjonen på Svean !

Og er du høyrehendt vil jeg absolutt anbefale at du også trener deg inn på den andre siden av elva !

Jeg f.eks. er "ekstremt" keivhendt og taklet godsiden min i elva mye raskere enn den vrange siden hvor jeg måtte bruke høyrehånda mest. Du kan jo risikere å havne på et vald der du må fiske på motsatt side av "godhånda" :) Rytme, og ikke kraft er cluet som flere var inne på her ja.

Bruk en liten hvit ulldott eller ei godt synlig flue uten kroker, blir lettere å ha kontroll over hvor flua er da.

Edit: rettet til Øvre Leirfoss ! (ikke lakseførende del) - Sølvreven

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er høyrehendt. Jeg fisker nesten alltid på plasser der hvor jeg står med høyrehånd nedstrøms.

Men det kan vel være greit å få trent vrangsiden også :)

Nå har jeg selv forferdelig dårlig kominikasjon mellom hjerne og høyre hånd ;)

Finnes det noe innrettning for å låse albuen?

Noe alla en Bowling hanskes funksjon med håndleddet men her for albue......

Om ikke har vi mye gaffatape på jobb ;):D

Ser dere en tulling i trondheimselvene med en sammentapet albue så stikk bortom å ta en prat da :D

Kan bli problematisk å sveive inn når storingen biter men den tid den sorg :o

Endret av geiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er et medlem (Hareoere) som snakker om Scierra HMS v2. Ettersom det ser ut som at Du er villig aa satse litt mer penger enn de 999NOK som Du snakket om i begynnelsen, saa er denne stangen et ypperlig valg med MWF snoeret. Jeg har den 14.8' modellen. Utrolig balanse og utrolig lett aa kaste med! Jeg vet ikke prisen i Norge, men den burde ligge omkring 2500 spen. Be om aa faa proeve den med tilpasset MWF snoeret og Du kan se for deg selv! Saa faar vi ellers holde oss unna trondheimselvene mens Du trener!! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale deg å øve inn snakeroll som kast for fiske på den "gale" siden - veldig effektivt og ikke veldig vanskelig (med litt trening).

Om du har plass til å kaste over hodet der du fisker normalt vil jeg anbefale deg å øve på snakeroll direkte over til overhodet og også vanlig underhånds direkte over til overhodet - veldig effektivt. Du bruker underhåndskastene til å skifte retning og få snøret opp i lufta og fortsetter så som vanlig med overhodet. Som regel vil du bare trenge ett bakkast for å få opp farten for å skyte om du skal langt...

Ellers er det flere fine videoer som tar for seg dette. Du har Zzzzap (bok + video) av Lilleheim, du har videoene med brødrene Sysrtad og ikke minst videoserien med Mortensen (omtalt på forsiden hos oss).

OM du har videokamera tilgjengelig vil jeg anbefale deg å sette det opp og filme deg selv under trening eller få en kopis til å filme deg. Å se dette i sakte film vil gi deg noen ahaopplevelser når du "kommer til kort" og likevel tror du gjør alt riktig. På filmen vil du fort se hva problemene kommer av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry :o Grunnen er at jeg antok en pris som i England hvor den koster £250 i England, men jeg hadde visst glemt at man kan ikke alltid sammenligne!! Beklager! Loomis Stinger Alta er ikke dum ellers! ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt frem og tilbake, lesing på nett. Tråling av fora og tester samt mitt budsjett har jeg kommet frem til 2 aktuelle kandidater nå:

REDINGTON RED.FLY 2 SPEY FLY ROD 15'0", 10WT, 4PC

Denne får jeg inn til landet for 1700,-

G.Loomis STINGER ALTA 15` #10/11 3-delt

Denne får jeg til 2500,- (Tilbud fra norsk forhandler)

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg selv forferdelig dårlig kominikasjon mellom hjerne og høyre hånd :P

Finnes det noe innrettning for å låse albuen?

Noe alla en Bowling hanskes funksjon med håndleddet men her for albue......

Om ikke har vi mye gaffatape på jobb ;):o

Ser dere en tulling i trondheimselvene med en sammentapet albue så stikk bortom å ta en prat da :D

Kan bli problematisk å sveive inn når storingen biter men den tid den sorg :o

Legg deg på hjernen at du skal presse NED i stedet for FREM. Når du så avslutningsvis har satt butten i magen, så sitter armen i riktig vinkel, og stanga ligeså, der du sikrer en høy avlevering.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke sendt deg PM Geiri..

Selv om Redington lager gode stenger, er nok sikkert Loomis'en hakket hvassere vil jeg tro. Da RedFly serien er utgått burde du kanskje fått den enda billigere.. Kjøpte min hos Nordisk for 1450,- og har sett dem på eBay til $170

Det er alltid en fare for å kjøpe ei stang som ikke "passer" deg ved blindkjøp! Har selv videresolgt toppstenger som Loop Greyline og Winston XTR fordi jeg ikke likte dem :)

Lykke til med innkjøp og trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del positivt å si om si om Redington, men bruker ikke Spey-utgaven selv da jeg synes den "vanlige" er kurant til mitt bruk som er en kombinasjon av overhodet og underhånds, men den andre er MYE stang for pengene i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen med meninger om scierra XDA?

Har en ordre gående som det kribler i fingrene for å bekrefte på skittfiske. Skal denne være med eller ikke? :lol:

Den er jo igjen satt ned enda noen kroner til 1199,- nå

Har trålet nettet etter input om stanga men finner ingenting.

Er den ny?

Og så lurer jeg på å slenge med en Svierra pico #4 med det samme til innlandsfiske.

God plan eller har jeg rotet meg helt bort nå?

Endret av geiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.