Gå til innhold
Fiskersiden

Langhalet langebarn - en stor utfordring..


 Share

Recommended Posts

Det hele startet vel med att Rudolf hadde ett par blanketurer etter langebarnet for 2-3 år siden. Etter dette blei eg invitert med på prosjektet som har vist seg å være mer krevende, og mye vanskeligere enn vi hadde trudd. Noen turer i den lille gummibåten til Rudolf har det blitt, men foreløpig har vi ikke klart å lure fisken.

Vi har prøvt med feedere, foring og agn i alle varianter sålangt. Reke, mark av forskjellige arter og blåskjell er vel noe av det som har blitt brukt. Det hele toppet seg på den siste turen vi hadde der vi praktiserte presisjonsdregging. Genialt å svømme ut dreggen dit fisken er :P Heller ikke dette gav resultat, så nå er vi litt rådville.

Er egentlig ute etter litt synspunkter på hvordan dere ville gjordt på en eventuell satsing etter denne arten?

Tips til ting vi kan forsøke kommer også godt med.

Regner ikke med att det er så mange som har mye kompetanse på denne fisken, men det er såpass mange fiskevenner og kreative sjeler som er aktive på dette forumet, att noen ideer må jo dukke opp i hodene deres. Synsing og dårlige forslag er også interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder av røveren hvis noen lurer på hvordan den ser ut. De største er vel rundt 30 cm lange.

Og ja, de finnes i stort antall enkelte steder :)

rsv015cd19.jpg

rsv070cd032.jpg

rsv038cd13.jpg

Flotte undervannsbilder Rudolf. En klasse for seg. Har du katalog side?

Endret : så det nå

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart avliving er en mulighet for å finne ut hva den spiser. Den skal jo i teorien spise børstemark og krepsdyr. Det er jo godt mulig att den har spesialisert seg på en bestemt føde på den aktuelle plassen?

Etter ett par bomturer etter arten, har eg bare blitt enda mer gira på å lykkes. Om det så skal ta flere år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan tenke meg at nappindikasjon og agnrøvarar er utfordringa her? Eit hydraulisk stabilisatorsystem på gummibåten løyser det fyrste, og tålmodighet løyser vel det andre :P .

Men, det er då ingenting som seier at det er umogleg, så lykke til med satsinga :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, er snakk om 20-30 meter. Det er ikke så enormt ille med agntyver. Noen sandflyndrer på 5-6 cm. Samt noen få småhvittinger på samme størrelse. Ellers ligger stort sett agnet i fred. Har vurdert å fore nokså kraftig, men er vel redd for att vi forer inn mere uønskede fisker.

Foruten langebarnet, så skal det også være andre spennende små flate fisk i området :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan bli svært spennendes Karleif. Hadde vært gøy om du fikk det til :o

(Selv om det betyr at jeg må intensivere rødflekka kutling og hårvar- gutsingen min ;) )

Du må nok bare intensivere jakten. Eg skal kun fiske micro resten av året ser du ;) Enig i att det er ett veldig spennende prosjekt. Er en utfordring som eg både håper, og trur att vil gi resultater. Helst før eg går av med pensjon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
  • 11 months later...

Har det blitt gjort noen forsøk i nyere tid?

Har dere kommet noe lengre med ideene om hva som skal til for å lure disse lanagebarna?

Eller mistet dere all motivasjon da Rudolf fikk den spisshalede kutlingen?

Jeg synes det er så morsomt med folk som satser på noe som er veldig ikke-standard og merker at jeg også kunne blitt grepet av en voldsom lyst til å få en liten sær art på stang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Jeg synes det er så morsomt med folk som satser på noe som er veldig ikke-standard og merker at jeg også kunne blitt grepet av en voldsom lyst til å få en liten sær art på stang :(

Det syns folk som går forbi der man sitter og mikro-meiter også. Ganske mange folk (i alle aldre) som har stoppet opp og blitt fascinert når de har fått høre om hvorfor man sitter/krabber/ligger/står langs brygger og kanter med en stang som virker altfor liten og et agn som knapt kan sees. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns folk som går forbi der man sitter og mikro-meiter også. Ganske mange folk (i alle aldre) som har stoppet opp og blitt fascinert når de har fått høre om hvorfor man sitter/krabber/ligger/står langs brygger og kanter med en stang som virker altfor liten og et agn som knapt kan sees. :D

Du er nok ikke den eneste som har opplevd det, Jon, enkelte lurer på hvor ungene er siden jeg holder stange for dem.. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det blitt gjort noen forsøk i nyere tid?

Har dere kommet noe lengre med ideene om hva som skal til for å lure disse lanagebarna?

Eller mistet dere all motivasjon da Rudolf fikk den spisshalede kutlingen?

Jeg synes det er så morsomt med folk som satser på noe som er veldig ikke-standard og merker at jeg også kunne blitt grepet av en voldsom lyst til å få en liten sær art på stang :D

Vi har jo hatt noen forsøk for et år siden, men ikke i det siste. Har snakket om det ja...........

Det siste er vel at det er tverrhalet langebarn også i området, så det er enda mer å satse etter :blush:

88893_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.