Gå til innhold
Fiskersiden

Ny båt


stegg
 Share

Recommended Posts

20' Bayliner Trophy 2002 Walkaround

Noen som kjenner til denne båten tips og kommentarer tas imot med takk

:angry2:

Praktisk og stødig, men noe tung hvis den skal trailes. Hvis det er 2052 utgaven veier denne 1700kg.

Så stiller jo litt krav til førerkort og bil.

Men har intrykk at den er knall å fiske fra :)

Ser nå at du kikker på 2002 den veier jo 200kg mindre, men kommer vel opp på 1700 ca med outboard

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne modellen har jeg gått og sikla på også. Ligger en på den "lokale" marinaen. Men så vidt jeg kan se har de slutta å produsere båttypen, og det er ikke plagsomt mange til salgs på bruktmarkedet heller. Har ikke sjekka utlandet da.....

Den produseres fortsatt med nå uten bayliner navnet. Heter bare Trophy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Skal du ta inn en båt fra USA til Norge så må den være CE godkjent, ellers så holdes båten igjen i tollen. Jeg har bekjente som dette skjedde med, og det ble en dyr affære (å gjennomføre CE godkjenning i Norge er dyrt).

Trophy er ikke villig til å selge CE merkede båter i USA, i hvert fall ville de ikke selge meg. Man kan ordne CE godkjenning og merking via eksterne firma, for nevnte båt ble jeg forespeilet en pris på mellom 2-3000 US$ (www.quality-boats.com). Jeg valgte i stedet å kjøpe båt fra Sea Pro da disse var villig til å selge meg en CE godkjent og merket båt rett fra fabrikken (www.seaproboats.com). Mako (www.mako-boats.com) selger også CE merkete båter på bestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Mens vi er inne på å importere båter så lurte jeg på hvor mye det koster i avgifter og kjøpe båt i Sverige ? :hailfs:

Kolla här!

Om jag förstod det riktigt så betalar man bara för motorn och inte plasten men jag skumläste bara snabbt.

Om så är tillfälle kanske man kan göra ett klipp eller två.

På www.blocket.se ligger det många fullkittade båtar om dan.

Mvh

Wiberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Mens vi er inne på å importere båter så lurte jeg på hvor mye det koster i avgifter og kjøpe båt i Sverige ? :D

Å kjøpe båt i Sverige er billigere, norske avgifter påløper først når båten bringes til Norge (dersom man ikke smugler den over grensen da). I tillegg kan man avgiftsfritt innføre brukt båt til Sverige fra andre EU land (så det kommer noe godt ut av EU også :) ). Dersom man kjøper ny båt i Sverige for eksport til Norge slipper man svensk MVA, men betaler norsk. I tillegg kommer HK avgiften. TIl tross for dette kan det være penger å spare avhengig av kronekurs etc.

Jeg har tidligere importert en brukt båt fra England, sparte en del penger på det. Dette var en eldre urnorsk Fjord båt, bygget i Norge. Måtte like fult betale 24% mva for å bringe båten hjem igjen til Norge.

Norge er vel ett av få land innenfor EU (EØS) som praktiserer dobbel mva på brukt importerte varer. En vare solgt innenfor EU skal som prinsipp betales salgskatt på der den selges, deretter er det som kjent fri flyt av varer og tjenester. Importerer man en brukt båt fra feks Sverige så er den betalt MVA for i Sverige, og skal således ikke betales ny MVA for når den innfoeres til Norge. Vet at EU har tatt dette forholdet opp med Norge, så det er vel mulig det blir en endring i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe båt i Sverige er billigere, norske avgifter påløper først når båten bringes til Norge (dersom man ikke smugler den over grensen da). I tillegg kan man avgiftsfritt innføre brukt båt til Sverige fra andre EU land (så det kommer noe godt ut av EU også :) ). Dersom man kjøper ny båt i Sverige for eksport til Norge slipper man svensk MVA, men betaler norsk. I tillegg kommer HK avgiften. TIl tross for dette kan det være penger å spare avhengig av kronekurs etc.

Jeg har tidligere importert en brukt båt fra England, sparte en del penger på det. Dette var en eldre urnorsk Fjord båt, bygget i Norge. Måtte like fult betale 24% mva for å bringe båten hjem igjen til Norge.

Norge er vel ett av få land innenfor EU (EØS) som praktiserer dobbel mva på brukt importerte varer. En vare solgt innenfor EU skal som prinsipp betales salgskatt på der den selges, deretter er det som kjent fri flyt av varer og tjenester. Importerer man en brukt båt fra feks Sverige så er den betalt MVA for i Sverige, og skal således ikke betales ny MVA for når den innfoeres til Norge. Vet at EU har tatt dette forholdet opp med Norge, så det er vel mulig det blir en endring i fremtiden.

Er det ikke 25% mva???

Dette fant jeg på toll.no

Kap. 3-15 Avgift på båtmotorer

§ 3-15-1 Saklig virkeområde

(1) Avgiftsplikten omfatter båtmotorer (fremdriftsmotorer) med minst ni hestekrefter, herunder motorer som er innmontert i båt. Videre omfattes industrimotorer eller andre motorer som markedsføres som egnet til marinisering, herunder løse motorblokker til slike motorer.

(2) Avgiftsplikten omfatter også motorer med utstyr for marinisering som tilbys for salg eller montering. Dette gjelder selv om tilbudet framsettes av forskjellige leverandører og faktureres hver for seg, når motor og mariniseringsutstyr tilbys samlet for salg, f.eks. gjennom felles annonsering, markedsføring mv. Tilsvarende gjelder ved innførsel, selv om innførselen fordeles på flere sendinger og skjer fra forskjellige leverandører og til forskjellige mottakere.

§ 3-15-2 Avgiftsgrunnlag og -beregning

(1) Avgiftsgrunnlaget er båtmotorens effekt målt i hestekrefter, jf. ICOMIA STANDARD nr. 28. Komplette hekkaggregater, utenbordsmotorer og andre båtmotorer med fremdriftsenhet, måles på propellaksel. Båtmotorer uten fremdriftsenhet måles på veivaksel. For løs motorblokk beregnes avgiften på veivaksel etter effekten på den båtmotor den er produsert for.

(2) Ved avgiftsberegningen skal effekten ikke settes lavere enn den høyeste motorstyrke som oppgis ved salg eller reklame her i landet.

§ 3-15-3 Avgiftsfritak for båtmotorer til skip og fiskefartøy

(1) Båtmotorer som leveres til bruk i fartøyer som er registrert i merkeregisteret for fiskefartøy, skipsregisteret (NOR) eller Norsk internasjonalt skipsregister (NIS), er fritatt for avgift. Fritaket omfatter ikke fritidsbåter.

(2) Fritaket omfatter også rednings- og hjelpebåter tilhørende fartøyer som nevnt i første ledd.

(3) Fritaket gjennomføres ved at båtmotorer leveres uten avgift mot erklæring om at båtmotoren er til bruk i fartøy som er eller vil bli registrert i skips- eller fiskebåtregisteret. Virksomhet som har beregnet avgift ved innførselen, kan søke tolldistriktet om refusjon av innbetalt avgift. Søker må da framlegge erklæring som nevnt i første punktum.

(4) Båteier skal melde fra til tolldistriktet dersom fartøyets registrering innen tre år fra registreringstidspunktet endres slik at vilkårene for avgiftsfritak ikke lenger er til stede. I slike tilfeller skal avgift innbetales. Avgiften beregnes forholdsmessig pr. måned.

§ 3-15-4 Uregistrert importørs adgang til avgiftsfri innførsel

For anvendelser som er fritatt for avgift etter Stortingets avgiftsvedtak, kan tolldistriktet etter søknad gi ikke registrerte importører tillatelse til avgiftsfri innførsel av båtmotorer.

http://www.toll.no/upload/Dokumenter/avgif...C3%A5tmotor.pdf

http://www.toll.no/templates_TAD/Newsitem....&parentid=72044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert..... Komuniststaten norge..

Men det blir vel før eller siden eu som bestemmer over norge. Ikke sikkert det er bra heller...

Våre oljepenger er ønsket... :)

Å ta noen EU diskusjon gidder jeg ikke da du har helt feil syn Roger'n

Men ved kjøp av båt i utlandet gjelder følgende

A 140kr i HK avg per HK

B HK avgift pålegges 25% mva som så legges til pris på motor

D 25%mva av prisen på motor

E 25% mva på frakt

F 25% mva på den totale summen av båt, frakt og motor

Måtte editere litt

Som dere ser så skor AS Norge seg godt, det blir lagt inn mva vel mange ganger spør en meg, og den HK avgiften kunne fru Halvorsen stappet opp et sted der sola aldri skinner

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.