Gå til innhold
Fiskersiden

Ny båt


stegg
 Share

Recommended Posts

Vil dette si det samme som om at jeg kan reise til Sverige med en norsk registrert henger og kjøpe meg en båt (uten motor) uten og betale avgifter i tollen Steinar ?

Eller er jeg helt på jordet...hehe

Det er moms, men ikke toll på båter, så du måtte betalt 25% av kjøpssummen på båten.

Hadde jeg reist med norsk henger hadde jeg tatt med båt og motor og gitt BLANKE i tollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dette si det samme som om at jeg kan reise til Sverige med en norsk registrert henger og kjøpe meg en båt (uten motor) uten og betale avgifter i tollen Steinar ?

Eller er jeg helt på jordet...hehe

Uansett med eller uten motor: 25% MVA.

Hvis en tenker seg et båtkjøp i Sverige er det lurt at ikke kjøpe båten privat men, av en bedrift, type marina eller båtbutikk eller bruktbåthandlere. For hvis du kjøper båten din privat får du ikke igjenn den Svenske MVA (momsen) som også er 25%

Du kjøper båten av att foretag som s.k. taxfree (for export). Det betyder at du køper båt på faktura(på din noeske adresse), og der står nettoprisen. På nettoprisen betaler du 25% MVA ved inførselen til Norge. Da du har betalt Norsk MVA sender du kopi av MVA kvitteringen til båtselger og du får på den måten den svenske momsen refundert (blir mye penger for en båt i 100-200.000 kr klassen).

Men, det erlurt att også kjøpe motoren i Sverige i forbindelse med båtkjøp da motorer er mye rimeligere der. Hk-avgiften klarer ikke å "ete opp" vekslingskursen på ca 0.86 og ikke heller at"ete opp" selve prisforskjellen.

mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta noen EU diskusjon gidder jeg ikke da du har helt feil syn Roger'n

Men ved kjøp av båt i utlandet gjelder følgende

A 140kr i HK avg per HK

B HK avgift legges til pris på motor

C 25%mva av prisen på motor+hk avgift

D 25% mva påfrakt

E 25% mva på den totale summen av båt, frakt og motor

Som dere ser så skor AS Norge seg godt, det blir lagt inn mva vel mange ganger spør en meg, og den HK avgiften kunne fru Halvorsen stappet opp et sted der sola aldri skinner

Ser godt du ikke gidder det :lol:

Dette er noe som endrer seg etterhvert det.

Dette bilde er større enn som så. Om vi blir med i eu så kommer ikke avgiftene forstatt stå i stil med lønn, og 3 av 4 av dine arbeidskolegaer er østeuropeere.

Og alerede nå må vi betale dyrt i co2 på strøm som et pålagt samarbeid med eøs og deres kullkraft.

EU ER OG BLIR MØKKKKKKK

:wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bilde er større enn som så. Om vi blir med i eu så kommer ikke avgiftene forstatt stå i stil med lønn, og 3 av 4 av dine arbeidskolegaer er østeuropeere.

Dette er vel ikke forumet for en EU debatt, men når det gjelder østeropeiske arbeidere og fri flyt av arbeidskraft så har vi jo alt fått dette gjennom EØS avtalen. På mage måter kan det synes som vi har fått alle de negative sidene ved EU men går glipp av de positive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke forumet for en EU debatt, men når det gjelder østeropeiske arbeidere og fri flyt av arbeidskraft så har vi jo alt fått dette gjennom EØS avtalen. På mage måter kan det synes som vi har fått alle de negative sidene ved EU men går glipp av de positive.

Vanskelig å ikke henge seg på diskusjonen? Hehe.

Hvor er båtmotorene billigst i utlandet? Sverige er dyrt som rakkern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

US da...

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NEW-2004-Ya...sspagenameZWDVW

Riktig nok overligger et par år men... :)

Båtmotorer drar TIL Estland... :glare: Uten moms og kvitteringer :wacko: Får sikkert kjøpt naboen sin billig der borte...

Ikke noe upris det der, men den var stor nok for min selco :closedeyes:

50-150 hk er det som er aktuellt

Endret av Roger`n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Kjøp av ny båt og motor i Danmark kan være lurt, danskere er gnitne folk som ikke betaler for mye for noe, det betyr utpriserne er rimeligere enn i Norge. Der er også mange Danske forhandlere som selger båter og motorer med tysk moms - båt og motor kjøpes i dk, men hentes i Tyskland, hvor mva er 15%.

Dette er interesant hvis man glemmer tollen, men pas på Danske forhandlere selger gjerne med såkaldt vendens garanti - 2 år, jeg driver båtbutikk selv i norge vi har 5 år garanti.

Å kjøpe båt i Usa blir nærmest umulig fra 2008, motoren må være godkjent av Eu standarten, noe som amrikanske motorer ikke er.

Med hensyn til CE merke er der mange bedrifter som merker, der er mange useriøse og - treffer du på en av dem sliter du med forsikring hvis noet går galt.

Nei kjøp båt på denne tiden i Norge hos forhandler, det blir nesten like rimlig som å importere og så har man garanti og oppfølgning

Mvh

Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.blocket.se/vi/13861172.htm?ca=16_s

Dette er neste års Suzuki 140 DF TL, en av de bedre motorene på markedet, kommer inn ferdig med alle avgifter til Kristin 107 000 Nkr.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...&tot=111&page=2

Samme motor i Norge 133 000

Bakdelen med svensken er at den er ikke under Suzuki imp i Sverige men de yter garanti (bl annet i Göteborg)

Stort billigere finner du ikke i Europa. De sender fraktfritt (mener jeg) i hele Sverige, få de til å skrive levert fraktfritt Norge så kan ikke Kristin kreve deg for moms på frakt.

140 Suzuki er en av de mest driftsikkre motorene, har vært endel grums med 150 Hk`n men er muligens rettet opp nå.

Panten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævla fristende, men da er problemet registrering og forsikring!

Småbåtregisteret er vel nå frivillig og drives av Redningsselskapet. Det er vel heller ikke krav om registrering for å forsikre båten. Min båt er forsikret hos Gjensidige, men er ikke registrert. Dette MÅ på ingen måte tolkes som en oppfordring til ulovligheter. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spännande! Vilka är kandidaterna???

Mvh

Wiberg

Beneteau 650 antares silver

jeanneau merry fisher 625

Bruker tiden fram til jul da det er vanskelig å velge siden prisen var omtrent lik.

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.