Gå til innhold
Fiskersiden

Litt Lakse-action


Nils Master
 Share

Recommended Posts

  • Svar 148
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fluelaks fra Borten og Losen ja! Ser deilig ut det der, men tenk deg hvilken følelse det hadde vært på enhånds isteden :)

Du får bli med Sølvreven en tur nedover til meg når sommeren atter er her, så tar vi en kaffekopp og slår av en prat......

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluelaks fra Borten og Losen ja! Ser deilig ut det der, men tenk deg hvilken følelse det hadde vært på enhånds isteden B)

Du får bli med Sølvreven en tur nedover til meg når sommeren atter er her, så tar vi en kaffekopp og slår av en prat......

vi får prøve det,

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fra Gaula-turen 2006, kjøring og landing av en smålaks som Lars Inge "Tert`n" S tok. Bildene er ikke behandlet.

8898_s.jpg

Fisken omtrent midt på bildet, se spruten

8899_s.jpg

Også svidde gir fin fight når det er såpass strøm som her

8900_s.jpg

Jon håver sikkert som banken!

8901_s.jpg

Vi er flinke til å gratulere og rosehverandre i denne gjengen, og neste steg er en lakseskål :P

8902_s.jpg

f500.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, prøver å unngå det, men her var det så viktig - strømmen..... se da mann :P

det er en nydelig strøm der ja,har blitt forandret de siste åra,

men ved riktig vann stand så er den der,

det er vel den flotteste flue draget på valdet det,

B)

flotte bilder Kalr Inge S,

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotograf Mao, hva skulle jeg gjort uten ham ?

Like etter at laksen tok. veteran Waldemarsen (en annen lokal Sølvrev) følger spent med.

191120...ND9gc34b.jpg?61

Laksen kjøres ei stund der det er dypt, og trekkes rolig inn på grunnere vann.

191120...jun4iZ5qR.jpg?9

Sluttfasen.

191120...VX1x7hARl.jpg?8

Tapping av blod.

191120...yYwcz1eDT.jpg?6

Mao vil ta bilder, hvem er i bakgrunnen ? Snek seg inn

191120...kUv4uc8Z.jpg?74

På vei mot en ny tår voksenbrus.

191120...TgmNsGaN.jpg?26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder alle mann! Hadde jeg ant at denne tråden skulle utarte til en slik sjelelig tortur i høstmørket, så spørs det om den i det hele tatt hadde blitt startet :P

P.S

Neste sommer skal det knipses actionbilder ja. Mye morsommere å se på dem, enn bilder av dau fisk.......

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøyrer på med litt mere bilder. Blir kanskje litt lite variasjon, men får rette opp det i sommer.

Her ser vi såvidt øra på andre siden (midt i bildet) som er på valdet der Cantona fisket i sommer (Hokseggen). Umulig å fiske på øra der på denne vannstand, men ypperlig lenger opp på andre siden innmed muren. Og langt der nede, rett rundt svingen holder Nils Master på å kjøre storlaks :D

Brorparten av laksene tar innersvingen på nabovaldet og følger klin inntil øra der nede. Og går videre rett mot grensepålen på den andre siden, rett over der vi fisker. Så laksen går på venstre side så langt man ser nedover til svingen helt nederst. (På stor elv)

Noen går rett på, istedet for å svinge 45 grader på nabovaldet og de kommer rett i fleisen på oss. Så laksen følger landet på begge sider, ingen midt uti.

081120071220rAOYrLSJJIyQ4m2hyV.jpg?32

081120071217awnBoIOfkjiSC4JL5D.jpg?3

081120071214oDJamLP2o6JRAho8rm.jpg?56

0811200712419IaiMp9Z4eR4il8vKF.jpg?67

081120071201MKLWhHHQPDfGiSjkOO.jpg?93

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøfft gjordt å lande den selv, uten å spørre fotografen om hjelp. Blir bra bilder av slikt.....

Ser nesten "hjem" der jeg ja......... Steike kor det krible av bildan i tråden her, for å si det på trøndersk.

Skal opp i elva i helga for å vinterlagre båten min forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget stor forskjell på vannføring på de forskjellige bildene (Mao og meg). Mao fisket på toppen og jeg vil tro kubikk der og da var ca. 60kbm/s. Årets bilder (meg) ca. 250-300kbm/s.

Men ingen vits i å bli inspirert med å fiske med fluestang på toppen side øst, da spesielt dette området er i ganske stor forandring hvert år. Plassen er ugjenkjennelig nå i forhold til bare 2-3 år tilbake. Men side vest har vært meget bra de siste 2 årene på flue, vel og merke under en viss vannstand, så man i det hele tatt kan komme utpå øra og fiske uten fare for å bli med strømmen ! Første mann utpå der, er som regel den dristigste, men han får laks, uansett redskap ;)

Men når det gjelder akkurat toppen så er nok denne strømmen på bildet av Mao bare blåbær i forhold til fin fluestrøm det var i 2000/2001. Det var fluestrøm det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg skrev tidligere en liten historie om en liten guttepjokk som hadde fått ei "Snoopy-stang" med lukket haspel av faren sin, for å lekefiske litt nede ved elvebredden. Vel, det ble raskt alvor !

Gutten skjønte lite da snøret plutselig gikk oppover elva :o

Faren måtte ta over utstyret, dette ble vel mye for gutten å tackle, på det spinkle utstyret. Lina var 0.22mm og sluken var en 16gr gull Møresild. Så her er videoen, for de som vil lære noe nytt om laksefiske :)

Det er ikke alltid det er utstyret det kommer an på....

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var en flott film sølvreven :P

moro får hele fam det :)

så litt om min første laks,husker du sølvreven, da jeg sto å vinka med lua

min aller første laks sølreven som hjelper meg

040620071813GcBe7G66Sx4NPBHesB.jpg?42

040620071822hfI86lo99Sjew3UybT.jpg?41

litt blod

040620071808t8zN9R1f9pAolfTpZF.jpg?38

040620071729DiXrWm4ivjbmgld7LD.jpg?49

7,7 kg tatt på dupp å flue,fy å jeg koste meg med den,

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får spe på med litt action fra Gaula igjen. Denne gang en filmsnutt jeg har fått fra noen dansker jeg fisket tidligere sammen med et sted i Gaula.

Morsom sak, de fisket om natta (midtsommers) med flue og han ene får på et "beist" på 2-håndsen :o

Men hva var det som var i enden på snøret ?

Dette er historien om en meget klam og hesblesende natt ved Gaulas bredder jeg skrev om for en tid tilbake.

Måtte kjøre ned kvaliteten endel, men det er fullt mulig å se hva som foregår.

Bak kamera: Ene danskens kone, som ble vekket midt på natta :)

Advarsel: Her blir det mye kvekking i etterkant !

_GnHacqwgjM

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får spe på med litt action fra Gaula igjen. Denne gang en filmsnutt jeg har fått fra noen dansker jeg fisket tidligere sammen med et sted i Gaula.

Morsom sak, de fisket om natta (midtsommers) med flue og han ene får på et "beist" på 2-håndsen :o

Men hva var det som var i enden på snøret ?

Dette er historien om en meget klam og hesblesende natt ved Gaulas bredder jeg skrev om for en tid tilbake.

Måtte kjøre ned kvaliteten endel, men det er fullt mulig å se hva som foregår.

Bak kamera: Ene danskens kone, som ble vekket midt på natta :)

Advarsel: Her blir det mye kvekking i etterkant !

_GnHacqwgjM

Er det en OTER!? Kroket da eller? Stakkars oteren :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok en oter, men det endte ganske bra, ut ifra situasjonen den kom i.

Den trodde muligens tuben var en yngel (?)

Heldigvis løsnet kroken idet oteren beit seg gjennom hoven. Oteren søkte tilflukt i skogen rett over på den andre siden og fiskerne hørte den jamre hele natten. Fælt å tenke på, oteren har nok større smerter i munnen enn laksen har vil jeg tro. Men heldigvis skjer dette svært sjeldent, jeg har ikke hørt om noen andre tilfeller blant de jeg kjenner.

Det hadde nok blitt svært vanskelig for fiskerne å løst problemet med å få ut kroken hvis den ikke hadde løsnet. Otere kan nok bite fra seg.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det verste jeg har sett - kunne fungert som jugehistorie i godt lag, men på video er det jo sant..? Har hørt om "oterflue", men "flueoter"... :)

Har selv hatt pattedyr "på kroken". Fisket etter sø og bar i en liten torsketass på litt over kiloen. Det var godt med vindgråe, så jeg ser bare bølgene etter noe stort og grått som kommer i en bue og tar torsken jeg skimter nedi vannet, rett før den skulle vippes opp forbi tangen og på land. Steike som det dro av gårde!

"Griiisestor steinbit!", tenker jeg, og legger hardpress på i håp om å få den så nær at den kan landes før den slipper taket. Det blir en kvass liten stillingskrig, det er litt av et drag i andre enden. Plutselig blir krabaten merkbart svakere og jeg vinner kjapt noen meter snøre. Så skjærer snøret oppover mot overflaten, det var da helt ulikt steinbit?

Opp kommer en velvoksen, forvirret og dødssliten Steinkobbe med torsken i kjeften! Så snart den får øye på meg dykker den og vi kjemper vår kamp igjen! Torsken ble slitt i to rett etterpå, så det endte heldigvis godt for kobben. Men snakk om overraskelse for stakkaren - og fiskeren!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye oter langs Gaula. Også en god del bever. Så er man oppe om natta er det heller sjelden man ikke ser oter, bever, rådyr eller elg. Og det er ikke bestandig oteren jakter i elva, men er mest interessert i laksen til "dumme" fiskere som har hengt laksen opp i et tre, like ved elva. En 10-kilos ble plutselig en halv laks i sommer på Lundamo. Fiskere lærer aldri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.