Gå til innhold
Fiskersiden

Litt Lakse-action


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Flotte bilder og gode tips, takker.

Må vel ha med en lang saks, så at jeg kan kappe linen til de som fisker ovenfor, og lar mark/flue gli ned på brekket :P

Neida, skal heller ta laksen jeg. Men i fjol var det 2 karer som sto på grensen til vårt vald og kastet slukene helt bort på oss, så att vannet sprutet opp på oss. Da ble jeg jo litt forbannet. De holdt ikke på så lenge, fordi det kom noen ned till dem og fortalte at det ikke var helt i orden, tror de to var dansker, men han som kom ned var nok en mere vant fisker.

Var det ikke meg da ? Jeg varsler stadig folk på vårt vald at de må beherske seg så de ikke treffer fiskere på nabovaldet i fleisen med jernplatene sine.

Jeg skal passe på de jeg Cantona :)

Ja vi har nok redskapen noen meter nedenfor grensa av og til. Grensen er jo midt ute på brekket og fristelsen er stor. Men det har jo egentlig ikke noe å si så lenge man ikke er til sjenanse for fiskere på deres vald. Men det er noen på vårt vald som absolutt skal stå nede ved grensen og fiske, og kaste langt nede på nabovaldet. Eller at de er så frekk at de går 100 meter nedenfor grensa og fisker.

Jeg blir sur når jeg ser det, vi får jo klager fra Hokseggen og det er ikke bra :lol:

Men jeg har mange ganger oppfordret fiskere på Hokseggen at de trenger ikke å være redd for å gå noen meter ovenfor grense side vest og kaste redskapen utpå brekket. Så får de fisket effektivt på brekket de også. Det er jo redskapen som teller, ikke hvor fiskeren står. Har sett flere ganger at folk på deres vald få panikk og springe nedover til grensen når jeg eller andre fiskere kom til elva. Men jeg roer dem ned og sier at de må bare fiske oppe ved muren. Hva har det å si så lenge ingen på vårt vald fisker der (meget sjeldent).

Så får jo dere fisket redskapen fint fra grensen og ned :)

Samarbeid, det er viktig det så lenge man ikke ødelegger for hverandre :)

Brekket kan fiskes effektivt fra begge vald, men det gjelder å forstå hverandre nede ved elvebredden.

Når du nevner saks så må jeg flire. I gamle dager var det knallbra innmed land på vår side. Laksen strøk i ei dyprenne klin inntil grense side øst. Og mang en tilreisende fisker (helst danske, og noen nordmenn) så sitt snitt til å lure marken aldri så langt rundt hjørnet, og ned rundt odden til dere. Og der tok laksen. Men det de ikke sjekket var om det var folk nede på sletta ved gapahuket side øst. Og det var det jo ganske så ofte. Lilleler f.eks. fra Tr.heim som vi kjente godt. Han hadde det som hobby å klippe av wooblere, sluker og markoppheng da de strøk rett utenfor kanten der han stod rundt svingen. Fiskerne så ham ikke, men de kjente plutselig at det ble slakke på lina :-)

Ja det havnet mange høvdinger i utstyr inne i skogen etterhvert, eller ute i elva.

Og vi lå langflat og holdt på å flire oss ihjel på B/L.

Vi skjønte det hver gang da fiskerne ble litt for interessert i nabovaldet.

Ja det var tider det :-)

For å si det sånn, vi har tatt mang en storlaks og mellomlaks 1 meter fra land og like rundt odden der, men da var vi 100% prosent sikker på at det ikke var noen nede på nabovaldet. Og laksen stod heller ikke der og ventet til ettermiddagen når fiskeren/ene ankom, så den måtte tas akkurat idet den kom og hvilte noen sekunder :-)

Vi inngikk en deal (samarbeid) for å si det sånn. Bedre det enn å skule på hverandre og ødelegge fisket så ingen får fisk.

Jeg har noen eksempler på det også, he-he.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 148
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vi tåler vel litt til i denne tråden, nå som det begynner å nærme seg.....

i43115_DSCF1037.JPG

i43116_DSCF1038.JPG

Hadde noen flere bilder i serien som startet denne tråden :)

Det finnes enda noen få på lur.....

Håper det er flere som ikke har svidd av alle actionbildene sine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Med høstmørket snikende rundt hjørnet og 8 laaaange måneder til fiskestart er det vel kanskje på tide å ta opp denne tråden igjen?

Hvordan er det folkens, har dere vært flinke med fotoapparatene i sommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du rippe opp i dette nå, da dette nesten var et glemt kapittel. Men for all del, bare si fra du, hvis du trenger en prøvefisker i nedre deler. Nå som Gaula omsider har steget igjen og er ideell. Så skal jeg love deg actionbilder :)

Kan godt fiske jeg for det om du er på arbeid, jeg har fri noen dager nå :D

Men bra initiativ Master, vi våkna. Skal se om jeg kan skrote opp noen bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Master Nilsen: Om jeg ikke husker mye feil så er det en slik i klasse #9: http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=p...roducts_id=2291

Hvordan det gikk og info forøvrig kan man lese her: https://www.fiskersiden.no/content/view/678/29/lang,no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel under slike tråder man finner ut hvor mange bilder man har.

Der 99,99% av bildene er tatt etter at laksen er avlivet :D

Ergo, jeg fant ut at det ikke var noe action å vise fram (uten det som er vist allerede) :D

Så kanskje neste års målsetning skal handle om dette :) (sa det visst i vår også)

Men det hadde vært kjekt med en fotograf på slep i 3mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må prøve å få meg noen venner jeg også - ble mye selvutløserbilder på laksefisket i år gitt og det skal det mye bre planlegging og en bra porsjon slump til om det skal bli bra actionbilder av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk med det vesentligste der ja - takker....

Skal se om det er noe å gå på i originalen - husker at det var brukbart skevt og jeg har sikkert rettet litt allerede - er ikke så mye å gå på før noe forsvinner i bildekanten nå....

Stod klint opp i en mur og var nesten klin umulig å få til noen fornuftig vinkel, men resultatet ble i det minste brukandes. Han var jo på vei til å rygge inn mellom to murvegger! Forøvrig er det brukt håndholdt blitz med minisoftbox fra Lumiquest for å hjelpe på med nærbelysningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant faktisk noe, blant den store samlingen bilder jeg får tilsendt fra Dk. Her skal jeg love at det er noen sugger av s-ø som er avbildet. Her er en ganske så brukandes s-ø tatt i Dk for 6 år siden.

En fiskekollega på B/L, jeg kaller ham for bare "Lakrislikør" ;)

300920081036prgOTp5ctTuPFbCN67.JPG?85

Her er Torben (de kaller ham for "Lille-Tor", av en eller annen grunn) avbildet med dagens (morgenens) kvote. Som ble tatt på Smutthullet som ikke lenger eksisterer ( side vest). Bildet er tatt på side øst på toppen, der det nå foregår. Øra han står på er nå nesten helt borte, og forandringene der bildet er tatt er relativt store.

Såvidt jeg husker ble det 3 storlakser også på Store-Tor denne formiddagen, kan ikke være dårligere enn Lille-Tor :)

300920081056PzC7Bgpv6o6uLiYQKY.jpg?36

John (også fra Dk) kjører på laks på øya:

300920081040r4h9GlZbcUMnyEl8dS.jpg?45

300920081044okZ4f4gWok7b2fnIg1.jpg?20

19112...BO8mDFTZ.jpg?92

Jørgen kjører på laks på Smutthullsiden (vest), legg merke til at laksen "rotet" seg inn i den lille renna mot muren der borte. Her var Smutthullet, og som bildet viser er det lagt seg til grus der borte nå.

300920081003T4sTn8IDeOjF5zGVGe.jpg?50

19112...ChtExl2h.jpg?11

19112...LBw2xr1G.jpg?23

19112...xeDv8elI.jpg?42

Og her har danskene knipset Sølvreven på den andre siden, etter et løp ned stryket, fra Smutthullet på den andre siden:

300920081034kLQ6hEOgrYGytx9yUS.jpg?11

Også her blir laksen tatt inn i Storhølen, 2-300 meter nedenfor Smutthullet, der de hugger på. Det er en mellomlaks, men jeg kjører den tydeligvis steinhardt. Det er Hørgård Gaula "Super Strong" jeg bruker, og det er bra bøy i stanga, tross at det egentlig er en heisekran.

Søren var liten gutt her ja (han på videoene), han gikk i lære. Og oppgaven hans var å fly etter Sølvreven nedover stryket og hjelpe til med laksene, og det var moro. Faren stod igjen oppe på Smutthullet og fisket.

Nå er han en habil laksefisker, he-he.

3009200810424dbhleRxE1kuiNjhJg.jpg?55

19112...hasLo2aZ.jpg?95

19112...Twdy9v8o.jpg?70

19112...NWa8Vxrh.jpg?52

300920081013WkUWcaEkpnan2ruI9o.jpg?76

Litt action ute i elva:

300920081020hz8BJ1SekB74cpztz8.jpg?96

Et godt bilde som viser oversikt over Smutthullet, her kom laksene lurende opp stryket, og de ble presset opp i en trakt (gryte), og når de hogg der oppe kjentes det langt inn i sjela :D

En fisker står på øya side øst, og ett par fiskere står og fisker nede ved Storhølen (der vi tok inn laksene hvis de tverrvendte). Men mang en laks ble tatt inn i muren like ovenfor når elva var større. Da var laksene ikke så vàr for grunna og de kunne leies 100 meter lenger opp i muren, der det var smulere farvann.

300920081027sF4WV6jHF2V4rTfIiH.jpg?84

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig!

Men tortur å se slike bilder når man tenker på hvor lenge det er til neste gang..................

Det er no bare 8måneder igjen til fiske, 6mnd igjen til markhøsting, 5 mnd igjen til puss av sneller, tre mnd til tilleggsfiskekort bør være sikret osv. Så egentlig er vi snart igang igjen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ikke action akkurat, jeg var litt for sein i avtrekket til det, men jeg synes dette bildet med Christers ansiktsutrykk, sekunder etter at storlaksen gikk sin vei, sier alt om det å miste sin første store....

66706_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/26328/66706.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.