Gå til innhold
Fiskersiden

0,41 Powerpro røk tvert av


Ibiza
 Share

Recommended Posts

Hadde en merkelig opplevelse nå nylig, hvor jeg opplevde at multisnøret PowerPro på 0,41 mm, røk tvert av ved pilking med 300 g pilk. Ikke en gang men to ganger!

Snåret var nesten ikke brukt og var uten skader. Riktignok har jeg hatt det på snelle i tre år, men dette er noe av det dårligste jeg har opplevd.

Ikke ligget i sola heller? Har brukt dette snøret selv endel, og har bare gode erfaringer med det. Finnes vel knapt noe bedre. Eneste er prisen som er altfor høy. Hvor på snøret røk det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ligget i sola heller? Har brukt dette snøret selv endel, og har bare gode erfaringer med det. Finnes vel knapt noe bedre. Eneste er prisen som er altfor høy. Hvor på snøret røk det da?

Det tåler godt å ligge i sola og ikke er det så dyrt heller. Jeg betalte ca 550,- for 1500 yds med 50 lbs Power Pro på eBay. Det var med frakt og alt.

Er selv storfornøyd med Power Pro og har brukt det i ca 4 år både til havfiske og surf. Det du må passe på er at snøret ikke får skader mot skarpe steiner eller lignende. Det tåler ingen multisnører noe særlig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at PP'n ryker hos folk jeg har pratet med er at de ikke bruker noen form for Top Shot. Da er risikoen for at multien får direktekontakt med bunn og/eller båtripe stor, og får først mulitisene, uansett merke, en skade, er det fort gjort at det ryker.

En Top Shot (fortom) av monomateriale på 2-10 meter, gjør at du vil oppleve PP-brudd som en sjeldenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - det er ikk enoe galt med stangringene. Stanga var dessuten rykende fersk.

Brukte ikke top shot eller noe heller, men dette var altså ordinær pilking og ikke noe slep opplegg. Tror faktisk snøret var uten skader, MEN det som er rart er at dette er en grønn variant med svært coated finish og hekt ulik gul PP.

Snøret var dessuten mye stivere enn mitt andre PP snøre.

Vel vel - det aktuelle snøret havnet i søpla. Før gi den gule PP en sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har själv upplevt att PP ryker utan utan förvarning. Och detta har arit helt nya liner. PP har i min bok en öjämn kvalite, vissa spolar är det inga som helst probelm med, andra är inte lika bra. Har lagt om till whiplash pro på alla havsfiskerullar sedan jag blivit av med för många meter PP...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - det er ikk enoe galt med stangringene. Stanga var dessuten rykende fersk.

Brukte ikke top shot eller noe heller, men dette var altså ordinær pilking og ikke noe slep opplegg. Tror faktisk snøret var uten skader, MEN det som er rart er at dette er en grønn variant med svært coated finish og hekt ulik gul PP.

Snøret var dessuten mye stivere enn mitt andre PP snøre.

Vel vel - det aktuelle snøret havnet i søpla. Før gi den gule PP en sjanse.

Har brukt grønn PP 0,41 på mitt havfiskeutstyr i 4-5 år nå og aldri røket.

Anbefaler uansett at du bruker et par meter Top Shot, fort gjort å komme borti bunn eller båtripa, eller tennene til f.eks en lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noe av samme problemene på havfiske selv med PP. Har sliti mange ganger, nede ved bunnen og langt oppe i vannlaga. Bruker ikke PP lenger til havfiske!

Jeg forstår at du også fisker mye. Gjør man det , så holder ikke PP. Jeg har også sluttet med det. Bruker nå betydelig billigere liner som atpåtil holder lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags multi bruker du?

Til havfiske har jeg brukt mest FL og Sølvkroken Xtreme uten problemer ( bare prisen er problemet). Nå bruker jeg varemerkeløse liner, produsert i samme fabrik som de fleste. Spoler a 20 km. Nevner ikke prisen for det er irriterende hvor mye det ganges frem til oss ( sorry, dere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er merkelig. Jeg har brukt Power pro (0.41mm) til både havfiske og til bunnmeite etter malle, og har aldri opplevd noen form for problem. Faktisk fremstår dette som den beste multisena jeg har vært borti til dato, og MYE mer slitesterk enn for eksempel Fireline. Naturligvis KAN det ha vært en svakhet eller skade på sena, det kan man aldri gardere seg 100% mot. Skader på stangringene kan det også ha vært, eller sena har fått en skade i kontakt med bunnen. Kanskje også levetiden på power pro er kortere enn andre snører, selv om den virker mer robust mot bunnslitasje enn mange andre merker. Mulig jeg fisker for sjelden til at jeg opplever at sena blir så slitt at det blir et problem? Uansett bør man ALLTID bruke top-shot når man fisker med multisnøre, noe annet er å be om trøbbel, selv når man pilker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sverget til Fireline i mange år, men har de siste 4-5 brukt Power-Pro også. Hadde problemer med en rull med 0,23 hvor sena røk av flere ganger på nyspolt snelle uten grunn, men de siste rullene jeg har kjøpt har vært feilfri. Disse ble handlet fra USA og er muligens vare med kortere hylletid enn de som kan kjøpes i butikk her.

Min erfaring er at Fireline er veldig lett å slite ut, men er utrolig seig. Ny Fireline er god å kaste med og er omtrent uslitelig ved bunnapp, men blir fort slitt. Det må kappes noen meter fra tid til annen, og den bør byttes etter et til to år ved normal bruk. Power Pro er stivere og tåler mye mer slitasje, men skader på snøret er ofte vanskelige å oppdage før det går av. Det er også mye lettere å ryke enn Fireline.

Tror også oppbevaringen og behandlinga har mye å si for levetida, mine sneller blir vasket i lunkent vann, tørket og oppbevart mørkt og kjølig.

Endret av Havengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.