Gå til innhold
Fiskersiden

Hjemmelagde tackler/favorittackler...


Jørgen
 Share

Recommended Posts

Hvor flinke er dere egentlig å lage ferdig tacklene før dere drar på fisketur?. Har forsøkt å komme skikkelig igang med å lage tacklene på forhånd men det har ikke akkurat funka veldig bra til nå. For å få litt inspirasjon ønsker jeg at folk kommer med favorittacklene sine, gjerne med en link til beskrivelse eller med bilde. Det er jo en jungel av tackler der ute men det enkleste ville kanskje vært å velge seg noen få tackler som man bruker.

Har til nå stort sett alltid knytet tacklene på fiskeplassen, taper mye fisketid på det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen

Hvor flinke er dere egentlig å lage ferdig tacklene før dere drar på fisketur?

Jeg lager alltid ferdig tackler på forhånd. For min del funker det overhodet ikke å sitte på brygga og fomle med snøre-stumer. Jeg ser for dårlig, har dårlig fin-motorikk og klumpete fingre! [ :) ] Og som du nevner; TID! Min tid til fiske er begrenset; jeg effektiviserer så mye som mulig. Knytter rigger på tirsdags kvelder når kjerringa ser på Ally eller Amy eller ...

Praksisen vil kanskje variere noe på hva slags type meite som bedrives; nå til dags er det bare kystmeite/surf men jeg hadde noenlunde samme opplegg for 8-10 år siden når jeg meitet i ferksvann i Sverige (moderne/takeApart)

Jeg har en 5-6 typer standar-tackle som jeg bruker 90% av tiden med små modifikasjoner innimellom. Og selvfølgelig forbedres standard-oppskriftene innimellom. Tacklene legger i jeg i plastlommer i plast-mapper. Når jeg er ute å fisker og er ferdig med ett tackle, legger jeg det i en bøtte eller i trunken for hjemtransport; vel hjemme skyller jeg i ferskvann og henger opp på kroker på veggen til tørk, for så å reparere, eventuellt "demontere" og lage nye.

Jeg er forholdsvis nøyaktig på å måle opp lengder og lage identiske fra gang til gang. Har en hel del å si på kaste-teknikk og størrelse/typer agn osv. Oppskrifter på tackle finner jeg oftest i Sea Angler (uk magazine) og på http://www.worldseafishing.com/ Favorittene er Whisbone og Pulley av og til kombinert med Pennel arrangemang (les & lær! [ :) ] ) i tillegg til varianter av Pater Noster. Bruker bommer til kort-distanse osv.

Dette er selvfølgelig høyst subjektive betraktelser; jeg får ikke størst fisk eller meste fisk og kan således ikke fortelle hvordan dette skal gjøres, men trives veldig godt med måten jeg fisker på. Og jeg får ganske ofte fisk, og av og til noen store noen [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er (i likhet med deg Jørgen[ :) ]) alt for lite flink til å lage takler ferdig på forhånd, og kaster bort mye verdifull fisketid på det. Det eneste jeg alltid lager på forhånd er gjeddetakler, men har i økende grad sett poenget med å lage ferdige takler også til andre ting. Nå fisker jeg mest med enkle ferskvannstakler, men det er svært greit å ha ferdigtakler også til dette har jeg funnet ut, så det blir nok mer og mer til det. Takler som blir laget på forhånd er jo gjerne mer gjennomtenkte og forseggjorte, og en har alltid tilgang til alt en trenger - på fisketur har en ofte glemt et eller annet slik at taklene ikke blir optimale. Å knyte takler er jo dessuten et morsomt tidsfordriv når en ikke kommer seg på fisketur[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter meg ned avogtil når det har blitt stille om kvelden og binder noen takler, slik har jeg alltid ferdige i takkelmappa to-tre stykker av forskjellige typer. Da kan jeg bruke den dyrebare tiden til å fiske. Bruker stort sett følgende takkler:

2-kroks bomtakkel til generelt meite på moderate avstander

2-kroks hooked down eller up til mindre fisk på avstand, hooked down til flyndre

1-kroks hooked down til større fisk på avstand

Pennel pulley rig til store agn på moderat/kort avstand og råtten bunn

Glidetakkel med bom til flyndrer

1 kroks enkel paternoster til aktivt meite når jeg holder i stanga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld har jeg sittet og kost meg med røyk, Baileys&is Rammstein og litt tackler til imorgen:

PATERNOSTER TACKLE

Dette bruker jeg mye, til flyndre, leppefisk og det meste. Ahr som oftest en stang med paternoster som jeg fisker aktivt med når jeg meiter.

Oter-svivel

0.30 snøre

Attraktorperler

Mutu Owner Light

Søkke

NB: Her er søkket en feeder, det pleier jeg ikke bruke, men skal teste det imorgen.

181220040056mIqbseFtLpdoahH72D.jpg?67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig glidetackle

Dette er favoritten til flyndre, leppefisk på distanse og egentlig det aller meste av bunnfisk fra land. mengden og sorte attraktorer variere, på stygg bunn mye mindre enn valgt her.

Svivel

fortom 0.50

Attraktor perler

Selvlysende blekksprut

Selvlysende slange (holder blekkisen borte fra kroken)

Perle (holder slangen borte fra kroken og lyser/lokker)

181220040000Bojwyz3p78nAYIXzUG.jpg?67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel for det meste benyttet ferdigknytte takler som jeg har kjøpt, men det hender jeg lager egne versjoner også. Her er to som jeg synes er morsomme:

Størrelsen på Flyteelementet på fortommen tilpasses i forhold til hvor stort agn man skal benytte. På bildene er det lagt opp til bruk av stort agn. Før jeg kaster ut, pleier jeg å slippe den ned på grunt vann, for å se hvordan agnet ligger i sjøen.

Rovfiskernes flytende paternoster, bare med flytende fortom

18122004140102M5F5EwmxeROY.jpg?100

Tegning av samme.. bare at fortommen i tillegg er glidende.. Man kan vel også bare benytte en svivel på toppen av krokfortommen... Dette taklet er artig å benytte sammen med baitrunner funksjon..

181220041401026LmcyBh5DROs.jpg?10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Hvor flinke er dere egentlig å lage ferdig tacklene før dere drar på fisketur

Ikke så flink som jeg burde, da det absolutt er en fordel å ha mest mulig ferdig når en drar på tur.Ikke stas å binde tackel mens resten av gutta drar fisk.Skal jeg på en større ekspedisjon type vestlandstur,binder jeg opp en del før turen mens det på hjemmebane blir mer improvisert.(Den tiden jeg drev konkuransefiske fra båt hadde jeg opp til 30-40 ferdige tackler for å dekke alle eventualiteter).Til kystmeite bruker jeg stort sett 2-3 kroks paternoster eventuelt bomber rig.Glidetackel bruker jeg mer sjelden,unntaket er til ål,da er det et selvfølgelig førstevalg.Bruker perler og slange på riggene, men er vel noe mer moderat enn KIS.(snakker vi båtfiske derimot, kan det bli noen seriøse juletrær.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fine tackler her. Lager alle mine tackler selv, på forhånd eller i felten, avhengig av forhold! Mitt favoritt takcle til flatfisk er definitivt Paternoster, bruker noe glide tackle også!

Når det gjelder perler og "stasj" så hører jo det med til flatfiske, men jeg sverger til hvit perlemor, enten kapper eller perler!

Ved bruk av glide-tackle synes jeg det er en fordel med tyngde på perlene slik at agnet blir liggende mest mulig i ro på bunnen. Dette kan også være aktuellt med Paternoster-tackle.

Når det gjelder kroker så ser jeg ikke poenget med å bruke sirkel til Paternostre-tackle, men helt klart til glide-tackle!

Min to favoritt tackler:

1. Standard Paternoster med to fortommer, perler(knapper) og blysøkke i bunn.

2. Variant av Paternoster med en gammel sluk som søkke med et slep(40-50cm) med perle, og en fortom over sluken med perle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør mye ute i felten, da forholdene kan kreve at tcklene må spesialtilpasset. Ellers er jeg tilhenger av å gjøre ting enkelt, og da går det temmelig kjapt å smelle sammen et tackle. Et enkelt glidetackle eller paternoster er det ikke snakk om at jeg gidder å bale med hjemme. Men visse ting er selvsagt klart på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.