Gå til innhold
Fiskersiden

Kloskatetråden


 Share

Recommended Posts

Jeg tenkte å kartlegge litt mer levevis og utbredelse til kloskate. For det første virker den mer sjelden enn piggskate, ivhertfall er den sjeldnere å se i rapporter rundtom. Den har vel en ganske annen habitatpreferanse også, personlig har jeg ikke hørt om piggskate og kloskate som er tatt på samme plass. Artsbestemmelsen er grei, den skilles rimelig enkelt fra piggskate (i motsetning til hva endel tidligere tråder her på forumet antyder), den har en rundere kroppsskive med mer avrundede vingespisser. Den har forholdsmessig større kroppskive enn totallengde, altså en litt mer spinkel hale enn piggskata. Kloskata ruller seg nesten alltid sammen til en ball, det klarer ikke piggskata. Piggene til kloskata har radiære ribber, imotsetning til piggskatas konsentriske, og kan sees med det blotte øyet. Pigmenteringen er også karakteristisk forskjellig, og varierer mindre enn piggskatas. En siste viktig ting er størrelse, i følge fishbase er verdensrekorden på ca 3 kg, om jeg husker rett. Men selv denne vekten er det grunn til å stille spørsmålstegn ved. Selv fishbase er ikke 100 % korrekt, og da det tidligere har vært en artsbestemmelsessammenblanding med piggskate kan det fort dukke opp feil (se bare på maksvekta i Pethon som er satt til 17 kg, noe som ER en sammenblanding med pigg). Et av kloskatebildene på fishbase er i tillegg en piggskate. Poenget med størrelsen er, den er liten, knøtt liten. Største eksemplaret jeg vet om er Kjetil Lunds eksemplar på 1,2 kg, og jeg anser maksvekten i Norge som ca 2 kg. Snittet ligger vel på rundt halvkiloen.

Målet med denne tråden er å kartlegge alle kloskater som er tatt av fiskersidenmedlemmer, og legge ved info om fangstplass (dyp, bunnforhold, strømforhold o.l.).

Jeg begynner:

Kloskate 1

Vekt: 510 gram

Lengde: husker ikke

Område: Trøndelag, Åfjord

Biotop: Terskelfjord, lite strømutsatt

Dyp: 50-80 meter

Bunn: Mudder/steinete

Picture%20016,%20liten.jpg

Picture%20015,%20liten.jpg

Picture%20022,%20liten.jpg

Radiære ribber (derav navnet Amblyraja radiata).

Kloskate 2

Vekt: 800 gram

Lengde: 45 cm

Område: Trøndelag, Jøa

Biotop: Strømutsatt sund, ute ved kysten.

Dyp: 40-50 meter

Bunn: Sand/skjellsand, blandingsbunn.

36027_s.jpg

Flott om dere har med lengde også, kanske det kan utarbeides et morfometrisk indeks - i hovedsak på bakrunn av lengde:breddeforholdet, som kan gi enda mer støtte til artsbegrensing mot piggskate. Og selv om dere ikke har alle opplysningene som jeg har, så legg inn bilde allikevel. Spesielt klokongen Karleif forventer jeg blir hyppig bruker av denne tråden fremover :P

Neste værsågod :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er opplysingane Havforskingsinstituttet sit inne med: IMR

Dette er frå 1995, og her heng feilbestemminga framleis med: 17,3 kg. I amerikanske farvatn skal den vera enda større!

Direkte link til kloskate på Fishbase: kloskate

Fishbase meiner at vekta kan koma opp i 4,25 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd, Irvin! Skal bidra litt med den ene jeg fikk.

Vekt: 7-800gr

Lengde: -

Område: Evja, Saltstraumen, Nordland

Biotop: Flat marbakke, litt strøm

Dyp: 40-50m

Bunn: Mudder og stein

41286.jpg

41287.jpg

41288.jpg

Oppdatert med bilder!

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første skate og hittil eneste kloskate, tatt høsten 2005.

Vekt: 800 gram

Lengde: ukjent

Område: Trondheimsfjorden, ved Verdal Havn

Biotop: Marbakke, lite/ingen strøm

Dyp: ca 5 m

Bunn: Mudder/sand

Har dessverre ingen bra bilder av fisken, men fant et der piggene vises ganske godt.

38516_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/15640/38516.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

EDDIK: La inn bilde.

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt: 1200 gram

Lengde: ukjent

Område: Sandebukta

Biotop: Lite/ingen strøm

Dyp: ca 30 m

Bunn: Mudder

1842_s.jpg

Bilde har du her

Fant dagen etterpå endel skater en garnfisker hadde lagt fra seg, ser ut som klo disse og.

Link

Skata ble tatt ikke langt fra rødhaiplassen. Rart vi ikke har fått en slenger? Kanskje de står lenger ut før isen kommer..

Vi får håpe på is i bukta til vintern, Irvin!!

Endret av kjetillund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å kartlegge litt mer levevis og utbredelse til kloskate. For det første virker den mer sjelden enn piggskate, ivhertfall er den sjeldnere å se i rapporter rundtom.

Er ikke kloskata Norges vanligste skate? Mener jeg så det et sted for ikke lengesiden.

Da min kunnskap om skater har vært fraværende, har det som har dukket opp blitt kalt piggskater.

Sjøl har jeg fått minst 2, og vet det har kommet opp flere i Drøbak. Men de som jeg har fått ihvertfall, har krøllet seg som en ball. Så da er vel de kloskater.

Disse har blitt tatt på Mølla i Drøbak. 100meter og mudderbunn med strøm. Tyngden på disse har vært rett oppunder kiloen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å kartlegge litt mer levevis og utbredelse til kloskate. For det første virker den mer sjelden enn piggskate, ivhertfall er den sjeldnere å se i rapporter rundtom.

I følge Pethon, skal den være vanligere enn piggskate, men han har tatt feil mange ganger før.... :)

Kunne vert bra med flere opplysninger om levevis, hvor den oppholder seg osv osv.

Har desverre lite å bidra med selv.

Bra jobba Triturus, skal bli interesant å følge tråden videre... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa i posten over, så har min kunnskap om skater vært svært dårlig.

Hva var det som avgjorde at dette var kloskate?

Tekst er redigert nå.

Det som gjer at det er kloskate er kjenneteikna som trådstartar ramsar opp :) .

Eg trur nok at Pethon har rett i at kloskata er den vanlegaste skata i norske farvatn. Det er fyrst og fremst dei store mengdene i nord som gjer dette. At piggskate dominerar i fangstrapportane skuldast nok fleire ting, mellom anna mangel på meitarar i nord, og at piggskata nok førekjem hyppigare på "fiskbart djup" enn kloskata. Det er nok vanskeleg å konkludere med det eine eller det andre på bakgrunn av sporadiske stangfangstar.

Men, tråden er eit godt initiativ, og slik kan me bidra på vår måte. Eg er likevel forundra over at berre fire på forumet har tatt kloskate og har bilete av det. Er me late eller juksar me på artslistene?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1270_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/621/1270.jpg

1271_s.jpg

Vekt: ukjent

Lengde: ukjent

Sted: Otterøy, Trøndelag

Biotop: Sand,mudderbunn, lite strøm

Dyp: 25meter

Dato: 24/12 - 05

Agn: sild

kloskate680vilhelm040307.jpg

Vekt: 680g

Lengde: ?

Sted: Otterøy, Trøndelag

Biotop: Sand/mudderbunn, lite strøm

Dyp: 35meter

Dato: 4/3 - 07

Agn: Sild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra dette folkens! Bare kjør på, er jo mange fler som har fått kloskate her inne.

Kjetillund, kunne du lagt ut bilde av 1,2 kgs din denne tråden også? Så får vi alt på ett sted liksom. Og ja, håååper på is der allerede i jula, men det er nok usannsynlig. Skal "bo" i sandebukta fra 23.12 og en uke fremover, is eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3545_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/1548/3545.jpg

3546_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/1548/3546.jpg

3547_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/1548/3547.jpg

3548_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/1548/3548.jpg

3549_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/1548/3549.jpg

Bontelabo

22.03.06

mudderbunn

Vekt/lengde ukjent

ca 30 meters dyp

agnet var makrell, men den var kroket i vingen.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjem to bidrag frå Limanda og han fortel:

"Sender et par bilder av det jeg mener er kloskater (det er kloskater, red. anm). Får en del av dem i Troms på 30-50 meters dyp, sammen med diverse flatfisk. De biter best i de periodene da flatfisken biter minst, dvs, i strømsvake perioder rundt tidevannskifte. Mengder av dem i line og trålfangster på dypere vann også, men der er det sjelden at jeg meiter med småkrok. De fleste jeg får er rundt kiloen, men har pers på nesten 1,8."

38552_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/15659/38552.jpg

38553_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/15659/38553.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 små tatt på 2 forskjellige plasser.

Kloskate 1

Vekt enorme 225 gram

Muligens tatt på 80 meter. Er så dypt 50 meter fra land, men eg er usikker på hvor langt ut eg kasta.Bunnforholda er eg usikker på, men antagligvis mudder utpå sletta der. Agnet var makrell fisket glidende.

Bilde av herligheten

19011_s.jpg

Kloskate 2 og 3

Vekt Henholdsvis 481 og 345 gram

Begge er tatt på 30 meters dyp. Bunnen er variert med sand, steiner og muligens mudder. Av andre arter som er tatt der kan eg nevne: Lange, lyr, berggylte, blåstål, hvitting, hyse, torsk, sypike bergnebb, brungylte, sandflyndre, kveite, paddetorsk, rødknurr, knurr, glassvar og altså kloskate. Så kan dere vurdere bunnen selv :) (har sikkert glemt noen)

Bilde av den minste.

Agnet var makrell fisket glidende

19424_s.jpg

Endret av Karleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut for min og Simons kloskater her også jeg..

Kloskate 1 (min)

Vekt: 400 gram

Lengde: Ca 36cm

Område: Trøndelag, Åfjord

Biotop: Terskelfjord, lite strømutsatt

Dyp: Ca 50 meter

Bunn: Mudder/steinete (?)

38582_s.jpg

Kloskate 2 (Simons)

Vekt: 550 gram

Lengde: 40 cm

Område: Trøndelag, Åfjord

Biotop: Terskelfjord, lite strømutsatt

Dyp: Ca 50 meter

Bunn: Mudder/steinete (?)

38588_s.jpg

Forøvrig, jeg synes det kan være aktuelt å få informasjon om når på døgnet disse fiskene er tatt?

Skate 1 ble tatt i skumringen, mens skate 2 ble tatt i slutten av skumringen/når det hadde nådd sitt mørkeste. Forøvrig hhv. ca. 1 1/2 time og ca. (-)1 time før full flo. Begge på glidetackler egnet med sild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39172_s.jpg

39173_s.jpg

Vekt: 620 gram

Lengde: 46 cm

Område: Skattøra på Tromsøya

Biotop: Tromsøysundet, nordnorsk tidevannssund med en del strøm. Uten at jeg kan si det helt sikkert, så mener jeg at den ble tatt akkurat i det tidevannet var på topp.

Dyp: 20 m?

Bunn: Mudder/sand?

Agn: Sild

Litt usikker på dyp og bunn, skal få sjekket dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloskate

Dato: 05.03.2005

Plass: Breivikjo, Stord

Vekt: ca 800 gr.

Lengde: ?

Dypde: ca. 10 mtr

Botn: sand/grus iblandet tangklaser

Biotop: lite strøm

Agn: reke/makrell

39313_s.jpg

39314_s.jpg

Kloskate

Dato: 25.01.2006

Plass: Apalvikjo, Stord

Vekt: ca 740 gr.

Lengde: 45 cm

Dypde: ca. 20 mtr

Botn: sand/grus iblandet tangklaser

Biotop: litt tidevanns strøm

Agn: reke/makrell

39315_s.jpg

39316_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med bidragene så langt, driver å lager litt statistikk som kanskje kan hjelpe oss og trekke generelle slutninger om levested o.l.

En ting vi sportsfiskere må bli flinkere til er å ta lengdemål på fiskene. Jeg er veldig sløv på dette selv. Jo flere data som foreligger jo større verdi har de i forskningsøyemed. Og de aller fleste artene inngår - eller vil inngå i fremtiden - i en form for forskning.

Men, det er vel enda fler som har kloskate på lista her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen grafer over sentrale parametre, men mye mer statistikk kan bli laget ut ifra dataene.

39601_s.jpg

39602_s.jpg

39603_s.jpg

Pethon nevner: Piggskata lever på 20-280 meter, og er vår vanligste skate langs kysten. Kloskata lever på 20-400 meter og er vår vanligste skate inne i fjordene. En viktig forskjell i utbredelsen er at piggskata har mørkeblå utbredelse (vanlig) til sør for Namsenfjorden (høhø), mens den er regelmessig nord til sør-Trøms. Kloskata er vanlig langs hele norskekysten og helt til Russland. Dette vil altså si at kloskata skal være vanligere inne i fjordene, mens piggskata er en kystart (kyst: utenfor fjordene, mot havet). Dette er jo litt i konflikt med de observasjonene jeg sitter på her.

Mer kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.