Gå til innhold
Fiskersiden

Mega-Laks klubben


Gamlingen
 Share

Recommended Posts

Av alle forum's medlemmer som fisker etter laks, har noen vaert heldigere (selv om de selv tror at det har med kompetanse aa gjoere :)) enn andre og kommet bort i meget store lakser. Tanken med denne traaden er aa lage en oversikt over medlemmer som har fanget de stoerste laksene i en Norsk elv i loepet av de siste 30 aar. Angi gjerne fangst aar, vekt, elven og om Du har et bildet hadde det vaert fint. For aa gjoere saken enkel, skal minimum vekten vaere minst 15kgs.

For at de "uheldige" IKKE skal foelge seg utestengt eller diskriminert, to vesentlige poeng:

1/ Klubben's medlemskap har ingenting med kompetanse aa gjoere, BARE flaks, derfor er klubben ingen "eksklusiv" sak, alle kan bli med (med litt flaks ;))

2/ Neste "nye medlem" inntak starter i Mai/Juni 2008 :(

Er Du allerede med? Velkommen i klubben!

Gamlingen (18Juni 1982, 21kgs, Vosso) :blush:

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det tror jeg faktisk ikke, se paa Tequila for eksempel, Soelreven, medlemmet (jeg har ikke hans navn) som tok en 26kgs fisk paa flue i Alta iaar, antall mega fisk fra Gaula, Orkla, Namsen/Bjoera som ble meldt inn i denne perioden, jeg er helt overbevisst om at det finnes en god del medlemmer med "mega" laks fangst, dog ikke 5000! Det hadde vaert morsomt aa se paa bilder i disse moerke tider, hvor vi har ingenting aa gjoere! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle forum's medlemmer som fisker etter laks, har noen vaert heldigere (selv om de selv tror at det har med kompetanse aa gjoere :D) enn andre og kommet bort i meget store lakser. Tanken med denne traaden er aa lage en oversikt over medlemmer som har fanget de stoerste laksene i en Norsk elv i loepet av de siste 30 aar. Angi gjerne fangst aar, vekt, elven og om Du har et bildet hadde det vaert fint. For aa gjoere saken enkel, skal minimum vekten vaere minst 15kgs.

For at de "uheldige" IKKE skal foelge seg utestengt eller diskriminert, to vesentlige poeng:

1/ Klubben's medlemskap har ingenting med kompetanse aa gjoere, BARE flaks, derfor er klubben ingen "eksklusiv" sak, alle kan bli med (med litt flaks :P)

2/ Neste "nye medlem" inntak starter i Mai/Juni 2008 :lol:

Er Du allerede med? Velkommen i klubben!

Gamlingen (18Juni 1982, 21kgs, Vosso, bildet: se til venstre) :D

Det er godt ein har hatt litt flaks gjennom eit langt fiskerliv; oktober 2004, 17,5 kg, Mauranger, mark. Bilde er desverre ikkje å oppdriva.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget en tråd i forrige århundre om dette. Men jeg er for dum i data til å linke den opp hit.

Var det ikke en liste for de største laksene som er tatt i Norge ? Hm, du satte lista høyt nå.

Men enda godt jeg blir med på denne snevre listen da Gamlingen. Og det er som du sier, flaks.

Men ikke 100% flaks. Noen vet faktisk litt bedre enn andre å lure disse bamsene på krokene, og fisker derfor primært etter disse med riktig redskap til riktig tid. Endel av spillet det også. 90% flaks kanskje ?

Men jeg får melde inn min "beskjedne" laks på 16,4kg. da, tatt i 2003 på mark.

Ikke akkurat noen megalaks, vil heller si coop-laks.

http://www.fotoknudsen.no/archive71/191120...6zJRSRod.jpg?34

Edit: og en laks på 16,1kg. tatt 2/6 2005

http://www.fotoknudsen.no/archive47/191120...4E5xQ6oT.jpg?18

Fikk ikke frem bildene da linkene ble satt inn under endring.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder av 15kgs lakser tåler vi, kanskje kommer det noen dårlige vi kan kommentere også :D

Så bare å kjøre på! Kanskje starte en klubb for de som ikke har fått laks over 15kg enda, med antall år fisket, antatt fiskedøgn brukt osv....

Da kan Du ihvertfall bli med i nesten alle! :lol:

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juli 1997 20,7 kg i Matre på mark.

Fisken blei vegd på godkjent vekt (fiskemottaket på Leirvik) 6 timar etter at den blei bløgga og hengt opp så den var nok minst 21,5 når den kom på land.

Takk Helge, Du stoetter mitt poeng!! Har Du et bildet? Bare for aa irritere KIS :D

Jeg laget en tråd i forrige århundre om dette. Men jeg er for dum i data til å linke den opp hit.

Var det ikke en liste for de største laksene som er tatt i Norge ? Hm, du satte lista høyt nå.

Men enda godt jeg blir med på denne snevre listen da Gamlingen. Og det er som du sier, flaks.

Men ikke 100% flaks. Noen vet faktisk litt bedre enn andre å lure disse bamsene på krokene, og fisker derfor primært etter disse med riktig redskap til riktig tid. Endel av spillet det også. 90% flaks kanskje ?

Men jeg får melde inn min "beskjedne" laks på 16,4kg. da, tatt i 2003 på mark.

Ikke akkurat noen megalaks, vil heller si coop-laks.

http://www.fotoknudsen.no/archive71/191120...6zJRSRod.jpg?34

Edit: og en laks på 16,1kg. tatt 2/6 2005

http://www.fotoknudsen.no/archive47/191120...4E5xQ6oT.jpg?18

Fikk ikke frem bildene da linkene ble satt inn under endring.

Da, ser Du! Du hadde nesten glemt den andre laksen som kvalifiserer!! :lol:

Enig med deg, 10% kompetanse og 90% flaks, man maa nok vaere paa rett plass til rett tid, men man maa ogsaa fiske riktig og presentere fluen, mark eller sluken paa riktig maate!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Helge, Du stoetter mitt poeng!! Har Du et bildet? Bare for aa irritere KIS :lol:

Har dessverre ikkje bilde da dette var før digitalkameraets tid. Det skal være et papirbilde ein eller annan plass men eg finner det ikkje igjen. Har mange vitner som har sett fisken og veiinga så den er bankers. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vel tråden til Sølvreven

Orket ikke se gjennom den for å sjekke om det var noen som kvalifiserer til Gamlingens klubb ;)

Edit: Eller kanskje ikke..

Ja det var nok en del "heldige eller kompetante" medlemmer i denne traaden:

Kompisen til Soelreven (18.6kg), venner til Deetuben ( 2 x 20kgs+ og en paa 18.8), Vilhelm (17;5kg).

Ellers kan vi oppsumere medlemskapet i klubben saalangt:

Soelreven, Tequila, Angler's farfar, Nils Master (14.2 er nesten 15, hvis man tar bloedningen i betraktning :P) Sven A, Helge S., Gamlingen.

Jeg er sikkert paa at det blir flere etterhvert?? :lol: det er bare aa melde seg paa! :)

Rigor Mortis, alle klubb regler kan ikke forandres, uten samtykke fra alle naaverende medlemmer, beklager :P

Daggers, kom on, vi trenger all hjelp vi kan faa! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.