Gå til innhold
Fiskersiden

Mega-Laks klubben


Gamlingen
 Share

Recommended Posts

Nærme seg alvorlig no ja. Må snart bli helg så vi for komma igang med dei siste forberedelsane.

Vi skal fiska på Nedre Kåsen, og iår får vi med opninga. Vi var der i fjor og, og det blei no noken laksar, mellom anna denne:

eikeset.jpg

Geir Eikeset sin på 15,2 tatt på kvelden 6. juni blei den desidert største på vår veke. Var oppom hiet til Sølvreven på veg heimover for å henta merket, men der var ingen rev heime. Men vi gjer oss ikkje, vi kjem innom hiet i år og!

Endret av LeifJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vi har fått et nytt medlem i klubben vår igår :lolu: En artig historie fra Gaula, der undrenes tid enda ikke er over. Og alle i realiteten kan få laks, stor laks også hehe. Bare man fisker utradisjonelt nok og totalt annerledes enn læreboka. Har tatt noen runder på en viss plass på valdet siden åpningen, sammen med en svensk/bosnier. Sistnevnte hadde en sterk mistanke om at en stor hanndjævel var i området og hadde planen klar. Denne skulle lures i natt med en excellent tube. Han har det med å kjøre på grove lakser om natta. Og han hadde mistet en grov laks som dundret ned stryket og forsvant med fluefortommen. Jeg hadde selv sett et beist rulle seg småsint like utenfor land på meget rolig strøm for ett par-tre dager siden. Når elva var som størst og grågrønn og full av mudder. Men den ville ikke ha hverken sluk eller mark. Men jeg kjente smålugging på sluken i presist samme område forgårs kveld ! Joda, styggen sjøl stod der den, og var vrang som få. Det kom en gammel kar igår kveld og skulle bare slenge noen kast da han skulle videre sørover senere på kveldingen hehe. Jeg var nesten ferdig med min runde og hadde en utsøkt Rapala-sluk på enden denne gangen. Men intet napp. Gammelkaillen stillte seg 3 meter bak meg (!) og skulle til å slenge uti ei 55 grams Møresild ! Men jeg måtte nok be han vente noen sekunder. Valdet er stort så det var da unødvendig å stille seg så nære meg. Kunne risikere å få sluken i hauet også, så jeg ble smånervøs. Jeg anbefalte ham å bruke en lettere sluk, da laksen ikke stod i hardstrømmen på så kald elv akkurat her. Kom det laks gikk den i meget svak strøm forbi og ganske så nære land. På 1 meters dybde. Så 55-grams ville gått rett på bunn før den kom inn på grunna. Passer denne, spurte han ? 28 grams Møresild med en liten treblekrok bak hehe. Må nå flire når jeg tenker på det. Ja det er mye bedre sa jeg, så hadde han iallefall en sjanse på å ta laksen der den pleide å stoppe. Dyret uti elva hadde jeg mere eller mindre glemt, men bosnieren hadde en sterk mistanke om at det stod noe svært like utenfor der vi stod, litt skrått nedstrøms. Gubben kastet så uti og stod og kastet på måfå i hytt og pine oppstrøms og nedstrøms. Det tok ca. 10 minutter så høgg udyret på ! Laksen dundret ned mot et stryk og snudde mirakuløst og langt opp i hølen, mens fiskeren stod i en glenne inne i bushen og bare holdt stanga med endel brems. Med lina rundt noen busker her og der. Så laksen levde sitt eget liv der ute i hølen. Det var en snodig laksekjøring men laksen fikk etter hvert gått ut av seg safta på et vis. Laksen kom inn til bredden etter 12- 13 minutter og bosnieren fikk kleppet den og i land. 17 kilo mine damer og herrer, og den hadde stått på elva en god stund. Begynte å bli litt matt i fargen også. Og gubben ble selvsagt illrød i fjeset og meget opprømt og skjelven. Så det er viktig å fiske med riktig redskap, på rett plass, til riktig tid hehe. Laksen hadde sett denne sluken sulle over gang på gang og til slutt ble den irritert og dundret på med forakt. Alle 3 krokene satt som støpt men de var en god del rettet ut ! Så det var like før. Og medisinen på slike vrange og store lakser er gå ned på redskap og mindre krok, og kast over laksen til den blir lei :lolu: Man snakker om tilfeldigheter, men slik er laksefiske. Det lønner seg av og til å fiske utradisjonelt, likevel om det inntreffer meget sjeldent at man har slik flaks da. Gamlingen takket meg selvsagt for et godt råd å bytte til lettere sluk :shifty:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk nyss en gledelig melding om at en lykkelig nordmann som har tilholdssted på det beryktede apeberget på toppen av Borten/Losen har blitt tatt inn i varmen i vår ekslusive klubb :rock: .

17 kilo muskelbunt (hannlaks) og en meget stri kamp på 3 kvarter før den ble berget hehe. Og nå er det feiring med et glass eller to og høy sigarføring har jeg fått vite. Og det var visst meget ønskelig at Silver tok seg en tur oppover i løpet av dagen og overrakte ett stykk logo. Skal si at det er gått "litt" prestisje i disse capsmerkene. Og gledelig at stadig flere langs elven som lykkes og bærer disse merkene med en "smule" ærefryd. Så da er det bare å ønske den lykkelige fisker velkommen. Begynner å røyne på med merker nå, men jeg tror det er nok igjen til ut sesongen :lolu:

Hepp hepp !!!

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
  • 4 weeks later...

Hei Holwell!

Klart at vi gjoer det, planleggingen er det enkleste!! fangst er en annen sak!!!! :)

For min del, skal jeg proeve meg i Orkla iaar i Juli, og Vosso i August (om den aapner igjen). Jeg skal ogsaa besoeke Gammel Reven, mens jeg er der oppe!

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Finnes det noen laksefiskere som ikke planlegger storfangst?

Vel, siden jeg vet at jeg ikke har store sjanser på ny pers, samt fisker i en gyroelv (Rauma), så er jeg glad for å få fisk og verdsetter "fighten" og stedet i elven jeg klarer å få fisken.

Nå skal jo Romsdalsregionen behandles mot gyro i år og neste år, så kanskje man kan være så heldig å få oppleve fordums tider igjen :D før man er den evige pensjonist .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, siden jeg vet at jeg ikke har store sjanser på ny pers, samt fisker i en gyroelv (Rauma), så er jeg glad for å få fisk og verdsetter "fighten" og stedet i elven jeg klarer å få fisken.

Nå skal jo Romsdalsregionen behandles mot gyro i år og neste år, så kanskje man kan være så heldig å få oppleve fordums tider igjen :D før man er den evige pensjonist .

Ja, vi får håpe Romsdalselvene og Rauma kommer tilbake i god gammel stand....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hvordan går det med medlemmene i Mega- laks klubben? Er alle havnet på geriatrisk avdeling siden det ikke har vært noen oppdatering her? Tenkte jeg skulle se om det var noe liv i folk med å slenge inn bilde årets fangst i Nidelva. Mulig laksefiskere er i dvale på denne tiden av året..

post-1306-0-47658900-1417443102_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 7 months later...

Som nestformann i Megalaksklubben vil jeg gratulere med fin hakalaks. Og det skal selvsagt bare mangle. Du er herved et verdig medlem av vår eksklusive klubb. Well done ! Lenge imellom vi får nye medlemmer her nå, og hyggelig at det endelig igjen skjer noe :-) PS! Jeg har enda noen Megalaksmerker igjen, si nå endelig fra hvis jeg skal sende deg ett. (Kan være godt å ha på capsen hvis noen ypper seg i elva og leker at de er på storviltjakt).

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
Den 27.2.2009 at 12.49, Team50lbs skrev:

Exa-lakser og annet

"Av alle forum's medlemmer som fisker etter laks, har noen vaert heldigere (selv om de selv tror at det har med kompetanse aa gjoere :D) enn andre og kommet bort i meget store lakser. Tanken med denne traaden er aa lage en oversikt over medlemmer som har fanget de stoerste laksene i en Norsk elv i loepet av de siste 30 aar. Angi gjerne fangst aar, vekt, elven og om Du har et bildet hadde det vaert fint. For aa gjoere saken enkel, skal minimum vekten vaere minst 15kgs."

Sølvrevens oppsummering var god den og oppklarende, selv om jeg fortsatt holder på specielaks størrelsen som det virkelig minneverdige:

"Mega er 15kg+. Og inneholder visse klasser, platinum, gull, sølv, bronse etc. De fleste har mulighet til å bli en Mega-kille, vi er ikke mere seriøs enn det :D Ja vi har faktisk grad helt "ned" til gråstein også :)

Giga er 20kg+

Terra er 25kg+

Peta er 30kg+

Exa er 35kg+"

Fra laksehistorikken oppsummerer jeg da at jeg har funnet ca 45 Peta-laks fra Norge som er noenlunde dokumenterte. Se min melding under Exa-laksen fra Finnmark i fjor. Dessverre ser det ikke ut til at det er kunnskap om noen flere her - Det var synd, hadde forhåpninger til Forumet.

Av disse er følgende Exa-laks:

Tre på topp listen under sportsfiske i elv ser ut til å være:

1. Tana 36 kg i 1928

2. Pasvik 36 kg i 1863

Like under : 3. Pasvik 34,5 kg i 1905

Den største det finnes bilde av er 34 kilosen fra Suldalslågen i 1913. Samtlige av disse fire ser ut til å være tatt under harling.

I sjø eller andre metoder:

1. 36 kg - Kilenot/Sitjenot i Osterfjorden 1946

2. 36 kg - Garn i Skibotnelva, året er ukjent.

3. ca. 35 kg - Sitjenot Ortnevik, Sogn ukjent år, ant. 1920-30.

Videre finnes to på 34 kilos nivået som det finnes bilde av.

Det er visst mange Namsenfiskere her og jeg nevner for NVDs del følgende rekordlaks i Peta-Klassen:

1. 31.5 kg 1924 Kjølstad/Kjølstad

2. 31 kg 1955 Jacobsen (Himo/Rodum i Bjøra!)

3. 30 kg 1931 Williksen/Sagmo

3. 30 kg 1939 Tandberg/Hongseth/Rodum

Har en liste på 13 stk over 27 kg i NVD, kontakt meg via Sigge på Skogmo om dere har info om laks i Terra-klassen. Virker ikke som det er lurt å legge ut kontaktinfo her. Oteren! Trenger ikke mer info om de store som ikke er kommet på land! I år får du sørge for å få den opp.

For topplaksene i Vossavassdraget se min melding i går. Håpet at Gamlingen kunne hjelpe her, virket som han hadde kompetanse på Vossavassdraget. Arne R. leser du fortsatt i Forumet? Har lest dine innlegg med interesse og oppdatert listene. Du er vel den som kan mest om Vossavassdraget, kontakter deg via hjemmesiden din.

Sølvreven! For Gaulas del har jeg ennå ikke funnet noen på sportsfiske over 24 kg. Det skyldes nok at beskatningen var hard med not i nedre deler i gamle dager. Har funnet tre større notfisker hvorav en i Peta-klassen, 32,5 kg. Det ryktes at en Willy Letnes tok en på 27 kg på sluk 70-80 tallet men har ikke funnet noe dokumentasjon, bortsett fra en note i Fiskejournalens årbok. Du kan gi meg info via din bror om du kommer over noe.

Nidelva er godt dokumentert, med et tyvetalls lakser over 24 kg under sportsfiske, og der har jeg sammen gode medhjelpere allerede laget et første hefte med oversikt over laksene, i et begrenset opplag.

Årøy har kanskje den mest spennende listen av topplakser, men det får jeg komme tilbake til ved en annen anledning, forhåpentligvis i bokform, sammmen de komplette listene og historiene.

Med det runder jeg av min lille gjesteopptreden her i Mega Forumet, og returnerer til mer presserende gjøremål, og ser frem til en specie-, giga- eller terralaks under åpningen i Namsen.

Jeg er datter av Villy Letnes og kan bekrefte at jeg har sett gamle fotografier av han og laksen (som skal ha stått i Adresseavisen -eller noe) noen år tilbake hos en damen som hadde det klippet ut.

Hvis noen skulle ha noen opplysninger om han eller fiskingen,så ta gjerne kontakt (lindaleirflaten@gmail.com)........ *Hadde satt veldig pris på det :-)

Han døde i 79,så jeg har veldig lite å gå på... :-P

Mvh Linda :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.2.2009 at 12.49, Team50lbs skrev:

Exa-lakser og annet

"Av alle forum's medlemmer som fisker etter laks, har noen vaert heldigere (selv om de selv tror at det har med kompetanse aa gjoere :D) enn andre og kommet bort i meget store lakser. Tanken med denne traaden er aa lage en oversikt over medlemmer som har fanget de stoerste laksene i en Norsk elv i loepet av de siste 30 aar. Angi gjerne fangst aar, vekt, elven og om Du har et bildet hadde det vaert fint. For aa gjoere saken enkel, skal minimum vekten vaere minst 15kgs."

Sølvrevens oppsummering var god den og oppklarende, selv om jeg fortsatt holder på specielaks størrelsen som det virkelig minneverdige:

"Mega er 15kg+. Og inneholder visse klasser, platinum, gull, sølv, bronse etc. De fleste har mulighet til å bli en Mega-kille, vi er ikke mere seriøs enn det :D Ja vi har faktisk grad helt "ned" til gråstein også :)

Giga er 20kg+

Terra er 25kg+

Peta er 30kg+

Exa er 35kg+"

Fra laksehistorikken oppsummerer jeg da at jeg har funnet ca 45 Peta-laks fra Norge som er noenlunde dokumenterte. Se min melding under Exa-laksen fra Finnmark i fjor. Dessverre ser det ikke ut til at det er kunnskap om noen flere her - Det var synd, hadde forhåpninger til Forumet.

Av disse er følgende Exa-laks:

Tre på topp listen under sportsfiske i elv ser ut til å være:

1. Tana 36 kg i 1928

2. Pasvik 36 kg i 1863

Like under : 3. Pasvik 34,5 kg i 1905

Den største det finnes bilde av er 34 kilosen fra Suldalslågen i 1913. Samtlige av disse fire ser ut til å være tatt under harling.

I sjø eller andre metoder:

1. 36 kg - Kilenot/Sitjenot i Osterfjorden 1946

2. 36 kg - Garn i Skibotnelva, året er ukjent.

3. ca. 35 kg - Sitjenot Ortnevik, Sogn ukjent år, ant. 1920-30.

Videre finnes to på 34 kilos nivået som det finnes bilde av.

Det er visst mange Namsenfiskere her og jeg nevner for NVDs del følgende rekordlaks i Peta-Klassen:

1. 31.5 kg 1924 Kjølstad/Kjølstad

2. 31 kg 1955 Jacobsen (Himo/Rodum i Bjøra!)

3. 30 kg 1931 Williksen/Sagmo

3. 30 kg 1939 Tandberg/Hongseth/Rodum

Har en liste på 13 stk over 27 kg i NVD, kontakt meg via Sigge på Skogmo om dere har info om laks i Terra-klassen. Virker ikke som det er lurt å legge ut kontaktinfo her. Oteren! Trenger ikke mer info om de store som ikke er kommet på land! I år får du sørge for å få den opp.

For topplaksene i Vossavassdraget se min melding i går. Håpet at Gamlingen kunne hjelpe her, virket som han hadde kompetanse på Vossavassdraget. Arne R. leser du fortsatt i Forumet? Har lest dine innlegg med interesse og oppdatert listene. Du er vel den som kan mest om Vossavassdraget, kontakter deg via hjemmesiden din.

Sølvreven! For Gaulas del har jeg ennå ikke funnet noen på sportsfiske over 24 kg. Det skyldes nok at beskatningen var hard med not i nedre deler i gamle dager. Har funnet tre større notfisker hvorav en i Peta-klassen, 32,5 kg. Det ryktes at en Willy Letnes tok en på 27 kg på sluk 70-80 tallet men har ikke funnet noe dokumentasjon, bortsett fra en note i Fiskejournalens årbok. Du kan gi meg info via din bror om du kommer over noe.

Nidelva er godt dokumentert, med et tyvetalls lakser over 24 kg under sportsfiske, og der har jeg sammen gode medhjelpere allerede laget et første hefte med oversikt over laksene, i et begrenset opplag.

Årøy har kanskje den mest spennende listen av topplakser, men det får jeg komme tilbake til ved en annen anledning, forhåpentligvis i bokform, sammmen de komplette listene og historiene.

Med det runder jeg av min lille gjesteopptreden her i Mega Forumet, og returnerer til mer presserende gjøremål, og ser frem til en specie-, giga- eller terralaks under åpningen i Namsen.

Jeg er datter av Villy Letnes og kan bekrefte at jeg har sett gamle fotografier av han og laksen (som skal ha stått i Adresseavisen -eller noe) noen år tilbake hos en damen som hadde det klippet ut.

Hvis noen skulle ha noen opplysninger om han eller fiskingen,så ta gjerne kontakt (lindaleirflaten@gmail.com)........ *Hadde satt veldig pris på det :-)

Han døde i 79,så jeg har veldig lite å gå på... :-P

Mvh Linda :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

På vegne av styret er det en sann glede å ønske mine danske venner Lars Jacobsen, Poul A.L. Jensen og John Kaastrup velkommen i varmen i vår celebre klubb. Alle 3 fiskere med ny pers forrige år (2017). Tatt på samme vald i juni. Lars sin laks veide 18,5kg. (liggende). Redskap: Mark. Poul sin var på 15,7 kg. Redskap: Sluk. Og John sin veide 15,0 kg. Redskap: Mark. Har dessverre ikke bilde av John sin laks. Alle 3 glade fiskere vil få utlevert sine caps-logoer ved Gaulas bredd i juni en gang. Ved en aldri så "liten" høytidelighet foretatt av styremedlem Sølvreven. Kanskje vanker det en liten skvett brunt også. Det er bare å ta av seg fiskecapsen og gratulere de 3 drenge fra Dk ! Så var det sannelig slutt på caps-logoene også.

jlwgdl3mii9vxilfwzot.jpg

s4rghchithvldva8yejd.jpg

Endret av sølvreven
Stavefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.