Gå til innhold
Fiskersiden

Fascinerende bilder


cb
 Share

Recommended Posts

av en av verdens mest mystiske fisker: http://www.islasanmarcos.com/oarfish.html

Ikke mye man vet om disse...

En artig detalj er at andre delen av det latinske navnet er avledet av Glesvær i Hordaland, der et av de første kjente eksemplarene ble skylt i land. 9 meter er uansett sinnsykt, og det har blitt rapportert om fisk på hele 17 meter, noe som betyr at disse dermed er verdens lengste beinfisker.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sildekonge. I familien baandfisker, sammen men laksestoerje og soelvkveite.

Ehh, en liten korrigering:

Sildekonge i familien REGALECIDAE (sildekongefamilien)

Laksestørje i familien LAMPRIDAE (laksestørjefamilien)

Sølvkveite i familien TRACHIPTERIDAE (båndfiskfamilien)

Men alle er i ordenen LAMPRIFORMES (båndfisker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"The occasional beachings of oarfish after storms, and their habit of lingering at the surface when sick or dying, have given oarfish a place in maritime folklore as the probable source of many sea serpent tales."

Edit: "Den ble første gang beskrevet etter at to døde eksemplarer drev iland på Glesvær utenfor Bergen i 1765 og 1769[1]. Biologien er lite kjent, da det ikke finnes observasjoner av arten i normalt levende live."

Så da svarte jeg på et av mine egne spørsmål :)

Endret av Rage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er blitt skyllet opp på land (da evt strandet seg selv) ved Glesvær.. Ingen fansgter som jeg vet om, men det har helt sikkert vært obeservasjoner av den typen som du referer til i sitatet ditt - men da sikkert som sjøormer og ikke båndfisk.

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastiske bilder (er vel fisken som er fantastisk, kanskje :) ). Har sendt linken til eit par kameratar. Vi las om den seinast på tirsdag, faktisk.

Fra Aschehougs store:

"Fiske/Økonomisk betydning: Kjøttet hos nydøde eksemplarer blir en sjelden gang spist, og det er meget velsmakende." :D

Endret av lakselorden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, en liten korrigering:

Sildekonge i familien REGALECIDAE (sildekongefamilien)

Laksestørje i familien LAMPRIDAE (laksestørjefamilien)

Sølvkveite i familien TRACHIPTERIDAE (båndfiskfamilien)

Men alle er i ordenen LAMPRIFORMES (båndfisker)

Gikk litt kjapt her, men du har helt sikkert rett Tom Ole. Skal visst forekomme flere varianter i sølvkveitefamilien også. Men akkurat laksestørje (opah) blir tatt regelmessig på stang utenfor New Zeeland, og et eksemplar ble tatt på gummimark av en svenske i Vestfjorden i Lofoten også. Har dessuten hørt om et ex av sildekonge tatt i Trondheimsfjorden, men dette er ikke verifisert. Ei sølvkveite ble uansett tatt på stang for noen år siden i en vestlandsfjord, men denne var kroket i nakken. Fisken avgjorde visst fighten selv ved å svømme rett på land, og når fiskeren (som var ute etter sjøørret) tok tak i fiskehodet for å løfte fisken på land, løsnet nærmest hodet fra fisken.

Bottom line: merkelige fisker, og nok et eksempel på at vi vet mer om verdensrommet enn om hva som finnes i de store havdypene. Bildene på linken er uansett temmelig unike.

Fantastisk fisk!

Er det denne arten det er en tvilsom engelsk rekord på?

Det kan nok stemme det Karl Inge.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldeles fantastisk! Unike bilder av en svært fascinerende fisk. Må jo ha vært en helt rå opplevelse...

Så, hvordan bærer man seg ad for å ta denne på stang? For dette må jo være noe av det heftigste å kunne skrive på artslista si :) Bruke resten av livet, og ha ti ganger så mye flaks som fetter Anton? Ok...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldeles fantastisk! Unike bilder av en svært fascinerende fisk. Må jo ha vært en helt rå opplevelse...

Så, hvordan bærer man seg ad for å ta denne på stang? For dette må jo være noe av det heftigste å kunne skrive på artslista si :) Bruke resten av livet, og ha ti ganger så mye flaks som fetter Anton? Ok...

Mvh Oz

Laksestørje blir jo beviselig tatt på stang her og der, men såvidt meg bekjent er det fortsatt bare en slumpfangst. Når det gjelder sildekonge og sølvkveite er jeg redd man minst må skifte navn til Audun og deretter tilbringe sine neste ti år på ei skute in the middle of nowhere og fiske med rekeimitasjon på 2000 meters dyp. Men jeg skal innrømme at det hadde vært temmelig tøft å melde en fisk på 10 meter+ på kaia. Drar jo nesten damer på sånt... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksestørje blir jo beviselig tatt på stang her og der, men såvidt meg bekjent er det fortsatt bare en slumpfangst. Når det gjelder sildekonge og sølvkveite er jeg redd man minst må skifte navn til Audun og deretter tilbringe sine neste ti år på ei skute in the middle of nowhere og fiske med rekeimitasjon på 2000 meters dyp. Men jeg skal innrømme at det hadde vært temmelig tøft å melde en fisk på 10 meter+ på kaia. Drar jo nesten damer på sånt... :)

Hehe, du verden...kanskje jeg må prøve meg på dette - siden jeg nå heter Audun.

Fantastiske bilder, en heftig side du har funnet, Cato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville dere ha trodd meg om eg sa at eg så en slik skapning ved nordnes for over 10år siden? Eg glemmer ikke den dagen eg så noe dønn identisk svømme i vannet med den røde "hanekammet" og lange sølvkropp. Husker at eg ble sjokkert da og det første eg gjorde dagen etter var å skjekke ut fiskebøker på biblioteket for å finne ut ka eg hadde sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket for moro skyld litt videre, og et fenomen er at disse fiskene er temmelig løse i både kjøtt og beinstruktur. Eksempelvis ble et ex forsøkt dratt ombord i en båt, men røyk rett og slett av på midten! I og med at de da visstnok stort sett lever på store dyp kan man spørre seg hva som ligger bak denne selvmordstaktikken, men av og til skal man tydeligvis ikke ha et svar for alt. Ellers er jo denne historien artig, ikke minst med tanke på at det nevnes en viss klan som frekventerer denne sida temmelig ofte: http://www.h-avis.no/apps/pbcs.dll/article...=73240475845960

Litt spesielt var det også å lese at de aktuelle fiskene i Mexico hadde evnen til å blinke med de blå flekkene på kroppen, en egenskap man ellers finner hos marlin og sailfish. Uten tvil noen av de mest sprø skapningene vi har i havet, og temmelig drøyt å tenke på at de kan nå lengder på tosifret antall meter. Bildene i linken over vil jeg uten tvil kjapt karakterisere som sensasjonelle. Spesielt er det også at de finnes omtrent overalt, både i Norge, utenfor New Zeeland og utenfor både Mexico og Florida.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.