Gå til innhold
Fiskersiden

Abu flytedress


Karleif
 Share

Recommended Posts

Trenger flytedress nå, og økonomien er ikke på topp akkuratt for tiden. Derfor skal 2-delt være vannvittig billig før eg vurdere det... Tror nok eg står utforbi XXL når dei åpner på mandag.

Ikke kød med sikkerheten gutter. Jeg fraråder alle om å handle sikkerhetsutstyr som ikke er sertifisert til bruket eller som er testet til formålet.

Handler man fiskeutstyr ser man alltid etter annerkjente merker. Handler man rednningsutstyr bør man også velge annerkjente merker som driver med dette. Styr unna produkter som leveres av sportsfiske leverandører, med mindre dressene er sertifiserte( lovlig) til bruk.

Jeg har selv vært rednningsmann til sjøs og har sett hvor mye betydning rett utstyr har for å berge livet. Det er alltid noen som ønsker å ha oss hjemme neste jul også.

Personlig bruker jeg pustende Helly Hansen dress for å beskytte meg mot vær og vind i den kaldeste årstid. Som suplemment bruker jeg redningsvest eller pølse i tilleg og når forholdene krever det. Mye mer behagelig en stive " Flyttedresser"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i att man ikke skal tulle med sikkerheten. Det stilles jo endel krav for å få sikkerhetsutstyr godkjent, og det går på sikkerhetsmessige faktorer mer enn det går på komforten. Eg antar att det er det samme når det gjelder flyteplagg. Uten att eg er 100 prosent sikker så antar eg også att Abu sin flytedress oppfyller desse krava. Ellers hadde den ikke vore på det norske markedet så lenge uten att det hadde komet oppslag i media om det.

Det som ofte er den største forskjellen på dyrt og billig sikkerhetsutstyr er valget av material. Det behøver ikke nødvendigvis bety att det dyreste er det som er det sikreste. Det betyr heller ikke bety att det som er dyrest har den beste kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i att man ikke skal tulle med sikkerheten. Det stilles jo endel krav for å få sikkerhetsutstyr godkjent, og det går på sikkerhetsmessige faktorer mer enn det går på komforten. Eg antar att det er det samme når det gjelder flyteplagg. Uten att eg er 100 prosent sikker så antar eg også att Abu sin flytedress oppfyller desse krava. Ellers hadde den ikke vore på det norske markedet så lenge uten att det hadde komet oppslag i media om det.

Det som ofte er den største forskjellen på dyrt og billig sikkerhetsutstyr er valget av material. Det behøver ikke nødvendigvis bety att det dyreste er det som er det sikreste. Det betyr heller ikke bety att det som er dyrest har den beste kvaliteten.

Ikke stol på det som selges av andre en de som driver med akkurat rednningsutstyr ( mange cowboys derute). Mange leverandører plukker dresser på underleverandør messer uten å sikre seg evt. sertifikater fra fabrikanter i Østen. At merkevaredresser er dyrere ,er ikke kun pga. materiallet som blir bruk, men også fordi seriøse produsenter bruker tid og penger for å teste og sertifisere disse til riktig bruk.

Om dressene ikke har sertifikat i etikketen , bør man være forsiktig. Kontakt evt. leverandøren og spør om dette. De seriøse har klar merket dressene med slik . Det hadde vært en god ide for Villmarksliv eller Alt om fiske om å lage test artikler om dressene som er på markedet for å se om disse holder mål ( rede liv)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle flyteplagg skal CE-sertifiseres, det er et krav for å selge det i Norge. Dette gjelder både "seriøse" produsenter og alle andre. Har ennå ikke sett en eneste flytedress som ikke er sertifisert.

Når det gjelder funksjon kan det være forskjell fra produsent til produsent. Tester av redningsvester til barn fra Helly Hansen, Regatta, Crewsaver og Baltic viste for eksempel at forskjellen fra vest til vest var større enn fra produsent til produsent, noen var rett og slett farlige til tross for sertifisering. Regatta sine vester fikk for eksempel middels og strykkarakter til tross for at dette er en solid og anerkjent produsent av redningsutstyr. Å kjøpe fra en redningsutstyrsleverandør er derfor ikke noen garanti for at produktet er det det gir seg ut for å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle flyteplagg skal CE-sertifiseres, det er et krav for å selge det i Norge. Dette gjelder både "seriøse" produsenter og alle andre. Har ennå ikke sett en eneste flytedress som ikke er sertifisert.

Når det gjelder funksjon kan det være forskjell fra produsent til produsent. Tester av redningsvester til barn fra Helly Hansen, Regatta, Crewsaver og Baltic viste for eksempel at forskjellen fra vest til vest var større enn fra produsent til produsent, noen var rett og slett farlige til tross for sertifisering. Regatta sine vester fikk for eksempel middels og strykkarakter til tross for at dette er en solid og anerkjent produsent av redningsutstyr. Å kjøpe fra en redningsutstyrsleverandør er derfor ikke noen garanti for at produktet er det det gir seg ut for å være.

Vi få håpe vi sliper å teste disse selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde på meg en sånn ABU-dress da jeg oppdaget tilbudet i forgårs. Bestemte meg fort for at det ikke var noe for meg. Stiv, tung samt dårlig pasform. Jeg vil nok holde meg til godt varmt tøy og en oppbåsbar vest. De kommer ikke iveien. Forresten trodde jeg at for å godkjennes som redningsplagg så må det være utstyrt med krage som holder hodet over vannet?

Endret av Amatøren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.