Gå til innhold
Fiskersiden

Kanadisk bekkerøye ?


 Share

Recommended Posts

Ble inspirert og nyskjerring etter å ha lest tråden om tigerørreten her, og lurer på om brukerne her på forumet kan fortelle meg noe om denne skapningen. Etter det jeg har blitt fortalt og spurt meg frem til skal dette være en krysning mellom Bekkerøye og Kanadisk røye, og skulle visstnok være steril(det er den IKKE) og ble satt ut i endel vann i nedre telemark og aust-agder(og sikker andre steder også) i midten av 80-åra da vannforsurningen gjorde det umulig for ørreten å greie seg. Fisken var ment og være en sportsfisk som blir inntil ca. 2kg, og 7 år gammel, og skulle da følgelig forsvinne av seg selv hvis det ikke ble "fylt på" med settefisk. Fisken lever idag i beste velgående i Gautefallvassdraget og andre små vassdrag i mitt nærområde og er en meget god matfisk, kanskje bedre enn ørret tilogmed ! Blir feit og fin der den har nok mat og kjemper bra på sportsfiskeutstyr, er kjent for å være en "skjener" fordi den ofte går rett sidelengs når den er kroket.

38852_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/15777/38852.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Som dere ser, smellfeit, lite hode og knallkondisjon, denne er på mellom 1 og 1,1 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jo ut som en meget artig fisk og fiske etter. Vil ikke ut med nærmere tilholdssted og mulighet for og fiske etter den, enten her eller på pm? ;)

Den fins over store deler av Drangedal denne Bekkerøya, som jeg nå har lært at det må være, ingen hemmelighet det, men er nok mer vanlig med snittstørrelse på 250 gram, men som med all fisk så finnes større individer også. Ikke no spesielt med det vannet jeg har tatt det eksemplaret på bildet, annet at det ligger litt utilgjengelig innenfor flere bomveier, men bare å spørre seg frem så finner du nok bekkerøye, skal visst være noen vann i Gjerstad i Aust-Agder som huser fiiiin Bekkerøye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Bekkerøye, eller Amerikansk (ikke Canadisk) bekkerøya heter Speckled Trout på amerikansk. Canadarøya heter Lake Trout. Vanlig røya heter Arctic Char, mens vår ørret heter Brown Trout.

Om ikke jeg husker helt feil er det sånn:

Krysningen ørret/amerikansk bekkerøye kalles tigerørret.

Krysningen røye/Canadarøye kalles splake

Krysningen amerikansk bekkerøye/røye kalles Bröding/Brøye

Er sikkert flere varianter også.

Fisken du har fått ser btw ut som en helt vanlig amerikansk bekkerøye.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkerøye, eller Amerikansk (ikke Canadisk) bekkerøya heter Speckled Trout på amerikansk. Canadarøya heter Lake Trout. Vanlig røya heter Arctic Char, mens vår ørret heter Brown Trout.

Om ikke jeg husker helt feil er det sånn:

Krysningen ørret/amerikansk bekkerøye kalles tigerørret.

Krysningen røye/Canadarøye kalles splake

Krysningen amerikansk bekkerøye/røye kalles Bröding/Brøye

Er sikkert flere varianter også.

Fisken du har fått ser btw ut som en helt vanlig amerikansk bekkerøye.

Tror det är korsning mellan herr bäckröding (Salvelinus fontinalis ) och fru canadaröding som ger splake.

Endret av Lho
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det finnes svært mange vann i både aust og vest agder der den ennå er tallrik...

Helt sant dette her og flere steder med en ny norgesrekord! Ble tatt en på 3.8kg i garn for noe år tilbake......så muligheten er der :P

Må bare få den på kroken først :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.