Gå til innhold
Fiskersiden

Den store OPPSKRIFTSTRÅDEN


 Share

Recommended Posts

Ser etterlyst i annen tråd at man etterlyser en samletråd for oppskrifter til hovedsidene og jeg oppretter derfor denne.

Her kan man poste oppskrifter man vil dele med andre og som vi derfor kan legge i oppskriftsamlingen på hovedsidene ( https://www.fiskersiden.no/content/category/14/76/109/ )

Det vi ønsker oss i oppskriftene er:

- Liste over ingredienser

- Fremgangsmåte (så detaljert som mulig da ikke alle er like bevandret på kjøkkenet)

- Et godt bilde eller to (helst av ferdig rett), bilder fra prosessen osv er selvsagt veldig velkomne, men ikke noe must.

- Gjerne litt "utenomsnakk" hvor man forteller om rettens opprinnelse, ideen bak, fisketuren man fikk råmaterialene eller lignende. (Heller ikke noe must)

- Gjerne undertegnet med fullt navn da vi ønsker at innsender skal bli kreditert for oppskriften

(Har man postet en oppskrift i annen tråd man ønsker skulle vært med her, så gi meg eller en moderator beskjed om å kopiere den inn hit eller kopier den inn hit selv. (Bare å klikke på Endre innlegg og kopiere alt og lime inn i post her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange tilfeller kan det være mer spennende å tilberede fisken enn å fiske den ;) Her er en liten oppskrift på ovnsbakt uer. Oppskriften er også testet på ørret og pangasiusmalle med stort hell!

Retten ble komponert da madamen og jeg hadde plukket opp en hel uer på fisketorget i Bergen. Vi visste ikke helt hvordan uer burde tilberedes, derfor "gjettet" vi oss frem til hva vi selv mente burde smake godt, retten ble en innertier og vi har forsøkt den flere ganger med små variasjoner :)

Dessverre ingen bilder i dette innlegget, men oddsen er nok stor for at jeg må lage dette på nytt om ikke så lenge, tror jeg har noe pangasius i fryseren.

---

"Per Magnars ovnsbakte uer"

Ingredienser

Til bakingen:

  • Hel uer eller filét - beregn minst 250 gram fisk pr pers.
  • Fersk chili
  • Ferske reker
  • Sitron
  • Dijonsennep
  • Smør (setersmør)
  • Dill
  • Hvitvin (evt hvitvinseddik)
  • Eventuellt andre urter du liker til fisk - eksperimentering er morsomt ;)

Sausen:

  • Paprika
  • Purre
  • Aromasopp (evt champignon)
  • Ferske reker, gjerne noen blåskjell, krabbekjøtt etc.
  • Fløte
  • Vann

Tilbehør:

  • Fersk pasta (tagliatelle / båndpasta er min favoritt)
  • Hvitløksbrød

Slik gjør du:

Åpne opp hvitvinsflasken og forsyn deg med et prøveglass eller to mens du skrur på ovnen på ca 200 grader.

Samtidig som ovnen varmes opp plasserer du ueren eller uerfilétene på aluminiumsfolie. Hakk opp chili og skjær sitron i skiver med grei tykkelse, legg dette i buken på ueren eller mellom filétene.

Legg et par små spiseskjeer smør oppå og inni fisken, smør på et tynt lag av dijonsennep.

Rens deretter rekene og legg dem inni og rundt fisken i folien. Tilsett urter av ønske og hell en passelig mengde væske (hvitvin) i folien - men husk at fisken ikke skal svømme.

Pakk fisken tett i folie, påse at ingen av skjøtene havner på undersiden av fisken. Kraften som samles opp i folien skal brukes i sausen. Sett foliepakket fisk inn i forvarmet ovn i ca 20-25 minutter (ferdig når den slipper beina).

Fyll opp hvitvinsglasset.

Saus

Fres opp paprika, purre og fersk aromasopp i en panne til det blir mørt. Legg det over i en liten kjele, tilsett litt vann og fløtepakken. Dersom du har reker til overs kan disse med fordel også tilsettes i kjelen. La dette småkoke i 8-10 minutter, rør om av og til. Husk å smake på hvitvinen.

Mot slutten av fiskens tid i ovnen koker du opp vann til pasta, slik at dette blir klart til fisken er ferdig bakt.

Ta fisken ut av ovnen, klipp hull i folien og hell fiskekraften i sausen. La dette stå noen minutter samtidig som du danderer fisk og pasta på tallerkener. Hvitløksbrød passer også godt til denne retten.

Nå er vel hvitvinsflasken noenlunde tom, jeg vil påstå at en rødvin smaker minst like godt som hvit til en "tung" fiskerett som dette.

God middag!

Endret av permagnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksus Fiske-skalldyr-suppe-gryte 4-6 pers.

1/2 fl. Hvitvin

1 kilo blåskjell (mattilsynets blåskjelltelefon-820 33 333- om du vil plukke selv)

Noen krabbeklør

Et par-tre never reker

Noen kamskjell

Fiskebiter, f.eks. torsk og laks- en hvit og en rød er moro

Hummersuppe (i pulverform)- (bør gi en liter minst) eller annen skallbasert kraft.

Smør

Fløte/creme fraiche

Flere fedd hvitløk

En stor bit fersk ingefær

En chili

En purre

En kvast vårløk

Et par-tre gulrøtter

En fenikkel

Paprika

Spiralloff

Mere hvitvin

-rasp opp ingefæren på den fine raspen og press hvitløk

Mat1.jpg

-Ha blåskjellene i en gryte, sammen med hvitvin og hvitløk

mat3.jpg

-klem saften fra ingefæren oppi

mat2.jpg

-kok dette opp under lokk til blåskjellene har åpnet seg

-hell over væsken fra gryta, og ta vare på den

mat4.jpg

-Rens blåskjellene, klørne og rekene, skjær fisken i biter, og legg dette til side så lenge

fiskebiter.jpg

Dette er en liten tallerken, ikke full middags-.

-Smelt en raus spiseskje smør, rør inn hummersuppen mens du heller i blåskjellkraften sammen med en liter lettmelk

-Kapp opp gulrøttene i passe biter, og sleng dem i

-Gjør det samme med resten av grønnsakene

-la dette putre, og smak til med fløte og/eller creme fraiche

mat5.jpg

-Stek opp kamskjellene

mat6.jpg

-Kast blåskjell, krabbekjøtt, fiskebiter, reker og kamskjell i

mat7.jpg

la dette putre et par minutter maks, og server med ristet spiralloff og mere hvitvin!

mat8.jpg

Velbekomme!

Endret av Olagaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassiske hvitvinsdampede blåskjell

Dette er en klassisk rett alle som er glade i sjømat bør kunne å lage! Det fins mange oppskrifter, men her er min måte å lage dem på.

1 kg blåskjell/1 nett er nok til til 2 personer, evt til 4-6 som forrett. Blåskjellene er best sein vår og tidlig høst.

Ingredienser:

1 kg blåskjell

3-4 sjalottløk

2 fedd hvitløk

2 ss smør

1 flaske hvitvin, en fyldig og tørr Riesling, Chardonnay eller Chablis er best

1 dl fløte

Kryddersmør

Fersk baguette eller godt brød

Blåskjellene vannes med vannbytter/rennende vann i minst 7-8 timer, kast alle som er skadet eller ikke lukker seg.

1. Hakk tre-fire sjalottløk og hvitløk, dette blankes i smøret i en vid gryte. Tilsett halve vinflaska og la det koke opp. Hell blåskjella i gryta og sett på lokk. Dampes til de har åpna seg, 5-10 min.

2. Ta blåskjella ut av gryta med ei fiskeøse og sorter vekk alle som ikke har åpna seg. Hold dem varme.

3. Tilsett fløten til kokekrafta, og kok inn til du har en balansert og fyldig smak. Viktig å smake seg fram. Koker du inn for mye blir det for salt. Mens krafta koker inn kan du varme/steike baguetter/brød.

Hvis man vil kan man rense blåskjellene og legge dem på rist i halve skall. En liten klatt kryddersmør på hvert blåskjell, og de får en tur i steikeovnen til smøret har smeltet. Ikke la dem stå for lenge, de blir lett tørre.

Den innkokte krafta helles i serveringsboller, jeg bruker å ha en liten bolle kraft til hver kuvert. Brødet påsmøres smør/kryddersmør og dyppes i krafta.

Man kan med fordel drikke samme type vin som blåskjella er kokt i, dette gir garantert samstemmighet mellom vin og mat! Bruker å kjøpe inn to flasker av samme vin hvorav en halv brukes til å koke skjellene, resten drikkes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i!

For flere varianter kan man legge til:

-Ingefær og koriander for asiatisk touch-

-Bladpersille og Tomatsaus-

Det er vel ikke nødvendig å skylle skjellene i alle tilfeller ?

Pleier å la skjell gå i ferskvann hvis de har ligget på/i sand/mudderbunn (hjerteskjell/sandskjell), men tar jeg blåskjell fra steinete områder gidder jeg ikke det, ei heller hvis man er på tur og improviserer.

Torsk to Go

Denne retten er fin å lage til utflukter, eventuelt å forberede til fisketurer og å lage på turen etter at man har fått fisk. Her går de fleste fiskeslag.

-Skjær fileter av fisken, og skjær porsjonsstykker

-legg den i et stykke folie

-Salte og pepre godt

-legg i noen cherrytomater, litt sjalottløk, paprika og sukkererter.

-Legg i en god klatt med smør og lukk igjen.

Kastes i bålet eller på engangsgrillen, beregn 5- 10 minutter, men fisk er ferdig idet kjøttet flaker seg.

Skal en på tur, kan man forberede denne pakken uten fisken i, og slenge den i etter at man har skrevet rapport til FS :)

Torsk%20to%20go.jpg

Endret av Olagaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks til fingermat

Her kommer et knippe forslag til småretter som inkluderer laks

-Varmrøkt laks på flatbrød med rømme og granateple-

De søte kornene fra granateplet leker perfekt med den salte varmrøkte laksen. Bruk gjerne ideals gullbrød (det lille flatbrødet), smør på rømme, legg på laks og strø 5-8 korn fra granateplet på. Vær nøye og rens bort alt vev som ligger rundt kornene, dette er veldig bittert.

-Røykelaks på Melba toast med creme fraiche, rogn og dill-

Denne har vel egentlig forklart seg selv, anbefaler å bruke de små runde Melba toastene.

- Lakselefse-

Smør opp en lefse med rømme eller creme fraiche, dekk 2/3 med skivet laks, røkt eller fersk, strø litt gressløk over, og lag en rull av dette. Skjær deretter rullen opp i passende "makirullbiter", og kjør en cocktailpinne gjennom hver bit.

-"kjeksskål" med tartar av laks-

Bruk små cocktailskåler av tynn kjeks, fyll med hakka laks, drue og koriander (hvis laksen er røkt) eller persille og soyasays (fersk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke nødvendig å skylle skjellene i alle tilfeller ?

Pleier å la skjell gå i ferskvann hvis de har ligget på/i sand/mudderbunn (hjerteskjell/sandskjell), men tar jeg blåskjell fra steinete områder gidder jeg ikke det, ei heller hvis man er på tur og improviserer.

Hvis man ikke lar skjellene ligge i vann noen timer, blir det veldig salt når man koker inn krafta. Skal de spises natura eller brukes i supper er ikke det nødvendig.

Endret av Havengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flyttet fra egen tråd av KIS etter brukes tillatelse*

Hei! tenkte jeg skulle forklare hvordan man lager Cordon bleu med rødspette siden min gode venn Christer har spurt meg ca 20 gang om hvordan man gjør det, men aldri har prøvd. (?) se her Christer, og dere andre som lurer på åssen man lager denne himmelske retten.

du trenger:

1. rødspettfilè`er uten skinn

2. sitronsaft

3. mel

4. eggehvite

5. kavring

6. hvitost

7. kokt skinke

8. smør til stekepanna

du starter med å banke ut filè`en med en kjøtthammer (eller bakenden på en fiskekniv) forsiktig. prøv å få bredere og lengere filè`er. legg de på et fat å ha sitronsaft over, og sett i kjøleskapet.

når du har satt fisken i kjøleskapet, pulveriser kavringen, finn fram mel på et fat og fixe en skål med eggehvite. (som på bildet under) finn fram ost og skinke i biter. ta fram fisken, bank ut litt om nødvendig.

legg ost og skinke sammen på en side av filè`en, og legg andre siden av filè`en over. bank litt rundt for å lukke inn osten og skinka. legg i mel på begge sider, så i eggehviten også i kavringen.

da er alt klart for steking.

for de som lurer (Christer?), så ser en rødspette slik ut:

38926_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/15804/38926.jpg

38921_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/15804/38921.jpg

38922_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/15804/38922.jpg

38923_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/15804/38923.jpg

38924_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/15804/38924.jpg

skulle gjerne hatt stekte potetbåter, men hadde ikke det. så ble ris istede.

38925_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/15804/38925.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapp fiskegryte

Her er en gryte som baserer seg på ferdigingredienser bortsett fra fisken, den er derfor veldig rask å lage. Her i huset går den ned i uante mengder både blant barn og voksne, retten passer utmerket til barn som ikke liker fisk, eller ditto voksne for den del.

Til 4 personer:

ca 600-750g seifilet, frossen fisk kan med fordel saltes over natta og vannes ut neste morgen fram til middagstider. Fersk fisk saltes godt i gryta, minst 3-4 ss salt. Kan også gjerne kokes kvelden før og settes i kjøleskapet.

2 poser Toro Hollandaisesaus

2 poser Maggi potetmos m/ gressløk

1 liten løk eller en halv stor

Seien kokes og deles opp i små biter som passer på gaffelen. Steikeovnen skrus på 225 grader.

Potetmosen lages etter beskrivelse på pakken, samme med hollandaisen. Hakk løken.

Tøm potetmosen over i en passende form. Gaffelbitene av fisken tømmes over potetmosen. Løken strøs over fisken og blandes litt i. Hollandaisen fylles på så den dekker fisk og løk. Brødrasp på toppen, og inn i ovnen 10 minutter. (Det siste er strengt tatt ikke nødvendig.)

Smaker helt nydelig. Det enkle er av og til bra det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mandag fikk jeg det for meg at jeg skulle tømme frysern for gammel fangst (ikke uspiselig gammel), og la det jeg hadde fra de siste uker til tining. Småflyndrer, knurr, horngjell, sei, torsk og hvitting skulle bli fiskekaker og fiskekraftisbiter alle som en. Litt fileter fortært til Lunch underveis blei det også.

All fisken danderes pent, og avispapir legges utover.

26874_s.jpg

Kraftkjelen gjøres klar med løk, hvitløk og andre grønnsaksrester og seffern lauberblad og greit med salt

26876_s.jpg

Vanlig oppsatt kjøkkendilly. Bolle til fiskekakedeig, kjele til kraftkoking og tallerken til de fineste filetene.

26877_s.jpg

Fiskekakene skal proddes. Fiskedeig av all muligslags fisk blandes med 1 dl melk, 2 spiseskjeer potetmel, 2 spiseskjeer hvetemel og 1 egg. Krydringen var jeg for en gangs skyld rolig med, men litt muskattnøtt og godt med salt og pepper var som vanlig til stede.

26878_s.jpg

Oppi kraftkjelen på ukjent tid i prosessen. Kraften ble til slutt redusert kraftig etter koking til små "bulljongisbiter på isbitpose til bruk i whatever.

26879_s.jpg

En porsjon av fiskekaker blir til og har blitt lunch på jobben to dager på rad. Resten blei gutsa tilbake i frysern.

26880_s.jpg

26881_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Godt i hus etter denne turen var det på tide å lage noe spennende som inneholdt torsk. Pjokken på halvannet år er temmelig kresen på fisk, så vi var spente på om søndagens rett skulle få ham inn på riktig spor i matveien. Vi har kuttet grønnsaker etc. i ganske små biter for at pjokken skal spise det uten problemer, bitene kan nok med fordel lages større. Storkjeftede bergensere kan sikkert putte alle grønnsakene hele oppi retten ;)

Retten er temmelig enkel å tilberede, men med koketid og grønnsakskutting går det fort en liten time. All kudos til madamen som lagde retten med utgangspunkt i god fantasi og et velfødd kjøleskap ;)

Madamens torskegryte

Du trenger:

  • En hel Trymtorsk (ca 800g ferdig sløyd)
  • En løk
  • To gulerøtter
  • Halv persillerot
  • Litt sellerirot
  • Purreløk
  • Squash
  • To tomater
  • Fire små poteter (vi brukte fjellmandel)
  • Litt ris

  • En dasj Fløte (1-2dl)
  • En liter vann

Krydder/smakstilsetning:

  • Laurbærblader (til vannet fisken trekkes i)
  • Sitron (også til vannet som fisken trekkes i)
  • Dill
  • Karri
  • Fiskesaus OG østerssaus (fås hos din lokale asiasjappe)
  • Salt & pepper

Gjør såhär

Surr løken i en gryte til løken er mør, hell over ca en liter vann og la dette koke opp.

Ha oppi finhakkede gulerøtter, poteter, sellerirot, persillerot og ris. La dette koke til potetbitene er møre.

Mot slutten tilsettes opphakket purreløk, squash og tomater.

Tilsett så fløte, fiskesaus og østerssaus. Ha i karri og krydre med salt og pepper etter behov. Tabasco setter en ekstra spiss på smaken og kan absolutt anbefales!

Torsken trekkes hel i en egen gryte sammen med sitron og laurbærblader. Når denne er ferdig trukket renplukkes den og fiskekjøttet tilsettes i grønnsaksgryten.

Det kan nok også smake bra dersom man tilsetter ferske reker, blåskjell eller lignende :o

img_9789.jpg

Bon apetit! Det skal nevnes at pjokken var storfornøyd med maten, og ville ha dette til middag i dag også :D Jeg tror jeg må ut etter flere trymtorsk.. :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Fiskegryte til ca 4 personer.

ca 600-800 g. hvit fisk. (torsk, lange, brosme osv.)

1-2 gulrøtter, kuttes i staver.

1-2 rødløk, kuttes i båter.

1 purre, kuttes i biter.

1-2 fedd hvitløk, finhakkes.

1 rød chili, finhakkes.

1-2 boks hakkede hermetiske tomater.

2-3 ss. rømme

2-3 ss. fløte

Surr gulrøtter, rødløk, purre og hvitløk i nøytral olje.

Tilsett chili og hermetiske tomater.

Krydre med sitronpepper og salt.

La dette surre litt i gryta.

Legg fiskebitene i gryta og la trekke ca 10-15 minutter.

Bland rømme og fløte.

Det kan vendes forsiktig i gyta når den er ferdig, eller det kan serveres ved siden av.

Bon apetite.

Brosmemmmmm.jpg

Dinebestefiskeopskrifter.jpg

Denne fiskesuppen er et "must" å prøve.

Fiskesuppe. ca 5 liter

Hoder og bein kokes til en god kraft. (bør halveres)

300 g. Melange

Hvetemel

4-5 Gulrøtter- kuttes i tynne strimler

1 Purre- kuttes i tynne ringer

6 dl. Matfløte

1200 g.Fisk- skjæres i biter gjerne sei og torsk.

ca. 300 g. melange. Smeltes

Hvetemel tilsettes, så det blir en "grøt"

Tilsett 5-6 dl. fløte/matfløte

Tilsett fiskekraften ca 3 liter

ca 5-6 dl. melk

Smak til med salt og pepper.

La koke til melsmaken forsvinner

Tilsett gulrøtter

Så purren og fisken.

Tilsett mer melk hvis suppa blir for tykk.

La putre til fisken er ferdig.

Server.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det var til å få vann i munnen av.

har bare et par tips i forbifarten. Til de som får mye steinbit er det verdt strevet å skjære ut kinnmuskelen og benytte den til f.eks grilling. Den er stor og fast....nydelig...kanskje marienere i litt lime.

"Koking" av fisk: det er FEIL!!! Den skal trekkes ved MAX 70 grader. Spesiellt vil det gjøre underverker for f.eks kveite...

bon apetitt petri brødre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.