Gå til innhold
Fiskersiden

NKMLs adventskalender


Triturus
 Share

Recommended Posts

Hehe, er da ikke grådig på plassene Arve..

I tillegg er det jo ca samme plass som du og Irvin var å fisket på i fjor, så det skulle da bare mangle.. :)

Dvs. mellom fossene, ett par hundre meter før porten til anleggsområdet vil jeg tro, der elva svinger.

Endret av bullfrog
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 115
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her i Vestfold går det ikke an å fiske i sjøen om dagen, grunnet issnerk langs land og drivis utpå, derfor tok jeg en tur for å sjekke isen på Akersvannet idag.

Sjekket først Vearsida, der var nedkjørslen stengt som vanlig. På Stokkesida var bommen åpen, og jeg ignorerte lett parkering forbudt-skilt. Jeg drillet hull i isen for å sjekke om den var bærende, og jada, det var den - 15 cm stålis skal holde i mengder.

Tenkte først å skaffe litt agnfisk til rovfiskmeite, dette viste seg å være vanskeligere enn først antatt. Jeg har fisket veldig mye i Akersvannet - i den varme årstiden, men når det kommer til det å oppsøke fisken på vinteren må jeg innrømme at jeg ikke er noe særlig til kjentmann. Jeg prøvde sivkanten, der det som regel er sørv om sommeren.

40407_s.jpg
Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/16454/40407.jpg


Her var i alle fall ikke sørven nå. To små abborer var derimot tilstede, og lot seg friste av en hvit mormyshka med tre magoter på. Dette var den største på anslagsvis 50 gram.

40404_s.jpg
Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/16454/40404.jpg

Disse ble rigget på glidetakkel med en treblekrok for å sjekke om rovfisken var hjemme. Men så var det det å lokalisere rovfisken da. Nå om vinteren innbiller jeg meg at de står rimelig dypt, der vannet er varmest, så mulig 4 meter ble for grunt.

40410_s.jpg
Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/16454/40410.jpg


Nå og da kom det sånne herlige drønn fra isen, minnet mest om lyden fra noe star wars-romskip-aktig; "diouuu di diouuuu".

40408_s.jpg
Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/16454/40408.jpg


Prøvde litt balansefiske også, jeg innbilte meg at jeg hadde et napp, men det kan som sagt ha vært innbilning. Var mer givende å ta bilder av frost på takrør.

40406_s.jpg
Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/16454/40406.jpg




40405_s.jpg
Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/16454/40405.jpg




Når jeg kjørte hjemover hadde selvsagt bommen lukket og låst seg, så jeg måtte opp å banke på hos grunneier. Han låste opp uten noen miner, men forklarte at han hadde stengt av veien på grunn av herverk fra våre nye landsmenn. En "noe forenklet forklaring på problemet" tenkte jeg i mitt stille sinn, det er ikke bare nye landsmenn som ikke rydder opp skrotet sitt ved Akersvannet. Svært synd for oss som har lyst å fiske òg rydder etter oss. Nå mener jeg mye av ansvaret ligger på grunneierne; når de tilbyr et høyst usikkert bryggeannlegg og direkte livsfarlige båter, syns jeg ikke en kan forlange at man skal pusse båtene med tannbørste etter bruk. Og vil en bli kvitt problemet med at det ligger igjen en og annen engangsgrill eller senestump, så hjelper det faktisk ganske bra å sette opp søppelkasser. Det er ikke gjort på sørsida ihvertfall. Men dette er diskutert før, og jeg tror ikke det kommer til å bli noe løsning på problemet. Tønsberg Jeger og Fiskeforening virker mildt sagt lunkne på et nytt samarbeid.

Men, en får ta beina fatt fremover. Tror ikke grunneiere kan nekte folk å fiske der, det er det vel kommunen som styrer med. Kommer nok til å prøve noen flere turer i løpet av jula.



40409_s.jpg
Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/16454/40409.jpg

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke prøve ovenfor øvre Leirfoss. Og opp mot Tillerbrua. Fikk mye lake der før i tiden når vi fisket etter ørret i skumringen og når det ble litt mørkt. Og det var stor lake. Men om det er like bra nå vet jeg ærlig talt ikke. Det er jo typisk det, når man er kresen og ikke kan fordra "slimfisk" på kroken så får man lake fremfor det man fisker etter.

Så fisk etter ørret med lette søkker og markoppheng, så vil nok laken dominere :lol:

Jeg må også innrømme at jeg aldri har tatt i en lake eller ål, da kappes snøret tvert :ninja:

Har også fått en god del lake i Selbusjøen på isfiske midt på dagen. Agn: ståmark ved bunnen. Sted: ett par kilometer utenfor utløpet av Nidelva ved Brøttem. Men da var det sikker stålis !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde ikke der nå, er så langt å gå uten spark :blush:

Men skal helt klart utforske mer her i jula, om jeg bare får lokalisert sørven, som er et langt bedre agn enn abbor - ihvertfall til gjørs.

Arv: Ikke min dress, skal skaffe ny snart.

Også kan jeg endelig meddele lakelykke i Nidelva! Følg med!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det endelig blitt is på sjøen her nede, så imorgen tidlig sniker jeg meg vekk og gir meg selv en fisketur i julegave. Måtte de særeste arter bite på.

Slutta å fiske dere i bartebyen eller?

Jepp, NOEN må jo jobbe også :D Blir jobbing også i mellomjula, men spørs om det ikke blir noen turer etter grom-hvittingen på kveldstid. Ellers tenker jeg bare å nyte det at laka kom til slutt og at målet er nådd for i år :o

Lykke til på isen julaften, rapportering er påkrevd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevt ble julegaven til meg selv en fisketur på sjøisen. Var på plass før det lysnet, og på tross av nattens væromslag så lå isen kald og tykk. Jeg fulgte noen sparkspor utover for å føle meg litt tryggere. På vei ut ble jeg tatt igjen av en annen fisker - en sparkende sådan. Han var ute etter juletorsken og kunne melde om bra fangst de foregående dagene.

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg fisket etter, eller jo, jeg innbiller meg at det finnes kloskate og rødhai her i Tønsbergfjorden også, den har ganske mange likhetstrekk med Sandebukta, spesielt i topografi og bunnforhold. Men det behøver absolutt ikke ha noe å si. Men man vet jo aldri hva som kan komme av bifangster. Rigget først til med små sildestrimler/biter, men fant fort ut at småhvittingen ble for plagsom, så jeg byttet til litt større agn. Dette var oppsettet jeg brukte, og stort sett bruker til ismeite (med litt variasjoner selvsagt):

40578_s.jpg

Den lange bommen er av typen 300 mm Tubi Boom, og er kjøpt hos Baardsen, lengden på disse gjør de nesten 100 % anti-tangle (klussfri), slik at jeg slipper den nagende følelsen at agnet mitt ikke fisker skikkelig. Kroken er en 3/0 mutu light sirkelkrok og fortommen er 0,60 mono.


Har i samarbeid med Chironomus laget arbeidstegning til ismeitepoder, i vente på produksjonsstart fikk jeg nøye meg med en ishaug å sette varslerne i. Det funket fint. Deilig å få brukt Mikke Mus-stengene igjen, til å koste 99 kroner så har de vært over all forventing. Følsomme, myke, men likevel robuste. Snellene derimot, er ikke vært like gode, og kostet meg en 7 kgs kveite i Trondheimsfjorden.

40577_s.jpg


Mens jeg hadde ute to Mikke-stenger, tenkte jeg å skaffe litt agn. Sildestimen var innom en gang, og jeg fikk to stk. Største på 280 gram og 32 cm, og feite som, ja, feitsild.

40576_s.jpg

Jeg gav meg i 12-tida, da hadde vinden økt og isen blitt såpeglatt. Flaks jeg hadde medvind innover. Fangsten ble altså laber, men det gjør ingenting. Håper ikke mildværet tærer for mye på isen slik at den holder frem til neste kuldeperiode. Den var 19 cm tykk idag, og temmelig "stålete", så jeg har trua på at den holder.
Det var siste luke i vår kalender (hvis ikke barteboerne har fiska det siste døgnet, noe jeg finner lite sannsynlig), takk til alle som har fulgt med smile.gif
GOD JUL!!!

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke alltid få bra med fisk. Min erfaring er att sjøisen forsvinner forferdelig fort, så denne mildperioden bør ikke vare for lenge.

Chironomus: Skal du fiske noe i Stavanger?

Nei, desverre. Det blir stort sett reising i jula. Men det hadde vore digg å fjerna fløyfisken frå ønskelista...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.