Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøisfisketreff 2008


 Share

Recommended Posts

  • Svar 237
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kanskje litt små, men det held. Du må kanskje sleppe forsiktig ned, litt avhengig av agnformen.

Eg kan oppsummere utstyrslista litt:

1. Bor (stor). Me brukte gjeddebor på 220(?)mm i fjor. Bora tre hol på linje og hogde ut isen mellom hola med ei øks. Det er sikkert mogleg å låne bor og øks der oppe, men om det blir masse folk er det fint om fleire har.

2. Korte, mjuke stenger. Avkroken har slike til gje-vekk-pris, til dømes her.

3. Snelle. Denne bør helst vera av multiplikatortypen (på grunn av stengene), men haspel går. Eg brukte haspel på ei stang i fjor. Snella må vera fylt med mono med diameter 0,40-0,45. Multifilament vil slitast for mykje på iskanten, samt at den trekk vatn og utvidar seg når den frys. Dette er uheldig.

4. Tackle. Fint beskrive ovanfor. Glidebom 20-30 cm lang, søkke rundt 100 gram (avhengig av dybde, agn og strøm), svivel, fortom ca 0,80-1,00 mm, og sirkel- eller J-krok i storleiken 3/0-6/0. Gummislange foretrekk eg. Elles ingen dims. Dette er til skate og hai. Bleik og hys går villig på dette som ein bonus (:)). For mindre fisk som øyepål og strømsild er det paternoster som gjeld, med veldig små krokar.

5. Nappvarslar er bortimot eit must dersom du skal fiske med fleire stenger (noko som alle gjer).

6. Agn. I fjor hadde me ein flupose med sild. Me fiska stort sett med halv sild, men bonusfiskane me får etterkvart fungerar òg. Triturus fekk spisskata si på kviting.

7. Hovudlykt må du ha.

8. Stol er veldig kjekt.

9. Ispiggar og flytedress eller oppblåsbar redningsvest er eit must!

10. Mat.

11. Soveutstyr. Me er i alle fall ein gjeng som skal sova ute. Det blir vel under ein presenning på land, med tilhøyrande bål.

Håpar alt er med på lista :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11. Soveutstyr. Me er i alle fall ein gjeng som skal sova ute. Det blir vel under ein presenning på land, med tilhøyrande bål.
14. Stålkondis for "mørdarbakken" hjem igjen

Beskjed fra Vilhelm:

Tar med lavvo og vi skal ha en annen base i år, den blir på andre siden av fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90% sikkert at jeg drar opp hvis det blir is. Tar bilen og det er plass til deg.

Daiwasneller er mer enn bra nok. Fordel med korte stenger, men du kan sikkert låne av noen.

Takler: Enkelt. Glidende, med en krok etter skate. Trenger ikke noe dims, er veldig enkelt faktisk.

I fjor lå jeg på Sjøåsen, ligger 1 km unna. Var ikke dyrt.

Høres veldig bra ut det. Blir det 15-17 så er det 99% sjangs for at jeg er med <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge jeg holder meg unna sei og torsk så er jeg fornøyd!!

Lots and lots of hyse for you!!! :angry2:

Både Truls og jeg er så godt som bankers til treffet!

Blir bilkjøring fra Tromsø, så det vil nok ta noen timer...

Noen som vet hvor lang tid det tar å kjøre fra Narvik, og hvor mye man sparer ved å kjøre gjennom Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste akkurat gjennom denne tråden igjen

Hvor blir det av alle de som sa de skulle komme?? :angry2:

Jarl Fr., ThorEH, Audun, Oz?? Såvidt jeg kan se er det bare GStrike som er inne på tanken om å komme??

Come on!

Er alltid mange som har lyst, men ikke mulighet. Vanskelig å planlegge når man ikke er sikker på is før uka før treffet..

Men håper det kommer så mange som mulig!

@Wilhelm: Mulig å ta havmus fra kaia rundt den tida eller? Kan jo ta med kystmeiteutstyr og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte vel ca 11 timer sist jeg kjørte fra Narvik. Det var dog med innlagt reinsdyrpåkjørsel på Saltfjellet.

Det skal også la seg gjøres å fly helt fra Tromsø til Namsos for rundt 1500kr tur-retur

Havnet på rundt 2000 og 2500 for de to helgene. Da blir det billigere å kjøre, og vi trenger ikke å tenke for mye på vekt når vi pakker. Kanskje det blir fiskestopp på turen også! :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste akkurat gjennom denne tråden igjen

Hvor blir det av alle de som sa de skulle komme?? :)

Jarl Fr., ThorEH, Audun, Oz?? Såvidt jeg kan se er det bare GStrike som er inne på tanken om å komme??

Come on!

Jeg har veldig lyst!!!! Litt usikker på om det passer med jobben ennå. :glare:

Kjetil, har du plass til en til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Jeg har utrolig lyst til å få blitt med, siden jeg nå bor i Trondheim og svært gjerne vil bli kjent med folk, samt være med på treff. MEN det kommer an på om det går an å få kjøre med noen opp dit. Jeg finnes ikke kjent her, har ikke bil og har faktisk ikke stort nok utstyr (må ikke mistolkes :) ) til skatefiske osv. Men kanskje jeg kan få ordnet noe lett-utstyr, samt bare kose meg med å se på andre dra storfisk på kraftig utstyr. Gjør gjerne det og, jeg. :glare:

Noen fra Trondheim som har tenkt seg dit og som kanskje kan ha bil-plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bur ikkje i Trondheim og lêt vera å bli med på Lygnin-treff! Skift ut multien på to av surfsnellene dine (eller tilsvarande), og teip dei fast på toppdelen på to av surfstengene dine. Eg fekk skate på slikt utstyr i fjor (veldig liten, men likevel). Eg trur ikkje eg har plass i minibilen min, men kanskje andre har? Om ikkje, så går det buss og tog til Namsos, så får du ta det derifrå. Alle folk er snille og behjelpelige på Lygnin-treff.

Snakkes på isen :glare: .

EDTIH: Du må skifte multien din med mono, men det skjønte du sikkert.

Endret av Chironomus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utrolig lyst til å få blitt med, siden jeg nå bor i Trondheim og svært gjerne vil bli kjent med folk, samt være med på treff. MEN det kommer an på om det går an å få kjøre med noen opp dit. Jeg finnes ikke kjent her, har ikke bil og har faktisk ikke stort nok utstyr (må ikke mistolkes :D ) til skatefiske osv. Men kanskje jeg kan få ordnet noe lett-utstyr, samt bare kose meg med å se på andre dra storfisk på kraftig utstyr. Gjør gjerne det og, jeg. :)

Noen fra Trondheim som har tenkt seg dit og som kanskje kan ha bil-plass?

Om du så linken til treffet i fjor, så du at det ikke er snakk om tungt utstyr her! Lette og myke gjeddemeitestenger og små multiplikatorer. Stengene koster 50 kroner hos Avkroken, og du får greie sneller til et par hundrelapper per stk. Så trenger du 0,45 mono, noen 5/0 sirkelkroker, og du er i boks.

Dette må du ikke gå glipp av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.